урок голокост Целан фуга смерті

Про матеріал
Урок-дослідження (Людина під час війни. Голокост. Пауль Целан «Фуга смерті».) для здобувачів освіти 10-11 клас Червонокам’янське ЗЗСО І-ІІІ ст. - ПЦ Учитель зарубіжної літератури Костиря С.Г. Учитель історії Заболотна Ю.В. Мета уроку: - розкрити зміст поняття «голокост », причини його виникнення через знайомство учнів з особистістю Пауля Целана та з його творчим доробком; - розкрити особливості зображення трагедії Голокосту в поезії; - розвивати дослідницькі, комунікативні, творчі навички, життєві компетенції учнів; - удосконалювати в учнів уміння і навички ідейно-художнього аналізу поетичного твору, навички зв’язного усного мовлення та критичного мислення та вміння давати історичну оцінку подіям; - сприяти вихованню високих моральних якостей, почуття національної свідомості, негативного ставлення до війни; - сприяти виховуванню почуття гідності й терпимості до представників різних національностей та релігій , формувати активну громадянську позицію на основі визнання прав і свобод людини. Тип уроку: бінарно-інтегроване проектне дослідження старшокласниками. Обладнання: портрет Пауля Целана; презентація біографії поета, відеоролик про поезію «Фуга смерті»; буктрейлер «Хлопчик у полосатій піжамі»; виставка матеріалів, присвячених Голокосту із Музею історії школи, відеофільм «Голокост 1939-45рр», музичний твір «Фуга» Баха, картина Пікассо «Герніка», відеоуривки з документальних кінофільмів, музика «Пісня Бухенвальду», «У кожної історії є свій кінець», «Щоденник Анни Франк» Арі Фолмана та Давида Полонського . Епіграф Гром грянул. Ветер свистнул в тучах. Заплакала земля в тоске глухой, О, сколько слез, горячих и горючих! Земля моя, скажи мне, что с тобой? Ты часто горе видела людское, Ты миллионы лет цвела для нас, Но испытала ль ты хотя бы раз Такой позор и варварство такое? Муса Джалиль Хід уроку I. Організаційна частина ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. (Звучить музика "Хава нагіла") 1. Учитель історії. Чи є майбутнє у нації, яка, завдячуючи байдужості, потроху забуває своє минуле, свідомо відрікається від історії свого народу? Звичайно, ні. Адже, щоб по-справжньому любити свій рідний край, треба досконало знати його історію, пам’ятати сторінки життя своїх предків. А якщо врахувати те, що наша багатостраждальна прадавня українська земля особливо багата на визначні події, що відіграли вагому роль і у світовій історії, то виникає нагальна необхідність зберегти і донести ці глибинні спогади до свідомості якомога більшої кількості людей. Саме такі знання є своєрідним місточком, що єднає батьків з дітьми, бабусь і дідусів з онуками. В історії народів світу є події, які залишили глибокий слід у пам’яті людській. До таких подій, безумовно, слід віднести Другу світову війну. І сьогодні ми з вами будемо говорити-досліджувати найважливіші моменти цієї трагічної події ХХ століття. 2. Оголошення теми та мети уроку. ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. 1. Бесіда з учнями на основі питань. Учитель зарубіжної літератури знайоме з « Літературною Мозаїкою», присвяченою цій події: - Які твори про Другу світову війну ви читали в курсі зарубіжної літератури? (К.І.Галчинський «Пісня про солдатів Вестерплятте», А. Маргул – Шпербер «Про назву концтабору Бухенвальд», С.Гудзенко «Нас не треба жаліти…», Ю.Друніна «Зінка», К.Симонов «Ти чекай мене…», Б. Окуджава «До побачення, хлопчики…», В.Биков «Альпійська балада»); - Що вам відомо про Януша Корчака? (польський лікар, педагог-новатор, письменник, громадський діяч єврейського походження, загинув у німецькому «таборі смерті» Треблінка в 1942р.); - Які твори про Другу світову війну ви читали в курсі української літератури? (Г.Тютюнник «Климко», О.Довженко «Ніч перед боєм», «Україна в вогні»); 2. Випереджальне завдання учням-художникам Створити протягом дослідження комікси до висвітлення проблеми проекту. В допомогу книга Щоденник Анни Франк Арі Фолмана та Давид Полонського . ІІІ. Ознайомлення учнів із новим матеріалом. Перегляд буктрейлера до твору Д.Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі»: - Ви не читали цього твору - чи зацікавив він вас після перегляду цього буктрейлера? - Чим саме? - Що вам відомо з уроків історії про Голокост? Повідомлення учнів-істориків (використання матеріалів музею історії школи) про: - перші концентраційні табори, створені фашистами; Відеоуривки з документальних кінофільмів, музика «Пісня Бухенвальду», «У кожної історії є свій кінець» У роки війни нацистами було створено 22 табори смерті. Один із найвідоміших і найстрашніших – Освенцім (Аушвіц). Дозвольте процитувати: Утром солнце встает из тумана От посыпанных прахом полей Не забыть мне теперь Аушвиц-Биркенау, дым людей, дым людей, дым людей. В Україні євреїв знищували, зокрема, у Бабиному Яру (Київ), у с. Богданівка, смт Нова Прага, м. Олександрія… Тільки через Тремблінку, спеціальний табір для євреїв, пройшло 900 тисяч чоловік. З них у живих залишилося лише 54 в’язні. 27 січня у всьому світі відзначається день пам'яті жертв Голокосту. Не зважаючи на цю досить відому подію, багато людей просто не знають про неї або не звертають уваги, бо це, мовляв, про євреїв. - історія Голокосту; Голокост – масове винищення євреїв фашистами. ( Голокост - (гр. спалений цілком) загибель значної частини єврейського населення Європи (понад 6 млн.) протягом 1933 - 1945 р.