Урок "Гоголь – російський і український письменник. Вплив української культури на розвиток його творчості. Високий гуманізм письменника у зображенні трагічної долі «маленької людин

Про матеріал

Мета модуля: Навчальна: розширити уявлення про життєвий та творчий шлях письменника, визначити вплив української культури на розвиток його творчості; допомогти гімназистам зрозуміти зміст повісті, її проблематику; поглиблювати уміння аналізувати прозовий твір та його образну систему;

Розвиваюча:розвивати вміння гімназистів самостійно добирати інформацію, аналізувати її, робити висновки; розвивати навички переказу, виразного читання, психологічного спостереження за поведінкою героя, логічного мислення;

Виховна: формувати співчуття й милосердя до людини, патріотичні почуття, любов до літератури.

Перегляд файлу

Вчитель світової літератури Козівської гімназії ім. В.Герети

Простяк Леся Миколаївна

 

     «Модуль»  в перекладі із латині означає «міра». Педагогічна категорія «модуль» є не просто альтернативою категорії «урок». Вона значно ширша за обсягом і за змістом. Модуль складається із 3-х тридцяти хвилинок, що значно в більшій мірі сприяє продуктивному навчанню. Після першої і другої 30- хвилинки учням дається перерва 3 хвилини, а після закінчення модуля – 10-хвилин перерва. Така форма навчання має наукову обґрунтованість . Психологи стверджують , що максимальна втомленість учнів наступає на 30-й хвилині, і щоб розрядити цю втому, учням потрібна перерва. Кожна тридцяти хвилинка мобілізує вчителя і учня, менш втомлива для обох учасників навчального процесу.

    Модуль – це не тільки нова форма організації навчального процесу, він також змінює підходи до планування подачі навчального матеріалу. Така форма навчання орієнтує вчителя на викладання матеріалу укрупненими блоками, вивільняє час для розв’язування  творчих завдань і завдань практичного змісту, а найголовніше – дає можливість в максимальній мірі правильно організовувати самостійну роботу учнів, перейти від процесу навчання до процесу учіння.

       То ж метою модульного навчання є : забезпечення прогресивного соціального розвитку учителя і учня в умовах навчання, виховання і освіти , що конкретніше можна назвати – оптимізацією процесу соціально-особистісного росту.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9 клас.

Тема модуля. Гоголь – російський і український письменник. Вплив української культури на розвиток його творчості. Високий гуманізм письменника у зображенні трагічної долі «маленької людини» в повісті «Шинель».

Мета модуля: Навчальна: розширити уявлення про життєвий та творчий шлях письменника, визначити вплив української культури на розвиток його творчості; допомогти  гімназистам  зрозуміти  зміст  повісті,  її  проблематику;  поглиблювати  уміння аналізувати  прозовий  твір  та  його  образну  систему; 

                Розвиваюча:  розвивати вміння гімназистів самостійно добирати інформацію, аналізувати її, робити висновки; розвивати  навички  переказу,  виразного  читання,  психологічного  спостереження  за  поведінкою  героя,  логічного мислення;

Виховна:   формувати  співчуття  й  милосердя  до  людини, патріотичні почуття, любов до літератури.

Тип модуля: установчо-мотиваційний , змістово-пошуковий, оцінно-смисловий.

               Обладнання:  портрет Гоголя, підручник із зарубіжної літератури, робочі зошити, відео сюжет «Обличчя української історії . Життя Миколи Гоголя», тексти  повісті  М.  Гоголя  «Шинель»  (мовою  оригіналу).

               Очікуваний результат: Гімназист: характеризує творчість Гоголя як неповторне явище в українській та російській літературі ; називає основні етапи творчої біографії письменника; висловлює власне ставлення до особистості та творів Гоголя; висловлює судження щодо трагічної долі героя повісті – «маленької людини».

Хронометраж модуля

1 міні-модуль установчо-мотиваційний (30 хв.)

І. Мотивація навчальної діяльності.

1.1. Слово вчителя.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

2.1. Вікторина «Пригадай»

ІІІ. Оголошення теми та мети модуля.

ІV.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

4.1. Слово вчителя.

4.2. Перегляд відео сюжету «Життя Миколи Гоголя».

4.3. Робота над портфоліо письменника.

4.4. Літературна перерва «Цікаві факти із життя Гоголя».

4.5. Сенкан до слова Гоголь.

2-ий міні модуль змістовно-пошуковий (засвоєння нових знань) - (30 хв)

4.6. Доля «маленької людини» та загальне значення цього визначення у повісті Миколи Гоголя «Шинель».

4.7. Гімназисти складають анкету твору М.Гоголя «Шинель».

4.8. Гімназисти характеризують образ головного героя твору Акакія Акакійовича Башмачкіна.

4.9. Сенкани до образу Башмачніка в старій шинелі та в новій шинелі.

3-ій міні модуль (оцінно-смисловий) - (30 хв).

V. Рефлексія.

5.1. Метод «Мозковий штурм».

5.2. Літературний диктант.

VІ. Підсумки .

VІІ.Оцінювання гімназистів .

VІІІ. Домашнє завдання .

 

Хід модуля

1 міні-модуль установчо-мотиваційний (30 хв.)

І. Мотивація навчальної діяльності.

1.1. Слово вчителя. Людина про яку ми сьогодні будемо говорити належить до найбільш оригінальних письменників усіх часів. У найрізноманітніших експертних опитуваннях його ім’я ставиться поруч із іменами Шекспіра, Сервантеса, Данте. Довкола життя і творчості цієї особистості і донині схрещуються списи і народжуються найрізноманітніші версії, таємниці, парадокси, суперечності... Перед вами портрет відомого вам письменника і як ви вже здогадалися мова сьогодні піде про Миколу Васильовича Гоголя .

Демонстрація портрета Гоголя.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

2.1. Вікторина «Пригадай»

  • Пригадайте, з якими творами Гоголя ви вже ознайомлювалися в попередніх класах?
  • Що об’єднує ці твори? Чому? (Зображення життя українців)
  • Який збірник його прославив?
  • Назвіть повісті, що увійшли до нього.
  • Чим ці твори здалися незвичайними для читача?
  • Які ще збірники повістей Гоголя вам відомі?

ІІІ. Оголошення теми та мети модуля.

(Гімназисти записують тему в зошити).

ІV.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

4.1. Слово вчителя.

"Я прийшов у цей світ, щоб боротись зі злом, і допоможе мені в цьому Бог", — так визначив своє призначення М. Гоголь. Уся його творчість була спрямована на зображення негативних сторін російської дійсності та людських пороків. Зображуючи їх, письменник хотів бачити людство чистішим і кращим. Українська культура мала величезний вплив на формування Гоголя-письменника. Доля склалася так, що саме йому судилося сказати нове, ще й досі остаточно не розгадане, слово про Росію. Можливо, сталося це тому, що він зміг подивитися на російське життя поглядом трохи стороннім і побачити те, чого його сучасники не помічали, бо вважали те природним. Життя Гоголя – це і драма, і містика, і гра,  і суцільна загадка. Цікаві випадки з життя Гоголя, з його біографії ми зараз побачимо із відео сюжету.

4.2. Перегляд відео сюжету «Життя Миколи Гоголя».

(Після перегляду гімназисти складають портфоліо письменника).

4.3. Робота над портфоліо письменника.

Портфоліо письменника

1) Микола Васильович Гоголь (1809-1852) – український та російський прозаїк, драматург, критик і публіцист

2) Народився 1 квітня 1809 року у селі Великі Сорочинці на Полтавщині.

3) Батьки. Василь Опанасович Гоголь-Яновський і його дружина Марія Іванівна, були поміщиками середнього достатку.

4) Дитячі роки пройшли у родовому маєтку Гоголів – с. Василівка.

5) Навчання. Полтавське повітове училище; Ніжинська гімназія вищих наук

6) У Петербурзі. У 1828 р. М. Гоголь переїжджає до Петербурга. Публікує перший твір — поему «Ганц Кюхельгартен» під псевдонімом Алов, яку згодом спалив.

7) Служба у Департаменті державного господарства і громадських будівель на посаду переписувача, а згодом був назначений помічником начальника стола

8) Перший успіх. У журналі «Отечественные записки» з’являється повість «Басаврюк, або Вечір проти Івана Купала», перша з циклу «Вечори на хуторі біля Диканьки» (1831-1832)

9) Псевдоніми Гоголя. Перші твори писав під псевдонімами – 0000, П.Глечик, Рудий Панько

10) Педагогічна праця. Приватні уроки, а з березня 1831 р. працює викладачем історії в Патріотичному інституті.

11) За кордоном. Гоголь відвідав Німеччину й Швейцарію, Францію, Італію

12) У Єрусалимі. У 1848 р. у пошуках душевної рівноваги, відчуття правильності обраного життєвого й творчого шляху Гоголь здійснив паломництво до Єрусалима, де провів ніч у молитвах біля гробу Господнього...

13) Повернення в Росію. 1848 року Гоголь повернувся до Росії.

14) Смерть. 21 лютого М. В. Гоголь помер у Москві. Останніми були його слова: «Як солодко помирати!». Спочатку Гоголя поховали на кладовищі Свято-Данилівського монастиря, а в 1931 році останки письменника перепоховали на Новодівичому кладовищі.

15) Основні твори: зб."Вечори на хуторі поблизу Диканьки" («Сорочинський ярмарок», «Вечір проти Івана Купала», «Майська ніч, або Утоплена», «Втрачена грамота», «Ніч перед Різдвом», «Страшна помста», «Іван Федорович Шпонька та його тітонька», «Зачароване місце»), зб."Миргород" («Старосвітські поміщики», «Вій», «Повість про те, як посварився Іван Іванович з Іваном Никифоровичем»); п’єса "Ревізор"; «Петербурзькі повісті» («Невський проспект», «Портрет», «Записки божевільного», повісті «Ніс», «Коляска», «Шинель» (1842)); повість «Тарас Бульба»; роман "Мертві душі"; філософсько-публіцистична книга «Вибрані місця з листування з друзями»

17) Пафос у прозі Гоголя забарвлений нотками комізму і сатири.

4.4. Літературна перерва «Цікаві факти із життя Гоголя».

(Розповідь підготовленого гімназиста)

  • Народженая Гоголя оповите численними легендами. За родинними переказами, шлюб батька з його майбутньою матір'ю відбувся внаслідок пророцтва, яке батько уві сні почув від самої Діви Марії. Тривалий час мати народжувала мертвих дітей, і лише після довгих молитов перед іконою Миколи-Чудотворця небо послало їй сина, якого на честь святого назвали Миколою.
  • Люди, які знали Гоголя, стверджували, що він був доволі загадковою й утаємниченою особою. Навіть з найближчими друзями він ніколи не був цілковито відвертим. Він уникав говорити про свої погляди, про обставини свого життя, про літературні плани та сімейні проблеми. Зі слів різних людей Гоголь поставав зовсім різною людиною.
  • Нічого достеменно невідомо і про особисте життя Гоголя. Серед жінок, яких, можливо, міг кохати Гоголь, називають княгиню Анну Михайлівну Вельєгорську і придворну красуню Олександру Осипівну Смирнову-Россет, але ніяких свідчень про це ані знайомі письменника, ані він сам не залишили.
  • Як і народження, смерть Гоголя також оповита різноманітними фантастичними історіями, які з'явилися після того, як тіло письменника у 1931 р. було перепоховане на Новодівичому кладовищі. Відомо, що ще за життя Гоголь надзвичайно боявся, що напад летаргічного сну, на який він страждав, можуть сприйняти за його смерть. Поширилися чутки, буцімто при перепохованні тлінних останків Гоголя бачили, що віко його труни зсередини було подряпане й пошкоджене, а тіло лежало долілиць... Втім, медики цей факт давно спростували.

4.5. Сенкан до слова Гоголь.

Словничок: Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.

 Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)

 Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)

 Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).

 Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.

 Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

М.Гоголь

Цілеспрямований, обдарований.

Творить, повчає, засуджує.

Душею і натурою наш.

Людинолюбець.

 

2-ий міні модуль змістовно-пошуковий(30 хв.)

4.6. Доля «маленької людини» та загальне значення цього визначення у повісті Миколи Гоголя «Шинель».

 Слово вчителя. Повість “Шинель” — одна з кращих в творчості Гоголя. У ній письменник з'являється перед нами як майстер деталі, сатирик і гуманіст. Оповідаючи про життя дрібного чиновника, Гоголь зміг створити незабутній яскравий образ “маленької людини” зі своїми радощами і бідами, труднощами і турботами.

Це не правило, але в житті незрідка трапляється, що жорстокі і безсердечні люди, що ображають і принижують гідність інших, виглядають кінець кінцем слабкішими і нікчемнішими, чим їх жертви.

 

«Маленька людина» в літературі — визначення доволі різних героїв, яких об’єднує те, що вони займають найнижчі місця в соціальній ієрархії, і ця обставина визначає їхню психологію та громадську поведінку (приниженість, поєднана з почуттям несправедливості, ураженої гордості). Тому маленька людина виступає як опозиція до іншого персонажа — людини високопоставленої, «значної особи», а розвиток сюжету будується як історія приниження, нещастя. Тема «маленької людини» — інтернаціональна і бере свій початок ще в літературі античності.

У Гоголя було надзвичайне вміння: бачити в малому — велике, у смішному — трагічне, у буденному — найважливішу ознаку часу. Письменник завжди виходив із положення, що кожна людина має свою цінність, своє призначення. Саме ця авторська позиція стає підґрунтям будови твору «Шинель».

Тему «маленької людини» в повісті «Шинель» Гоголь розкриває як важливу, болючу проблему людства. Повість постала з анекдоту про чиновника, який помер через втрату шинелі. Виходить, що людське життя і шинель виступають як рівноцінні явища, а, можливо, шинель ще й перевищує своєю цінністю. Як митець, Гоголь не тільки не може пристати на таку думку, а й засобами мистецтва доводить протилежне.

Звичайно, долю Башмачкіна найлегше пояснити соціальними умовами, які робили з людини гвинтик у великому державному апараті. Але Гоголь на власному досвіді знав, що так легко все в житті не пояснюється. Він сприймав життя людини як шлях до вдосконалення, як набуття великих істин. Всяка людина народжується маленькою, а потім починається її шлях до великої людини. Можливо, автор навмисне не розповідає про становлення Акакія Акакійовича, бо цього становлення і не було зовсім, що він так і залишився «маленьким». Про це свідчить ставлення до нього в департаменті, де до нього не виявляли ніякої пошани. Навіть сторожи, які за своїм соціальним станом були значно нижче Башмачкіна, «не тільки не вставали при його появі, навіть не дивилися на нього, наче через приймальню пролетіла звичайна муха». Чиновники глузували з нього «скільки ставало канцелярської дотепності», але ці жарти, скоріше, походили на жарти більших хлопчаків над меншим: розказували при ньому вигадані про нього ж пригоди; про його хазяйку, говорили, що вона його б’є, «сипали на голову йому папірці, називаючи це снігом». Акакій Акакійович зносив усе покірно. Тільки коли надто вже нестерпний був жарт, він проказував: «Лишіть мене! Нащо ви мене кривдите?». І лише одному з усіх «дотепників» почулося в словах героя інші слова, ті, що хотів сказати й письменник: «Я брат твій».

Акакій Акакійович належить до тих людей, які позбавлені навіть можливості захищатися. Але там, де панує сильний, Башмачкіним немає місця. Трагедія Башмачкіна полягає у тому, що його позбавлено навіть права на людське існування. Акакій Акакійович перестає сприймати світ. Одного разу новий столоначальник вирішив «підвищити» нещасного чиновника і доручив йому не переписати папір, скласти новий. Це не було складно, треба було лише замінити форми дієслова з першої особи на третю. Як не бився Акакій Акакійович, а нічого в нього не вийшло. Ніяк не міг він розібратися, хто «ми», хто «вони». Але не може людина відгородитися від світу. Настав час, коли і Башмачкін це відчув. Його стара шинель, або «капот», як називали це вбрання дотепники з департаменту, протерся. Акакій Акакійович відчув, що йому холодно. Тепер смислом життя Баш-мачкіна стає нова шинель. І шлях, яким іде до своєї мети герой, Гоголь змальовує як високе служіння. Щось побожне є у ставленні Акакія Акакійовича до майбутньої шинелі, наче він закохався у неї. Він служить їй, як ідолу: радо відмовляє собі у їжі, забуває свою роботу.

Нова шинель круто змінює життя Акакія Акакійовича і ставлення до нього чиновників. Але ввечері того ж дня, коли він вперше одягнув шинель, вона «пішла від нього з молодиком з великими вусами».

В останній частині повісті Башмачкін намагається повернути свою шинель. Він вперше в житті не приходить на роботу, бо йому треба до «значної особи», щоб та помогла врятувати шинель. Але все марно. Висока особа, навіть не дослухавши, чого прийшов Акакій Акакійович, гонить його геть. Надії рухнули. І Акакій Акакійович помирає.

У фіналі твору постать Башмачкіна набуває гротескових рис романтичного героя. Після своєї смерті він стає месником. Принаймні, так вважають ті, хто потерпав від грабіжників. Фантастика у «Шинелі» стає засобом розкриття головної ідеї твору. Вона повертає нас до початку повісті, де йшлося про можливість іншої долі героя. Він міг стати приборкувачем зла, дужим і міцним. Але не став. Від покірності Акакія Акакійовича звільнила тільки смерть.

Гімназисти роблять висновок. Гуманістичний пафос письменника виявився у глибокому співчутті «маленькій людині». Правдиве зображення життя простих людей у творчості Гоголя нерозривно пов’язано з осудом соціальних умов, які не дають можливості розкритися особистості, де панує нерівність між людьми.

4.7. Гімназисти складають анкету твору М.Гоголя «Шинель».

Анкета твору М.Гоголя «Шинель»

1. Жанр – повість.

2. Перша публікація твору відбулася 1842 року.

3. Перша назва -  «Повість про чиновника, який краде шинелі».

4. Джерело твору. Канцелярський анекдот про бідного чиновника, котрий мав велику пристрасть до полювання. Багато років він збирав гроші на нову рушницю і, нарешті, накопичив 200 рублів. Купивши дорогу рушницю, він виїхав на полювання у Фінську затоку.

Рушниця лежала на краю човна і раптом впала у воду. Усі спроби відшукати її були марними. Повернувшись додому, чиновник від горя захворів і невдовзі помер.

5. Повість "Шинель" входить до циклу "Петербурзькі повісті"

6. Дія твору відбувається у Петербурзі. Хоча у повісті зображено і бідні квартали столиці, і багаті, загальне враження від міста залишається непривітним.

7. Головний герой. Бідний титулярний  радник, чиновник 9 рангу - Акакій Акакійович Башмачкін.  Ім’я «Акакій» перекладається як «незлобливий»

8. Тема. Трагічна доля «маленької людини» Акакія Башмачкіна.  «Маленька людина» в літературі — це людина з нижчих щаблів суспільної ієрархії, яка болісно переживає власну незначущість і закомплексованість, ущемлену гордість і несправедливість. До цієї теми зверталися О.Пушкін (повість «Станційний наглядач», образ Самсона Виріна), М.Лєрмонтов  (роман «Герой нашого часу», образ Максима Максимовича.)

9. Ідея. Необхідність  співчуття та поваги гідні всі люди, незважаючи на їх соціальне становище. Письменник показав несправедливість і жорстокість суспільства щодо «маленьких», але чесних і сумлінних людей.

10. Гуманістичний пафос повісті виражають слова «Я брат твій»

11. Елементи сюжету повісті

а) Експозиція — розповідь про департамент та характер Акакія Акакійовича

б) Зав'язка - виникнення ідеї залатати стару шинель або пошити нову

в) Розвиток дії - походи Башмачкіна до кравця Петровича, аскетичне існування і мрії про майбутню шинель, пошиття нової шинелі, відвідини іменин, на яких шинель Акакія Акакійовича мала бути «сприснута»

г) Кульмінація - крадіжка нової шинелі

д) Розв'язка - безуспішні спроби Башмачкіна повернути шинель; туга героя за шинеллю і його смерть, фантастична історія про привид чиновника, який шукає свою шинель

12. Художні засоби: гумор, іронія, «сміх скрізь сльози», гротеск. Гротеск — тип художньої образності, який ґрунтується на химерному поєднанні фантастичного і реального, прекрасного і потворного, трагічного і комічного, життєподібного і карикатурного. Гротеск — найвищий ступінь комічного. Особливо яскраво виявляються сатиричні форми гротеску. За допомогою гротеску митець створює специфічний «гротескний» світ, аномальний і дивний світ, в якому реальне та нереальне несподівано постають в органічній єдності.

Реалістичні елементи:описи Петербурга, служби героя, життя чиновників, приготування і пошиття шинелі, поведінка генерала та дрібного чиновника тощо;

Елементи романтизму: фантастика у кінці повісті (поява привида).)

13. Образи-символи. Нова шинель – символ справжнього, гідного людини життя. Втрата нової шинелі – символ втрати сенсу життя, втрата ідеї, що надихала його, дала новий сенс існуванню.

4.8. Гімназисти характеризують образ головного героя твору Акакія Акакійовича Башмачкіна.

Паспорт героя

Ім’я. Акакій Акакійович Башмачкін. Ім’я «Акакій» перекладається як «незлобливий».

Портрет. Низенький, рудуватий, підсліпуватий, з невеликою лисиною, зі зморшками,

Вік – 50 років

Соціальний стан – бідний, веде злиденне існування.

Сімейний стан – неодружений.

Друзі – немає, самотній.

Світогляд – обмежений.

Робота. Служить у департаменті, титулярний радник, 9-та сходинка в ієрархії чиновників. Окрім переписування нічого більше робити не вмів. Зарплата - 400 рублів на рік.

Ставлення співробітників – принижують.

Улюблене заняття – переписування паперів, каліграфія.

Риси характеру: непримітний, добрий, закомплексований, невпевнений у собі, смиренний, всього боїться, не може за себе постояти, покірний долі, не схильний до протесту, має занижену самооцінку.

Мета життя – нова шинель.

Зміни в характері: міняється зовні, стає більш рішучим, цілеспрямованим, намагається добитися правди.

Трагедія Акакія Акакійовича: відсутність розуміння, співчуття,  втрата матеріальної речі (шинелі), моральне приниження, приниження людської гідності.

4.9. Сенкани до образу Башмачніка в старій шинелі та в новій шинелі.

Орієнтовний вигляд сенканів:

 Акакій Акакійович в старій шинелі     

1.Башмачкін

2.Сумирний, старанний.

3.Переписує, терпить, животіє.

4.Маленька людина з убогим внутрішнім світом.

5.Ксерокс.

 

 

 

Акакій Акакійович в новій шинелі

1.Башмачкін

2.Жвавий, впевнений.

3.Усміхається, спілкується, живе.

4.Щаслива людина, що радіє життю.

5.Життєлюб

 

 

 

 

 

3-ій міні модуль (оцінно-смисловий)

V. Рефлексія.

5.1. Метод «Мозковий штурм».

- Пригадайте у кого ще з вивчених письменників згадується тема «маленької людини»? (М. Лермонтов «Герой нашого часу»)

- Хто такий Акакій Акакійович Башмачкін ? (Він – чиновник якогось департаменту, «вічний титулярний радник», служака, нікчемна людина, що одержує мізерну платню, якого не вистачає на життя)

- Що означає його ім’я? (Дитину повинні були охрестити Трифілієм, Дулою, Вархасієм, або Павсихахием. Тому його ненька обрала для сина батьківське ім’я – Акакій, що означає «незлобливий».)

- Де живе герой повісті Гоголя «Шинель» і чому саме він відчуває себе «маленькою людиною»? (Башмачкін живе в Петербурзі, де багато людей, тут треба «вибиватися в люди», робити кар’єру, але до цього треба мати дарування, розум, мрію. І Башмачкін приземлений у своїх мріях, він мріє тільки про те, щоб знайти в холодному Петербурзі крапельку тепла, нехай воно буде навіть не живе, не людське, і просто від нової шинелі, вид якої підніме його в очах суспільства.)

- Чи був Башмачкін таким аж незначним? (Зовсім ні, тому що він ревно виконував свої службові обов’язки, він навіть одержував задоволення від своєї канцелярської роботи, але був здатний тільки на переписування паперів .)

- Як був одягнений Башмачкін? (Його одяг був старенька й багато разів лагоджена. Віцмундир був уже не зелений, а якийсь рудувато-білий, комірець вузенький і сіренький, щось завжди прилипало до одягу – або нитка, або шматок сіна. У капелюх його завжди попадали шкірочки з кавуна й дині. Панталони Башмачкіна були старенькими. Шинель його була вже така благенька, що співробітники охрестили її «капотом».)

- Чому Башмачкіну довелося замовити шинель? (Його капот уже не можна було полагодити, тому Башмачкін зібрав гроші на нову шинель, ціною твердої економії: він півроку не користувався свічками, ремонтував взуття, не вечеряв. Шинель він замовив найдешевшу.)

- Чому Башмачкін помер? (Дрібний чиновник не зміг перенести знущання вартого над ним чиновника, що вперто відправляв його писати заяву в канцелярію замість того, щоб вислухати його скаргу про пограбування.)

- Навіщо Гоголь зробив Башмачкіна привидом? (Башмачкін став частиною петербурзького середовища, з якої зливався все життя, його ніхто не бажав зауважувати. Примара Башмачкіна вигадана Гоголем для того, щоб усі, хто залишилися жити, зрозуміли, що поруч із ними жила нещасна людина, якому потрібні були допомога й співчуття.)

 - Чи існують Башмачкіни в сучасному житті? (Назвіть реалістичні й романтичні елементи в повісті «Шинель». Зображення життя дрібного чиновника Башмачкіна дуже реалістичне, дуже багато важливих деталей, завдяки яким ми можемо зрозуміти його характер, пошкодувати його. А те, що наприкінці повести з’являється приведення Башмачкіна на вулицях Петербурга – це романтичний і містичний елемент, що надає повести завершений вид. Генерал, що принизив Башмачкіна, одержує «по заслузі», таким чином, зло в повісті покаране.) 

5.2. Літературний диктант.

  1. Який чин був у А.А.Башмачкіна?     
  2. Якою була єдина пристрасть Башмачкіна?
  3. Яку заробітну плату отримував титулярний радник?
  4. Назвіть образ-символ життя Башмачкіна.
  5. Чому Акакій Акакійович наважився пошити нову шинель?
  6. Яким став день для Башмачкіна, коли нова шинель була готова?
  7. Після веселої гулянки Башмачкін знайшов свою нову шинель …
  8. Яке лихо підстерегло Башмачкіна, коли він повертався додому?
  9. Чим закінчилися поневіряння чиновника у пошуках злодіїв?
  10. Як помер А.А.Башмачкін?
  11. Які чутки пішли Петербургом після смерті Башмачкіна?
  12. Що змінилося, коли мрець зняв шинель з самого генерала?

Відповіді

  1. Титулярний радник.
  2. Він вкладав всю душу в переписування ділових паперів.
  3. 400 рублів на рік.
  4. Його стара, витерта шинель.
  5. Бо стара шинель не підлягала ремонту.
  6. Найщасливішим днем в житті Башмачкіна.
  7. …на підлозі в передпокої.
  8. У нього вкрали шинель.
  9. На нього нагримав генерал, і він захворів.
  10. Тихо і непомітно, як і жив.
  11. Став з’являтися мрець у подобі чиновника, який зриває з людей шинелі.
  12. Генерал почав по-іншому розмовляти з підлеглими, а мрець зник.

VІ. Підсумки .

  1. Слово вчителя.

Отже, проблема "маленької людини" завжди була, є і ще довго залишатиметься актуальною. Адже людська спільнота є неоднорідною. Завжди були і будуть яскраві особистості і непомітна сіра людська маса. Питання лише у тому, як ставиться оточення до "маленької людини".

Суворі й мудрі уроки Гоголя, настільки важливі й потрібні нам сьогодні,- це уроки любові до Батьківщини, поваги й замилування її історією, природою, людьми, це застереження про ту грізну небезпеку, що несе із собою втрата моральних критеріїв, бездуховність, що завжди супроводжує набувачів, хижаків, людей, поглинених погонею за чинами або багатством, далеких високих духовних інтересів. Безсмертна творчість Гоголя збагатило принципи художнього відображення дійсності, розкрило невичерпні можливості використання в реалістичній літературі гротеску, фантастики, символіки.

VІІ.Оцінювання гімназистів .

VІІІ. Домашнє завдання .

  • Скласти план до повісті «Шинель»;
  • Повторити визначення понять «романтизм», «реалізм», знайти відповідні елементи у повісті «Шинель»;
  • Підготувати презентації «Образ «маленької людини» у світовій літературі» .
doc
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Ковбасенко Ю.І., Ковбасенко Л.В.)
Додано
19 липня 2018
Переглядів
3649
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку