Матеріал містить розробку уроку геометрії в 7 класі на тему "Кути, утворені при перетині двох прямих січною. Ознаки паралельності прямих" та презентацію до уроку.
Урок геометрії в 7 класі
Тема: Кути, утворені при перетині двох прямих січною. Ознаки паралельності прямих.
Мета: сформувати поняття внутрішніх односторонніх, внутрішніх різносторонніх та відповідних кутів, розглянути ознаку паралельності прямих та наслідки з неї; розвивати креслярські навички, виховувати позитивне ставлення учнів до навчально-пізнавальної діяльності.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання:
Хід уроку
І Організаційний етап
Вітання з учнями.
Добрий день! Ми з вами мандруємо країною Геометрією. Пригадайте слова Евкліда про те, що в геометрії не має царського шляху. Кожен урок – це робота на результат, ще одна сходинка до успіху. Епіграфом сьогоднішнього уроку пропоную взяти такі слова
Мало мати хороший розум,
Головне – вміти його застосовувати.
Рене Декарт
ІІ Актуалізація і корекція опорних знань, навичок і вмінь
Геометричні фігури, як люди. Крокуючи своєю дорогою, можуть перетинатися, а можуть йти поруч.
Прикріплюю на дошку плакат «Що знаємо»
Давайте перевіримо наскільки добре знаємо.(В разі правильної відповіді ставлю + навпроти.)
Питання на повторення:
Усно: знайти решту кутів, якщо <DMB = 380.
Усно: прочитати напис а||c.
Паралельними на площині можуть бути прямі, відрізки, промені. В реальному житті об’єкти, що нас оточують, теж можуть бути паралельними (слайди «паралельність навколо нас»).
ІІІ Повідомлення теми, цілей і завдань уроку
Сьогодні на уроці ми розглянемо кути, утворені при перетині двох прямих січною та ознаки паралельності прямих. Відкриваємо зошити, записуємо число, тему уроку.
На дошці прикріплюємо плакат «Сьогодні на уроці».
Завдання уроку: сформувати поняття внутрішніх односторонніх, внутрішніх різносторонніх та відповідних кутів, розглянути ознаку паралельності прямих та наслідки з неї; навчитися визначати паралельність прямих за ознакою або наслідками; розвивати пізнавальний інтерес.
IV Актуалізація мотивації учіння учнів
Чи вмієте ви будувати паралельні прямі? Давайте перевіримо.
Завдання 1. Побудувати пряму а. Позначити точку М, що не належить прямій а. Через точку М провести пряму b, яка паралельна прямій а. Скільки таких прямих можна провести через точку М?
Завдання 2. Через точку М провести пряму с, яка буде перетинати пряму а.
V Вивчення нового матеріалу
5.1. Введення поняття січної.
Січна –пряма,яка перетинає обидві дані прямі.
Скільки нерозгорнутих кутів утворилося в результаті перетину січною с прямих а і b? Давайте їх пронумеруємо.
Ці кути мають спеціальні назви.
5.2. Введення понять:
а) внутрішні односторонні кути;
б) внутрішні різносторонні кути;
в) відповідні кути.
Учні записують в зошит пари кутів, що мають спеціальні назви.
Первинне засвоєння: назвати пари відповідних кутів, внутрішніх односторонніх та різносторонніх кутів (проектуємо на екран).
Чи будуть при цьому паралельними прямі а і b?
Як за допомогою таких пар кутів визначити паралельність прямих?
5.3. Введення поняття «ознака» в геометрії
Ознака – теорема, яка стверджує, що при виконанні певних умов можна зробити висновок щодо фігури або фігур.
5.4. Ознака паралельності прямих (за відповідними кутами)
Робота з підручником С. 35 Зачитати ознаку.
Доведення проводимо коментовано, без запису в зошити учнями.
5.5. Введення поняття «наслідок» з теореми
Наслідок – твердження, яке випливає безпосередньо з теореми.
Робота з підручником (опрацювання учнями паралельності прямих за рівністю внутрішніх різносторонніх кутів та за сумою внутрішніх односторонніх кутів)
Завдання додому: підготувати доведення ознаки паралельності прямих або наслідків з ознаки.
Фізкультхвилинка
Піднімемо руки паралельно вгору.
Поставимо руки паралельно вперед.
Утворимо руками розгорнутий кут.
Ліву руку піднімемо вгору.
Який отримали кут?
Як розміщені руки одна відносно одної?
Опустіть руки паралельно вниз.
Дякую.
VI Первинне застосування нових знань
6.1. Робота з підручником С. 36
Усне виконання вправ № 132, 133
6.2. Письмове виконання вправ (слайд з презентації)
Записати, використовуючи рисунок:
а) внутрішні односторонні кути;
б) внутрішні різносторонні кути;
в) відповідні кути.
6.3. Коментоване виконання вправ С.36 № 136 (на встановлення паралельності прямих з використанням ознаки паралельності або наслідку)
6.4. Виконання задачі на доведення біля дошки: довести, що а||k.
Усне виконання вправ
Знайти невідомі кути.
Можна замінити завдання на № 137, с. 38 в підручнику.
Додаткова задача
Завдання: визначити, чи є серед даних прямих паралельні прямі, якщо є, то вказати які саме.
Індивідуальна робота учнів (математичний диктант)
1. Записати кут, внутрішній різносторонній до кута 1.
2. Записати кут, відповідний до кута 5.
3. Записати кут, внутрішній односторонній до кута 6.
4. Записати кут, суміжний до кута 7
5. Записати кут, вертикальний до кута 3.
6. Прямі р і m будуть паралельні, якщо <5 … продовжіть речення, використовуючи ознаку паралельності прямих та наслідки з неї.
Перевірка відповідей за зразком
Відповіді:
Всього 8 б.
VII Підсумки уроку
Рефлексія
Продовжити речення:
Учні заповнюють записами плакат «Навіщо?»
А свої враження від уроку відмітьте в зошиті так:
! – урок сподобався
ІІ – урок як урок
Х – не зміг засвоїти тему уроку.
P.S. Паралельними є також лінії розмітки на дорогах. Порушення паралельності при русі призводить до ДТП.
1