р.) - визначення терміну «гетто»: Ге́то (від італ. ghetto nuovo — «нова ливарня») — райони міст, де добровільно або примусово, в більш-менш жорстких умовах проживають етнічні меншини. Слово має чіткий негативний відтінок і застосовується саме до районів з поганими умовами проживання, зрідка навіть без зв'язку з меншинами. Війна – протиприродне, антигуманне явище не тільки для конкретної людини, а й для всього людства. Друга світова війна стала глибоким потрясінням для європейської культурної свідомості. Ця війна призвела до масового знищення людей, до численних трагедій та непоправних втрат, обірваних життєвих шляхів та зруйнованих доль, знівечених тіл та розтоптаних душ. Кількість її жертв налічувала десятки мільйонів. «Як, - запитував швейцарський письменник М. Фріш, - люди, котрі насолоджувалися музикою Баха та Генделя, могли розстрілювати немовлят?» А відомий філософ Т. В. Адорно заявляв, що «писати вірші після Освенціма неможливо». Але знаменитий вірш П. Целана «Фуга смерті» довів, що поезія «після Освенціма» можлива, але вона має докорінно змінитися, щоб увиразнити стан «оніміння» свідомості, шокованої війною. Учитель зарубіжної літератури. Пауль Целан… Хто цей митець, що його критика називала чаклуном поезії другої половини ХХ століття, «сліпучою кометою Галлея», «поетом ІІІ тисячоліття», творцем абсолютного вірша» і винахідником «мови оніміння», якого світові подарувала Україна? IV. Засвоєння учнями нових знань. 1.Основні факти життя і творчого шляху П. Целана: Учень-«біограф 1». Дитинство і роки навчання. Що ми знаємо Пауля Целана? (гронування) Учень-«біограф 2». Роки війни 1941 р., Чернівці - свідок каральних акцій проти єврейського населення: - 7 липня 1941 р. - початок акції проти євреїв каральної групи СС. Багато євреїв убито, Велику синагогу спалено. Євреї втрачають право громадянства, змушені носити на одежі жовту Давидову зірку, виконувати примусові роботи. Не сміють після 18-ї години виходити на вулицю. - 11 жовтня 1941 р. – у старій частині міста, колишньому єврейському кварталі, створено єврейське гетто, де на обмеженому, тісному просторі – 45000 євреїв. 15000 євреїв залишають у місті для життєво необхідних робіт і обов’язків, решту – депортувати в концтабір”. Целан був серед тих, кого окупанти залишили у місті. За 4 роки перебування у фашистському пеклі він пізнав життя у чернівецькому гетто й примусову роботу у румунському трудовому таборі, пережив втрату батька й матері (вони були депортовані в Задніпров’я і замордовані в одному з таборів Трансністрії). Паулю вдалося вижити, але побачене у фашистських катівнях наклало відбиток на вразливу душу поета, трагічно позначилось на всій подальшій творчості Целана – трагічній за змістом і сумній за настроєм. Ця чорна смуга розколола життя Целана навпіл – до і після еміграції. Учень-«біограф 3». Роки еміграції Чернівці були звільнені радянськими військами. Нові порядки, запроваджені новою владою, примусили Пауля виїхати за кордон. Поневіряння розпочалися з Бухареста. В цей час у Бухаресті проживав буковинський поет Альфред Шперберг- один з найвідоміших німецькомовних літераторів, якому Пауль хотів показати свої вірші. Шпербер оцінив Целана як молодого генія і дав йому притулок в своєму домі. Саме подружжю Шперберів поет завдячує своїм псевдонімом – це анограма (т.т. перестановка складів ) його прізвища Анчель у румунський транскрипції “ An-cel ’’- “ Cel-an’’. У Бухаресті Целан співпрацює з видавництвом “ Російська книга’’, перекладає твори російських письменників, тут у бухарестському часописі “Агора” з’явилася його перша публікація – 3 вірші, підписані псевдонімом, який згодом стане постійним. Румунія накладає політичний дискомфорт – виною є тоталітарна комуністична влада. Поетична творчість у презентації. Учень-«біограф 4». Останні роки Целана Виживши фізично, Целан залишився духовно паралізованим пам’яттю про загиблих у таборі батьків, про пережитий в окупованих Чернівцях страх, про катастрофу, якої зазнав його народ у Другій світовій війні. Ця пам'ять -ла важкий хрест, що його поет ніс крізь роки своїх великих літературних досягнень і затишного сімейного життя. А ще – глибока самотність, якої він,єврей і уродженець Буковини, а одже - двічі чужинець, не міг позбутися у Парижі; - і те, що поет, який писав вірші німецькою, не міг бути адекватно сприйнятий французьким читачем; - і те, що у свідомості поета його німецька мова, якою він писав, розщепилася на: “ Muttersprache”- “рідну мову ” та “ Mordersprache” – “мову вбивць ”; - і його ностальгія по чудовій країні маків і буків, у якій промайнуло його щасливе дитинство і у якій хтозна-де залишились лежати закатовані батьки; - і болісна реакція на брудні інтриги навколо його імені. Все це разом узяте атакувало травмовану психіку митця і привело Целана на оспіваний Аполлінером міст Мірабо, звідки він 20( 21 ) квітня 1970 року кинувся у Сену. У 1992 році в Чернівцях споруджено пам'ятник П.Целану, автор-скульптор якого Іван Салевич. 2.Учень-«літературознавець». Історія написання вірша «Фуга смерті» Першим поштовхом до створення вірша «Фуга смерті» стала зустріч П. Целана з поетесою Розою Шерцер-Ауслендер, яка подарувала йому свою поетичну збірку «Райдуга», що вийшла 1939 року в Румунії. Її перший вірш («В життя») містив метафору «чорне молоко», яку й Роза не вигадала сама. Та Паулю Целану вона припала до душі, і він скористався цією метафорою Сам Целан пише німецькому видавничому дому, що вірш «написаний навесні 1945 року в Бухаресті». Тео Бак припускає, що перший проект вірша виник восени 1944, але до наступної весни прийняв свою остаточну форму. Два роки потому, 2 травня 1947, румунський переклад поеми був опублікований другом Целана Петре Соломоном під назвою «Tangoul morţii» (Todestango) в журналі «Contemporanul». Це була перша публікація Целана. Враження супроводжується коментарем редактора, який приписував віршеві реалістичну основу і це на тлі можливого звинувачення у формалізмі, прийнятої в захисті: «Вірш, переклад якого ми публікуємо, ґрунтується на фактах». Причини чому Целан остаточно виступив проти назви «Танго смерті» і надав перевагу назві «Фуга смерті» є невідомими. «Фуга смерті» був не тільки «найвідомішим прикладом поезії Голокосту», але «найбільш знаменитим віршем класичного модернізму» взагалі. Біограф Целана Вольфганг Еммеріх аналізує: «Його „Фуга смерті“ є, мабуть, віршем століття». 3. А зараз давайте послухаємо цей вірш ( перегляд відеоролика). Вірш «Фуга смерті» Пауля Целана у перекладі М.Бажана. Як ви розуміли вислів «Чорне молоко»? 4. Робота з текстом твору, його аналіз: - Про що цей вірш? Яка його основна тема?