Міні-підручник "Розвивально-практичні вправи з української мови з теми "Іменник"

Про матеріал

Міні-підручник складений відповідно до чинної програми з української мови для 3 класу загальноосвітніх закладів для дітей зі зниженим слухом (2014р).

Дидактичні матеріали охоплюють мовну тему «Слова, що означають назви предметів». В міні-підручнику міститься теоретичний матеріал, який допомагає синтезувати знання з теми; вправи розвивального та творчого характеру; тестові завдання для перевірки навчальних досягнень слабочуючих школярів.

Мета міні-підручника – допомогти вчителю урізноманітнити роботу на уроці, викликати у школярів інтерес до вивчення рідної мови, збагатити словниковий запас, поглибити знання з даної теми, виховувати бажання володіти багатствами рідної мови.

Практичні завдання допоможуть вчителю створити базу знань для подальшого глибшого вивчення української мови в старших класах.

У міні-підручнику є вправи, позначені зірочкою. Вони розраховані на учнів, які мають достатній і високий рівень навчальних досягнень.

Перегляд файлу

Міні-підручник складений відповідно до чинної програми з української мови для 3 класу загальноосвітніх закладів для дітей зі зниженим слухом (2014р).

     Дидактичні матеріали охоплюють мовну тему «Слова, що означають назви предметів». В міні-підручнику міститься теоретичний матеріал, який допомагає синтезувати знання з теми; вправи розвивального та творчого характеру; тестові завдання для перевірки навчальних досягнень слабочуючих школярів.

     Мета міні-підручника – допомогти вчителю урізноманітнити роботу на уроці, викликати  у школярів інтерес до вивчення рідної мови, збагатити словниковий запас, поглибити знання з даної теми, виховувати бажання володіти багатствами рідної мови.

      Практичні завдання допоможуть вчителю створити базу знань для подальшого глибшого вивчення української мови в старших класах.

      У міні-підручнику є вправи, позначені зірочкою. Вони розраховані на учнів, які мають достатній і високий рівень навчальних досягнень.

 

 

    Мандруючи сторінками цього міні-підручника, ти швидко й легко запам’ятаєш нові слова, дізнаєшся, що вони означають, навчишся їх вживати у своєму мовленні, працювати самостійно.

    Ти зрозумієш, яка чудова і багата наша українська мова.

 

                                               Успіхів тобі у її вивченні!

 

 

 

 

 

 

F:\Новая папка (2)\роз\65489067.jpg

     
       -  прочитай

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gif            - поміркуй                       

              - попрацюй у парі

 

          - робота в зошиті

 

   - виконуй так

 

 

 

 

 

  1. Слова, що означають назви предметів……….4-15
  2. Відмінкові форми слів, що означають назви предметів…………………………………………16-23
  3. Рід іменника………………………………………24-28
  4. Змінювання іменників за числами……………29-36
  5. Заміна іменника на особовий займенник……37-41
  6. Вправи на закріплення………………………….42-58
  7. Тести ……………………………………………..59-62

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слова, які відповідають на питання

 

 

 

F:\Новая папка (2)\роз\65489067.jpg

 

                       

Вправа 1

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gif 1.Назви  слова, що відповідають на питання хто?що? та запиши у дві колонки.

    

 

                                                   

2. Склади з ними речення

 

Вправа 2

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gif1. Назви слова, що відповідають на питання хто?що?

                  

 

      

2. Випиши слова за групами.

Люди:….

Тварини:…

Рослини…

Вправа 3

Запиши питання до назв зображуваних предметів за зразком

Що? - сонце,…

___________     ____________

 

__________      ___________

 ____________    _____________

 

Вправа 4

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gifДо слів, які  відповідають на питання хто?, добери слова, які відповідають на питання що?:

Зразок: Садівник – сад

Тракторист - ….       , лікар - ….

читач - …

школяр - …

бібліотекар - …

Слова для довідки:

школа, трактор, сад, читанка, бібліотека, лікарня.

F:\Новая папка (2)\роз\65489067.jpgВправа 5

Зі слів кожного рядка склади і запиши речення. Підкресли слова, які відповідають на питання хто?

  1.        меду,Захотілося ,ведмедю.
  2.        на,Він,забрався,пасіку.
  3.        любив,Ведмідь,мед,дуже.
  4.        на,бджоли,налетіли,гостя.
  5.        від,Михась,утік,них,Але.

Вправа 6

F:\Новая папка (2)\роз\65489067.jpg   Прочитай віршик.   Випиши слова, що означають назви предметів. Зроби звукову модель цих слів за зразком

Сон е чк о

        Нам сонечко всміхається,

цілує гай і сад.

   У листя одягається

зелений виноград.

                                                              Олена Журлива

 

F:\Новая папка (2)\роз\65489067.jpgВправа 7

1.Прочитай віршик. Випиши слова,що означають назви предметів.  Постав до них запитання

Тихо осінь, ходить гаєм,

ліс довкола аж горить.

