Урок присвячений боротьбі українського народа за свою державність. Висвітливаються яскраві сторінки життя великого гетьмана України Івана Мазепи як політичного діяча, мецената. З'ясовуються умови Коломацьких статей. Розглядаються події Північної війни та місце України в ній, з'ясовуються причини укладення українсько - шведського союзу.Виявляється роль і значення Івана Мазепи в українському національно - визвольному русі.
Тема уроку: «Гетьманщина в кінці ХVІІ - початку ХVІІІ ст. Іван Мазепа»
Мета: розкрити перед учнями фігуру великого гетьмана України Івана Мазепи, висвітлити яскраві сторінки його життя як політичного діяча, мецената, розглянути події Північної війни та місце України в ній, з'ясувати причини укладення українсько - шведського союзу; виявити роль і значення Івана Мазепи в українському національно - визвольному русі; стимулювати учнів до самоосвіти, розвивати навички самостійного і логічного мислення; виховувати патріотичні почуття і прагнення до історичної справедливості.
Обладнання: Історична карта, презентація, отривкі з документів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу з частковим застосуванням проектного методу.
Особистість гетьмана Мазепи як сюжет для
літератури можна поставити в ряд таких
особистостей,як Прометей, Мойсей, Фауст.
серед українських героїв в світі він не мав собі
рівних.
Р. Горак
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНИЗАЦІНИЙ МОМЕНТ.
ІІ . МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Вчитель. Вірш Л. Федорука
Іван Степанович Мазепа. Хто він?
Як жив, творив? Що був за чоловік?
Вкраїнської землі разючий промінь
На чужині скінчив в неславі вік.
Крізь товщу років його шукаю
В Батурині, в Бендерах, вигнанні.
Як мало про життя Мазепи знаю!
І соромно, і боляче мені.
Про нього пишуть світові поети
І ще писатимуть багато літ.
Один із загадкових на планеті,
Що залишив такий яскравий слід!
Страждання чашу він налив по вінця,
І хоч важка, та випив всю до дна.
Горджуся тим, що був він українцем,
І що у нас вітчизна з ним одна.
Вступне слово вчителя. Напевно ви зрозуміли, про кого сьогодні ми будемо говорити? Абсолютно вірно, Тема нашого уроку «Гетьманщина в кінці ХVІІ - початку ХVІІІ ст. Іван Мазепа ».(сл.1)
Сьогодні на уроці ми повинні: (сл.2)
- Охарактеризувати великого гетьмана України Івана Мазепу, висвітлити яскраві сторінки його життя як політичного діяча, мецената.
- З'ясувати умови Коломацьких статей.
- Розглянути події Північної війни та місце України в ній, з'ясувати причини укладення українсько - шведського союзу.
- Виявити роль і значення Івана Мазепи в українському національно - визвольному русі.
У проведенні уроку мені допомагатимуть три проектні групи: бібліографи. політологи та історики.
ІІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь.
Вчитель. У нашій історії немає такого діяча, який викликає або захоплення або презирство у нащадків. Іван Мазепа став героєм творів великих світових письменників: Дж. Байрона, В. Гюго, Ю. Словацького, О. Пушкіна, С. Руданського, В.Сосюри та багатьох інших. Йому довелося випити гірку чашу поразок і невдач, щоб Україна стала вільною і незалежною. Він прожив 70 років на Україні і в безчесті покинув земне життя на чужині. Поховали його в м Галаца (нині Румунія) в головній церкві монастиря Св. Юрія. Хто ж він, Іван Мазепа? Яка його роль в історії українського народу? Зрадник він або мудрий керівник? На ці питання ми повинні відповісти на цьому уроці(сл.3)
І я надаю слово «бібліографам»
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1 гр. «Бібліографи»
1-й - «Хто ж він, Іван Мазепа як особистість, як людина?», - давайте поставимо питання самому гетьману(сл.4)
2-й – Коли ви народилися?(сл.5)
И.Мазепа - Народився я 20 березня 1640 р. на хуторі Каменці (згодом Мазепинці) біля Білої Церкви.
1-й – Хто ваши батьки?(сл.6)
И.Мазепа - Мій батько займав визначну посаду в окрузі Білої Церкви, був «шляхтич і жолнер» та сотенним отаманом тут же, на Білоцерківщині.
Мати – Марія Магдалина була освіченою жінкою, великою патріоткою України. Походила із української родини Макієвських.
2-й – Які вміння дала вам родина?
И.Мазепа - Ще змалку я мусів навчитися їздити верхи, володіти шаблюкою та засвоїти всі військові вправи.
1 –й – Де ви навчалися? Яка ваша освіта?
- За настановою матері я навчався у Києво-Могилянській колегії, яку за часи свого гетьманування перетворив в академію. Пізніше довелося вчився в єзуїтській колегії у Варшаві. Далі батько відсилає мене до двору польського короля Яна Казимира пажем, який відрядив завершувати освіту за кордон. Протягом 1656-1659 рр. я перебував у Німеччині, Італії, Нідерландах (де вивчав іноземні мови).
2-й – Скількома іноземними мовами володієте? Які ще науки опанували?
И.Мазепа - Володію шістьма мовами (польською, латинською, італійською, німецькою, французькою, татарською), добре знаюся на філософії та історії, музиці й поезії, пишу вірші, граю на бандурі.
1-й - Щоб у нас склався більш повний портрет гетьмана давайте звернемося до спогадів його сучасників(сл.7).
2-й - Про високий рівень освіченості Мазепи і його величезний політичний досвід свідчать спогади французького дипломата Жака Балюза: «бесіда з ним дуже приємна; він має величезний досвід в політиці. Мазепа показував мені свою колекцію зброї, одну з найкращих, які я бачив в житті, а також добірну бібліотеку, де на кожному кроці видно латинські книжки ». Дійсно, Мазепа був великий книголюб, мав одну з найбільших бібліотек в Україні. Дбав про видання книг, щедро обдаровував ними бібліотеки, церкви, окремих ліц.Он був утворений, мав потужний темперамент, гострий розум, непохитну волю, любив розкішні і урочисті прийоми, вмів воювати.
1-й- Як виглядал Іван Мазепа? За словами Балюза: «Вигляд у нього суворий, очі блискучі, руки тонкі і білі, як у жінки, хоча тіло його міцніше, ніж тіло німецького рейтара, і їздець із нього знаменитий».
3-й Є ще одна сторінка з життя Івана Мазепи, про яку хотілося б згадати сьогодні на уроці.(сл.8)
4-й- У старого полковника Кочубей була красуня дочка Мотря. Мазепа був її хрещеним батьком. А було йому вже 60, коли він полюбив Мотрю. Вона теж полюбила хресного. У 1704 р Мазепа навіть хотів одружитися на ній, проте Кочубей про це і чути не не хотів. Тим більше, що православна церква забороняла такі шлюби. Кочубей переслав листа Мазепи до Мотрі царю, щоб довести, що він говорить правду про любов гетьмана до його доньці. 3-й - Закохана пара зустрічалася таємно. Життя Мотрі ставав нестерпним, оскільки її мати, жінка сувора і серйозна, завжди ганьбила дочка. І Мотря здійснює втечу від батьків до коханого.
3-й - Але все ж Мазепа відіслав дівчину до її батьків, але любити її не перестав.
4-й - До сих пір збереглося 12 листів, які доводять дійсно щиру, ніжну любов Мазепи до Мотрі Кочубей.
З листа І. Мазепи до Мотрі Кочубей: «Моє серце коханеє! Сама знаєш, як я сердечно, шалено люблю Вашу милість; ще нікого на світі не любив так; моє б то щастя і радість, щоб нехай їхала та жила у мене, тільки ж я уважав, який кінець може бути, а особливо при такій злості та заїдлості твоїх родичів; прошу, моя любенько, не міняйся ні в чому, оскільки неодно-крат слово своє і рученьку дала, а я взаємно, коли живий буду, тебе не забуду».
Учитель - Ось таким постає перед нами Іван Мазепа.
Але яке ж місце займав в нашій історії Мазепа як політичний діяч? У цьому питанні нам допоможе розібратися група політологів.
Завдання групи: «Які заходи здійснив гетьман Іван Мазепа в області внутрішньої політики?» На своїх партах ви знайдете заготовки таблиць, які до кінця уроку повинні бать заповнені.(сл..9)
1-е повідомлення(сл.10)
- У 1687 р в 47 років, Мазепа отримує булаву.Свое гетьманство Мазепа почав з підписання Коломацьких статей. За підтримки Москви Мазепа сподівався розширити територію Гетьманщини за рахунок відвойованої у Польщі Правобережної України, а також за рахунок земель, якими володіли Крим і Туреччина. Питання про інше союзника в перші роки гетьманства не ставилося.
Учитель - Але давайте звернувся до основних положенням Коломацьких статей (Стр.191). Вони складалися на основі Глухівських статей1669 р
1) Які зміни в положенні Гетьманщини передбачали Коломацькі статті?
2) Як ви розумієте цей вислів: «Малоросійський край» є складовою частиною «їх царської пресвітлої величності Самодержавної країни»(сл.11 - 12)
2-е повідомлення - Пов'язаний договором з Росією, Мазепа бере участь в 1689 році в другому Кримському поході. В результаті війни з Туреччиною був підписаний Константинопольський договір (30 липня 1700 р.). Росія отримала фортецюАзов і частину узбережжя на 30 років.
3 - є повідомлення-Мазепа домагався стабілізації української політичної та економічної життя, роблячи основну ставку на козацьку старшину За цими посадами гетьман закріплював особливі привілеї, сприяв зростанню великого старшинському і монастирського землеволодіння (вводилася панщина для селян 2 дні на тиждень). У самого гетьмана налічувалося приблизно 120 тис. кріпаків.
4 - е повідомлення - Мазепа провів перепис козаків, ускладнивши перехід в козаки представників інших станів. Для збереження боєздатності війська 1698 р козаків розділили на здатних нести військову службу (Виборних) і нездатних (подпомошніков), які повинні були допомагати виборним у веденні хазяйства.
5 - е повідомлення - Одним з головних напрямків політики гетьмана була культурно - освітня діяльність. Дуже вимогливо ставився гетьман до утворення майбутніх державних діячів, заохочуючи молодь зі свого оточення вчитися в Києво-Могилянській академії та за кордоном. При його сприянні було побудовано 12 храмів, відновлені багато старовинних церков княжої епохи (Софійський собор, Успенський собор Києво - Печерської Лаври, Михайлівський Золотоверхий собор і ін.). Архітектурний стиль того часу отримує назву мазепинське бароко. У 1700 було відкрито новий навчальний заклад - Чернігівський колегіум, а в 1701 р Києво - Могилянська колегія преобразавана в академію. (сл.13 – 17)
Учитель. При підрахунку козацької старшини Мазепа за 20 років гетьманства на меценатські цілі витратив 1 млн.110 тис. 900 дукатів, 9 млн. 243 тис. 000 злотих, 186 тис.імперіалов.
Давайте підіб'ємо підсумок - визначальною рисою внутрішньої політики гетьмана було прагнення: об'єднати всі українські землі під владою одного гетьмана, зберегти хоча б у вигляді автономії, українську державність, домогтися підйому культури.
- Яку ж роль зіграв Іван Мазепа в українському національно - визвольному русі нам допоможе віясніть група істориків(сл.18)
3 – я группа «Історики»
1-е повідомлення - У 1700 р Московія починає війну зі Швецією за вихід до Балтійського моря, яка отримала назву «Північна». Козацькі полки беруть участь в цій чужій війні з самого початку. Але частіше їх використовують як дешеву робочу силу на Будівництво доріг, каналів, фортець.
2-е повідомлення - Український народ повинен був містити російські військові гарнізони, а з 1706 року і російську армію. Крім того з України в величезних кількостях виводиться хліб та інші продукти. Обмежуються станові права козацтва.
Учитель:
1. Яку участь брали козаки в Північній війні?
2. Чим було викликано невдоволення українського народу?
3-е повідомлення - У 1699 р Польський Сейм прийняв рішення про ліквідацію козацького війська на Правобережжі. У 1702р.спалахує повстання, яке отримало назву «Друга Хмельниччина». Очолив його фастівськй полковник Семен Палій (Гурко). Козаки захопили територію майже всієї Правобережної України, вигнавши польську шляхту. Тоді поляки кинули проти повсталих 15 - тис. Загін Адама Сенявського, який придушив повстання на Поділлі та Брацлавщині. Проте повстання триває до 1704 р.
4 - е повідомлення - У 1704 р російські війська з українськими козаками виступають на боці польського короля Августа ІІ в боротьбі зі шведами.
Повстання закінчується навесні 1704 року з набранням Мазепи на Правобережжі. Палій був заарештований і засланий до Сибіру. Гетьман став правителем об'єднаної Гетьманщини.
Учитель - Чому на Правобережжі України спалахує повстання? Чому Палій був заарештований?
5 - е повідомлення - У 1707 р шведський король Карл ХІІ завдає нищівної поразки Августу ІІ. Петро І, щоб не втратити союзника в особі польської шляхти, має намір повернути Правобережжя під польське панування. Гетьман і старшина починають замислюватися над подальшою долею Гетьманщини. Мазепа шукає зв'язку зі Швецією.
6 - е повідомлення - 1708 Карл ХІІ з 35 тис. Армією вирушив у похід на Москву. Псковське Новгородське і Смоленське напрямки прикривали численні гарнізони московських військ. Карл ХІІ вирішує здійснити маневр через Білорусію, де до нього повинно було приєднатися 16 тис. Військо генерала Левенгаупта. Але біля села Лісовий це військо було розбите. Шведи направляються в Україну, розраховуючи на допомогу гетьмана І.Мазепи.
Учитель - Мазепа виявився перед вибором: або відкрито підтримати шведів, або залишитися на стороні Петра І.
7 - е повідомлення - Гетьман підтримав Карла ХІІ. Цар наказує в помсту зруйнувати гетьманську столицю - Батурин. Мазепа був визнаний зрадником. Новим гетьманом було обрано Івана Скоропадського.
Учитель - Петро І звертається до українського народу із закликом про вірність, намагається підкупити запорожців грошима і подарунками. Кілька днів по тому більша частина старшини залишає Мазепу і присягає на вірність царю.
8 - е повідомлення - 8 квітня 1709 р Мазепа, кошовий запорожців Кость Гордієнко і Карл ХІІ підписують договір, який передбачає створення на українських землях князівства під протекторатом Швеції.
У квітні за наказом Петра І була зруйнована Чортомлицька Січ.
Завдання:
1. Які плани мав Карл ХІІ? Чому вони змінилися?
2. Коли було укладено українсько - шведський договір?
3. Що передбачав договір?
Учитель: - Тим часом основні сили шведів і козаків підійшли до Полтави. Облога міста тривала три місяці. Сюди ж з'явилися і сили
Петра І. 27 червня 1709 року відбулося головне битва Північної війни (Полтавське), яке завершилося поразкою шведів, а значить і козаків, програвши бігли в турецькі володіння.
22 серпня 1709 р гетьман помер на чужині.ІV. Закрепление полученных знаний.
Учитель. І так, давайте підведемо підсумок: Іван Мазепа прагнув -
Внутрішня політика |
Зовнішня політика |
- зміцнити і повністю зробити незалежним Українську державу; - проводити значну культурно-просвітницьку політику, дбав про розвиток освіти, науки, мистецтва, книгодрукування; - посилити роль гетьмана, козацької старшини, продовжив створення козацької еліти, якій роздав значну кількість земель. |
- зберегти автономію України на початку в союзі з Москвою, з часом в союзі зі Швецією; - об'єднати під своєю владою Лівобережжя, Правобережжя, Степову Україну і Слобожанщину; - перейти під протекторат Швеції для створення на українських землях незалежного князівства. |
Учитель. Петро І звинувачував Мазепу, що він ... шведа для того в Україну закликав, щоб поневолити цей малоросійський народ ... »Однак Мазепа до переходу до шведського табору користувався безмежною довірою царя, отримав від нього орден Андрія Первозванного № 2, завдяки його клопотанням отримав титул князя Священної Римської імперії, був, мабуть, найбагатшою людиною в Україні. Чи можна звинуватити Мазепу в користі? Чи є підстави вважати Мазепу борцем за свободу і незалежність України, герой він чи зрадник?
Вирішити цю проблему ми спробуємо за допомогою «Дерева рішень»
Вправа «Дерево рішень»: Учням пропонується прикріпити до «Дереву рішень» лист червоного кольору, якщо вони вважають Мазепу видатним державним керівником, і лист чорного кольору - якщо зрадником інтересів українського народу.
Учитель: Урок я б хотіла закінчити словами Гната Хоткевича: «Може, і не весь він чистий, як Христос, може, і не один гріх на його душі, але все ж його ім'я серед борців, а не серед тих, хто« за шматок гнилої ковбаси »продавав і рідний край, і народ, і його майбутнє, і свободу».
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
1. Опрацювати § 26 (зі стор. 191), § 27 (стр.196 - 201), на контурній карті
заштрихувати територію повстання Палія на Правобережжі, похід шведів в Україну, гетьманську столицю - Батурин, місце Полтавської битви.
2. Написати листа нащадкам від імені гетьмана Мазепи.
1