( Вірш написаний від імені в’язнів фашистського концтабору. Перед нами постають реалії табірного життя, масові страти репресованих, їх спалення у печах крематоріїв, німецькі вівчапки, що охороняли територію табору ,комендант, який слідкував за роботою «фабрики смерті». Тема-трагедія Голокосту.) - А чи готові ви уже назвати наше дослідження? 5. Демонстрація кадрів відеофільму «Голокост 1939-43рр.» на тлі грамзапису фуги Баха. - Що може відчувати людина, яка пройшла крізь це? (біль, жах, страх,відчай, ненависть) - Автор назвав свій твір фугою. Що таке фуга? Фуга – поліфонічний (багатоголосий) твір, який експонує одну, або кілька тем почергово у всіх голосах. Звучить мелодія «Фуги» Баха. - Які почуття викликає у вас ця музика? Коментар учителя. За таким принципом побудований целанівський вірш: лірична оповідь у ньому кружляє в колі одних і тих самих тем. Однак слово "фуга", винесене у назву вірша, не лише пояснює його жанр. Воно породжує навколо себе додаткове коло асоціацій. Передусім - пов'язаних із контекстом німецької культури. Адже саме із її лона вийшов неперевершений майстер органної фуги Й.С. Бах. У багатьох таборах існували сформовані з в’язнів музичні капели, як це пізніше описала Естер Бежарано, котра грала в такому оркестрі в Аушвіці: "Ми повинні були грати під час прибуття поїздів, з яких людей гнали прямо в газові камери". В тому ж Аушвіці в’язні, за наказом есесівців, повинні були виготовляти із сувоїв Тори барабани, тамбурини і банджо. А в одному з таборів на околиці Львова був створений цілий симфонічний оркестр, що налічував кілька десятків єврейських музикантів, і якийсь есесівський лейтенант наказував їм грати т.зв. "Танго смерті", яке повинно було звучати під час маршів і тортур, при стратах і копанні могил. Водночас у їхньому світлі стає зрозумілим, чому ранній варіант Целанового вірша отримав заголовок "Танго смерті". Комендант Аушвіцу Рудольф Гесс любив після масових страт награвати собі сонати Моцарта, а інший комендант того ж табору Крамер, який послав у газові камери 24.000 людей, плакав, слухаючи "Traumerei" ("Марення") Шумана, як про це згадує єврейська скрипачка Альма Розе, яка керувала в цьому таборі жіночим оркестром. - Що привернуло вашу увагу, коли ви слухали та читали вірш?(Відсутність розділових знаків; несхожість з класичною формою будови вірша; велика кількість метафор,образів,протиставлень). - Який прийом використовує автор у написанні вірша?( Вірш написано верлібром-без рими, впорядкованого розміру,чіткого поділу на строфи). 6. Словникова робота Верлібр – вільний вірш без рими і розмірів, чіткого поділу на строфи, з довільним чергуванням рядків різної довжини. 7. Коментар учителя. Вірш тематично розділений на строфи. Тут в цілому 36 рядків, розділених на чотири частини: дев'ять віршів в першій строфі, шість і три вірші в наступних двох, вірші п'ять і три в четвертій і п'ятій строфі, вісім віршів шостої строфи та фінальний куплет. Кожен розділ починається з лейтмотиву «Чорне молоко світання», який утримує вірш у формальних рамках. Метафора з'являється чотири рази і змінюється в послідовності часових прислівників «увечері», «опівдні», «зранку» і «вночі», а також перехід від третьої особи («вони») на другу («ти»). У четвертому розділі, алегоричний образ «смерть це з Німеччини майстер» зупиняє процес так, що коротка строфа «ми п'ємо і п'ємо» порушується і об'єднується в нову довгу. Поема не має розділових знаків. 36 рядків поеми складаються переважно з довгих строф, які перериваються короткими. - За яким принципом будується вірш? Кого автор протиставляє у цьому вірші? ( Протиставлення “нас” (приречених євреїв,єврейського народу) і ”одного чоловіка”(фашистського начальника табору). Робота в групах Завдання 1-й групі - Що таке метафора? Як починається кожна строфа вірша? - Розкрийте значення цієї метафори. Завдання 2-й групі Поясніть значення метафори “ми копаєм могилу в повітрі де лежати не буде тісно”) Завдання 3-й групі - Хто протиставляється у творі покірливим в’язням, які п’ють і п’ють «чорне молоко»? Про що свідчать його блакитні очі та опис його дій? Завдання 4-й групі - Хто такий майстер? Якого значення набуває цей образ у творі? Завдання 5-й групі - З якою метою автор ввів у свій твір образи Маргарити і Суламіф? Про що свідчать ці рядки: Твоє золотисте волосся Маргарет твоє попелясте волосся Суламіф ? Завдання 6 – й групі - Німецька влада активно використовувала вірш «Фуга смерті» під час денацифікації у 1960 – 1970 р.р. Чи можна стверджувати, що у такий спосіб вона прагнула не стільки розповісти про жахіття Голокосту, скільки спонукати німецьке суспільство усвідомити і свою відповідальність за злочини нацистів? 8. Вчитель. Целанівська Фуга здобула всесвітнє визнання. Вона стала емблемою Другої світової війни у поезії, так само як «Герніка» Пікассо – в образотворчому мистецтві. (демонстрація картини «Герніка» Пікассо ) - Як можна співвіднести цей твір живопису із «Фугою смерті»? ( відображено абсурдність, жах, страх, трагедію війни) 9. Представлення власних коміксів групою художників. 10. Діти, чи вже можемо озвучити результат нашої роботи? Варіанти назв ослідження здобувачів освіти «Жнива Голокосту» «Бути знищеним чи вижити…» «Всеспалення» чи боротьба за життя. V. Підведення підсумків уроку. Висновок вчителя Так, “Фуга смерті” Пауля Целана нагадує: немає суто національного горя – є загальнолюдський біль. Тому необхідні гуманізм, толерантність, повага до кожного народу, адже саме нетерпимість породжує зло, смерть, терор, і навіть високий рівень культури не рятує від насильства. Завдання для творчого закріплення Напишіть твір-речення «Голокост – це…», «Пауль Целан - …», «Фуга смерті -…» Використана література Тімоті Снайдер. Чорна земля. Голокост як історія і застереження / Науковий редактор – к. і. н. В. Склокін. – К.: Медуза, 2017. – 400с. Фолман Арі, Полонський Давид. Щоденник Анни Франк. Графічна адаптація. – Київ: Видавництво, 2020. – 152 с.
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Український інститут вивчення Голокосту «Ткума»

 

 

XVІІІ МІЖНАРОДНИЙ КОНКУРС ТВОРЧИХ РОБІТ ШКОЛЯРІВ, ВЧИТЕЛІВ, СТУДЕНТІВ, АСПІРАНТІВ «УРОКИ ВІЙНИ ТА ГОЛОКОСТУ – УРОКИ ТОЛЕРАНТНОСТІ»

 

Урок-дослідження

(Людина під час війни. Голокост. Пауль Целан «Фуга смерті».)

с. Червона Кам’янка Олександрійського району Кіровоградської області

2021 рік _____________________________________________________________________________

 

 

 

 

  1. Заболотна Юлія Владиславівна,

Костиря Світлана Георгієвна.

  1. Червонокам’янське ЗЗСО І-ІІІ ст. - ПЦ,

учителі історії та зарубіжної літератури.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заявка учасника

ХVІІІ МІЖНАРОДНОГО КОНКУРСУ ТВОРЧИХ РОБІТ ШКОЛЯРІВ, ВЧИТЕЛІВ, СТУДЕНТІВ, АСПІРАНТІВ «УРОКИ ВІЙНИ ТА ГОЛОКОСТУ– УРОКИ ТОЛЕРАНТНОСТІ»

 2021 р.

Назва роботи   

Урок-дослідження

(Людина під час війни. Голокост. Пауль Целан «Фуга смерті».)

 

Автор (ПІБ)  Заболотна Ю.В., Костиря С.Г.

 

Навчальний заклад        Червонокам’янське ЗЗСО І-ІІІ ст. - ПЦ

Клас (посада) учителі 10-11 класу

Науковий керівник, консультант (ПІБ) -

Керівник установи (Директор школи) (ПІБ) Голобок О.О.

Адреса навчального закладу вул. Гаценко,2, с. Червона Кам’янка Олександрійського району Кіровоградської області

Контактні телефонии  0988826557, 0683172901

Домашня адреса автора (для листування) вул. Гаценко,7, с. Червона Кам’янка Олександрійського району Кіровоградської області

Контактні телефони (домашній, мобільний)0988826557, 0683172901

Електронна адреса (для листування) yulia.zabolotna65@gmail.com                                                  kostyrya.svetlana@gmail.com

Дата заповнення 15.06.2021

Підпис                    C:\Users\Admin\Downloads\зображення_viber_2021-06-14_22-42-30.jpg      

 

 

 

 

 

Урок-дослідження

(Людина під час війни. Голокост. Пауль Целан «Фуга смерті».)

для здобувачів освіти 10-11 клас

Червонокам’янське ЗЗСО І-ІІІ ст. - ПЦ

Учитель зарубіжної літератури Костиря С.Г.

Учитель історії Заболотна Ю.В.

Мета уроку:

  • розкрити зміст поняття «голокост », причини його виникнення через знайомство  учнів з особистістю Пауля Целана та з його творчим доробком;
  • розкрити особливості зображення трагедії  Голокосту в поезії;
  • розвивати дослідницькі, комунікативні, творчі навички, життєві компетенції учнів;
  •  удосконалювати в учнів уміння і навички ідейно-художнього аналізу поетичного твору, навички зв’язного усного мовлення та критичного мислення та вміння давати історичну оцінку подіям;
  •  сприяти вихованню високих моральних якостей, почуття національної свідомості, негативного ставлення до війни;
  • сприяти виховуванню почуття гідності й терпимості до представників різних національностей та релігій , формувати активну громадянську позицію на основі визнання прав і свобод людини.

Тип уроку: бінарно-інтегроване проектне дослідження старшокласниками.

Обладнання: портрет Пауля Целана; презентація біографії поета, відеоролик про поезію «Фуга смерті»; буктрейлер «Хлопчик у полосатій піжамі»; виставка матеріалів, присвячених Голокосту із Музею історії школи, відеофільм «Голокост 1939-45рр», музичний твір «Фуга» Баха, картина Пікассо «Герніка», відеоуривки з документальних кінофільмів, музика «Пісня Бухенвальду», «У кожної історії є свій кінець», «Щоденник Анни Франк» Арі Фолмана та Давида Полонського .

Епіграф    Гром грянул. Ветер свистнул в тучах.
                                                     Заплакала земля в тоске глухой,
                                                     О, сколько слез, горячих и горючих!
                                                      Земля моя, скажи мне, что с тобой?

Ты часто горе видела людское,
Ты миллионы лет цвела для нас,
Но испытала ль ты хотя бы раз
Такой позор и варварство такое?

                                             Муса Джалиль

 

Хід уроку

  1. Організаційна частина

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. (Звучить музика "Хава нагіла")

    1.  Учитель історії.

      Чи є майбутнє у нації, яка, завдячуючи байдужості, потроху забуває своє минуле, свідомо відрікається від історії свого народу?  Звичайно, ні. Адже, щоб по-справжньому любити свій рідний край, треба досконало знати його історію, пам’ятати сторінки життя своїх предків. А якщо врахувати те, що наша багатостраждальна прадавня українська земля особливо багата на визначні події, що відіграли вагому роль і у світовій історії, то виникає нагальна необхідність зберегти і донести ці глибинні спогади до свідомості якомога більшої кількості людей. Саме такі знання є своєрідним місточком, що єднає батьків з дітьми, бабусь і дідусів з онуками.

   В історії народів світу є події, які залишили глибокий слід у пам’яті людській. До таких подій, безумовно, слід віднести Другу світову війну.

  І сьогодні ми з вами будемо говорити-досліджувати  найважливіші моменти цієї трагічної  події ХХ століття.

    2.  Оголошення теми та мети уроку.

ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Бесіда з учнями на основі питань.

Учитель зарубіжної  літератури знайоме з « Літературною Мозаїкою», присвяченою цій події:

- Які твори про Другу світову війну ви читали в курсі зарубіжної літератури?

(К.І.Галчинський  «Пісня про солдатів Вестерплятте»,

А. Маргул – Шпербер «Про назву концтабору Бухенвальд»,

 С.Гудзенко «Нас не треба жаліти…»,

Ю.Друніна «Зінка»,

К.Симонов «Ти чекай мене…»,

 Б. Окуджава «До побачення, хлопчики…»,

В.Биков «Альпійська балада»);

- Що вам відомо про Януша Корчака? (польський лікар, педагог-новатор, письменник, громадський діяч єврейського походження, загинув у німецькому «таборі смерті» Треблінка в 1942р.);

- Які твори про Другу світову війну ви читали в курсі української літератури?

(Г.Тютюнник «Климко»,

О.Довженко «Ніч перед боєм», «Україна в вогні»);

2.    Випереджальне завдання учням-художникам

Створити протягом  дослідження комікси до висвітлення проблеми проекту. В допомогу книга  Щоденник Анни Франк Арі Фолмана та Давид Полонського .

C:\Users\Admin\Downloads\Word Art.jpegІІІ.  Ознайомлення учнів із новим матеріалом.

Перегляд буктрейлера до твору Д.Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі»:

-        Ви не читали цього твору - чи зацікавив він вас після перегляду цього буктрейлера?

