Урок №4
Тема: Розв’язування прямокутних трикутників. Прикладні задачі
Мета:
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
№614
Знайти: с, b, .
Розв’язання.
За властивістю кутів прямокутного трикутника:
с = а : = 34 : 0,819 см.
b = с = 42 0,574 см.
Відповідь: 35°, 42 см, 24 см.
Знайти: а, b, .
Розв’язання.
За властивістю кутів прямокутного трикутника:
.
а = с = 16 0,951 см, b = с = 16 0,309 5 см.
Відповідь: 72°, 15 см, 5 см.
Знайти: а, .
Розв’язання.
За теоремою Піфагора: с2 = а2 + b2. Звідси а2 = с2 – b2; а2 = 132 – 122;
а2 = 169 – 144; а2 = 25; а = 5 см. Кути знайдемо за тригонометричними функціями:
; . Тоді за властивістю кутів прямокутного трикутника: .
Відповідь: 23°, 67°, 5 см.
Знайти: с, .
Розв’язання.
Кути знайдемо за тригонометричними функціями:
. Тоді за властивістю кутів прямокутного трикутника: . Гіпотенузу знайдемо так: с =а : , с = 4 : 0,276 см.
Відповідь: 16°, 74°, 14,5 см.
№ 620
Дано: ABCD – трапеція, AB = CD, AD = 12 см,
BC = 8 см, , СК – висота.
Знайти: CD і СК.
Розв’язання.
Оскільки трапеція рівнобічна, то
KD = , KD = . Тоді з
прямокутного трикутника CKD: CD = KD : , CD = 2 : ; CD = см; СК = КD = 2 см (бо якщо то за властивістю кутів прямокутного трикутника )
Відповідь: 2 см і см.
№ 622.
Дано: ABCD – ромб, ВС = а,
Знайти: АС і BD.
Розв’язання.
За властивістю діагоналей ромба: АС – бісектриса , т.О – середина АС і BD, . Тоді з прямокутного трикутника АОВ (АВ = а):
ВО = АВ = а, АО = АВ = . Звідси BD = a, AC = .
Відповідь: , а.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Розминка «Вірю – Невірю»
IV. Оголошення теми і мети уроку
Сьогодні ви переконаєтесь у доцільності і корисності вивчення прямокутних трикутників, розглянувши задачі, які ставить нам життя.
V. Розв’язування задач
№1. Висоти двох вертикальних стовпів дорівнюють 5м і 12,5м. Відстань між ними 10м. Знайти найменшу довжину троса, яким можна з’єднати верхні кінці стовпів?
№2. Знайти висоту дерева, якщо з відстані 5 метрів людина бачить його під кутом 45 градусів.
№3. Ширина будинку 7 м, довжина крокви 4,5 м. Під яким кутом крокви нахилені до стелі ?
Дано: АС = 7 м, АВ = ВС = 4,5 м. Знайти кут А.
№4. Вершину дерева, віддаленого від даного пункту на 16 м, видно під кутом 16º до горизонту , а вершину другого дерева віддаленого від цього самого пункту на 24 м, видно під кутом 19º. Яке дерево вище і на скільки?
Дано: АС = 24 м, КС = 16 м, .
Знайти: АВ – КМ.
Розв’язання.
АВ=АСtgβ ; КМ=КСtgα .
АВ=24·0,344=8,256м. КМ=16·0,287=4,592м
АВ-КМ=3,664м.
Відповідь:3,664 м.
№5. Ескалатор метрополітену має 17 сходинок від підлоги наземного вестибюля до підлоги підземної станції. Ширина сходинок 40 см, висота 30 см. Визначте: а) довжину всіх сходинок; б) кут їх нахилу; в) глибину станції по вертикалі.
Розв’язування.
У кожному маленькому прямокутнику на рисунку знайдемо довжину гіпотенузи: см. Таких відрізків 17. Отже, довжина сходинок 50 17 = 850 (см) = 85 дм. Глибина станції по вертикалі: 30 17 = 510 (см) = 51 дм. Тоді кут нахилу сходинок знайдемо так: ; α = 37°.
Відповідь: 85 дм, 51 дм, 37°.
№617 – підручник.
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
Виконати: №616, 618, 624