Ясен листя осипає,

дуб нахмурений стоїть.

                           Надія Приходько

2. Дай відповіді на запитання

Хто ходить гаєм?

Що горить довкола?

Який настрій викликав цей вірш?

F:\Новая папка (2)\роз\65489067.jpgВправа 8

Прочитай вірш. Підкресли слова – назви предметів.

Перший раз малий Микола

Став збиратися до школи.

Олівця поклав у сумку,

Книги,ручки,зошит,гумку,

М’яч,перо,граблі,подушку,

На обід м’яку пампушку,

Два ведмедики, лопату,

Білочку руду хвостату,

Лук і стріли, і рушницю,

Ще й пухкеньку паляницю.

Ще стільця, стола і парту,

Ще й географічну карту,

Трактора,машину й мило.

Вже й на дворі звечоріло.

Сів Микола, думку дума:

Чи усе поклав до школи?

2.  Допоможи Миколі: випиши, що слід брати до школи

Словник:

перо -               лук і стріли -

пампушка - булочка до борща

звечоріло - вечір настав

думку дума – думає

Вправа 9*

Попрацюй з сусідом. Хто більше слів назве, які відповідають на питання одному – Хто?, другому – що?. Запишіть у зошит. Складіть по чотири речення. Зробіть взаємоперевірку.

Вправа 10

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gif « Зачаровані» слова. Відшукай за цифрами слова, які заховались у слові. Склади з трьома словами речення.

С Т А Д І О Н

1  2 3  4 5 6  7

 

1 6 7                                               1 2 3 4 6

1 3 4                                                4573

1 2 3 7                                             1 2 5 7 3

          126                                                   751

 

Словник:

стадо – багато

Вправа 11

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gifРозгадай кросворд. На які питання відповідають відгадки? Склади з ними речення.

 

1.Червонясту шубку має, 1

 

 

 

 

Л

 

 

 

 

 

 

 

по гілках вона стрибає.

Хоч сама мала на зріст, 

та великий має хвіст.

Як намисто оченята ….       2

Хто це? Спробуй відгадати.

 

2. Сонечко в траві зійшло,

усміхнулось, розцвіло.

Згодом стало біле-біле

і за вітром полетіло.

                                

Вправа 12

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gifСлова розсипалися. Збери їх. Постав до них запитання.

К        А                         А             В                            Е

                      И            Н              Е           Р      Б

          Л                                         Б           А            Р       Е

                                                                              З          А

О                                                        З Ч

         Е         Н      Л              Я Й

Л                   Ь               Ц        И       А               И

                              И         С                                          К

 

2.Закінчи речення

Калина, верба,береза – це ….

Олень,лисиця, заєць – це ……

Словник:

         

F:\Новая папка (2)\роз\65489067.jpgВправа 13

Прочитай вірш. Випиши слова, які відповідають на питання хто? що?. Розбери їх за будовою. Відшукай по перших буквах про яку пташку розповідається. Що ти знаєш про неї?        

Лиха зима сховається,

А сонечко прогляне,

Сніжок води злякається,

Тихенько тануть стане,-

І з далеку бистресенько

Вона до нас прибуде,

Кому-кому любесенько,

А дітям більше буде.

                                    Леонід Глібов

 

 

Вправа 14

 Продовж речення, записавши професії людей. Постав до них запитання.

Лікує людей - ….                    Вирощує хліб - ….

Навчає дітей - …                    Продає товари - ….

Автобус водить - ….               Розносить пошту - …

Готує їжу - …                           Одяг шиє - …

Малює картини - ….                Доглядає ліс - …

Слова для довідки:поштар, лісник, вчитель, кухар, хлібороб,водій, лікар, продавець, художник, швачка.

Словник:

C:\Documents and Settings\Пользователь.PC2009.001\Рабочий стол\картинки\835.gifC:\Documents and Settings\Пользователь.PC2009.001\Рабочий стол\картинки\f_4d568c39c5352.png

    поштар             кухар                    швачка

 

 

 

F:\Новая папка (2)\роз\65489067.jpgСлова, що означають назви предметів, зв’язуючись у реченні з іншими словами, змінюють свої закінчення. До слів, що називають людей і тварин ставимо питання хто? кого? кому? ким? на кому? До всіх  інших слів ставимо питання що? чого? чому? чим? на чому?. Змінювання слів за питаннями називається відмінювання.

 

Вправа 1

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gifУтвори словосполучення, вживаючи слово білка, виділи закінчення.

Стрибає(хто?)_____________

Хвіст (у кого?) ____________

Дав (кому?) ______________

Побачив (кого?) ___________

Спостерігав (за ким?) ______

Шубка (на кому?) __________

Вправа 2

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gifДобери і встав за змістом потрібні слова. Виділи в них закінчення. Спиши речення.

