Урок "Головні й другорядні члени речення. Зв'язок слів у реченні."

Про матеріал

Урок дає можливість в ігровій формі розширити знання учнів про головні члени речення (основу речення) та другорядні; формувати вміння встановлювати зв'язки між членами речення за допомогою питань; розвива­ти увагу, спостережливість, пізнавальний інтерес; виховувати любов до української мови.

У розробці запропоновано різноманітні вправи творчого характеру, які спонукатимуть учнів до активної роботи.

Перегляд файлу

Урок української мови в 3 класі

 

Тема: Головні й другорядні члени речення. Зв'язок слів у реченні.

 

Мета: розширювати знання учнів про головні члени речення (основу речення) та другорядні; формувати вміння встановлювати зв'язки між членами речення за допомогою питань; розвива­ти увагу, спостережливість, пізнавальний інтерес; виховувати любов до української мови.

 

Обладнання: опорна таблиця «Члени речення», схеми-опори, загадки, прислів’я, вірші, мовний матеріал, предметні малюнки, телеграма, лялька Каліграфія, фігурки — показ­ники настрою дітей, підручник «Українська мова. Мова і мовлення. Правопис.» за редакцією О. Н. Хорошковської, Г. І. Охоти.

Хід уроку

 

I. Організація класу до уроку.
 

Вчитель:

Ми любимо яскраве сонечко,
воно посміхається нам.
Посміхнемося ж і ми йому і один од­ному.
Хай це додасть нам гарного настрою,
бо від нього залежатиме продуктивність на уроці.
 

  А тепер покажіть, який у вас настрій.

От і добре, починаємо урок. А працюватимемо ми під девізом, що написаний на дошці:

«Чим важче завдання, тим дорож­ча перемога».

 

II. Повторення вивченого матеріалу.
1.  Перевірка домашнього завдання.

Вправа 180.

  Прочитайте складений удома текст «Про що розповіла біла сніжинка» (2-3 учня)

Завдання класу: визначити, чи розкрито тему тексту.

(Учитель називає найкращі роботи за критеріями: охайність, краса)
 

2. Ігровий момент.
До нас на урок завітала сьогодні поважна гостя. Без неї неможливо вивчати українську мову. Це охайна і красива дівчинка — панночка Каліграфія. Прийшла вона не просто так, а буде весь урок спостерігати, як каліграфічно ми пишемо в зошитах.
На знак поваги до нашої гості й за традицією почнемо працю з каліграфічної хвилинки.

 

3. Каліграфічна хвилинка.
Мета: виховувати бережливе ставлення до книги.

 

а) Робота із загадкою.

Язика не має, а багато цікавого розповідає. (Книга)

  Хто знає інші загадки про книгу? (Не кущ, а з листочками, не сорочка, а зшита.)

  Чи можна уявити сучасне життя без книги?

   Про що можна дізнатися з книжок?

  Які книжки вам найбільше подобаються?

  Де зберігаються книги?

  Як потрібно ставитись до книг? Чому?

 

б) Письмо у зошиті.

Учениця:

Зошит свій я відкриваю

Та під нахилом кладу.

І від вас не потаю —

Ручку я ось так тримаю.

Сяду рівно, не зігнусь,

За роботу враз візьмусь.

 

Кк   Кк   кн   кр   ко   кл   книга

Книга найбільше багатство.

   Вимовте звуки у слові книга.

   Назвіть букви.

   Складіть речення із словом книга.

(Діти старанно записують у зошиті)

 

в) Робота з прислів'ями (усно)

  Складіть прислів'я із поданих словосполучень.

Книга вчить, ...                            а знання з книг.

Глибина у морі, ...                        як на світі жить.

Золото добувають із землі, ...      мудрість у книзі.

  Як ви зрозуміли зміст кожного прислів'я?              

 

г) Поетична хвилинка.

Яків Щоголів український поет.

Вчіться, діти! Мудра книжка

Скаже вам чогось багато

З того, що колись було

І посіяно, й пожато.

  Що вам допомагає у навчанні?

  До чого закликає поет?

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.  Фронтальна бесіда.

  З чого складається речення?

  Як визначається основа речення?

  Які члени становлять основу речення?

  Який член речення є підметом?

   На що він вказує?

   На які питання відповідає?

  Як треба підкреслювати підмет на письмі?

  Який член речення є присудком?

   На що він вказує?

   На які питання відповідає?

  Як його треба підкреслювати?

  Якими членами речення є підмет і присудок?

  Які ще є члени речення, крім головних?

 

2.  Повідомлення теми і мети уроку.

  Ви вже знаєте, що у реченні слова звязані між собою. Встановити між ними зв'язок допомагають поставлені питання.

  Сьогодні на уроці ми працюватимемо над встановленням зв'язку слів у реченні та визначенням основи речення.

 

3.  Робота з мовним матеріалом.

(Речення записані на дошці)

Вузька стежка вела до криниці.

Стежка (що робила?) вела;

стежка (яка?) вузька;

вела (куди?) до криниці.

Над криничкою схилилася червона калина.

Калина (що зробила?) ...;

калина (яка?) ...;

схилилася (де?) ... .

  Визначіть головні члени у першому реченні.

  Простежте, як зв'язуються між собою головні і другорядні члени речення? (Учні розглядають схему).

  Покажіть зв'язки між членами другого речення

Перевірка завдання.

 

Вузлик на пам'ять.

Питання можна ставити як від підмета до присудка, так і від присудка до підмета. Такий двосторонній зв'язок встановлюється лише між голов­ними членами.

 

4.  Фізкультхвилинка.

Хмарка сонечко закрила,

Слізки дрібнії зронила.

Ми ті слізки позбираєм,

У травичці пошукаєм.

Пострибаєм, як зайчата,

Політаємо, як пташки.

Потанцюємо ще трішки,

Розімнемо ручки, ніжки.

Всі веселі, от чудово!

За роботу сіли знову!

 

5.  Робота у парі за картками з метою перевірки засвоєння зв'язку слів у реченні та виду речень.

Завдання.

Запишіть речення. Визначте тип речення за метою висловлювання. Встановіть зв'язок слів у реченні.

1 ряд.

Жовте листячко летить, під ногами шелестить. (Розповідне речення.)

Листячко (що робить?) летить, шелестить;

листячко (яке?) жовте;

шелестить (під чим?) під ногами.

2 ряд.

Вересень трусить груші в садочку? (Питальне речення.)

Вересень (що робить?) трусить;

трусить (що?) груші;

трусить (де?) в садочку.

3 ряд.

Милуйся осінніми деревами при заході сонця. (Спонукальне речення.)

Деревами (що роби?) милуйся;

деревами (якими?) осінніми;

милуйся (коли?) при заході;

при заході (чого?) сонця.

Перевірка завдання.

(Відповідає один учень з кожного ряду)

 

6.  Робота з підручником (вправа 182).

Завдання:

Склади речення за поданим початком і запиши їх.

1, 2 речення – колективно.

3, 4 речення – самостійно.

1. Моя бабуся ….. у ….. .                                  2. Сьогодні учні ….. на ….. .

3. Хлопчики й дівчатка ….. у ….. .                  4. У дворі ….. .

 

  Розкажіть, які члени речення довелося додавати, щоб утворити речення.

  У кожному реченні підкресліть головні члени.

  Встановіть зв'язок між словами у третьому реченні.

Перевірка завдання.

 

IV. Усне закріплення нового матеріалу шляхом виконання вправ.

1.  Гра «Мікрофон» - «Закінчіть речення».

а)  Головний член речення, що називає дію предмета, - це ….. (присудок).

б)  Головний член речення, що називає предмет, який виконує дію, - це ….. (підмет).

в)  Підмет і присудок становлять ….. (граматичну основу речення)

г)  Граматична основа – це ….. (головні члени речення).

д)  Усі інші члени речення називаються..... (другорядними членами речення).

е)  Речення з однією граматичною основою називається..... (простим).

ж) При визначенні членів речення спочатку треба знайти….. (при­судок, потім підмет).

 

2.  Гра «Впіймай підмет і присудок».

Осіннє листя золотаве на стежку падає з гілля. Пливе по небу чорна хмара. Гілки беріз колишуться від вітру. Сутінки поволі впали на село.

 

V. Підсумок уроку.

Вчитель:
  Подивіться на свої записи в зошитах.
  Хто писав старанно, чисто?
  Кому подобається його каліграфія?
За вами весь час стежила панночка Каліграфія. Для того, щоб ви завжди писали чисто й охайно, пам'ятали про культуру запису, любили та вивчали рідну україн­ську мову, наша гостя дарує вам свої записи.
(Учитель роздає аркуші з записами. Діти розгляда­ють їх.)

  Прочитайте разом слова панночки Каліграфії: «Спасибі за дбайливе ставлення до рідної мови».

1.  Відповіді на запитання.

  Що вчилися робити на уроці?

  Що є основою речення?

  Як зв'язуються між собою слова в реченні?

 

2.  Загадка.

Що за дивнії два слова —

Всього речення основа?

Перше того називає,

Хто чи що в нім виступає.

А що робить хтось чи щось,

Другий член розповідає.

Хто загадку розгадає,

Хай правицю підіймає! (Підмет і присудок.)

 

3.  Оцінювання роботи учнів на уроці.

 

VІ. Рефлексія «Сьогодні на уроці я…..»

а)  працював (ла) чудово;

б)  працював (ла) добре;

в)  працював (ла) недостатньо.

 

  Покажіть, який настрій у вас тепер?
 (Діти сигналізують своїми картками.)
 

VІІ. Домашнє завдання.

Виконати вправу 184 (А) с. 77 підручника.

Повторити вживання мякого знака (ь) після букви ц.

 

 

doc
Додано
27 березня 2018
Переглядів
10111
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку