Чудовий матеріал для закріплення теми "Звертання", робота у групах чи парах
Систематизація знань.
1. Метод « Точка зору ».
* Чи всі звертання мають форму Кл.в.?
* Як пояснити, чому в речення « Повій, вітре, на Вкраїну, де покинув я
дівчину» слово вітер має форму Кл.в.? Це ж неістота. ( У художньому
мовленні Кл.в. може використовуватися як стилістичний засіб риторичного
звертання до предметів – явищ природи, узагальнених понять із метою
персоніфікації ( одухотворення ) їх ).
* Чим відрізняються форми іменників у Н.в. і Кл.в. від інших іменників?
( Іменники у цих відмінках уживаються без прийменників ).
* Чим відрізняється звертання від підмета?
( Звертання не є членом речення ).
* На яке ставлення до адресата мовлення вказує вживання займенника ти в
ролі звертання? ( Зневажливе, панібратське ).
* Чи можна звертатися до старшої людини на ти?
Картки «ЗВЕРТАННЯ» 8 клас
Завдання 1 : утворіть від імен учнів звертання.
1) Володя, Катя, Василь, Андрій ( -ю).
2) Микола, Ніна, Галина, Саша ( -о ).
3) Вікторія, Лідія, Надія, Софія ( -є).
4) Марко, Вадик, Василько, Сергійко ( -у).
5) Петро, Максим, Едуард, Богдан ( -е).
Завдання 2: Перебудувати речення так, щоб підмети стали звертаннями. Схарактеризувати речення за метою висловлювання. Виділити граматичні основи.
* Діти не повинні відповідати образою на образу.
* Школярі дотримуються правил дорожнього руху.
* Люди оберігають навколишнє середовище.
* Восьмикласники цікавляться новинами художньої літератури.
* Учні старанно готуються до уроків.
Завдання 3: Лінгвістичне дослідження з прийомами взаємоперевірки.
Переписати речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Виділити
звертання.
*Припливайте до колиски лебеді як мрії опустіться тихі зорі синові під вії.
* Виростеш ти сину вирушиш в дорогу.
*Спи ж ти малесенький пізній – бо час.
* Відроджуйся й розквітай рідна мово.
* Ти постаєш в ясній обнові, як пісня линеш рідне слово.
Завдання 4. Запишіть речення, розставляючи розділові знаки. Поясніть їхнє вживання.
Привіт тобі Сонце! Привіт тобі Воле від серця мого і народу! (О. Олесь) Не все тобі видно мій брате і друже. Заглянь мені в очі заглянь мені в душу! (П. Перебийніс) Ні, не сумуй поете безталанний що ти малий, поміж людьми незнаний! Знов озвись, оживши, сміх! (Б. Грінченко) Сміло поете підходь й людство громами буди! (А. Казка) Надіє не гасни ще трохи в душі побрини. (Л. Забашта) Встаньмо люди! Згуртуймось! Не вічність же спати! Шпигуна покараєм позбудемось ката! (В. Раєвський)
Систематизація знань.
1. Метод « Точка зору ».
* Чи всі звертання мають форму Кл.в.?
* Як пояснити, чому в речення « Повій, вітре, на Вкраїну, де покинув я
дівчину» слово вітер має форму Кл.в.? Це ж неістота. ( У художньому
мовленні Кл.в. може використовуватися як стилістичний засіб риторичного
звертання до предметів – явищ природи, узагальнених понять із метою
персоніфікації ( одухотворення ) їх ).
* Чим відрізняються форми іменників у Н.в. і Кл.в. від інших іменників?
( Іменники у цих відмінках уживаються без прийменників ).
* Чим відрізняється звертання від підмета?
( Звертання не є членом речення ).
* На яке ставлення до адресата мовлення вказує вживання займенника ти в
ролі звертання? ( Зневажливе, панібратське ).
* Чи можна звертатися до старшої людини на ти?
. Виконання тестових завдань.
а) називає того, до кого звертаються; б) називає того, хто звертається; в) виражає ставлення мовця до висловлюваного.
а) є головним членом речення; б) є другорядним членом речення;
в) не є членом речення.
а) Читаю знов твої листи, моя ти пташко, рідна, мила. (В.Сосюра)
б) Читаю знов твої листи моя ти пташко рідна, мила.
в) Читаю знов твої листи, моя ти пташко рідна мила.
а) лапками; б) тире;
в) комами або знаком оклику залежно від інтонації.
а) прості і складні;
б) односкладні і двоскладні;
в) поширені і непоширені.
а) Візьміть мене хмари на крила свої. ( О.Олесь )
б) Не шуміть ліси зелені! Спати йдіть вітри студені! (О.Маковей )
в) Не шуми ти луже. (В.Сосюра )
а) Відлетіли сірі гуси, в лісі осінь вже гуде (М. Стельмах);
б) Мій дід теж Матвієм звався (М. Стельмах);
в) Балакай, пане Свириде, побачиш, що з того вийде (Нар тв.).
а) Дзвінко бийте, ковалі! (П. Тичина);
б) Мовчи, язичку, дістанеш паляничку (Нар тв.);
в) Нарешті я догнав тебе, царівно! (І. Кочерга).
а) Гей, рицарю жадібний, стережись! (М. Бажан);
б)Розмахніться дужче, теслі! (П. Тичина);
в) Коли б ти, нічко, швидше минала (Л. Українка).
а) Ви заграйте гори! Зашуміть діброви! (Ю.Шкрумеляк)
б) Не бійся друже мій мого терпкого слова! ( О.Маковей)
в) Не плач не журися молодий козаче. ( Нар. тв.)
а) 3 добра й любові приходить щастя. (А.Мойсеєнко)
б) Працею людина сильна і красива. (О.Гончар )
в) Благослови мати весну закликати! (Нар. тв.)
а) Ти ж куди, Оксано, проти ночі? (М.Стельмах)
б) Ким хочеш бути хлопчику в житті? (М.Рильський)
в) Не розлюблю тебе ніяк, моя вишнева Україно. ( В.Сосюра )