За селем розкинулось пшеничне (що?)  __________.

Бджілки перелітали з (чого?) ___________ на квітку.

Гордо стоїть королева осіннього (чого?) _________ .

(Чим?) _________________ годує тебе рідна земля.

Батьки дали тобі перший (що?) ________________.

Ми пливли катером по (чому?) _________________.

Слова для довідки: Дніпру, хліб, поле, хлібом, квітки, лісу.

Вправа 3

Складіть і запишіть словосполучення , змінюючи слова за запитаннями.  Позначте закінчення.

Дівчинка з (лялька)               стоїть перед (школа)

росте на (город)                    немає (сонце)

гарні (знання)                        тече за (ліс)

 

Вправа 4

 C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gif   Зміни слова груша, яблучко, кавун, мама, білочка за питаннями, познач закінчення.

Зразок:

що? (є) – груша

чого? (немає) – груші

чому? (даю) – груші

що? (бачу) – грушу

чим? (керую) – грушею

на чому? (стою,сижу) – на груші

 

хто?(є) – мама

кого? (немає) – мами

кому? (даю) – мамі

кого? (бачу) – маму

ким? (керую) – мамою

на кому? – на мамі

Вправа 5

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gifВипиши словосполучення з словами, які відповідають на питання кого? що?

  1. Петрик і Степанко люблять грати у футбол.
  2. Сьогодні у лісі справжній листопад.
  3. На калині примостився червоногрудий снігур.
  4. Пізньої осені зірвав вітер з яблуньки останнє яблуко.

Вправа 6

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gifВипиши слова, що означають назви предметів, постав до них запитання.

Сніг

 Настала зима. Скрізь лежить глибокий сніг. Життя на землі ніби зовсім завмерло. Але це не так. У степу під м’якою ковдрою спить озимина. У лісі й на луках під снігом сховалися різні маленькі звірята. А великий старий пень став житлом для багатьох комах. Там вони спатимуть до весни. Сніг усіх захищає від морозу й вітру.

Словник:

озимина

 

  пень

Вправа 7

Постав цифри по порядку, запиши, що утворилось. Постав запитання до слів, що означають назви предметів.

Ба    сні    то     га     гу     хлі     га     ба     то     ба

1        4     3      7       5       9       2       6      8       10

Вправа 8 *

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gifПостав слова, що в дужках, в потрібній формі. Виділи закінчення в цих словах. Знайди слова-назви предметів,постав до них запитання. Добери і запиши заголовок.

 У теплій (вода) купалася прекрасна квітка. Білі (пелюстка), золота середина – все аж світилося (врода). Від тієї (краса) й саме дно (річка) здавалося казковим, таємничим.

Словник:

прекрасна – дуже гарна       пелюстка -

 

Вправа 9

1.Спиши словосполучення, ставлячи у дужки питання до слів, що означають назви предметів.

Зразок: зупинився (хто?) їжачок.

Зупинився (…?) їжачок; годувати (…?) їжачка; принести (…?) їжачку; товаришувати з (…?)їжачком.

2. Склади 4 речення.

Вправа 10

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gifДодай у кожну пару словосполучень слово птахи.Зміни його за питаннями. Познач закінчення.

Летіли (хто?)…. Побачив (кого?)…. Радів(кому?)…. Милувався (ким?)….

Вправа 11

Встав у словосполучення слово поле,змінюючи його за питаннями. Познач закінчення.

Зеленіє (що?)…; підійшли (до чого?)…; росте (на чому?); стою (перед чим?)…

 

Вправа 12*

Спиши вірш змінюючи слова, що в дужках за змістом. Познач у них закінчення.

Ходить дід білобородий

полем, (ліс), переліском,

застилає (ріка) льодом,

виграє сріблястим (блиск).

На (береза) сипле іній,

укрива дерева (пух),

луки, ниви і (долина)

білим вкутує кожухом.

                             Якуб Колас

Словник:

білобородий – біла борода

переліс – молодий лісок

застилає – вкриває, застеляє

сипле – сипати

укрива – укриває

кожух – теплий одяг

Вправа 13

Прочитай ребуси. Запиши, які утворились слова, зміни ці слова за питаннями чого?, чому?,чим?.

100лиця,100лик,нами100,міс100,міс100к,3буна,При5, 3вога,за3мка,4кутник,3кутник.

Словник:

                     

намисто                          місток                      трибуна   

 

 

 

р.Прип’ять                         чотирикутник

 

 

F:\Новая папка (2)\роз\65489067.jpg     Слова, що означають назви предметів можуть бути чоловічого, жіночого і середнього роду.

  Слова, до яких можна додати слова мій,вінчоловічого роду: учень, пенал,джміль,ведмедик.

    Слова, до яких можна додати слова моя, вонажіночого роду: мама, бджола,учениця, зима.

  Слова, до яких можна додати слово моє, воносереднього роду: дівча, село, небо, вікно, літо.

