Мета запропонованого уроку: узагальнення, систематизація та закріплення знань про теорему Піфагора, розв'язування прямокутних трикутників; застосування набутих знань і вмінь у практичній діяльності. Розвиток вмінь аналізувати, робити висновки, знаходити власні способи розв'язання. Формування компетентностей: соціальних (розвиток пізнавальної активності учнів, робота в команді, усвідомлення власного внеску в спільну роботу, вміння брати відповідальність), комунікативних (формування власної точки зору, розвиток культури мовлення, вміння доводити власну позицію). Виховання активності, уваги, кмітливісті, самостійністі. Прищеплення інтересу до математики.
Геометрія 8 клас
Тема уроку. Розв’язування прямокутних трикутників
Мета уроку. Узагальнення, систематизація та закріплення знань про теорему Піфагора, розв’язування прямокутних трикутників; застосування набутих знань і вмінь у практичній діяльності. Розвиток вмінь аналізувати, робити висновки, знаходити власні способи розв’язання. Формування компетентностей: соціальних (розвиток пізнавальної активності учнів, робота в команді, усвідомлення власного внеску в спільну роботу, вміння брати відповідальність), комунікативних (формування власної точки зору, розвиток культури мовлення, вміння доводити власну позицію). Виховування активності, уваги, кмітливісті, самостійністі.
Прищеплення інтересу до математики.
Тип уроку. Урок узагальнення і систематизації знань
Світ, що нас оточує, - це світ геометрії.
Тож давайте його пізнавати!
Піфагор
Форма проведення - Парусна регата
І. Організаційна частина
Добрий день, діти. Сідайте.
Назву геометричної фігури вгадайте:
Різних видів я буваю,теорем багато маю.
Та в реальному житті все залежить від кутів:
Якщо маєш 90, то усім все ясно й просто,
Ти - в сорочці Піфагора, і всі справи ідуть вгору.
Побажаю вам удачі - вирішать усі задачі.
Якщо виникнуть проблеми. підкажу вам теореми.
(Правильна відповідь прямокутний трикутник, за правильну відгадку ви отримуєте бал - літеру "П",)
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Актуалізація опорних знань
Тема сьогоднішнього уроку - розв"язування прямокутних трикутників, Сьогодні ми проведемо підсумковий урок з теми
„ Розв’язування прямокутних трикутників ”. Урок ми проведемо у формі змагання, а з якого виду спорту вам підкаже кросворд (за правильні відповіді отримуєте бали - літери "А,Р,У,С, К,О.Р,П,У.С, додаткові бали: -П,А,Р,У,С).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
5 |
6 |
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
р |
е |
г |
а |
т |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Запитання
1.Одиниця вимірювання кутів (румб).
2. Сторона прямокутного трикутника (катет),
3.Вчений, в честь якого названа одна із основних теорем геометрії (Піфагор).
4. Тригонометрична функція (тангенс).
5. Найбільша сторона прямокутного трикутника (гіпотенуза).
6. Відрізок, проведений до гіпотенузи, який в 2 рази менший за неї (медіана, підказка: казка "Як у гіпетенузи з'явилася дочка". У країні прямокутних трикутників жила самотня дівчина на ім'я Гіпотенуза. Якось вона зустріла Прямого Кута і разом вони побудували дуже гарний Прямокутний трикутник. Та Гіпотенуза так і залишилася самотньою, бо Прямий Кут весь свій вільний час проводив зі своїми синами Катетами. "От якби у мене була дочка, - мріяла Гіпотенуза - тоді б мені було дуже добре". Якось про мрії Гіпотенузи дізналася звичайнісінька Лінійка. "Я тобі допоможу, - сказала вона. "Але я хочу. щоб дочка була схожа на мене". - попросила Гіпотенуза. "Не хвилюйся, вона буде половиною тебе", - заспокоїла Лінійка.
Миттю лінійка розділила Гіпотенузу навпіл і провела Медіану з вершини прямого Кута. Виміряла довжини Медіани і Гіпотенузи, та й сказала:""Дивись, її довжина дорівнює точно половині твоєї довжини. Яка чудова твоя дочка!". З тих пір Гіпотенуза більше ніколи не була самотньою. З нею поруч завжди була її дочка Медіана, яка проведена з вершини Прямого Кута і дорівнює половині гіпотенузи).
Сьогодні у нас урок - змагання - "Парусна регата". А зараз ми проведемо тест на вміння орієнтуватися в морі геометричних формул і теорем ( змагання 2 команд). Вам потрібно разом зі своєю командою якнайшвидше пройти випробування на знання теорем, означень та властивостей прямокутного трикутника.
Команди готові?. Займіть свої місця і слухайте уважно завдання:
Відомо. що теореми, ознаки і леми
Вирішують геометрично всі проблеми.
То ж зараз вам потрібно їх згадати
І правильно на дошці записати. (змагання команд, учасники отримують бали - літери).
Учні. утворіть два слова з балів - літер. які ви отримали за правильні відповіді. У вас утворилися слова "корпус", "парус", які ви можете обміняти на плав. засоби, за допомогою яких можна взяти участь у "Парусній регаті"(учні отримують яхти з парусами, кількість парусів залежить від кількості зароблених балів кожним учасником).
ІІІ. Розв'язування задач ("Парусна регата"). (Слово "Регата" (італ. regata, від riga — ряд, лінія; стартова лінія), велике змагання, що складається з серії гонок для судів різних класів ). Однію з перших відомих Р. була та, що відбулася в 1740 Венеціанська Р. гондольєрів. З середини 19 ст Р. стали проводитися у Великобританії, Франції, Німеччині, Італії Іспанії, Швейцарії, Бельгії, з кінця 19 — поч.20 ст. — в скандінавських країнах, Росії, США, Канаді, країнах Латинської Америки і ін. )
|
Учасники Регати. Останні приготування.
Ваші яхти на старті починаємо змагання.
(на дошці зображено маршрут подорожі з фішками, кожній з яких відповідає задача; учні, які правильно розв'язали задачу переміщають свою яхту до відповідної фішки).
Бажаю всім учасникам змагань на яхтах,
що складаються з трикутників й трапецій,
не потонути в геометричних формулах і фактах,
Розв'язати всі задачі і дістатися самої Венеції.
№1.Розвяжіть прямокутний трикутник, якщо його гіпотенуза дорівнює 10 см., а гострий кут - 30.
№2. Заповнити порожні клітинки таблиці
№ |
a |
b |
c |
sinα |
cosα |
sinβ |
cosβ |
Α
|
β |
1 |
2 |
|
|
0.5 |
|
|
|
|
|
№3. Знайти кути, сторони і висоту прямокутного трикутника, висота якого ділить гіпотенузу на відрізки, завдовжки 2 см.
і 6 см.
№4.Розвязати єгипетський трикутник.
№5. Розв'язати прямокутний трикутник. катет якого дорівнює 15 см., а гострий кут - 45.
№6. Висота Сонця - 60˚, довжина тіні дерева - 4 м. знайти висоту дерева.
№7. Обчисліть довжину висоти рівностороннього трикутника, сторона якого дорівнює 12см.
IY. Підсумок уроку. Оцінювання
Увага! Регата закінчилась. Всім підготуватися до висадки на берег.
Ви довго плавали, змагались,
І нарешті до Венеції дістались.
Хтось переміг, а хтось зійшов з дистанції.
Зараз у всіх буде нагода
Прийняти участь у конференції.
Тема конференції: "Прямокутний трикутник
в теоремах і фактах".
Учасники конференції! Звіряємо явку.
( виходять по черзі учасники конференції, які мають візитки з написами "синус", "протилежний катет", "гіпотенуза", "косинус" "прилеглий катет", "тангенс", "висота", "проекція катета", "проекція катета").
Прихильники синуса,
Шанувальники тангенса,
Вболівальники косинуса -
Усі друзі котангенса.
Знавці теореми Піфагора!
Підніміть руки вгору!
Відома всім властивість висоти -
Теорема грації. гармонії й краси.
Учасники готові? То ж надаю вам слово.
(короткі виступи учасників).
Молодці, всі старались:
Виступали і змагались,
Не злякалися регати.
Підведемо результати.
1 місце-
2 місце-
3 місце-
Турнірна таблиця змагань
№ |
Прізвище, ім'я учасника змагань |
Результати тестування на вміння орієнтуватися в морі геометричних фактів і теорем |
Результати "Парусної Регати" |
Оцінка за виступ на конфе- ренції |
Рейтинг (оцінка) |
||||||||
№ 1 |
№2 |
№3 |
№4 |
№5 |
№6 |
№7 |
Призери |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А зараз в учасників Регати візьмемо інтерв'ю. Почнемо з переможців
Y. Домашнє завдання: повт. тему "Прямокутний трикутник", підг. до к.р.