Екологічні проблеми на планеті Земля –
криза сучасності
(Урок з екології для 11-го класу)
Бердоус Наталія Олексіївна
Мета: узагальнити знання про екологічні проблеми людства, їх причини і наслідки для природи та життя людини;
розвивати вміння використовувати на практиці ЗМІ, Інтернет, відстоювати власні права на збереження середовища існування, визначати стратегію і тактику своєї поведінки в сучасних умовах навколишнього середовища;
формувати ціннісне сприйняття природи;
сприяти пробудженню активної життєвої позиції у сфері поліпшення екологічної ситуації на Землі та її впливу на життя людини.
Обладнання: мультимедійне або відео, роздатковий матеріал з текстами, набір карток для гри «Екологічний світлофор», папір, маркери.
Регламент:
1. Мотивація навчальної діяльності.
2. Актуалізація опорних знань.
3. Побудова знань.
4. Підбиття підсумків.
Хід заняття.
І. Мотивація навчальної діяльності.
На дошці епіграф «Знайди своє місце в природі».
Вступне слово вчителя. Народний цілитель Порфирій Корнійович Іванов ще в 30-ті роки зробив висновок, що першопричиною всіх наших бід, негараздів, хвороб є те, що ми повсякчасно порушуємо закони природи. Він пише «Природа є найголовніше, і все робиться за її законами, а ми є частинкою природи і живемо також за її законами». У наш складний час кожен повинен «знайти своє місце в природі», визначитися з власним світовідчуттям довкілля. І тому ми вивчаємо довкілля, його закони і проблеми. На вашу думку, що відносять вчені та експерти до глобальних екологічних проблем?
Учні називають різні екологічні проблеми, виділяючи ті, що спричинюють глобальну екологічну кризу.
Учитель пропонує переглянути фільм про катастрофи, викликані глобальним потеплінням і просить учнів сформулювати відображену екологічну проблему . Після завершення перегляду фільму учні пропонують ідеї і формулюють тему уроку. Учитель записує її на дошці.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
За кілька днів учні отримали випереджаюче завдання – визначити причини і наслідки глобальних кліматичних змін як світової екологічної кризи і зробити відповідні записи у таблиці №1.
Причини і наслідки глобальних кліматичних змін табл. №1
Що знаємо |
Про що хочемо дізнатися |
Про що дізналися |
|
|
|
Перші дві колонки таблиці учні заповнили вдома, користуючись своїми знаннями, одержаними з навчального курсу географії, економіки, суспільствознавства, з різних джерел Інтернету і ЗМІ.
Учитель просить учнів озвучити свої записи. Вони обговорюють причини і наслідки екологічної кризи, визначають проблемні питання, паралельно записують важливі пункти в таблицю на великому аркуші (або на дошці).
Учитель ставить запитання. Чи потрібно людству вирішувати цю проблему? …Навіщо окремій людині і суспільству в цілому потрібна охорона природи?
Учні висловлюють думку про необхідність мати якісну їжу, дихати чистим повітрям тощо.
Учитель. Для здоров’я, для задоволення потреб… Звичайно, це так. Але зверніть увагу. Берегти довкілля, щоб щось мати. Тоді яка практична користь від єгипетських пірамід, храмів Індії? Ніякої. Проте людство усієї планети вклоняється їм і охороняє їх. Чому? А може, зберігати природу треба не тому, щоб…, а тому, що… Інакше просто неможливо. Збережені краплі дикої, незайманої природи – це безцінно. Втрачене вже не повернеться.
Цікаво знати, що саме в Україні півтора століття тому було висловлено перші заклики до духовного сприйняття природи. Українські природознавці Костомаров, Талієв, Ящуринський, Тутковський, Тимонов закликали до збереження природи передусім тому, що вона цінна своєю красою і неповторністю. А чи достатньо у вас знань, щоб визначити свою громадянську позицію у справі вирішення екологічних проблем? Чи на всі питання з другої колонки нашої таблички ви можете дати відповіді? Тоді працюємо зараз з інформаційними джерелами.
ІІІ. Побудова знань.
Учні опрацьовують тексти про глобальні катастрофи, екологічні проблеми, міжнародну співпрацю у захисті довкілля (інформація взята з Інтернету, ЗМІ, наукових джерел, міжнародних документів і підготовлена на окремих аркушах), шукають відповіді на питання другої колонки таблиці №1, заповнюють третю колонку.
Учитель. Чи можете ви тепер зробити наукове прогнозування розвитку глобальної екологічної кризи і яким чином можна вирішити сучасні екологічні проблеми? Чи припускаєте ви, що європейська інтеграція і глобалізація сприяють охороні природи? Учні висловлюють свої ідеї і пропозиції. Відбувається обмін новою інформацією, її аналіз і синтез. Головні думки і сформульовані відповіді записуються в третю колонку таблиці на великому аркуші.
ІV. Підбиття підсумків.
Учитель. Чи зрозуміли ви, наскільки серйозною є сьогодні екологічна криза людства? Чи відчули силу потужності такої світової проблеми як глобальне потепління на планеті? Чи визначили «своє місце в природі»?
Учитель пропонує учням взяти участь у грі «Екологічний світлофор». Для цього на столах лежать картки трьох кольорів: зеленого, жовтого і червоного.
Учитель зачитує певні питання. На кожне з них всі учні піднімають картку: зелена – позитивна відповідь, червона – негативна, жовта – якщо сумніваються. При цьому окремі учні кожну версію аргументовано пояснюють. При обговоренні кожен має право змінити колір картки, якщо у нього змінюється думка. В ході гри вчитель відчуває загальну атмосферу в класі, бачить індивідуальне мислення кожної дитини і може визначити рівень досягнення мети, поставленої ним на цьому уроці.
Питання для гри.