Розробка уроку геометріїу 7 класі на тему: "Властивість бісектриси, медіани і висоти рівнобедреного трикутника".
Мета: навчальна: засобами дослідницької діяльності сформулювати і довести властивість бісектриси рівнобедреного трикутника та наслідків з неї; сформувати вміння відтворювати названі властивості та застосовувати їх під час розв'язування задач;
розвивальна: розвивати пізнавальні здібності учнів; формувати вміння бачити закономірності; розвивати просторове уявлення, самостійність мислення, вміння аналізувати відповіді однокласників, доводити власну точку зору;
виховна: виховувати працьовитість, цілеспрямованість; виховувати активну позицію в навчанні, здатність відстоюватисвою думку, готовність до співпраці.
Тема. Властивість бісектриси, медіани і висоти рівнобедреного трикутника.
Мета:
навчальна: засобами дослідницької діяльності сформулювати і довести властивість бісектриси рівнобедреного трикутника та наслідків з неї; сформувати вміння відтворювати названі властивості та застосовувати їх під час розв’язування задач;
розвивальна: розвивати пізнавальні здібності учнів; формувати вміння бачити закономірності; розвивати просторове уявлення, самостійність мислення, вміння аналізувати відповіді однокласників, доводити власну точку зору.
виховна: виховувати працьовитість, цілеспрямованість; виховувати активну позицію в навчанні, здатність відстоювати свою думку, готовність до співпраці
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Обладнання: Креслярські інструменти, мультимедійний проектор, комп’ютер, моделі рівнобедрених трикутників, сигнальні картки для гри «Вірю – не вірю», картки і плакат завданнями.
Підручник: «Геометрія» підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів (О.С.Істер. — Київ : Генеза, 2015. — 184 с. : іл.)
Хід уроку
І. Організаційний етап
Учитель перевіряє готовність учнів до уроку, налаштовує їх на роботу.
Щоб налаштуватися на урок і заспокоїтися, проведемо таку вправу. Заплющте очі та подумки уявіть собі рівнобедрений трикутник… рівносторонній… різносторонній… медіану цього трикутника… бісектрису…висоту…
Роботу на уроці частково будете оцінювати ви самі у картках самооцінювання.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Що було задано на домашнє завдання?
На повт.: № 374 (відп.: 9 см, 30 см, 30 см).
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Термінологічний диктант (усно)
1.Трикутник, у якого тільки дві сторони рівні, називається ....
(Рівнобедреним)
2. Дві рівні сторони рівнобедреного трикутника називають … .
(Бічними)
3. Третя сторона рівнобедреного трикутника називається … .
(Основою)
4. Трикутник, який не є рівнобедреним, називається … .
(Різностороннім)
5.Трикутник, у якого всі сторони рівні, називається … .
(Рівностороннім)
6. Кути при основі рівнобедреного трикутника … .
(Рівні)
7. Якщо в трикутнику два кути рівні, то він … .
(Рівнобедрений)
8. Відрізок, що сполучає вершину трикутника з серединою протилежної сторони, називається … .
(Медіаною)
9. Відрізок бісектриси кута трикутника від його вершини до протилежної сторони називається … .
(Бісектрисою трикутника)
10. Перпендикуляр, опущений з вершини трикутника на пряму, на якій лежить протилежна сторона, називається … .
(Висотою трикутника)
11. Скільки перпендикулярів можна провести через дану точку до прямої?
(Один)
2. Гра «Вірю – не вірю» (за допомогою сервісу Plickers).
ІІІ. повідомлення мети уроку, мотивація навчальної діяльності
Дослідження проблеми (робота в групах)
Проведемо невелику дослідницьку роботу. Ми знаємо, що в трикутнику можна провести три медіани, три бісектриси та три висоти. Разом – дев’ять різних відрізків. Дослідимо питання: Чи в будь-якому трикутнику можна провести 9 різних відрізків?
Знайдіть на своїй моделі рівнобедреного трикутника однакові на ваш погляд елементи, назвіть їх. Яким чином можна пересвідчитись в їх рівності за допомогою моделі?
Перевірте, чи є трикутник рівнобедреним. Якщо так, запишіть його основу, бічні сторони.
Із вершини, протилежної до основи, проведіть послідовно:
1) медіану;
2) бісектрису;
3) висоту.
Що ви помітили? Сформулюйте гіпотезу.
Завдання учням. За допомогою побудованої раніше моделі у середовищі Geogebra з'ясувати, у якому співвідношенні перебувають бісектриса, медіана і висота рівнобедреного трикутника, проведені до основи, у залежності від довжин бічних сторін.
Отже, завданням уроку є підтвердження або спростування гіпотез учнів, у разі підтвердження засвоєння відповідної властивості медіани, бісектриси і висоти рівнобедреного трикутника та формування вміння розв’язувати задачі на застосування цієї властивості.
ІV. Засвоєння знань
План вивчення нового матеріалу
У рівнобедреному трикутнику бісектриса, проведена до основи, є медіаною і висотою.
Дано: ∆ АВС, АВ = АС,
АD – бісектриса
Довести:
а) AD – медіана ∆ АВС
б) AD – висота ∆ АВС
Доведення.
1. Розглянемо ∆ АВD і ∆ АСD:
1. АВ = АС – за умовою,
2. ∠ ВAD = ∠ СAD – за властивістю бісектриси,
3. АD – спільна сторона.
Звідси, ∆ АВD = ∆ АСD – за першою ознакою рівності трикутників.
ВD = СD, тобто АD – медіана ∆ АВС.
2 . З рівності трикутників випливає,що ∠ ADВ = ∠ ADС, але вони суміжні, тому дорівнюють 90° , тобто АD – висота ∆ АВС.
Отже, ми встановили, що в рівнобедреному трикутнику бісектриса, медіана і висота, проведені до основи, співпадають. Тому можна поміняти формулювання теореми:
Наслідок 1. У рівнобедреному трикутнику медіана, проведена до основи, є бісектрисою і висотою.
Наслідок 2. У рівнобедреному трикутнику висота, проведена до основи, є медіаною і бісектрисою.
V. первинне закріплення знань.
Виконання усних вправ
3. У трикутнику ABC відрізок AD — медіана, бісектриса й висота. Назвіть рівні сторони трикутника.
4. У трикутнику ABC ∠A=∠C. Бісектриса якого з кутів трикутника збігається з медіаною та висотою?
∠M =∠K=40°, ∠N =100°,
NP — медіана. Знайдіть кути ΔMNP.
Виконання письмових вправ
1. Побудуйте рівнобедрений трикутник ABC з основою AC і тупим кутом B.
1) Проведіть висоту AD. Чи лежить точка D на відрізку BC?
2) Проведіть медіану BM. Чи є рівними кути ABM і CBM? Чому?
2. У трикутнику ABC ∠A=∠C, BD — бісектриса трикутника. Доведіть, що AD=CD.
4. Доведіть, що медіани рівних трикутників, проведені до відповідно рівних сторін, рівні.
Рис. 1
Рис. 2
Слово вчителя.
Для теореми про властивість бісектриси рівнобедреного трикутника справедливою буде й обернена теорема:
Ці твердження можна вважати ознаками рівнобедреного трикутника.
Яке практичне застосування мають ознаки рівності трикутників? У різноманітних механізмах часто зустрічаються трикутні деталі. Іноді треба встановити, чи є трикутник рівнобедреним, не маючи доступу до його сторін. Яким чином це можна зробити?
Якщо недоступною є одна сторона (слайд 1), то те, що трикутник рівнобедрений легко встановити за означенням.
А якщо недоступними є дві сторони та їх спільна вершина, як встановити, чи є рівнобедреним трикутник? (слайд 2). (За ознакою рівнобедреного трикутника за двома кутами).
А якщо недоступними є всі три сторони і два кути, доступною є лише одна з вершин? (Провести висоту, і перевірити, чи не буде ця висота бісектрисою)
VІ. Підсумки уроку
Теоретичний тест. (Самоперевірка за слайдом)
1. Медіана в рівнобедреному трикутнику є бісектрисою і висотою. Це твердження:
2. Якщо трикутник рівносторонній, то:
3. В якому трикутнику тільки одна його висота ділить його на два рівні трикутники?
4. Якщо трикутник рівнобедрений, то:
5. В якому трикутнику будь-яка його висота ділить його на два рівні трикутники?
VІІ. Домашнє завдання