Вправа 1

Спиши вставляючи слова мій, моя ,моє, він, вона, воно.

… тато – будівельник, … працює на будівництві.

… мама – продавець, … працює в магазині.

… кошеня руде, … дуже кумедне.              

Словник:

будівельник – будує будинки

продавець- продає товари,одяг, продукти

Вправа 2

Випиши слова у дві колонки, розподіливши їх за родами. Познач закінчення.

 Іграшка, ведмідь, олівець, теля, день, котик, мама,

село, листок, книжка, шапка,дуб,яблуня, курча.

Чол.рід                 Жін.рід                   Середн.рід

(мій,він)              (моя,вона)                (моє,воно)

Край                       весна                        село    

Вправа 3

Запиши назви предметів, зображених на малюнках. Визнач рід.

                                                                                           

Виконуй так: перець     (чол.р),…

Вправа 4

F:\Новая папка (2)\роз\65489067.jpg Прочитай вірш. Випиши виділені слова. Познач у них закінчення, визнач рід.

Ніби притомилось сонечко привітне,

у траві пожовклій молочай не квітне.

Облетіло літо листячком із клена,

лиш ялинка в лісі сонячно-зелена.

                                        Б.Чалий

Словник:

притомилось – дуже втомлене

пожовклій – пожовтілій

молочай – рослина

                                                                  Вправа 5

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gif Гра « Хто зайвий?».Вилучи з кожного ряду «зайве» слово. Свою відповідь поясни.

1.мама,казка,тато.

2.огірок,буряк,груша.

3.зайченя,сова,ведмежа.

4.небо,хмара,сонце.

5.клас,книга,дошка.

Вправа6*

F:\Новая папка (2)\роз\65489067.jpgПрочитай текст. Спиши. Підкресли слова,які відповідають на питання хто?,що?. Визнач їх рід, познач закінчення. На які питання вони відповідають у тексті.

ХЛІБ

    Хліб. Яке коротке слово. Всього чотири літери, а скільки в ньому тепла. З хлібом пов’язано так багато у нашому житті, що цей необхідний продукт харчування став символом праці та миру. Яке це щастя бути хліборобом, сіяти зерно у щедру землю, прикрашати її.

F:\Новая папка (2)\роз\65489067.jpgВправа 7

Допиши слова, що називають предмети , визнач їх рід.

 Дикі тварини: вовк(чол..р), …, …, ….

Свійські тварини: кіт (чол..р), …, …, ….

Дерева: береза (жін..р), …., …, ….,

Квіти: троянда (жін...р), …, …, ….

Шкільне приладдя: зошит (чол..р), …, …, ….

Погодні явища: грім (чол..р), …, …, ….

Овочі : кабачок (чол..р), …, …, ….

Фрукти: яблуко (сер.р), …, …, ….

Пори року: літо (сер.р), …, …, ….

F:\Новая папка (2)\роз\65489067.jpgВправа 8

  1. Прочитай. У підкреслених словах визнач рід.

На городі

    Роман та Віра прийшли на город. На городі ростуть буряки, редиска, помідори, морква, огірки, картопля. На городі виріс бур’ян. Бур’ян треба вирвати. Він заважає рости культурним рослинам.

 

2.Дай відповіді на запитання

  - Хто прийшов на город?         

  - Що росте на городі?

  - Чому бур’ян треба вирвати?

 

 

 

Слова-назви

предметів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа 1*

Запиши слова у дві колонки: вжиті в однині, вжиті в множині. У кожному слові підкресли першу букву. З цих букв прочитай народне прислів’я.

 Дуб, ножиці, екзамени, озеро, приклади, радощі, берег, радість, екскаватор, дочка, овочі, птахи, іграшка, абрикоси, дерева, ліс, олівець, етикетки.

Словник:

                       

            екскаватор                            овочі

              абрикосы

          етикетки                   абрикоси

Вправа 2

              Один                                     багато

Зразок:  зайчик         -               зайчики 

               

Розглянь малюнки. Скільки предметів на кожному з них? Зміни слова за зразком. Запиши.

 

 

 

 

 

 

 

 

                           

F:\Новая папка (2)\роз\65489067.jpgВправа 3*

Прочитай акровірш. Яке слово заховалось? Скільки предметів воно означає, на яке питання відповідає. Склади невеличку розповідь 3-5 речень.

Жовтіють на дубовім вітті,

Осінній час – трусить пора,

Летять вони додолу миттю,

У торбу їх лісник збира,

Ділянку знайде залюбки,

І там з них виростуть дубки.

Словник:

додолу миттю – донизу швидко

лісник – працівник лісу

збира – збирає

Вправа 4

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gifСлова назви предметів зміни так:один-багато і запиши їх

 

Зразок. Дерево-дерева

Птах - …, гриб - …, олівець - …, будинок - …, ліс - …, кущ - …, лікар - …, хмара - …, абрикос - …, зошит - ….

Вправа 5

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gifСклади речення з поданих слів. Прочитай. Підкресли слова, що означають назви предметів, визначте їх рід, число.

1.приморозки, перші, Настали.

2. кригою, Річка, вкрилася.

3.пішли,хлопчиків,Двоє, ковзатися.

4.на,річці,середині, ковзалися.

5.проламалася,Раптом, крига.

6.у,Хлопчики, опинилися, воді.

7.на,Почали,допомогу,кликати.

8. крики, Їх, люди, почули.

9.Витягли, до, дітей, і, лікарні, відвезли.

10.вони,що,запам’ятали,на,кризі,Добре, обережним,бути,треба.

Словник:

приморозки – перші морози

крига – лід

ковзатися – кататися

  1. Дай відповідь на запитання.
  • Чому з хлопчиками трапилась біда?

Вправа 6

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gif1.Зміни виділені слова так, щоб кожне з них означало один предмет. Запиши за зразком.

Зразок. Ниви-нива

Дощику чекали ниви,

Яблука в саду і сливи,

Кріп,капуста, огірки,

Морква,дині,буряки.

                                   Валентина Гуріна

2.Назви фрукти та овочі

 

 

 

Вправа 7

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gifСлова назви предметів зміни так багато 

один і запиши їх. Склади два речення з словами, що називають фрукти.

Зразок. Апельсини – апельсин

Банани - …, яблука - …, буряки - …, огірки - …, помідори - …, листочки - …, книги - …, дощі - …, сади - …, рослини - …, учні -…

Вправа 8

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gifПрочитай. Знайди слова, що означають назви предметів. Випиши у дві колонки: 1) ті, що означають один предмет; 2) ті, що означають два предмети.

   Цвітуть білі вишні, пахне бузок, гіацинти, нарциси. Та найбуйніше квітує калина. Соловейко звив на ній гніздо. Він тьохкає, а калина цвіте й заглядає у вікно.

Словник:

квітує – цвіте                    найбуйніше – сильно

            

гіацинти                     бузок                        нарциси

      

цвіт калини                 гніздо                     соловей

Вправа 9

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gif1.Зміни слова так, щоб кожне з них означало багато предметів. Запиши за зразком.

Зразок. Нарцис - нарциси

Тюльпан -                      сосна -

жолудь –                        шишка -

дуб –                              троянда -

береза -                          сад -

Вправа 1

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gif Прочитай текст. Відредагуй його, замінивши слова, що повторюються словами він, йому, його. Запиши , підкресли слова, які називають предмети.

День народження

В Андрійка день народження . Андрійкові виповнюється 9 років. Андрійка прийшли привітати друзі. Андрійкові подарували багато подарунків. Мама накрила святковий стіл. Старша сестра одягнулася в костюм клоуна, проводила ігри і конкурси. Андрійкові і дітям було дуже весело.

Вправа 2

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gif1. Прочитай текст. Відредагуй його, замінивши слова, що повторюються словами він, йому, його,у нього. Добери заголовок. Запиши, підкресли слова, які називають предмети.

 Великого чорного собаку звали Жук. Льоня та Демянко підібрали Жука на вулиці. У Жука була поранена лапа. Діти разом доглядали Жука. Згодом лапка у собаки загоїлася. Жук одужав.Тепер Жук бігав по повідвір’ї і дзвінко гавкав. Жук залишився вірним другом хлопятам.

  1. Поясни , чому слово Жук пишеться з великої букви?
  2.    Дай відповіді на запитання.

- Як звали собаку?

- де підібрали хлопчики Жука?

- Що робили діти?

- Що робив Жук, коли одужав?

- Ким залишився Жук хлопятам?

 

Вправа 3

Спиши замінивши де потрібно на він, вона,воно. В словах, що називають предмет визначте число і рід.

Мама -  вчитель. Мама працює в школі.

Тато – водій. Тато їздить на машині.

Сестричка – учениця. Сестричка ходить в школу.

Брат – садівник. Брат доглядає сад.

Бабуся – бібліотекар. Бабуся працює в бібліотеці.

Дідусь – лікар. Дідусь лікує людей.

Сонце – золоте. Сонце  світить яскраво.

Вправа 4

Встанови відповідність, запиши

Ромашка росте в полі,                вона дуже корисна.

Перець – червоний,                    вона має білі пелюстки.

 Квітки липи пахучі,                      він дуже гіркий.           

Суниця росте в лісі,                                 вони цілющі

Капуста має багато вітамінів                  вона смачна.

Вправа 5

1.Заміни слова, що повторюються (підкреслені), словами вона, у неї, її.

                        Синичка

 Синичка – маленька пташка. Синичка менша від горобця. У синички чорна голівка і білі щічки. Груди в синички жов- тенькі, а спинка зеленувата.

Живе синичка в садках і лісах, їсть різних комах.

  Синичка з’їдає за день стільки комах, скільки важить сама. Підраховано, що пара синиць оберігає сад із сорока дерев.

  Синичка – корисна пташка. Зимує синичка у нас. Узимку синичку треба підгодовувати.

Словник:

пара синиць – дві синиці

підгодовувати – давати їсти

2. Дай відповіді на запитання

- Яка за розміром синичка?

- Яка в неї голівка і щічки?

- Які груди і спинка?

- Де живе синичка?

- Яку користь вона приносить людям?

- Як потрібно допомагати синичці взимку?

Вправа 6

1.Заміни слова, що повторюються (підкреслені), словами вона, у неї.

             Білочка

Був кінець літа. Білочка приготувалась до зими. У дуплі дерева білочка влаштувала комору. Наносила в дупло горіхів, жолудів, грибів. Великий запас харчів зробила білочка на зиму. Бо у білочки гостювала подружка.   Тепер їм не страшна сувора зима.

2. Дай відповіді на запитання

- Що влаштувала білочка всередині дупла?

- Що запасла білочка до зими?

- Навіщо їй так багато харчів?

Словник:

Комора - сховище

 

F:\Новая папка (2)\роз\65489067.jpg

Вправа 1

Прочитай. Хто що полюбляє їсти? Запиши. Постав запитання до кожного слова

Зразок. Ведмідь (хто?) – (що?) малину.

Зайчик - ….                                      Білочка - ….

Їжачок - …                                        Собачка - …

Котик - …                                          Горобчик - …

Мишка - …                                        Лисичка - …

F:\Новая папка (2)\роз\65489067.jpgВправа 2

Прочитай анаграми. На  які питання відповідають слова. Складіть з кожним словом речення.

Зразок. Нятрода – троянда. Троянда росте на клумбі.

Луняба                  мази                     ракса

ямзел                    тевір                     одщ

рахма                     нцесо                   елоп

розмо                      ігнс                      долхо  

свао                        силиця                єцьза

 

 

Вправа 3

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gif 1.З’єднай приказки, відшукай слова назви – предметів, постав до них запитання, визнач число, рід.

Хоробрий, як                                   в’юн.

Голодний, як                                    лисиця.

Хитрий, як                                        лев.

Балакучий, як                                  заєць,

Полохливий, як                                ведмідь.

Слизький,  як                                   сорока.

Сильний, як                                      вовк  .

2. Про кого так говорять, як ти думаєш?

 

Словник:

хоробрий – нічого не боїться

балакучий – багато говорить

полохливий – всього боїться

 

 

 

Вправа  4

1.Доповни і запиши розповідь, змінюючи малюнки словами.

Добре жилося в лісі, коли ще гріло . Там поїсть малину, а там у   мед знайде. Аж ось насунули. Посипалися . Знайшов bear  дерево. Вирив під ним яму і заснув. А прокинеться bear, як весняне засяє.

2. В останньому реченні знайди і підкресли назви предметів. Постав запитання. Склади звукову модель слова ведмідь.

Вправа 5

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gif Знайди слова в слові. Постав до них запитання, визнач рід. Запиши за зразком

Зразок. Метро (що?, сер.р) – метр ( що?, чол.р)

Метро, медаль,  листя,  місток, портфель, грибочок.

Вправа 6*

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gif «Доповни слово». За першим складом добери 5-7 слів, які відповідають на питання хто? що?. Визнач рід. Склади речення з цими словами.

Зразок. Машина, мама….

Ма…, ма…, ма…,  ма…, ма…, ма…,ма….

Вправа 7

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gif Перетвори слова, додаючи один звук. Постав до них запитання.

Зразок. Рак-грак

Віти-              теля –                    оса -

риби -             лід –                        луг –

Вправа 8

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gif « Хто в лісі живе?» Визнач рід, зроби звукову схему.

                          Вед               тел

                      си                            єць

              ли                                       ниця

        дя                                                  сиця

  за                                                              мідь

Вправа 9

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gif  Добери до названих слів асоціації, визнач рід, число.

Зразок. Письменник (чол.р., одн) – книга (жін.р.,мнж)

Кухар - …

Пожежник - …

Поет - …

Учитель - …

Волейболіст -…

Словник:

Асоціації – поняття, яке виникає при згадуванні іншого.

Вправа 10

Прочитай вірш. Спиши. До виділених слів постав питання, визнач число (один-багато).

Поясни, як ти розумієш два останні рядки?

День

День, як пісенька весела,

обходив міста і села.

Кожен двір і кожен дім

Світлом виповнив с воїм.

В кожні очі зазирнув

І спитати не забув:

«Що сьогодні ти зробив,

Чи не марно день прожив?»

 

Вправа 11

F:\Новая папка (2)\роз\65489067.jpg

 Прочитай слово кожного рядка. Візьми з слова першу літеру, з другого слова – другу літеру, з третього – третю т.д. одержиш нове слово. До кожного слова постав запитання.

Риба, рак, макарони

Шия, скло, слово, масло, ручка.

Парк, сіно, ліс, рідня, лілія.

Метро, дощ, сова, гора.

Мало,дим,сир

Вправа 12

 C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gif  Уважно придивись до ланцюжка слів, де закінчення двох останніх літер стає початком наступного. Продовж. Постав запитання. Визнач рід.

  • Курчачайка калина
  •  насососа осанка
  • каша – шапка - …

Вправа 13

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gifВиконай дії і прочитай утворений результат. Запиши. Постав запитання. Склади речення.

Зуб+і-убі+ага+дка=.. .

Усіх-іх+мі+шум-ум+ка=.. .

Пас-ас+рис+ліс-с+в я=…

Вправа 14

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gifПрочитай подані слова зліва направо і навпаки. Запиши. Постав до них питання, визнач рід. Склади 3-4 речення з цими словами.

Бук, гам, тік, сорт, рис, зараз.

Кіт, рік, Дід, біб, око, атлас.

Вправа 15

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gif Прочитай текст, переставляючи букви в словах. Запиши. Підкресли слова, які називають предмет. Визнач рід, число.

миЗа

тоСять ромозні декинь. пеТер рібпотні воказни і жилі. віДчатка і лопхчики ргутом жібать ан вокзанку. ниВо вокзають оп дульо ан вокзанах. кільк иС міхус і дарості!

                 

Вправа 16

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gif Відгадай загадки. Прочитай зашифроване слово. Зміни відгадки за питаннями.

  1. В житечку зеленім –

Факели вогняні.

Цілий день собі горять,

з сонечком лягають спать.

 

2.У матінки – квіточки

лиш блакитні діточки.

З жита виглядають,

літечко вітають.

  1. Одяглась у біле плаття,

примостилась на лататті,

задивилася у воду

на свою чудову вроду.

 

 

  1. Я квітка ніжна, як весна

на стеблі колючки маю.

Все літо пишна й запашна,

 я й осінь зустрічаю.

 

  1. На сонечко я схожий,

і сонце я люблю.

До сонця повертаю

я голову свою.

 

 

  1. Наче сонце, серединка,

пелюстків біла хустинка.

Знає бджілка і мурашка,

звуть цю квіточку….

 

 

 

 

 

 

                    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                            Вправа 17

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gif1. Прочитай текст. Відредагуй його, замінивши слова, що повторюються словом вони, Добери заголовок. Запиши, підкресли слова, які називають предмети.

Колись польові волошки в наших краях не росли.     Волошки потрапили     до нас разом з житом. Почали сіяти на полях жито виросли поруч із ним і волошки.
Насіння волошок ховалося серед житніх зерен і так мандрували разом з ними.

 

Вправа 18

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gifГра « Хто більше?».

З поданого слова складіть найбільше слів, що відповідають на питання хто? що?. Визначте рід,число.

 

САДІВНИК – сад, …

СКОРОМОВКА – мова,…

СНІГУРОНЬКА – гора,…

АБРИКОС – коса,…

 

Вправа 19

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gif Гра «Схожі хвостики». Добери слова, схожі за кінцевими трьома літерами, постав до них запитання, визнач число.

Кошеня – мишеня, …, ….

Квочка – бочка, …, ….

Машина – калина, …, ….

Вправа 20

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gifПрочитай. Випиши слова, що означають назви предметів, постав до них запитання.

Пахне хліб,

Як тепло пахне хліб!

Любов’ю трударів

І радістю земною.

І сонцем, що всміхалося весною,

І щастям наших неповторних діб -

Духмяно пахне хліб! 

                                   ( П. Воронько )

Словник:

трударі – люди, які трудяться, працюють постійно

діб – доба – 24 години

Вправа 21

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\роб стіл вересень\Робочий стіл\Перший урок 2013 - 2014 н.р\фони для презентацій\dR6bN.gif Відгадай загадки , запиши в клітинки відгадки – й ти дізнаєшся , хто ти такий?

  1. Хто це має такий хист –

збудувати за ніч міст?

 

  1. Хоча гілки колючі,

проте квітки пахучі.

 

  1. Він важкий, аж в землю вгруз,

люди звуть його ….

 

  1. Цей товстий, великий пан,

жовтий одягнув жупан.

 

  1. Воно очей не має,

а сльози проливає.

 

  1. Рук не має, ніг не має,

хоча чисто підмітає.

 

  1. Голівки не має,

а шапку вдягає.

Хоч ніжку і має,

чобіт не взуває.

 

  1. У зеленому жупані,

пан розлігся на баштані.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                          

 

                                                                                           

Варіант 1

  1. Слова, що є назвами предметів відповідають на питання…

А)хто? що робить?

Б) хто? що?

В) яке? яка?

2. Слова, до яких можна додати слова вона, моя, належать до …

А) чоловічого роду;

Б) середнього роду;

В) жіночого роду.

3. Познач рядок слів, які відповідають на питання що?

А) шпак,зозуля, синичка;

Б) шпаківня,гніздо, дупло.

4. Познач рядок слів, які відповідають на питання хто?

А) черевик, газета, журнал;

Б) ведмідь, оса, синичка.

5. На які питання відповідають слова – назви людей і тварин?

А) що?

Б) хто?

6. Вибери рядок слів, які означають багато предметів

А) книги, зошити, олівці;

Б) книги , зошит, ручка.

7. Вибери рядок слів, які означають один предмет

А) буряк, помідори, огірки;

Б) морква, капуста, цибуля.

8. Вибери рядок слів, які відповідають на питання чим?

А) ручкою, пенал, книжкою;

Б) книжкою, зошитом, ручкою.

9. Що означають слова, які відповідають на питання хто? що?

А) ознаку предмета;

Б) назву предмета;

В) дію предмета.

10. Вибери рядок слів в якому слова тільки жіночого роду

А) небо, сонце, вікно;

Б) ніч, день, сон;

В) хмара, гроза, злива

Варіант 2

1.Слова, що відповідають на питання хто? що?

 А) є ознаками предметів

Б) є назвами предметів

В) є назвами дій

2. Слова, до яких можна додати слова він, мій, належать до …

А) чоловічого роду;

Б) середнього роду;

В) жіночого роду.

3. Познач рядок слів, які відповідають на питання що?

А) лисиця, вовк, ведмідь;

Б) ручка, пенал, зошит.

4. Познач рядок слів, які відповідають на питання хто?

А) мама, тато, бабуся;

Б) черевик, шарф, штани

5. На які питання відповідають слова – назви людей?

А) що?

Б) хто?

6. Вибери рядок слів, які означають багато предметів

А) книга, зошит, олівець;

Б) книги , зошити, ручки.

7. Вибери рядок слів, які означають один предмет

А) буряки, помідори, огірки;

Б) диня, кавун, абрикос.

8. Вибери рядок слів, які відповідають на питання чого?

А) ручки, пеналу, книжки;

Б) книжкою, зошитом, ручкою.

9. Слова, що є назвами предметів відповідають  на питання

А) який?, яка?, яке?;

Б) хто?,що?;

В) що робить?, що зробить?

10. Вибери рядок слів в якому слова тільки середнього роду

А) небо, сонце, вікно;

Б) ніч, день, сон;

В) хмара, гроза, злива

 

 

 

Література

  1. Аджала Я. Мовні ігри // Початкова освіта. – 2008. - №48
  2. Будна Н.О. Творчі завдання з української мови 3 клас., Тернопіль – 2011
  3. Данилко О. Дидактичні матеріали з української мови 3 клас / О. Данилко. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2013. – 112 с.
  4. Дівакова І. Українська мова. Усні та письмові перекази. Збірник текстів. 1-4 класи – Тернопіль: Підручники і посібники, 2012 – 88 с.
  5. Країна Знань. Довідник молодшого школяра. /Авт.-упорядн. Т.М.Огієнко, Н.А.Філіпова, Л.Ф.Богданова, Н.М.Кириченко. – Чернігів: Країна мрій, 2012 - 208 с.
  6. Махінка Н.В. Мовні перлинки для кожної дитинки. – Тернопіль: Астон, 2013. – 140 с.
  7. Навчальна програма для підготовчого, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей зі зниженим слухом, Київ 2014
  8.  Одинцова Г. Цікавинки на уроках рідної мови. – Т.: Підручники і посібники, 2010 
  9. Покидько О. Вправи на збагачення словника школяра.// Поч.осв. – 2007 - №6
  10.          Потапова Т. Ігри-криптограми.//Палітра педагога. – 2002. - №3. – С.20-21
  11.          Н. В. Радченко. Розвиток навички читання молодших школярів: Методичний посібник / авт. Н. В. Радченко. – Рокитне: РМК, 2010 – 49 с.
  12.          Садова В.С Творчі завдання з української мови для учнів поч. кл. – Рівне,2008
  13.          Словникова скарбничка./ Автор – упорядник Ісаєнко О.В. – Х. Країна мрій, 2002. – 200 с.
  14.          Яцина В.М. Цікаво. Вчимося писати за правилами. 2 клас. Навчальний посібник для учнів 2 класу / В.М. Яцина. – К.: Видавництво « Майстер – клас», 2012 – 48 с.
  15.          Яцук Т.І. Тренажер з української мови. 2 клас / Т.І. Яцук. – Х.:ПП Українське літературне агентство « УЛА», 2013. – 64 С.: іл..- (Тренажер).

 

~ 1 ~

 

doc
Додано
27 березня 2018
Переглядів
2468
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку