Урок (година спілкування для учнів 7 - 9 класів)

Про матеріал

Година спілкування "Обережно, тонкий лід" проводиться в формі конференції з елементами бесіди. У проведені даної години залучено учня - географа, учня - еколога, учня - фізика, учня - хіміка, учня - лікаря, учня - біолога, учня - рятівника, які розповідають про воду, кригу з точки зору наук, які вони предсталяють.

Перегляд файлу

Відділ освіти Зміївської державної районної адміністрації

КЗ «Шелудьківський ліцей

 імені Героя Радянського Союзу Юхима Єгоровича Кравцова»

Зміївської районної ради

Харківської області

 

 

 

 

 

Година спілкування

«Обережно, тонкий лід»

 

 

 

 

Підготувала вчитель

російської мови

і зарубіжної літератури

Кочко Тетяна Андріївна

 

 

 

 

 

 

 

2018 рік

Година спілкування «Обережно, тонкий лід»

Тема. Обережно, тонкий лід.

Мета: привернути увагу учнів до збереження власного здоров'я як найвищої цінності життя; сформувати знання і переконання про безпечне поводження на воді; сприяти розвитку потреби робити відповідні висновки; викликати негативне ставлення до безвідповідальності, яка завдає шкоди життю; обговорити ситуації з метою попередження безпечної поведінки на воді та розуміння відповідальності за власні необдумані вчинки та їх наслідки; виховувати вміння звертатися до свого досвіду.

Обладнання: глобус, таблиця «Вміст води в живих організмах», таблиця хімічних елементів Д. І. Менделєєва, слайди, пам’ятки «Правила поведінки на льоду», глек з водою і стаканчики.

Тип години спілкування: конференція з елементами бесіди.

Вода! У тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху,

тебе неможливо описати, тобою насолоджуєшся,

не знаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти потрібна

для життя: ти саме життя. Ти наповнюєш нас радістю,

яку не пояснити почуттями, з тобою повертаються до нас сили,

з якими ми вже розпрощалися… Ти найбільше багатство у світі…

Антуан де Сент – Екзюпері

 

Хід години спілкування

I. Оголошення теми і мети години спілкування.

II. Мотивація навчальної діяльності.

1. Учитель.

Льодостав – це зимовий період, коли водойми та річки вкриваються кригою. Але українська зима стає дедалі надзвичайно небезпечною, тому що крига внаслідок частої та різкої зміни температури швидко підтаює, що тягне за собою певні жахливі наслідки. І діти, які люблять кататися взимку на санчатах, на лижах, на ковзанах, не знаючи цього або нехтуючи застереженнями дорослих, можуть наражати себе на небезпеку, яку таїть в собі крихка крига. І сьогодні ми як раз і поговоримо про правила поведінки на льоду.

III. Основна частина. Що таке вода?

1. Учень – географ  (демонструє глобус).  Глобус – це модель нашої планети, яку назвали Земля, хоча 2/3 її площі зайняті світовим океаном. Земля – це невеличкий острів, занурений в океан. Блакитний колір на глобусі – це вода: річки, озера, ставки, моря, океани. Учений В. І. Вернадський сказав: «Вода стоїть окремо в історії нашої планети. Не існує жодного природного тіла, яке могло б зрівнятися з нею впливом на перебіг основних процесів. Немає ні одної земної істоти, котра б не містила її. Вся земна речовина просякнута й охоплена нею». Вода – найпоширеніша речовина на Землі. Вода  входить до складу комет, великої кількості планет Сонячної системи, їх супутників. Вона входить до складу мінералів, гірських порід.  Вода міститься в організмах рослин, тварин, людей.

Гідросфера — складає 71 % земної поверхні. Якщо воду океанів розподілити рівномірним шаром по всій земній кулі, то Світовий океан був би загальною глибиною 4 км. У зв'язаному стані вода міститься й у земній корі — літосфері.

Запаси води на Землі (у літосфері й гідросфері) становлять 2,7 млрд км³. В атмосфері у вигляді пари міститься 13 тис. км³ води.

2. Учень – біолог. Живі істоти на 2/3 складаються з води. Багато води в соковитих плодах, м'якоті листків, коріннях рослин. Так, в огірках і кавунах до 90 % води,  яблуках — до 85 %,  картоплі — 80 %. В організмах ссавців — до 70 % води,  риб — 80 %,  медуз — 97 %. Вода в організмі людини відіграє дуже важливу роль. Людина вмирає, якщо втратить усього лише 12% вологи свого організму.

3. Учень – фізик. Фізичні  властивості  води.

Чиста  вода – це  безбарвна  прозора  густина.  Густина  води  при  переході  її  з  твердого  стану  в  рідкий  не  зменшується,  як  майже  в  усіх  інших  речовин,  а  зростає.  При  4 ̊С  має  максимальну  густину  і  лише  при  дальшому  нагріванні  її  густина  зменшується  з  підвищенням  температури. Вода може перебувати у трьох агрегатних станах: твердому, рідкому та газоподібному. Вода не має смаку, кольору, запаху. Вода має високу звукопровідність, яка дорівнює 1490 м/с. Лід та дистильована вода не проводять електричний струм.

Коли  б  при  зниженні  температури  і  переході  з  рідкого  стану  в  твердий  густина  води  змінювалася  б  так  само,  як  це  буває  у  більшості  речовин,  то  з  наближенням  зими  поверхневі  шари  прісних  вод  охолоджувалися  б  до  0 ̊С  і  опускалися  б  на  дно,  звільняючи  місце  теплішим  шарам,  і   так  тривало  б  доти,  поки  вся  маса  водойми  не  мала  б  температуру  0 ̊С.  Далі  вода  починала  б  замерзати,  а  крижини,  що  утворилися,  опускалися  б  на  дно  і  водойма  промерзла  б  на  всю  глибину.  При  цьому  багато  форм  життя  у  воді    було  б  неможливим.  Проте  оскільки  найбільшої  густини  вода  досягає  при  4 ̊С,  то  процес  переміщення її  шарів  доходить  до  цієї  температури,  після  чого  більше  охолоджений  шар  лишається  на  поверхні,  замерзає  і  тим  самим  захищає  шари, що  лежать  нижче,  від  дальшого  охолодження  і  замерзання.

        Велике  значення  у  житті  природи  має  і  те,  що  воді  властива  аномальна  висока  температура  (теплоємність).  Тому  в  нічний  час,  а  також  у  період  переходу  від  літа  до  зими,  вода  охолоджується  повільно,  а  вдень,  або  в  період  переходу  від  зими  до  літа,  так  само  повільно  нагрівається,  будучи,  таким  чином,  регулятором  на  земній  кулі.

4. Учень – історик. Ще в Середньовіччі алхіміки, крім розробки різних отрут, пошуків філософського каменю та еліксиру молодості, намагалися знайти універсальний розчинник. Вони провели величезну кількість дослідів, виділили в чистому вигляді значну кількість речовин. Але  алхіміки випустили з уваги таку речовину як вода. Вода фактично є універсальним розчинником, оскільки розчиняє найбільшу кількість речовин. Сьогодні ми знаємо, що у природі найбільш поширеними є водні розчини, що і життя існує лише у водних розчинах. Вода є основним середовищем, у якому відбуваються процеси обміну речовин та перетворення енергії. Вода утворює основу внутрішнього середовища живих організмів (крові, лімфи, міжклітинної рідини).

У XVIII столітті вода стала еталоном для вибору одиниці маси:

Масі води об'ємом 1 см3 було приписане значення 1 г.

Максимальна густина за +4 °С прийнята за 1 г/мл, усі інші речовини порівнюються за густиною й масою з водою.

Густина льоду менше, ніж у рідкої води, що є аномальною властивістю води.

Чиста вода не проводить електричний струм.

5. Учень – хімік. Хімічні  властивості  води.

        Вода – дуже  реакційно  здатна  речовина.  Оксиди  багатьох  металів  і  неметалів  сполучаються  з  водою,  утворюючи  основи  і  кислоти;  деякі  солі  з  водою  кристалогідрати;  найактивніші  метали  взаємодіють  з  водою  з  виділенням  водню.

          Вода  здатна  утворювати  сполуки  з  рядом  речовин,  що  перебувають  за  звичайних  умов  у  газоподібному  стані  і  звичайно    не  мають  великої  хімічної  активності.  Які ж функції виконує вода? Вода визначає внутрішньоклітинний тиск (тургор) та об’єм клітин. Вода здатна формувати водну оболонку навколо певних сполук  (наприклад, білків), що запобігає їхній взаємодії між собою. Таку воду називають зв’язаною (структурованою). Її частка становить 4 – 5% від загальної кількості води в організмі. Іншу частину води (95 – 96%), не зв’язану з іншими сполуками, називають вільною. Саме вільна вода є універсальним розчинником, кращим, ніж більшість інших рідин.

Вода як універсальний розчинник відіграє надзвичайно важливу роль у живих організмах, оскільки більшість біохімічних реакцій відбувається  у водних розчинах. Надходять речовини у клітини та виводяться з них продукти життєдіяльності також переважно в розчиненому вигляді. Вода бере безпосередньо участь у реакціях гідролізу.

Ми вже з вами знаємо, що вода є чудовим розчинником. У морській воді розчинена велика кількість цінних речовин (понад 60 елементів). Це золото, срібло, нікель, марганець і інші хімічні елементи. Воду називають «рідкою рудою». Вже сьогодні із морської води добувають натрій, хлор, золото та інші речовини.

6. Учитель. Ми з вами дізналися по воду з точки зору історії, фізики, хімії, біології. Давайте скуштуємо води.

А тепер же поговоримо не тільки про користь, яку приносить вода взагалі, а про те, яку небезпеку вона таїть.

Деякі небезпеки наче чекають своєї години: у кожної з них є свій час. Лід може підвести нас восени, взимку і навесні. Неодноразово у засобах масової інформації говорилось про небезпеку, яку спричиняє лід, та люди часто нехтують правилами поведінки на льоду. В багатьох випадках це закінчується трагічно. Як свідчить статистика, за останні роки по Україні жертвами провалювання під лід стало близько тисячі чоловік. 

Під час перебування біля льоду потрібно звернути увагу на його колір. Під час відлиги або дощів крига стає білою (матовою), а іноді й жовтуватою – це значить, що вона неміцна. Надійний лід має синюватий або зеленкуватий відтінок.

Який же лід вважається надійним? Міцною крига вважається:

  • для однієї людини – лід з зеленим відтінком завтовшки не менше 7 см:
  • для обладнаної ковзанки – від 12 до 25 см;
  • для переправи багатьох людей – 15 см;
  • для проїзду автомобіля – 30 см.

Якщо лід тонкий, то тоді підступає біда: крига тріскотить і провалюється, дуже швидко можна опинитися в холодній крижаній воді. Така вода сковує людину, її рухи, і тоді без допомоги сторонніх важко вибратися на берег. Є визначений лікарями час безпечного перебування людини у воді.

7. Учень – лікар. Вода – дивовижна речовина: як  перенасичення організму водою, так і зневоднення викликають смерть організму. Без води людина може прожити лише 3 доби, тому що наша кров містить 83 % води, серце й мозок близько 80 %, і навіть у кістках міститься від 15 до 20% води. Відомо, що склад плазми крові дуже близький до складу води морів і океанів. З урахуванням усіх видів споживання кожна людина витрачає за рік майже 2500 – 3000 м3 води, тому потрібно випивати 2 – 2,5 літра води на добу для того, щоб наш організм почував себе добре. А який час перебування в воді вважається безпечним для людського організму?

  • За температури води +24 ̊ С – 7 – 9 годин;
  • за температури води + 5…+ 15 ̊ С – від 3,5 до 4,5 години;
  • за температури + 2…+ 3 ̊ С – вода стає смертельною для людини через 10 – 15 хвилин;
  • за температури води нижче ніж + 2 смерть може настати через 5 – 8 хвилин.

У людини в крижаній воді перехоплює дихання, голову ніби здавлює залізний обруч, серце скажено б'ється. Щоб захиститися від смертоносного холоду, організм включає захист – починається сильне тремтіння. За рахунок цього організм зігрівається, але через деякий час і цього тепла стає недостатньо. Коли температура шкіри знижується до 30 градусів, тремтіння припиняється і організм дуже швидко охолоджується. Дихання стає все рідше, пульс сповільнюється, тиск падає. Смерть людини, що несподівано опинилася в холодній воді, наступає найчастіше через шок, що розвивається протягом перших 5–15 хвилин після занурення у воду або порушення дихання.

Якщо вже так сталося, що людина провалилася в воду, то що потрібно робити? Слід пам'ятати наступні правила надання допомоги потерпілому на воді взимку:

  • будьте якомога далі від ополонки;
  • протягніть потерпілому довгу жердину, дошку або палицю, можна лижу, мотузку;
  • витягаючи потерпілого, попросіть його працювати ногами; якщо вдалося потерпілого витягти, не піднімайтеся на ноги, рухайтеся до берега повзком;
  • на березі викличте «швидку медичну допомогу», загорніть потерпілого у ковдри або в сухий одяг;
  • не занурюйте потерпілого в теплу воду, можуть виникнути серцеві проблеми;
  • по можливості прикладіть до тіла пляшку з гарячою водою або грілку;
  • дайте попити теплої води, якщо є — чаю.

Пам'ятайте, що взимку потрібно суворо дотримуватися правил поведінки на льоду.

8. Учень – еколог.  Природа може застерегти від біди, допомогти у складних

ситуаціях. І в нагоді стануть певні правила.

1.  Знайдіть спочатку стежку або сліди на льоду. Якщо їх немає, позначте з берега маршрут свого руху.

2. Подивіться заздалегідь, чи немає підозрілих місць:

  • неміцний лід біля стоку води;
  • тонкий лід буває біля кущів, очерету;
  • товстий прошарок снігу – під ним завжди лід тонший;
  • тонкий лід там, де б'ють джерела, де швидка течія;
  • лід може нещільно з'єднуватися із сушею.

3. Візьміть із собою палицю для того, щоб перевіряти міцність льоду. Якщо після першого удару палицею на ньому з'являється вода, негайно повертайтеся на те місце звідки прийшли.

4. При чому перші кроки треба робити, не відривати підошов взуття від льоду.

5. Пробийте лунки із різних боків переправи, щоб виміряти товщину льоду (рекомендується, щоб відстань між ними була 5 метрів) і поміряйте їх.

6.Майже на увазі, що лід складається із двох прошарків – верхнього (каламутного) і нижнього (прозорого і міцного). Виміряти точно товщину можна лише знявши спочатку верхній прошарок і відділивши його снігового зовсім уже неміцного льоду.

9. Учень – рятівник. Якщо ви провалилися на льоду, що треба робити:

  • Широко розкиньте руки по краях льодового пролому та утримуйтеся від занурення з головою.
  • Намагайтесь не обламувати крайки льоду. Без різких рухів вибирайтеся на лід, наповзаючи грудьми і по черзі витягуючи на поверхню ноги.
  • Вибравшись із льодового пролому, відкотіться, а потім повзіть у той бік, де міцність льоду перевірена.
  • Якщо на ваших очах на льоду провалилася людина, негайно скажіть, що йдете їй на допомогу і зателефонуйте за номером 101.
  • Підкладіть під себе лижі, дошку, гілку (це збільшить площу опори) і повзіть на них.
  • Наближайтесь до ополонки тільки повзком, широко розкидаючи при цьому руки.
  • До самого краю не підповзайте.
  • Кидати зв'язані ремені, шарфи, мотузки, дошки потрібно за 3 – 4 метра.
  • Якщо ви не один, тоді, взявши один одного за ноги, лягайте на лід ланцюжком і рухайтеся до пролому.
  • Дійте рішуче і швидко – постраждалий швидко мерзне в крижаній воді, а мокрий одяг тягне його донизу.
  • Подавши постраждалому підручний засіб порятунку, витягайте його на лід і повзіть геть від небезпечної зони.
  • Постраждалого укрийте від вітру і якнайшвидше відведіть в тепле місце, переодягніть в сухий одяг, якщо сухого одягу під руками не виявилось, треба викрутити мокрий і знову одягнути його, а щоб зігрітися, виконуйте будь – які фізичні вправи. Напоїть постраждалого гарячим чаєм і зателефонуйте за номером 103.

IV.  Підведення підсумків.

1. Учитель. Сьогодні під час нашої години спілкування ми розглянули низку питань, які стосувалися такої унікальної речовини, як вода.  Вода — безцінний природний дарунок, необхідний для всього живого на Землі. Неможливо за час уроку дізнатися про воду все. Але ми з вами спробували це зробити.

Зима – чудова пора для активного зимового відпочинку. Скільки радощів вона приносить. Забави на ковзанах, лижах, санчатах. Але неможна забувати про небезпеку, яку може приховувати лід, а саме тонкий лід.  Звичайно, кожний нещасний випадок на льоду є індивідуальним, і розповісти про всі варіанти щодо дій під час порятунку неможливо, але, як показує досвід, найголовніше не панікувати і правильно оцінити обстановку. Отже, будьте обережними, не ризикуйте своїм життям!

2. Пам'ятка. «Правила поведінки на льоду»

Пам'ятка. «Правила поведінки на льоду»

Не ходіть без потреби на водоймища взимку.

Відправлятися на водойми поодинці – небезпечно.

Не виходьте на кригу, міцність якої вам не відома.

Ні в якому разі не перевіряйте міцність льоду уларом ноги.

Не виходьте на кригу під час льодоходу, весняної відлиги, снігу і сильних перепадів температури повітря.

Не збирайтеся на кризі великими групами.

Не заїжджайте на лижах з крутого берега на неперевірену кригу.

Якщо лід почав колотися та з'явилися характерні тріщини – негайно повертайтеся.

Не біжіть, а відходьте повільно, не відриваючи ступні ніг від льоду.

 Катайтесь на ковзанах лише на перевірених або обладнаних місцях.

 Вантаж перевозьте на санчатах.

 

3. Звернення до епіграфу години спілкування.

Вчитель.   Вода – найбільший і найцінніший скарб планети Земля. Її значення важко оцінити. Життя на нашій планеті вперше зародилося у воді, у світовому океані.

Перечитайте епіграф нашого уроку. Ці слова сказав   герой  повісті  видатного  французького письменника Антуана де Сент – Екзюпері  «Планета людей», який зазнавши катастрофи при перельоті над пустелею, переживши передсмертну агонію від зневоднення організму і відчувши радість спасіння, вигукнув: «Вода!..». Задумайтесь над цими словами. Бережіть водні ресурси нашого району, нашої країни, нашої планети. Без води не можливо приготувати ні смачного українського борщу, ні пампушок, ні вареників, ні цілющого узвару. Вода – це джерело життя.

1

 

docx
Додано
14 жовтня 2018
Переглядів
822
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку