План конспект уроку з розділу 4. "Козацька Україна наприкінці 50-х років XVІІ – на початкуXVІІІ століть" із застосуванням прийомів розвитку критичного мислення "Фішбоун" та вправи на основі платформи "kahoot" Мета: охарактеризувати політичне становище Гетьманщини наприкінці XVII — на початку XVIIІ ст., гетьманування І. Мазепи, особливості його зовнішньої та внутрішньої політики, культурно-просвітницької діяльності; дати характеристику Івану Мазепі як людині і як політику.
План конспект уроку 8 клас Історія України
Тема: Гетьманщина за часів Мазепи.
Мета: охарактеризувати політичне становище Гетьманщини наприкінці XVII — на початку XVIIІ ст., гетьманування І. Мазепи, особливості його зовнішньої та внутрішньої політики, культурно-просвітницької діяльності; дати характеристику Івану Мазепі як людині і як політику; розвивати в учнів уміння на основі аналізу джерел інформації давати характеристику історичному діячові, пояснювати значення його діяльності, робити висновки й узагальнення, висловлювати власну точку зору та аргументувати її; на прикладах діяльності І. Мазепи виховувати в учнів почуття патріотизму, любові до своєї Батьківщини, відданості своїй справі.
Учні знають: дату правління Мазепи, дату укладення угоди між Іваном Мазепою і Карлом ХІІ, дату зруйнування Батуріна, зруйнування козацької Січі, Полтавську битву.
Розуміють Гетьманщину другої половини ХVII – початку ХVIIІ ст. як місце змагань за зміцнення інститутів держави і збереження державного суверенітету.
Уміють визначити причини і наслідки військово-політичного виступу Івана Мазепи;
обґрунтувати власні судження про діяльність козацького гетьмана.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І Організаційний момент.
ІІ Актуалізація опорних знань.
На минулих уроках ми знайомились з розвитком українських земель кінця ХVІI ст. Давайте згадаємо становище українських земель в цей період.
Яку територію я демонструю на карті?( Правобережну Гетьманщину)
Кому належали ці землі? В якому політичному стані вони були?
Покажіть на карті Слобідську Україну. Проаналізуйте її положення.
Лівобережну Гетьманщину.
Скажіть хто тут був гетьманом на 1686рік?
Як ми називаємо період в історії українських земель з 1660-1680ті роки? Чому так?
( Руїна)
ІІІ. Мотивація.
Сьогодні ми познайомимся з гетьманом який зміг відновити українські землі з Руїни. Український письменник Валерій Шевчук так писав про нього: « У нашій історії немає такого діяча, про якого б так багато, так суперечливо, навіть полярно судили нащадки; так само жоден із них немає такої широкої, романтичної слави, притому слави європейської». Мова піде про Гетьманщину при Івані Мазепі.
ІV. Оголошення теми. Мети уроку.
Розглянути напрямки внутрішньої і зовнішньої політики Івана Мазепи.
Визначити причини військово-політичного виступу Мазепи.
Проаналізувати зміст договору між Іваном Мазепою та Карлом ХІІ.
Визначити наслідки військово-політичного виступу.
Скласти історичний портрет гетьмана.
Розгляд нового матеріалу.
В 1687 році Іван Самойлович був звинувачений у причинах невдалого Кримського походу, заарештований і невдовзі зісланий до Сибіру. Козацька Рада при сприянні Московського князя Голіцина обрала гетьманом Івана Мазепу. ( запис дати на дошці).
Своє правління Мазепа почав як гетьман промосковської орієнтації.
Підписанням Коломацьких статтів.
Учні читають пункти Коломацьких статтів. Скажіть які наслідки для українських земель мали ці статті? Порівняйте їх з іншими. Чи були серед них такі що також звужували права українців?
Вже через 2 роки доля підготувала гетьману велике випробування. На престол Російської держави став молодий амбіційний Петро І.
Домігшись аудієнції царя Мазепа приніс йому дари( одна шабля подарована Петру коштувала більше 2000 карбованців. А демонстрацією покори( стояв навколішки перед царем доки його силою не підвели) він домігся прихильності. Пізніше Петро І зауважить: « Якби всі мої піддані були такими, був би я самим щасливим в світі.» Чи тільки подарунками та покірою Мазепа завоював цю шану? Які риси характеру він мав? Давайте ви виділите їх за допомогою відео.
Перегляд відео.
Учні називають риси.
Історичний портрет.
За прихильність до Московщини, багатство, в народі Мазепу називали « відчим України». Та чи дійсно це так? Що робив він во внутрішній політиці?
Робота з підручником.
Виберіть їз представлених перед вами елементів внутрішньої політики ті, які відносяться до Мазепи. По рядах.
Слайд історичний портрет. Скажіть чи мало він робив для народу?.( Ні.) Але бідний народ не дуже підтримував Мазепу бо він орієнтувався на старшин.
Чи зміг би Мазепа відновити економіку, культуру після Руїни якби не мав прихильності царя?
Хоч Мазепа був самим багатим в Лівобережній гетьманщині він ризикує всім і змінює напрямок зовнішньої політики . Як і чому дізнаєтесь проаналізував документ.
Лист Івана Мазепи Стародубському полковнику Скоропадському.
«Московська потенція вже давно має всілякі наміри проти нас, а останнім часом почала відбирати у свою область українські міста, виганяти з них пограбованих і доведених до убогості жителів і заселяти своїми військами. Я мав від приятелів таємне застереження, та й сам ясно бачу, що ворог хоче нас — гетьмана, усю старшину, полковників і усе військове начальство — прибрати до рук у свою тиранську неволю, викорінити ім'я запорізьке і звернути усіх у драгуни і солдати, а весь український народ піддати вічному рабству. Я дізнався про це і зрозумів, що московська потенція вступила до нас не заради того, щоб нас захистити від шведів, а щоб вогнем, пограбуваннями і вбивством винищувати нас. І от, за згодою всієї старшини, ми зважилися віддатися в протекцію шведського короля в надії, що він оборонить нас від московського тиранського ярма і поверне нам права нашої вільності...»
Як змінилась політика? Чому?
Так ви праві. Петро І використовував козацтво в Північній війні зі шведами, виснажував українські землі поборами. Намагався ліквідувати залишки автономії. Запис дати 1708р. на дошці.
Проаналізуйте договір Мазепи з Карлом ХІІ.
Україна має бути незалежною і вільною;
Усі загарбані Московією землі, що колись належали "руському" народові, мають бути повернені Українському князівству;
Шведський король зобов'язаний захищати країну від усіх ворогів і посилати допомогу, коли про це просять гетьман і "стани";
Мазепа має бути довічним князем України;
Шведський король не має права претендувати на титул князя чи командувача збройних сил князівства;
Для стратегічних потреб шведське військо може займати п'ять українських міст (Стародуб, Мглин, Батурин, Полтаву,Гадяч).
Як ви вважаєте Мазепа переслідував особисті інтереси чи переживав за долю народу?
Як ви вважаєте яка буде реакція Петра І?
Яка саме помста ви дізнаєтесь з документа1 та 2.
Учні відповідають. Знайдіть ці міста на ст. 317.
Покажіть на карті місто Батурін. Запорізьку Січь.
Мазепа поставив все на кон. Але всі козаки його не підтримали . В Полтавській битві шведсько українське військо було розгромлено. Мазепа змушений був тікати до міста Бендери в Молдові де через деякий час помер.
Давайте проаналізуємо військово- політичний виступ Мазепи за допомогою вправи Фішбоун.
Учні пишуть на картках, зачитують .
Історичний портрет.
Заключний перегляд з додаванням власного ставлення.
Рефлексія.
А зараз підведемо підсумки за допомогою вікторини.
Поділіться по групам. Підключіться до моєї сторінки в Кахут.
Учні відповідають на питання. Підводять емоційний висновок в вигляді голосування на смайлах.
Домашнє завдання. § 30.