Урок геометрії для учнів 8 класу з використанням методів навчання математики та стратегії "Розвиток критичного мислення". Основна ідея такого уроку - дати можливість учням самостійно оцінити рівень засвоїних знань на уроці
Бухун Тетяна Олексіївна,
вчитель математики
Шишацької спеціалізованої школи
ім. В.І.Вернадського
УРОК ГЕОМЕТРІЇ ДЛЯ УЧНІВ 8 КЛАСУ З ВИКОРИСТАННЯМ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ ТА СТРАТЕГІЙ ТЕХНОЛОГІЇ «РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ»
Тема. Подібні трикутники
Мета: формувати поняття подібних трикутників, вміння розпізнавати їх на малюнках; сприяти розвитку комунікативної, інформаційної, соціальної, компетентностей; виховувати самостійність, дисциплінованість, уважність.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи:
– словесні: розповідь, бесіда, коментар до виконання вправ, самооцінка, взаємонавчання, методи мотивації, збудження інтересу;
– наочні: робота з роздатковим матеріалом (картки «самооцінювання», картки-пам’ятки, картки «план уроку), прилади, мультимедійна дошка;
– практичні: самостійна робота з підручником, розв’язування вправ, метод повторення, поступового ускладнення завдань, робота в парах.
Структура
1. Організаційно-психологічна частина.
2. Підготовка до свідомої навчальної праці: постановка мети, мотивація,
актуалізація опорних знань, умінь.
3. Усвідомлення змісту: самостійна робота з підручником, робота в парах, розповідь учителя про перспективне розміщення подібних трикутників.
4. Рефлексія: розв’язування вправ усно, з контролем біля дошки.
5. Самостійна робота.
6. Інтерактивна технологія «Наштовхуючих питань»
7. Підсумки уроку
7. Домашнє завдання.
Хід уроку
Ми дуже мало знали б про навколишній світ, якби використовували тільки інформацію, яку надають нам органи чуття. Можливість більш широкого та глибокого знання про навколишній світ надає кожній людині мислення. Чи можна розвинути своє мислення? Як стати кмітливим і розумним? Ці запитання хвилюють кожного із нас.
Розпочнемо роботу на уроці з виконання таких завдань:
(Учні виконують завдання на картках,).
Відкладіть дані рисунки, ми повернемося до них наприкінці уроку.
Успіх приходить до того, хто вміє поставити мету, хто готовий до успіху і хто його прагне. Тому скористаємось карткою №1 «План уроку», ознайомимося з ним та за цим планом сформулюємо мету уроку.
План уроку:
1) Означення подібних трикутників.
2) Коефіцієнт подібності, знак «подібний».
3) Складання відношення відповідних сторін подібних трикутників.
4) Коефіцієнт подібності рівних трикутників.
5) Про перспективне розміщення подібних трикутників.
6) Розв’язування задач.
7) Самостійна робота
А тепер спробуйте сформулювати мету уроку (відповіді учнів).
Підготуйте зошити. Нагадаю, що під час роботи з документами запорукою досягнення мети є старанність, охайність та уважне ставлення до цієї роботи.
Сьогодні ми розпочнемо вивчення розділу «Подібність трикутників». Слово «подібний» означає «який має спільні риси з ким-, чим-небудь; схожий на когось, щось». Цей термін часто використовують у побуті, в науці, виробництві.
На уроці ми будемо займатися самооцінюванням (картки), що використаємо для вибору домашнього завдання. Тому будьте активними, уважно слухайте відповіді інших, з’ясовуйте, чи могли б ви дати правильну відповідь.
У 7 класі під час вивчення розділу «Трикутники» ви формулювали означення: «Два трикутники називаються рівними, якщо вони при накладанні вони суміщаються».
Розгляньте кольоровий малюнок на слайді. Елементами фасаду споруди є трикутники. Опишіть їх. Що цікавого ви побачили?
Які трикутники ви бачите на другому слайді?
Самооцінювання
3. Усвідомлення змісту
1) Опрацюємо текст підручника (с.116-117) і проведемо практичну роботу. Перед вами у роздатковому матеріалі є вирізані трикутники. Вам пропонується довільно відрізати (відігнути) довільну пряму, що паралельна будь-якій основі від одного трикутника (учні відрізають). Виміряйте кути трикутника що отримали і того, що у вас лишився (учні вимірюють). Порівняйте відношення їх відповідних сторін. Які ви можете зробити висновки?
Молодці. Давайте тепер подивимося на наступний слайд і повторимо, о ж ви зрозуміли із прочитаного в підручнику.
Самооцінювання
4. Рефлексія
1) Розв’язування вправ зі слайдів усно.
2) Розв’язування вправ 4, 6 з контролем біля дошки.
Самооцінювання
Давня китайська мудрість говорить: «…покажи мені – і я запам’ятаю, дай мені діяти самому – і я навчусь…» Щоб кожен сьогодні міг з упевненістю сказати, що він досяг успіху, необхідно попрацювати ще й самостійно.
Уміння працювати самостійно є дуже важливим і в навчанні, і в житті, тому зараз ми продовжимо розвивати це вміння, виконуючи самостійну роботу.
Самооцінювання
5. Вгадай слово.
В нас лишився час, і ми можемо пограти у гру. Хто вгадає потрібне слово із першого разу додає собі 6 балів, з другого разу – 5 балів, з третього – 4 бали, з четвертого – 3 бали.
Додайте суму за два конкурси і допишіть оцінку до самоконтролю.
Самооцінювання
6. Підсумок уроку.
На початку уроку ви домальовували фігуру, викреслювали фігуру. Подивіться, що ж ви домалювали? Так, ви, навіть не знаючи правил побудували подібний трикутник, та викреслили неподібний. Бачите, в кожному із вас живе справжній математик. І сьогодні ви зробили ще один крок до розкриття своїх здібностей.
(Учні відповідають, що вони вивчили на уроці, що сподобалося, що викликало трудність)
7. Домашнє завдання
Продовжувати працювати самостійно ви будете вдома, під час виконання домашнього завдання, яке виберете за результатом самооцінювання у вас у роздатковому матеріалі є домашні завдання відносного того рівня, на який ви себе оцінили.
Роздатковий матеріал до уроку
Картка №1 «План уроку»
1) Означення подібних трикутників.
2) Коефіцієнт подібності, знак «подібний».
3) Складання відношення відповідних сторін подібних трикутників.
4) Коефіцієнт подібності рівних трикутників.
5) Про перспективне розміщення подібних трикутників.
6) Розв’язування задач.
7) Самостійна робота
Картка №6 «Домашнє завдання»
Рівень (бали) |
Домашнє завдання |
1-6 балів |
п. 18, № 2, 3 |
7-9 балів |
п. 18, № 3, 5 |
10-12 балів |
п. 18, № 5, 7 |
Картка №2 «Самооцінювання»
Етап уроку |
Бали |
1. Робота з малюнком |
|
2. Опрацювання тексту підручника, практична робота |
|
3. Розв’язування вправ усно, 436(1), письмово з контролем біля дошки, |
|
4. Самостійне виконання вправ |
|
Картка №4 «Пам’ятка для самооцінювання»
Задовільно |
Добре |
Відмінно |
Розпізнаю Допомога!!! Виконую менше половини завдань Значні помилки Труднощі у пошуку помилок |
Розумію Допомога!!! Виконую половину або більше половини завдань Незначні помилки Допомога в пошуку помилок |
Розумію Самостійно виконую Виконую всі завдання Надаю допомогу іншим Сам відшукую та виправляю помилки |