-         Чим саме?

-         Що вам відомо з уроків історії про Голокост?

Повідомлення учнів-істориків (використання матеріалів музею історії школи) про:

- перші концентраційні табори, створені фашистами;

Відеоуривки з документальних кінофільмів, музика «Пісня Бухенвальду», «У кожної історії є свій кінець»

 У роки війни  нацистами  було створено 22 табори смерті. Один із найвідоміших і найстрашніших – Освенцім (Аушвіц). Дозвольте процитувати:

Утром солнце встает из тумана

От посыпанных прахом полей

Не забыть мне теперь Аушвиц-Биркенау,

дым людей, дым людей, дым людей.

В Україні  євреїв знищували, зокрема, у Бабиному Яру (Київ), у с. Богданівка, смт Нова Прага, м. Олександрія…   Тільки через Тремблінку, спеціальний табір для євреїв, пройшло 900 тисяч чоловік. З них у живих залишилося лише 54 в’язні.

27 січня у всьому світі відзначається  день пам'яті жертв Голокосту. Не зважаючи на цю досить відому подію, багато людей просто не знають про неї або не звертають уваги, бо це, мовляв, про євреїв.

- історія Голокосту;      Голокост Передумови Привід Етапи Опір Передумови                                                                       

 Голокост – масове винищення євреїв фашистами. ( Голокост - (гр. спалений цілком) загибель значної частини єврейського населення Європи (понад 6 млн.) протягом 1933 - 1945 р.р.)

-         визначення терміну «гетто»: Ге́то (від італ. ghetto nuovo — «нова ливарня») — райони міст, де добровільно або примусово, в більш-менш жорстких умовах проживають етнічні меншини. Слово має чіткий негативний відтінок і застосовується саме до районів з поганими умовами проживання, зрідка навіть без зв'язку з меншинами.

Війна – протиприродне, антигуманне явище не тільки для конкретної людини, а й для всього людства. Друга світова війна стала глибоким потрясінням для європейської культурної свідомості. Ця війна призвела до масового знищення людей, до численних трагедій та непоправних втрат, обірваних життєвих шляхів та зруйнованих доль, знівечених тіл та розтоптаних душ. Кількість її жертв налічувала десятки мільйонів. «Як, - запитував швейцарський письменник М. Фріш, - люди, котрі насолоджувалися музикою Баха та Генделя, могли розстрілювати немовлят?»  А відомий філософ Т. В. Адорно заявляв, що «писати вірші після Освенціма неможливо». Але знаменитий вірш П. Целана «Фуга смерті» довів, що поезія «після Освенціма» можлива, але вона має докорінно змінитися, щоб увиразнити стан «оніміння» свідомості, шокованої війною.

   Учитель зарубіжної літератури. Пауль Целан… Хто цей митець, що його критика називала чаклуном поезії другої половини ХХ століття, «сліпучою кометою Галлея», «поетом ІІІ тисячоліття», творцем абсолютного вірша» і винахідником «мови оніміння», якого світові подарувала Україна?

IV. Засвоєння учнями нових знань.

1.Основні факти життя і творчого шляху П. Целана:

Учень-«біограф 1».  Дитинство і роки навчання.

Що ми знаємо Пауля Целана?

(гронування)     

Учень-«біограф 2».  Роки війни

   1941 р., Чернівці - свідок каральних акцій проти єврейського населення:

  • 7 липня 1941 р. - початок акції проти євреїв каральної групи СС. Багато євреїв убито, Велику синагогу спалено. Євреї втрачають право громадянства, змушені носити на одежі жовту Давидову зірку, виконувати примусові роботи.  Не сміють після 18-ї години виходити на вулицю.
  • 11 жовтня 1941 р. – у старій частині міста, колишньому єврейському кварталі, створено єврейське гетто, де на обмеженому, тісному просторі – 45000 євреїв. 15000 євреїв залишають у місті для життєво необхідних робіт і обов’язків,  решту – депортувати в концтабір”.

       Целан був серед тих, кого окупанти залишили у місті.

За 4 роки перебування у фашистському пеклі він пізнав життя у чернівецькому гетто й примусову роботу у румунському трудовому таборі, пережив втрату батька й матері (вони були депортовані в Задніпров’я  і замордовані в одному з таборів Трансністрії). Паулю вдалося вижити, але побачене у фашистських катівнях наклало відбиток на вразливу душу поета, трагічно позначилось на всій подальшій творчості Целана – трагічній за змістом і сумній за настроєм. Ця чорна смуга розколола життя Целана навпіл – до і після еміграції.

Учень-«біограф 3». Роки еміграції

     Чернівці були звільнені радянськими військами. Нові порядки, запроваджені новою владою,  примусили Пауля виїхати за кордон.      

    Поневіряння розпочалися з Бухареста. В цей час у Бухаресті проживав буковинський поет Альфред Шперберг- один з найвідоміших німецькомовних літераторів, якому Пауль хотів показати свої вірші. Шпербер оцінив Целана як молодого генія і дав йому притулок в своєму домі. Саме подружжю Шперберів поет завдячує своїм псевдонімом – це анограма (т.т. перестановка складів ) його прізвища Анчель у румунський транскрипції “ An-cel ’’- “ Cel-an’’.

      У Бухаресті Целан співпрацює з видавництвом “ Російська книга’’,  перекладає твори російських письменників, тут у бухарестському часописі  “Агора” з’явилася його перша публікація – 3 вірші, підписані псевдонімом, який згодом стане постійним.

      Румунія накладає політичний дискомфорт – виною є тоталітарна комуністична влада.

Поетична творчість у презентації.

                   Учень-«біограф 4». Останні роки Целана

         Виживши фізично, Целан залишився духовно паралізованим пам’яттю про загиблих у таборі батьків, про пережитий в окупованих Чернівцях страх, про катастрофу, якої зазнав його народ у Другій світовій війні. Ця пам'ять -ла важкий хрест,  що його поет ніс крізь роки своїх великих літературних досягнень і затишного сімейного життя.

         А ще – глибока самотність, якої він,єврей і уродженець Буковини, а одже - двічі чужинець, не міг позбутися у Парижі;

 - і те, що поет, який писав вірші німецькою, не міг бути адекватно сприйнятий французьким читачем;

  - і те, що у свідомості поета  його німецька мова, якою він писав, розщепилася  на: “ Muttersprache”- “рідну мову ” та  “ Mordersprache” – “мову вбивць ”;

   - і його ностальгія по чудовій країні маків і буків, у якій промайнуло його щасливе  дитинство і у якій хтозна-де залишились лежати закатовані батьки;

   - і болісна реакція на брудні інтриги навколо його імені.

      Все це разом узяте атакувало травмовану психіку митця і привело Целана  на оспіваний Аполлінером міст Мірабо, звідки він 20( 21 ) квітня 1970 року кинувся у Сену.

У 1992 році в Чернівцях споруджено пам'ятник П.Целану, автор-скульптор якого Іван Салевич.

   2.Учень-«літературознавець».  Історія написання вірша «Фуга смерті»

Першим поштовхом до створення вірша «Фуга смерті» стала зустріч П. Целана з поетесою Розою Шерцер-Ауслендер, яка подарувала йому свою поетичну збірку «Райдуга», що вийшла 1939 року в Румунії. Її перший вірш  («В життя») містив метафору «чорне молоко», яку й Роза не вигадала сама. Та Паулю Целану вона припала до душі, і він скористався цією метафорою

Сам Целан пише німецькому видавничому дому, що вірш «написаний навесні 1945 року в Бухаресті». Тео Бак припускає, що перший проект вірша виник восени 1944, але до наступної весни прийняв свою остаточну форму.

Два роки потому, 2 травня 1947, румунський переклад поеми був опублікований другом Целана Петре Соломоном під назвою «Tangoul morţii» (Todestango) в журналі «Contemporanul». Це була перша публікація Целана. Враження супроводжується коментарем редактора, який приписував віршеві реалістичну основу і це на тлі можливого звинувачення у формалізмі, прийнятої в захисті: «Вірш, переклад якого ми публікуємо, ґрунтується на фактах».

Причини чому Целан остаточно виступив проти назви «Танго смерті» і надав перевагу назві «Фуга смерті» є невідомими.

 «Фуга смерті» був не тільки «найвідомішим прикладом поезії Голокосту», але «найбільш знаменитим віршем класичного модернізму» взагалі. Біограф Целана Вольфганг Еммеріх аналізує: «Його „Фуга смерті“ є, мабуть, віршем століття».

   3. А зараз давайте послухаємо цей вірш ( перегляд відеоролика). Вірш «Фуга смерті» Пауля Целана у перекладі М.Бажана.

Як ви розуміли вислів «Чорне молоко»?

Пауль Целан. "Фуга смерті". Трагедія Голокосту у вірші "Фуга смерті" -  Острів знань

4. Робота з текстом твору, його аналіз:

-  Про що цей вірш? Яка його основна тема?( Вірш написаний від імені в’язнів фашистського концтабору. Перед нами постають реалії табірного життя, масові страти репресованих, їх спалення у печах крематоріїв, німецькі вівчапки, що охороняли територію табору ,комендант, який слідкував за роботою «фабрики смерті». Тема-трагедія Голокосту.)

-  А чи  готові ви уже назвати наше дослідження?

5. Демонстрація кадрів відеофільму «Голокост 1939-43рр.» на тлі грамзапису фуги Баха.

  • Що може відчувати людина, яка пройшла крізь це?

(біль, жах, страх,відчай, ненависть)

  •  Автор назвав свій твір фугою. Що таке фуга?

 

Фуга – поліфонічний (багатоголосий) твір, який експонує одну, або кілька тем почергово у всіх голосах.

Звучить мелодія «Фуги» Баха.

- Які почуття викликає у вас ця музика?

Коментар учителя. За таким принципом  побудований целанівський вірш: лірична оповідь у ньому кружляє в колі одних і тих самих тем. Однак слово "фуга", винесене у назву вірша, не лише пояснює його жанр. Воно породжує навколо себе додаткове коло асоціацій. Передусім - пов'язаних із контекстом німецької культури. Адже саме із її лона вийшов неперевершений майстер органної фуги Й.С. Бах.

У багатьох таборах існували сформовані з в’язнів музичні капели, як це пізніше описала Естер Бежарано, котра грала в такому оркестрі в Аушвіці: "Ми повинні були грати під час прибуття поїздів, з яких людей гнали прямо в газові камери". В тому ж Аушвіці в’язні, за наказом есесівців, повинні були виготовляти із сувоїв Тори барабани, тамбурини і банджо. А в одному з таборів на околиці Львова був створений цілий симфонічний оркестр, що налічував кілька десятків єврейських музикантів, і якийсь есесівський лейтенант наказував їм грати т.зв. "Танго смерті", яке повинно було звучати під час маршів і тортур, при стратах і копанні могил. Водночас у їхньому світлі стає зрозумілим, чому ранній варіант Целанового вірша отримав заголовок "Танго смерті". Комендант Аушвіцу Рудольф Гесс любив після масових страт награвати собі сонати Моцарта, а інший комендант того ж табору Крамер, який послав у газові камери 24.000 людей, плакав, слухаючи "Traumerei" ("Марення") Шумана, як про це згадує єврейська скрипачка Альма Розе, яка керувала в цьому таборі жіночим оркестром.

 

 - Що привернуло вашу увагу, коли ви слухали та читали вірш?(Відсутність розділових знаків; несхожість з класичною формою будови вірша; велика кількість метафор,образів,протиставлень).

-   Який прийом використовує автор у написанні вірша?( Вірш написано верлібром-без рими, впорядкованого розміру,чіткого поділу на строфи).

 

6. Словникова робота

Верлібр – вільний вірш без рими і розмірів,  чіткого поділу на строфи, з довільним чергуванням рядків різної довжини.

7.  Коментар учителя. Вірш тематично розділений на строфи. Тут в цілому 36 рядків, розділених на чотири частини: дев'ять віршів в першій строфі, шість і три вірші в наступних двох, вірші п'ять і три в четвертій і п'ятій строфі, вісім віршів шостої строфи та фінальний куплет. Кожен розділ починається з лейтмотиву «Чорне молоко світання», який утримує вірш у формальних рамках. Метафора з'являється чотири рази і змінюється в послідовності часових прислівників «увечері», «опівдні», «зранку» і «вночі», а також перехід від третьої особи («вони») на другу («ти»). У четвертому розділі, алегоричний образ «смерть це з Німеччини майстер» зупиняє процес так, що коротка строфа «ми п'ємо і п'ємо» порушується і об'єднується в нову довгу.

Поема не має розділових знаків. 36 рядків поеми складаються переважно з довгих строф, які перериваються короткими.

-  За яким принципом будується вірш? Кого автор протиставляє у цьому вірші?

( Протиставлення “нас” (приречених євреїв,єврейського народу) і ”одного чоловіка”(фашистського начальника табору).

Робота в групах

Завдання 1-й групі

         -  Що таке метафора? Як починається кожна строфа вірша?

           - Розкрийте значення цієї метафори.

Завдання 2-й групі

 Поясніть значення метафори “ми копаєм могилу в повітрі де лежати не буде тісно”)

Завдання 3-й групі

 

Презентація до уроку Тоталітаризм

  • Хто протиставляється у творі покірливим в’язням, які п’ють і п’ють «чорне молоко»? Про що свідчать його блакитні очі та опис його дій? Презентація "П. Целан "Фуга смерті". Модерністське зображення трагедії  Голокосту

 

Завдання 4-й групі 

- Хто такий майстер? Якого значення набуває цей образ у творі?

Завдання 5-й групі

  • З якою метою автор ввів у свій твір образи Маргарити і Суламіф? Про що свідчать ці рядки:

Твоє золотисте волосся Маргарет

твоє попелясте волосся Суламіф ?

Завдання 6 – й групі

-  Німецька влада активно використовувала вірш «Фуга смерті» під час денацифікації у 1960 – 1970 р.р. Чи можна стверджувати, що у такий спосіб вона прагнула не стільки розповісти про жахіття Голокосту, скільки спонукати німецьке суспільство усвідомити і  свою відповідальність за злочини нацистів?

8. Вчитель. Целанівська Фуга здобула всесвітнє визнання. Вона стала емблемою Другої світової війни у поезії, так само як «Герніка» Пікассо – в образотворчому мистецтві.

(демонстрація картини «Герніка» Пікассо )

  • Як можна співвіднести цей твір живопису із «Фугою смерті»?

( відображено абсурдність, жах, страх, трагедію війни)

 

9. Представлення власних коміксів групою художників.

10. Діти, чи вже можемо озвучити результат нашої роботи?

Варіанти  назв ослідження здобувачів освіти

 «Жнива Голокосту»

«Бути знищеним чи вижити…»

«Всеспалення» чи боротьба за життя.

 

V. Підведення підсумків уроку.

 Висновок вчителя    

Так, “Фуга смерті” Пауля Целана нагадує: немає суто національного горя – є загальнолюдський біль. Тому необхідні гуманізм, толерантність, повага до кожного народу, адже саме нетерпимість породжує зло, смерть, терор, і навіть високий рівень культури не рятує від насильства.

Завдання  для творчого закріплення

Напишіть твір-речення «Голокост – це…», «Пауль Целан - …», «Фуга смерті -…»

 

Використана література

Тімоті Снайдер. Чорна земля. Голокост як історія і застереження / Науковий редактор – к. і. н. В. Склокін. – К.: Медуза, 2017. – 400с.

Фолман Арі, Полонський Давид. Щоденник Анни Франк. Графічна адаптація. – Київ: Видавництво, 2020. – 152 с.

 

 

docx
Додано
22 жовтня 2021
Переглядів
1150
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку