Урок "Головні члени речення. Підмет. Способи вираження підмета"

Про матеріал

розробка уроку з української мови для учнів 8 кл. Урок на тему "Головні члени речення. Підмет. Способи вираження підмета" проходить у формі гри "майстер-шеф"

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: «Головні члени речення. Підмет, способи його вираження».

Мета: поглибити знання про  двоскладне речення,зокрема про його головні та другорядні члени,

 

формувати уміння  виділяти підмети та присудки в двоскладному реченні, визначати способи вираження підмета,

 

удосконалити вміння конструювати речення з різними за способом вираження підметами,

 

розвивати в учнів фантазію, творчу уяву, а також навички самостійної роботи,

 

Виховна мета:   виховувати у школярів любов та повагу до рідної мови і   народних  традицій.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, картки самооцінювання, презентація, ілюстрації страв, листочки настрою,  білі  фартухи

Хід уроку:

Емоційна  (слайд 1)

Я рада зустрітися з вами цієї чудової пори. Перед кожним з вас лежать листочки, колір яких  відповідає певному настрою.

Червоний – захоплення,

Жовтогарячий – радість

Жовтий – задоволення

Зелений – спокій

Блакитний – хвилювання

Фіолетовий – зацікавленість

Чорний – тривожність

 

Оберіть  той  листочок, який відповідає вашому сьогоднішньому настрою

— У мене зараз гарний настрій, ось такий:
А у вас?

Слово вчителя

Сьогодні девізом уроку будуть слова :
Якщо ти знаєш – все в твоїх силах,

Якщо не знаєш, то не втнеш,

Якщо ти знаєш – летиш на крилах,

Якщо не знаєш, то повзеш.

Чи на землі ти, а чи у небі,

Чи, може в глибині морській -

Знання поможуть при потребі:

То знай же, друже, і умій!

 

(Слайд 2)       Пісня «Зеленеє жито, зелене…»

Вчитель: Діти, сьогодні я запрошую усю нашу класну родину до студії «Майстер-шеф діти»

 Нас  гостинно зустрічає Майстер – шеф з досить незвичним ім’ям, яке ви дізнаєтесь, розгадавши ребус.

 

Ребус (слайд 3)

Майстра Синтаксисом звуть,

Бо така у нього суть.

Синтаксис – зв’язок, з’єднання,

Побудова і складання.

Синтаксис – це грецьке слово,

Що прийшло і в нашу мову.

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку. (слайд 4)

Отже, Майстер – шеф  допоможе поглибити ваші знання про   двоскладне речення, зокрема про його головні і другорядні члени, сформувати уміння  виділяти підмети і присудки в двоскладному реченні, визначати способи вираження підмета, удосконалити вміння конструювати речення з різними за способом вираження підметами. Протягом уроку буде розвивати культуру усного та писемного мовлення,  творчу уяву, навички самостійної роботи. Виховувати любов до рідної мови, народних традицій.

Тому протягом уроку ми зможемо разом з ним приготувати святковий обід і посмакувати українських страв. Але для цього  маємо виконати усі завдання майстра – шефа.

Вчитель:

Діти, Ви поділені на команди: Сині та Червоні. Працюючи на уроці ви маєте змогу отримати оцінки. За кожну правильну відповідь ви отримаєте 1  білий фартух, який  дорівнює є 1 балу. Перед кожним із вас лежать  листки самооцінювання, в які ви будете записувати свої  бали. Яка команда більше назбирає  білих фартухів, стане – переможцем.

Відкрийте зошити, запишіть число, класна робота, та тему уроку:

 Головні члени речення.  Підмет, способи його вираження.  (слайд 5)

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Сьогодні ми маємо  35 хвилин на приготування чудового обіду, тож

Перше завдання майстра – шефа «Дешифрувальник» за допомогою якого ми розшифруємо одиницю синтаксису, про яку буде йти мова на уроці.  Будьте уважні! Літери на екрані розташовані під цифрами на кнопках. Кожній цифрі відповідає кілька літер.

Щоб відгадати зашифроване слово, треба вибрати тільки  одну літеру. (Номер  6272559 )    Речення (слайд 6)

 

Молодці, ви впоралися із завданням. За це майстер – шеф до нашого столу передає таку українську страву: Зрази

 (повідомлення про зрази)

В українській кухні зрази є са́ме картопляною стравою, адже картопля є основним інгредієнтом , що разом з борошном необхідний для приготування картопляного тіста. У нього кладуть різноманітну начинку: як із м'яса (це майже завжди обсмажений фарш, найчастіше з печінки або тельбухів, нерідко додають посічені або перетерті гриби, інколи фарш зі свинини або телятини), так і овочів (найчастіше капуста -- тушкована чи квашена). Також начинкою може бути фарш із посічених яєць та зелені (цибулі), а іноді навіть рибний фарш

 

Наступне завдання від Майстра-шефа

  1. Метод «Незакінчене речення»

Продовжіть речення

  •    Речення за кількістю граматичних основ поділяються на …(прості і складні)

 

  •    Двоскладним називається речення, у якому наявні …(підмет і присудок)

 

  •    За метою висловлювання речення поділяються на …(розповідні, питальні, спонукальні)

 

  •    За кількістю граматичних основ розрізняють… (прості і складні)

 

  •    Якщо у реченні наявні крім головних членів ще й другорядні, воно називається… (поширеним)
  •    Граматичну основу речення становлять …(підмет і присудок)

 

  •    До другорядних членів речення відносять …(додаток, означення, обставина)

     Молодці, ви впоралися із завданням. За це майстер – шеф до нашого столу передає таку українську страву:  Голубці

Голубці. Пшоно (на правобережній частині Півдня України, Південному Поділлі, у Карпатах — кукурудзяні крупи, на Полтавщині — гречку) злегка приварювали, змішували з підсмаженою цибулею, свинячими шкварками, а у свято — з сирим м'ясним фаршем, додавали спецій та начиняли цією сумішшю запарені свіжі або квашені капустяні листки. Навесні капусту заміняли молодим листям червоного буряка, а на південному заході — молодим листям винограду Потім голубці злегка підсмажували, складали у горщик, заливали — у піст водою навпіл із квасом, у м'ясоїд юшкою на кістках чи м'ясі, додавали сметани і ставили у добре витоплену піч. Голубці вважалися готовими, коли капуста ставала м'якою.

 

  1. Метод «Прес»

Майстер –шеф хоче аби ви довели або спростували тезу, слово «другорядний» означає менш важливий, не основний. Отже, другорядні члени речення менш важливі, ніж головні?

Завдання для червоної команди: записати побачене простими непоширеними реченнями.

Завдання для синіх: записати побачене поширеними реченнями.

 

Перегляд мультфільму «Як козаки куліш варили»

 

Отже, ми переконалися, що другорядні члени речення не менш важливі, бо роблять мовлення виразним, образним, яскравішим.

Наступна страва від майстра – шефа  Куліш 

(повідомлення про куліш).

Куліш — страва української кухні, зварена з пшоняних круп. Куліш – за способом приготування схожий на крупник, але переважно з пшоняних круп. Куліш легко готувати в домашніх і польових умовах. Звідси й інша його назва – польова каша.

Промите пшоно засипали у казан з киплячою водою, для смаку додавали одну-дві картоплини, сіль, коріння, по можливості зелень. Готовий куліш затирали салом із цибулею й часником. Особливо смачним був із салом, шматком м’яса (навіть солонини) або рибиною. Готовим куліш вважався тоді, коли пшоно розварювалось повністю й утворювалася кашоподібна маса.

 

ІУ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Пояснення вчителя.

Підмет і способи його вираження  

(слайд 7 – 8)

Дівчата розсміялися, потягли його надвір.

Вони поглянули на нього здивовано.

Визволені радісно кинулись до воїнів.

Серед неба горить білолиций.

Зраджувати – це жахливо.

Гучне “ура” супроводжувало атаку.

Третій приклав до рота глечик з водою і  напився

Поставити крапку над “і” – то неабияке мистецтво в житті.

“Садок вишневий коло хати ” – зразок геніальності й простоти в поезії.

Дехто з прохожих зупиняється.

Мати з дочкою вишивали соняшники на рушниках.

Зграя журавлів кружляла невисоко над соняшниками.

Тихо листом край дороги два соняшники шептали.

 

  1. Щоб отримати наступну страву від шефа, попрацюємо самостійно. 

Запишіть речення, виділіть в них граматичні основи. Охарактеризуйте підмети.

     Солодкий голос матері пробивався до неї через магічну заслону думок.     

     Брат з сестрою йдуть до школи

          Сміливі завжди мають щастя.

 

Майстер – шеф пригощає нас  Лемішкою

Лемішка — кашоподібна мучна страва. У горщик з підсоленим окропом всипали підсушене гречане борошно, постійно перемішуючи й розтираючи його кописткою, щоб не утворювалися грудки. Води й борошна брали приблизно у пропорції 2,5-3:1. Потім цю загуслу масу ставили у піч упрівати. Вживали лемішку переважно у піст з олією чи "пісним" молоком з конопляного або макового сім'я. Часом до лемішки варили урду. У м'ясоїд їли з молоком, кисляком. Готували лемішку на сніданок чи вечерю. З холодної лемішки виробляли плескаті коржі, підсмажували їх на олії або запікали у горщику в печі. Називали їх плескана. Лемішка нині майже повністю вийшла з ужитку.

 

  1. Музичний диктант

Звучить пісня « Любив козак дівчину і з сиром пироги»  (слайд 9)

 

 Випишіть  підмети, пояснити чим вони виражені.

До нашого столу Борщ

(Повідомлення про борщ)

Борщ — овочева страва з м'ясом або грибами, за походженням українська. Особливо розповсюджена серед народівСхідної Європи. Найпопулярніша страва на столі українців. Складником червоного борщу є столовий буряк. У склад українського і київського борщів входить до 20 найменувань продуктів, полтавського і зеленого — до 18, чернігівського — 16  Найпоширенішими з цієї традиційної страви в Україні є український, пісний з грибами і квасолею, весняний холодний.  Готують борщі з м'ясом, грибами, ковбасою, додаючи сметану. Пісний борщ з грибами заправляють олією зчасником, а до борщу подають пампушки, политі олією з часником, або пиріжки з м'ясом і капустою.

 

 

  1. Фізхвилинка (слайд 10)

Щось не хочеться сидіти -
Треба трошки відпочити
Руки вгору , руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору , руки в боки,
І зроби 4 кроки.
Вище руки підніміть
і спокійно опустіть.
Розведіть їх у сторони,
Плесніть , діти, кілька раз.
До роботи, все гаразд!

Ви трішечки відпочили, Ну – мо до роботи

 

У. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Диктант-переклад   (слайд 11 )

Підкреслити граматичну основу, визначити чим виражений підмет.

От человеческой жизни и даже от жизни целых поколений людей остаётся на земле только прекрасное. Смеяться над умными людьми – это привилегия дураков.

 

  1.   Діти, майстер – шеф пропонує вам виконати творче завдання.  Запишіть речення, в яких би подані слова і словосполучення  були підметами

Черговий ,  любити,  більшість людей,  сонце

 

За це майстер –шеф  подає нам   Драглі

Драглі́ або желе́ ( від фр. gelée — студень, гель, желе; пол. Galaretka) — консистенція продукту харчування, розроблена через гелеутворюючі властивості агента добавки — желатину, пектину, агару чи альгінату натрію.[1]Желатиновий десерт завжди подається в холодному вигляді, бо спека розріджує желе. В цій прозорій драглеподібній масі інколи заливаються натуральні, відварні або консервовані ягоди і плоди.

 

 

Ми чудово впоралися з завданнями майстра-шефа. Подивіться, який святковий обід нам вдалося приготувати разом з ним. Давайте підведемо підсумки, виконавши тестові завдання.

ІУ. Підведення підсумків:

  1. Тести 
  2. Двоскладним називається речення, в якому…

а)  крім головних є другорядні члени речення.

б) є або підмет, або присудок

в) є і підмет, і присудок

 

  1. До головних членів речення належать..

а) підмет і присудок

б) підмет і додаток

в) присудок і означення

 

  1. Головний член речення, що називає предмет, про який мовиться в реченні, називається..

     а) присудком

     б) підметом

     в) головним словом

 

  1. Підмет  найчастіше  виражається

     а) іменником, займенником, інфінітивом, словосполученням

     б) службовими частинами мови

     в) вигуком

 

  1. У реченні підмет

      а) граматично залежить від присудка

      б) присудок не залежить від підмета

      в) підмет і присудок граматично взаємозалежні.

 

 Взаємоперевірка (сдайд 12 )

 

 

Молодці, і з цим завданням ви впроралися, до столу майстер – шеф нам гостинно подає Кисіль

Кисіль— драглиста страва з ягідного або фруктового сиропу, молока тощо з домішкою крохмалю.

Кисіль подають на десерт. Крохмаль, який у натуральному вигляді знаходиться у киселях, засвоюється дуже швидко та сприяє кращій роботі шлунку. Кисіль включено до всіх дієт, пов'язаних із кишковими захворюваннями.

Спочатку кисіль готувався з вівсяних зерен. Їх підсмажували, мололи, відсіювали, дрібне борошно запарювали окропом, охолоджували до теплого стану, додавали шматок хліба і залишали на ніч заквашуватися в теплому місці.

Саме тому, що тісто мало добре вкиснути перед варінням, ця страва й дістала свою назву.

 

Звучить пісня «Зеленеє жито».

Діти подивіться, який чудовий святковий обід ми разом з майстром – шефом приготували.

 

У. Виставлення оцінок.

Порахуйте будь ласка, скільки вареників отримала кожна команда загалом, запишіть результати до своїх кулінарних книг і додайте бали за вареники. Нагадую, що 1 вареник = 1 бал.

УІ. Домашнє завдання
Низький та середній рівень:
  с. 47 вивчити правила
Достатній рівень:
  С. 47 вивчити правила, впр. 69 (ІІ)
Високий рівень:
впр. 71, скласти діалог.

 

Листочки настрою

 Я дякую вам за урок. Бажаю, щоб все було в ваших силах, щоб знання, отримані на сьогоднішньому уроці допомогли вам краще засвоїти тему.

 

 

 

 

 

Додатки

кисіль

Журавлинний кисіль

драглі

http://ukraine.ui.ua/content/images/kylinariya/untitled%20folder1/moljele2.jpg

Голубці

Голубцы - рецепт Фаршированные овощи Новогодние рецепты 2014

Куліш

http://promaster.ua/media/wysiwyg/foto-dlya-statey/recepty/file_7.jpg

Лемішка

Лемешка

Борщ

http://lenta-ua.net/uploads/posts/2013-03/1362599368_borsch.jpeg

Зрази

http://www.smachno.in.ua/files/drugi/kartoplyani-zrazy-myasom/MAIN-kartoplyani-zrazy-myasom.jpg

 

 

 

Листочки настрою

Раскраска Кленовый лист Раскраски Деревья и листья

 

 

Картинки по запросу логотип мастер шеф  Похожее изображение

Картинки по запросу логотип мастер шефКартинки по запросу логотип мастер шеф

 

Картки - самооцінювання

№ з/п

Назва завдання

бали

1.

Ребус

 

2.

Дешифрувальник

 

3.

Фронтальне опитування

 

4.

Відеозавдання  (мультфільм)

 

5.

Музичний диктант

 

6.

 Гра – приготування страви

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Сабчук-Шкарпета Алла Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 березня 2018
Переглядів
7945
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку