Голик О.В.
ГЛИБОКА ПРІРВА ДУШІ
(РОМАН В.ПІДМОГИЛЬНОГО «МІСТО».
ЗОБРАЖЕННЯ «ЦІЛІСНОЇ» ЛЮДИНИ В ЄДНОСТІ
БІОЛОГІЧНОГО, ДУХОВНОГО, СОЦІАЛЬНОГО)
Мета: формувати ідейно-моральні позиції людини; вчити школярів бачити внутрішній світ героїв, розуміти мотиви їхніх вчинків, морально-етичні принципи й авторський погляд на них; виробляти оцінні позиції школярів, щоб знання перетворювалися на переконання; пояснювати роль жіночих образів у романі; висловити власну думку про способи самоствердження людини; виховувати прекрасні людські почуття: кохання, вірність, взаємоповагу, прищеплювати традиційні моральні цінності.
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
Форма уроку: урок-аналіз.
Обладнання, наочність: портрет письменника, видання твору різних років, ілюстрації до нього.
Форми, методи та прийоми: робота з епіграфом, «Спільний проект», «Ономаністична хвилинка», робота в групах, асоціативний кущ, заповнення таблиці, бліцопитування, «Займи позицію», «Мікрофон», «Закінчи речення», «Фундамент», «Альтернатива», тренінг.
Міжпредметні зв’язки: біологія, психологія.
Епіграф:
Важко повністю уявити собі молоду українську
післяреволюційну прозу без творчості
своєрідного і талановитого
майстра слова В.Підмогильного.
Ю.Смолич
Хід уроку
І. МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП
Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Тренінг.
У мене вийде!
Я зможу!
Я досягну успіху!
Обмін враженнями від твору.
-
Що вас найбільше вразило?
-
З чим ви погоджуєтесь, а з чим хочете посперечатися?
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Запитання та завдання.
-
Чим відрізняється головний герой українського прозаїка від інших героїв українських романістів?
-
Кого змальовує автор насамперед: людину як носія моральних цінностей чи як літературного героя?
-
Чи бачите ви внутрішній світ героя? Який він?
-
Чи розумієте мотиви його вчинків, морально-етичні принципи й авторський погляд на них?
-
Чому Степан їде у місто? Яку мету перед собою ставить?
-
С.Радченко закорінений у село, але, перебуваючи в іншому середовищі, місті, свідомо чи підсвідомо прийняв ті правила гри, які диктує йому місто. Коли ж герой зміг тверезо й об’єктивно оцінити себе й свої здібності, свої вчинки? (Коли терпів у житті поразки або впадав у депресію).
-
Що для Степана стає відкриттям? (Усвідомлення неповторності людської особи).
-
Хто тепер має стати головним предметом його творів? (Людина).
-
Чому Степан обирає письменство, адже не відчуває в собі ані хисту, ані поклику серця? (Це, на його думку, засіб легкого і швидкого здобуття популярності).
-
Опановане С.Радченком ремесло – це його справжнє покликання чи реальний шанс залишитися в Києві?
-
Що дає змогу Степанові реалізуватися як особистості? (Літературна творчість).
-
Яке начало стало домінуючим? (Духовне).
-
Чому він написав оповідання саме з назвою «Бритва»? (Бритва – символ громадянської війни).
-
Чи гармонізує воно внутрішній світ героя?
-
Чи погоджуєтеся ви з тим, що чим більше знань здобував Степан, тим біднішим (духовно) ставав?
-
Над якими питаннями роздумує герой? (Що таке щастя? Людина? Творчість?).
-
Чи любить він людей?
-
Кар’єра Степана – випадок чи закономірність?
-
Що, на вашу думку, рухало вчинками героя: розум чи почуття?
-
Що ви засуджуєте, а що схвалюєте в героєві? (Міркування учнів).
«Альтернатива».
Одна група називає позитивні риси характеру, а друга – негативні. Аргументувати вибране.
ТАК
|
НІ
|
Він гарна людина. Прагне змін. Хоче самоствердитися. Має мету. Йде до цілі.
|
Степан жорстока, егоїстична людина. Для досягнення своєї мети ні перед чим не зупиниться. Використовує інших.
|
-
Чи міг би він вибрати інший життєвий шлях?
-
Чи робить Степан висновки? Чи прагне змінити себе? (Так, іноді).
-
Як закінчив свій роман В.Підмогильний? (Оптимістично). Чому? Чи став фінал роману несподіванкою для вас, читачів? (Ні. Герой твору мало в чому змінився: нова зустріч із жінкою, нова квартира і знову – бажання писати (цього разу «повість про людей»).
«Прогнозування долі».
-
Чи закінчить герой В.Підмогильного Степан Радченко свою нову повість? (Йому це навряд чи вдалося).
-
Чому? (Можливо, у наступні роки терору він загинув).
-
Що потрібно зробити, щоб уникнути помилок С.Радченка? (Міркування учнів).
-
У чому полягає сила образу? (В типовості і збірності характеру).
-
Що спільного у автора роману В.Підмогильного і його героя Степана Радченка? (Проблеми урбаністичного стилю існування людини; один горизонт вираження: властивість, здатність глибоко мислити; інтелектуали).
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Робота з епіграфом.
-
Прочитайте слова Ю.Смолича про В.Підмогильного.
-
Чи можна погодитися з такою думкою – поміркуємо на уроці.
IV. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК
Бесіда.
-
Звідки взяті слова для епіграфу роману? (З твору Анатоля Франса «Таїс»).
-
Яку тезу висуває епіграф: «Як можна бути вільним, Евкріте, коли маєш тіло»? (Про двоякий характер людини).
-
Що керує вчинками Степана? (Тілесне начало).
-
Чи обмежився В.Підмогильний тільки зображенням зростання С.Радченка на шляху кар’єри? (Роман також насичений подіями внутрішнього життя, які виникають навколо любовних перипетій героя).
-
Одна з найпоширеніших слабкостей чоловіка – його ставлення до жінки. Тому в романі саме жінки стають своєрідними каталізаторами вияву характеру головного персонажа, найприкметніших його рис. З якими жінками спілкується Степан? (З жінками різного соціального статусу).
Робота над характеристикою жіночих образів.
«Спільний проект».
Жіночі образи у творі
|
Надійка
|
«Мусінька»
|
Зоська
|
Рита
|
Односельчанка;
маргінальна;
зразок сільської ментальності (щирість, довірливість, мрійливість, чистота, світло душі) – риси її характеру;
слабка фізично;
«білява дівчинка»
|
Старіюча дружина Гнідого Тамара Степанівна; немолода міщанка
|
Дивна; невгамовна; романтично екзальтована міська дівчина; нерозквітла дівчина-жінка; пересічна корінна городянка; непередбачувана; наївна; недоступна
|
Актриса з Харкова; балерина; жінка-загадка; остання надія у великому світі парадоксів; короткочасна, випадкова з’ява; фальшива; тимчасова
|
«пузата міщанка»
«враз стала його кошмаром»
«сільська дівка»
М и н у л е
|
Додала впевненості, досвідченості
|
Поступове перетворення на міщанина
|
Тримає в напрузі, невідомості
М а й б у т н є
|
Невід’ємні суб’єкти саме міської культури
Спілкування з кожною – це своєрідна окрема модель поведінки Степана на певних відрізках його духовної еволюції
Сходинки в підкоренні Міста
Порятунок від фатальної самотності в чужому для себе середовищі, що ніколи не стане йому рідним
|
«Ономаністична хвилинка».
Зоська – ( гр. zoe ) – життя.
Надійка – (Надія – укр.; ) – надія.
Рита (Маргарита) – (лат.; margarita ) – перлина.
Тамара - (д.-євр.; ім’я Tamar; від tamar) - фінікова пальма; фігове дерево, смоківниця.
-
Чому письменник саме так назвав героїнь твору? (Коментар напрацювань).
Робота в групах.
-
Охарактеризуйте процес підкорення міста Степаном Радченком через його стосунки з жінками: Надійка – Тамара Степанівна («Мусінька») – Зоська – Рита.
І група – образ Надійки, ІІ група – образ «Мусіньки», ІІІ група – образ Зоськи, IV група – образ Рити.
І група. Характеристика образу Надійки.
-
Хто така Надійка? Яка вона? (Лагідна, добра).
-
Як Степан спершу думав про дівчину? («Хай тільки вона схилиться до нього – вони вдвох переможцями ввійдуть у браму міста»).
-
Чому Надійка погодилася на зустріч на схилах Дніпра? (Закохалася).
-
На що вона сподівалася? (На кохання).
-
Яким був Степан у її очах? (Знайомим парубком, вихідцем із села, отже, високоморальним, чесним, він не зрадить і не покине).
-
Як Степан використав дівочу наївність? (Підло зґвалтував, а потім звинуватив її у всьому, що сталося).
-
Чим була викликана близькість? (Не любов’ю, а зриванням злості).
-
За що? (Критик не прийняв його перший твір, не захотів з ним розмовляти).
-
Ким для Степана стала Надійка? (Тим, на кому можна було відігратися, кого можна було принизити, розтоптати).
-
Для чого це все Степанові? (Заглушити образу в собі, завдану іншим).
-
Зачитайте з тексту.
-
Яке авторське ставлення до свого героя? (Однозначне. Письменник осуджує Степана за грубість, віроломність, безвідповідальність вчинку, жаліє його жертву – Надійку).
ІІ група. Характеристика образу «Мусіньки».
-
Ким для Степана стала «Мусінька»? (Коханкою, новим етапом у любовних походеньках).
-
Які матеріальні вигоди він мав? (Безкоштовне джерело харчування, перспектива кращої житлової площі тощо).
-
Чи бентежило Степана те, що «Мусінька» - мати його ровесника Максима, що він руйнує чужу родину, а коханка годиться йому в матері? (Ні).
-
Що сталося, коли Максим заступився за честь матері? (С.Радченко використовує ту силу, що й у випадку з Надійкою, «логіку», яка дає змогу маніпулювати власними поняттями честі, по-садистськи б’є інтелігентного юнака, знущається з нього).
-
Ким для Максима була матір? (Ідеалом чистоти).
-
Чи захистила мати свого сина? (Ні. Вона обрала Степана).
ІІІ група. Характеристика образу Зоськи.
-
Чому Степан став популярним письменником? (Писав про класову боротьбу. Це було пропуском у літературу. Він писав на замовлення).
-
У що повірила Зоська? ( Степан – геній).
-
Якої поведінки вона чекала від Радченка? (Делікатної).
-
А що отримала? (Диктат, приниження, статус коханки).
-
Яким було для Зоськи таке становище? (Принизливим).
-
Кого Степан звинувачував у тому, що сталося? (Дівчину).
-
Чому дівчина запитала Степана про смерть? Чи можна з цього уривка передбачити майбутній вчинок Зоськи? (Так).
-
Чому самогубство «відклалося»? (Степан вирішив одружитися).
-
З любові? З відповідальності? З почуття обов’язку? (Ні).
-
Так чому ж? (Захотілося хазяйновитої жінки в хаті. Зоська смачно готувала).
-
Для чого йому домашня куховарка, адже він харчується в дорогих ресторанах? (Він – власник, захотілося дружини-наймички, рабині, яка б вгадувала його забаганки).
-
Чи можна назвати Степана прагматичним і цинічним? (Ні. Часом у ньому прокидається щось людяне, добре, ще не повністю знищене містом).
-
Що пробудила несподівана зустріч із Зоською? (Сум, жаль, співчуття).
-
Чи цього разу Степан був чесним із собою? (Так. Він дає звіт своїм учинкам).
-
Як сприймає Зоська пропозицію одружитися? (Із захопленням).
-
Чому він раптом відмовляється? (Злякався, що це «вправне дівоче полювання на жениха»; гордий та незалежний Степан побоюється, що після шлюбу він втратить особисту свободу, поставить хрест на творчості).
-
Про що свідчить поведінка Степана, коли він не відвіз Зоську додому з вечірки, коли дівчині стало погано? (Черствість душі, абсолютна байдужість до всіх, окрім себе).
-
Коли згадав С. Радченко про дівчину? (Коли перестало писатися, стало нудно).
-
Що він дізнався про її долю? (Покінчила життя самогубством).
IV група. Характеристика образу Рити.
-
Ким була Рита для Степана Радченка? (Новим любовним об’єктом. Останньою надією).
-
Чи можна назвати Риту уособленням, душею міста? (Міркування учнів).
-
Що прокинулося в ньому після їхньої останньої зустрічі? («Радість знайдення»).
-
З підвищенням соціального статусу герой змінює жінок, що стають знаками його зростання. Чи можна сказати, що через любовні перипетії розкривається внутрішнє життя Степана? (Так).
-
Чому герой В.Підмогильного спочатку захоплюється, а з часом розчаровується у своїх подругах? (Він пізнає їх глибше, і виявлені вади перешкоджають йому підтримувати далі стосунки).
-
Як Степан дряпається нагору? (Грубо і примітивно, залишаючи позаду покинутих жінок і зраджених друзів).
-
Що відбувається в душі героя? (Внутрішня роздвоєність, одвічна боротьба).
Одвічна боротьба:
Темного світлого (духовного)
Низького високого
-
Чи відчував хлопець, що губить себе? (Так, іноді).
-
Чи усвідомлював він важливість духовного начала людини? (Не завжди).
-
Чи усвідомлюєте це ви? (Роздуми учнів).
-
Яким же змалював В.Підмогильний головного героя Степана Радченка? (Маргінальним українським інтелігентом).
Робота в групах.
І група. Створити асоціативний кущ «Степан Радченко».
ІІ- IV групи – заповнити колонки таблиці «Цілісна людина в єдності». (Кожна група заповнює тільки одну колонку).
Учнівські проекти.
І група.
Степан Радченко
|
«нова сила», інтелектуальна обмеженість, кар’єрист, пристосуванець, прагматичний егоїст, «кров села», «погана душа», ловелас, «божественний», новітній український Растіньяк, скнара, «високий інтелектуал», моральне убозтво, письменник-естет, «завойовник Міста», себелюбець, втрата особистості, цілеспрямований, схильний до самоспоглядання, самозосереджений, безпринципний, маргінальний, жорстокий.
|
Учнівські проекти.
ІІ- IV групи
«Цілісна» людина в єдності
|
Біологічне
|
Духовне
|
Соціальне
|
Приятельські стосунки, закоханість у Надійку, Зоську, потім брутальна поведінка; елементарне задоволення матеріальних потреб, прагнення до комфорту; здоровий спосіб життя як засіб самозбереження; інстинкт завойовника (жінок, міста).
|
Мрія принести на село «нове життя»; чітко поставлена мета й прямування до неї; прагнення слави, визнання; наполегливість, працелюбність, прагнення до знань; емоційність, схильність до філософських роздумів, самоаналізу.
|
Висока громадянська активність у молодості; ділові якості, що дозволяли зробити кар’єру; вибір пріоритетів.
|
Висновок.
Отже, герой В.Підмогильного – звичайна людина, жива, реальна, в якій поєдналися біологічне і духовне, світле й темне, добро і зло. Прозаїк намагається простежити, наскільки людина може бути залежною від підсвідомого в собі, від фізіологічних потреб тіла, а також і зовнішніх обставин, що часом суперечать духовним запитам. У такий спосіб він ніби намагається повернути своєму героєві людське обличчя, його первісне, природне начало.
Ця тенденція у прозі В.Підмогильного втілювала загальну тенденцію українського модернізму 1920-х років, зокрема посилення ірраціонального начала, потяг до індивідуалізму.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Бліцопитування.
-
Які художні засоби використав письменник, аби донести до читача свою думку, висловити власні почуття? (Психологізм, іронію).
Теорія літератури.
Психологізм – передавання художніми засобами внутрішнього світу персонажа, його думок, переживань, зумовлених зовнішніми й внутрішніми чинниками. Прагнення письменника проникнути в глибини душі зображуваних персонажів і яскраво розкрити їх душевний стан, враження, настрої та емоції, зумовлені конкретними явищами дійсності.
Іронія – (від гр. eironeia - удавання, трохи приховане глузування) – засіб гумору й сатири, заснований на називанні супротивного, коли про щось говориться ніби в позитивному плані, але прихований підтекст свідчить про зовсім протилежне.
-
За допомогою яких способів автор характеризує кожного з дійових осіб? (Авторські відступи, репліки, думки інших персонажів).
-
А які б використали ви? (Міркування учнів).
-
Яка авторська позиція в тексті? (Явна, прихована на рівні підтексту).
-
Чому часто художній твір називають незавершеною завершеністю? (З одного боку, він завершений, бо дописаний, з другого – незавершений, бо спонукає до роздумів).
-
Чи спонукав вас цей роман до роздумів? Яких? (Міркування учнів).
-
На що сподівається письменник? (На співтворчість, ставить читачеві запитання, а той уже сам повинен подумати, як би він поводився в тій чи іншій ситуації).
«Займи позицію».
Роман В.Підмогильного «Місто» цікавий і сучасний.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
«Закінчи речення» (усно).
Роман «Місто» нині є актуальним, бо …
Такі твори, як роман В.Підмогильного «Місто», спонукають сучасну людину замислитися над…, застерігають від …
Деградацію суспільної та індивідуальної свідомості спричинює …
«Фундамент».
На різнокольорових аркушах паперу записати відповіді на запитання: «Який життєвий урок ви винесли з цього заняття?». Діти читають відповіді, а вчитель (учень) розташовує аркуші на дошці у вигляді фундаменту.
Заключне слово вчителя.
Отже, Валер’ян Підмогильний модернізував українську прозу в новому річищі, збагачуючи її актуальною проблематикою, героями, філософськими ідеями, жанровими формами. Художній світ письменника відзначається багатством типажів та ідей. Але головне в ньому – психологізм, світ людської душі, яку митець розглядав немов під мікроскопом, помічаючи найтонші реагування її на добро і зло, зауважуючи небачене, але «великим планом» освітлював її болі, страждання, захоплення, розчарування, радощі й перемоги. Водночас проза митця характеризується інтелектуалізмом, що було домінантою модернізму перших десятиліть ХХ століття.
В.Підмогильний написав небагато, але те, що створив за своє коротке тридцятирічне життя, зокрема його найбільший твір – роман «Місто», в скарбниці української літератури залишиться на довгий час.
VII. РЕФЛЕКСІЯ
«Мікрофон».
Сьогодні на уроці я навчився …
VIII. ОЦІНЮВАННЯ. АРГУМЕТАЦІЯ ОЦІНОК
IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. ІНСТРУКТАЖ ДО ВИКОНАННЯ
Обов’язкове:
-
Написати твір на одну з тем: «Глибока прірва в душі Степана Радченка (за романом В.Підмогильного «Місто»), «Зображення «цілісної» людини в єдності біологічного, духовного, соціального в романі В.Підмогильного «Місто».
-
Підготувати повідомлення про життя і творчість Остапа Вишні (або підготувати усний журнал «Чародій сміху»).
-
Прочитати твір «Моя автобіографія» Остапа Вишні.
За бажанням:
-
Написати твір на одну з тем:
Людина і люди.
Літописець свого часу.
Цілковито український талант.
Уроки майстерності.
Майстер слова.
Інтелектуальні і моральні засади життя Степана Радченка.
Самопізнання головного героя в романі В.Підмогильного «Місто».
Полинова зоря В.Підмогильного.
Історія людської душі.
Роман «Місто»: герої-філософи та сенс буття.
Проблематика та структурна організація роману В.Підмогильного «Місто».
Воістину сучасний письменник.
Виклик місту.
Один із шляхів до волі.
Людина серед людей.
-
Дослідити роль підтексту, реплік-натяків, авторських відступів у романі В.Підмогильного «Місто».
-
Дослідити теми: «Функціонування термінів у тексті роману В.Підмогильного «Місто», «Іншомовна лексика в романі В.Підмогильного «Місто», «Мовно-образна структура роману В.Підмогильного «Місто».
-
Написати монолог «Я зрозумів» або «Репортаж із уроку».
-
Сформулювати тему пошукової роботи для Малої Академії Наук, у якій поєднувалися б літературознавчий і філософський аспекти дослідження творчості українського письменника В.Підмогильного. Визначити структуру роботи, скласти список джерел для опрацювання теми.
Створити «дует» двох образів: Степана Радченка і Міста, або «дует» душі й тіла, свідомого й підсвідомого.
-
Скласти запитання і підготувати відповіді за прочитаним текстом.
-
Проілюструвати улюблений епізод із роману В.Підмогильного «Місто».
-
Проаналізувати роль міста в долі української людини.
-
Дослідити об’єктивну маргінальність українців.
-
Написати монолог героя, якого немає в романі.
-
Написати сценарій уявного телемосту «Шлях, який ми обираємо».
-
Дослідити, які твори українських письменників згадано в романі В.Підмогильного «Місто».
-
Облаштувати «Світлицю» В.Підмогильного.
-
Написати сценарій фільму «Місто і передмістя».
-
На матеріалі прози В.Підмогильного розробити систему пошукових завдань психолого-літературознавчого характеру.
-
Створити «кардіограму душі» Степана Радченка.
ЛІТЕРАТУРА
-
Коломієць Л. «Місто» В.Підмогильного: проблематика та структурна організація // Слово і час. – 1991. - №5.
-
Костюк І. Валер’ян Підмогильний // Українське слово. Хрестоматія української літератури та літературної критики ХХ століття. – Кн. 2. – К., 1994.
-
Кузнецов И. Техника анализа эпического произведения // Сибирский учитель. – 2000. - №4 (8).
-
Лавріненко Ю. Валер’ян Підмогильний // Дивослово. – 2001. – №2.
-
Мовчан Р. Український модерністичний роман: «Місто», «Невеличка драма» В.Підмогильного. // Дивослово. – 2001. - №2.
-
Мовчан Р. Стильова палітра української прози першої половини ХХ століття / Бібліотечка «Дивослова». - №2, 2009.
-
Семенюк Г. Українська література: Підруч для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Г.Ф.Семенюк, М.П.Ткачук, О.Г.Ковальчук. За заг. ред. Г.Ф.Семенюка. – 2-ге вид. – К.: Освіта, 2005.
-
Українська мова та література, число 33 (291), вересень 2002.
-
Українська література: Хрестоматія: Для учнів 10-11 кл. загальноосвітніх навч. закл. / За ред. П.П.Кононенка, Є.В.Федоренка. – К.: Міленіум, 2005.
-
Українська література. 11 клас. Хрестоматія / Упорядник Гавриш І.П.; науков. ред. Єременко О.В. – Х.: ФОП Співак В.Л., 2011. – 736 с. – (Серія «Lexis»).
-
Історія української літератури ХХ століття / За ред. В.Г.Донченка.
-
Тимків Н. Інтелектуальні і моральні засади життя Степана Радченка. Образ головного героя роману В.Підмогильного «Місто» з точки зору авторської позиції / Дивослово, №10, 2005. – С.24-30.
-
Підмогильний В. «Місто». – К., 1993.
-
Нечволод Л.І. Українська література. – Х.: ФОП Співак В.Л., 2011. – 608с. – ( Серія «Схеми і таблиці»).
-
Дивослово. - №5, 2011. – С.15-17.
-
Паращич В.В. Українська література. 11 клас. Рівень стандарту, академічний рівень. Плани-конспекти. – Х.: Вид-во «Ранок», 2011. – 368 с. – (Новий майстер-клас).