Урок геометрії у 7 класі
Підготувала:
Учитель математики
СЗШ І - III ст. №1
м. Хмільника
Покотилова Ірина Миколаївна
2009р.
Мета : ознайомити учнів з історією виникнення геометрії; з першими геометричними поняттями: точка і пряма, «лежати між»(«лежати на») для точок прямої з їх умовними позначеннями; з простішими фігурами на площині; розвивати інтелектуальні якості особистості школяра такі, як самостійність, здібність до узагальнення; формувати вміння чітко і ясно викладати свої думки; прививати інтерес до предмету.
Тип уроку: комбінований з використанням комп'ютерних технологій (показ слайдів ).
ХІД УРОКУ
На початку XX століття великий французьський архітектор Ле Корбюз'є сказав: «Я думаю, що ніколи до сьогодення ми не жили в такий геометричний період. Все навкруги - геометрія».
Ці слова точно характеризують і наш час. Світ, в якому ми живемо, насичений геометрією будинків, вулиць, гір і полів, витворами природи і людини. Краще орієнтуватися в ньому допоможе предмет - геометрія, який ми починаємо вивчати з цього уроку.
Уважно прочитайте тему уроку, поміркуйте над ії формулюванням і сформулюйте питання, на які ми повинні, на ваш погляд, дати відповіді на протязі уроку.
Учні називають питання, а учитель обіцяє, що на всі питання будемо намагатися відповісти всі разом, протягом уроку.
Питання, які можуть виникнути:
Запрошую вас відвідати світ геометрїї(слайд, 1)
• Перша сторінка «Начал»
Евкліда. видавництво 1482р.
«Геометрія» - це грецьке слово. Воно означає «землемірство». Така назва зумовлена застосуванням геометрії до вимірювань на місцевості.
Математика, у тому числі й геометрія, є однією з найстародавніших наук. Історія людства налічує понад 2 мільйони років. Вже первісним людям доводилось лічити: треба було визначати, в тій чи іншій групі, давати кількісну оцінку здобичі (м'яса, риби, плодів, поживних коренів) тощо.
Не могли люди не звернути увагу також і на форми речей: щоб виготовити наконечник стріли або списа, видовбати човен із стовбура, треба було придивлятися до відповідних форм камінців, стовбурів дерев тощо. Фіксуючи найприйнятніші форми, люди навчилися виготовляти посуд, пристосування для роботи і полювання, обладнувати житло.
Слайд 2
З розвитком людського суспільства нагромаджувалися знання про форми і властивості цих форм, що сприяло удосконаленню трудових процесів,пов'язаних з будівництвом каналів, городищ і різних за призначенням великих споруд.
Перехід до осілого землеробства висунув проблему вимірювання земельних ділянок. З'явилися й перші фахівці у цій галузі - землеміри. Щоб краще виконувати свої професійні завдання, вони змушені були виявляти і вивчати властивості різних форм та фігур.
Грандіозні єгипетські піраміди, дивовижні споруди в Америці, Індії, Китаї, багатьом з яких по кілька тисяч років, свідчать, що вже в сиву давнину люди багато знали про форми речей і вміло використовували ці знання. Піраміди, які були збудовані більш ніж 5 тисяч років тому, складаються з кам'яних блоків, кожний з яких важить 15 тонн. Ці «цеглинки» так підігнані одна під одну, що між ними неможливо протиснути навіть поштову листівку. А при будівництві використовувались лише найпростіші механізми - ричаги і катки.
Слайд 4
В Вавилоні при розкопках вчені знайшли останки кам'яних стін, висотою в декілька десятків метрів, а висота Вавилонської вежі сягає 82 мерів.
Без математичних знань всі ці споруди неможливо було б збудувати. І все ж математичні знання єгиптян були хаотичними і більше нагадували ряд правил, перевірених на практиці, тому ці правила слід було зазубрювати, не розуміючи чому треба використовувати те, а не інше правило.
Майже всі великі вчені давнини і середніх віків були видатними геометрами. Девіз академії Платона був
“Та не ввійде сюди ніхто з тих, хто не знає геометрії”
Майже всі великі вчені давнини були видатними геометрами. Девізом стародавньої школи Платона був вислів : «Та не ввійде сюди ніхто з тих,хто не знає геометрії».
Евклід Александрійський
Серед учених - геометрів особливе місце належить грецькому математику Евкліду (IV - III ст. до н. е.). Близько 300 років до н. е. він написав твір під назвою «Начала», у 13 книгах якого систематизував математичні знання того часу, подавши їх у стрункій системі. «Начала» Евкліда протягом 2000 років вважали зразком наукового твору взагалі і перевидавали різними мовами понад 500 разів. Геометрію, яку ми вивчаємо, називають евклідовою.
Що ж вивчає геометрія? Геометрія - це наука про властивості геометричних фігур, причому нас буде цікавити тільки форма і розміри фігур.
Слайд 8
Розташуванням геометричних фігур займаються різні розділи геометрії, такі як: планіметрія (Рlanum (лат) - площина) та стереометрія (Sterio(лат) - тілесний, просторовий). Ми починаємо вивчення геометрії з планіметрії. Планіметрія - це розділ геометрії, в якому вивчаються фігури на площині.
Як будинок складається з цеглинок, так і геометричні фігури складаються з найпростіших фігур. Звичайно, сама головна - це точка. Термін «точка» походить від дієслова «ткнути», первісний зміст - наслідок миттєвого уколу.
Термін «лінія» походить від латинського Іinea, що означає «льняна нитка».
Точки прийнято позначати великими латинськими літерами А, В, С,...
Прямі позначаються малими латинськими літерами: а, Ь, с, сі,...
Існує певне розташування прямих і точок, а саме: точки можуть лежати на прямій або ще кажуть належати прямій, а можуть не належати прямій. Той факт,що точка належить прямій можна записати за допомогою символа належності «Є». Тобто, якщо точка належить прямій а, то пишуть т.А Є а. Якщо точка не належить прямій одо пишуть т.А а.
Опишіть малюнок. На першій прямій як розташовані точки ?(А і С «крайні», а між ними точка В) На другій прямій? На третій? Яку закономірність ви помічаєте? (На всіх трьох прямих одна з точок лежить між двома іншими) А якщо візьмемо чотири точки на прямій. Чи буде якась одна точка лежати між двома іншими?(так)
3. Серед трьох точок прямої тільки одна лежить між двома іншими.
№1. Опишіть, як взаємно розташовані точки і прямі на малюнку (усно).
№2.Позначте в зошиті точки А і В та проведіть через них пряму. Назвіть цю пряму.
№3. Проведіть пряму. Позначте кілька точок, що належать цій прямій, і кілька точок що їй не належать.
№4. Позначте на прямій точки А, В і С так, щоб А і В лежали по один бік від С, а А і С ■ по один бік від В.
Записати мовою математики
Вивчити : §1, стор.б - 9
Виконати : №10, 15