Міні-підручник складений відповідно до чинної програми з української мови для 3 класу загальноосвітніх закладів для дітей зі зниженим слухом (2014р).
Дидактичні матеріали охоплюють мовну тему «Слова, що означають назви предметів». В міні-підручнику міститься теоретичний матеріал, який допомагає синтезувати знання з теми; вправи розвивального та творчого характеру; тестові завдання для перевірки навчальних досягнень слабочуючих школярів.
Мета міні-підручника – допомогти вчителю урізноманітнити роботу на уроці, викликати у школярів інтерес до вивчення рідної мови, збагатити словниковий запас, поглибити знання з даної теми, виховувати бажання володіти багатствами рідної мови.
Практичні завдання допоможуть вчителю створити базу знань для подальшого глибшого вивчення української мови в старших класах.
У міні-підручнику є вправи, позначені зірочкою. Вони розраховані на учнів, які мають достатній і високий рівень навчальних досягнень.
Міні-підручник складений відповідно до чинної програми з української мови для 3 класу загальноосвітніх закладів для дітей зі зниженим слухом (2014р).
Дидактичні матеріали охоплюють мовну тему «Слова, що означають назви предметів». В міні-підручнику міститься теоретичний матеріал, який допомагає синтезувати знання з теми; вправи розвивального та творчого характеру; тестові завдання для перевірки навчальних досягнень слабочуючих школярів.
Мета міні-підручника – допомогти вчителю урізноманітнити роботу на уроці, викликати у школярів інтерес до вивчення рідної мови, збагатити словниковий запас, поглибити знання з даної теми, виховувати бажання володіти багатствами рідної мови.
Практичні завдання допоможуть вчителю створити базу знань для подальшого глибшого вивчення української мови в старших класах.
У міні-підручнику є вправи, позначені зірочкою. Вони розраховані на учнів, які мають достатній і високий рівень навчальних досягнень.
Мандруючи сторінками цього міні-підручника, ти швидко й легко запам’ятаєш нові слова, дізнаєшся, що вони означають, навчишся їх вживати у своєму мовленні, працювати самостійно.
Ти зрозумієш, яка чудова і багата наша українська мова.
Успіхів тобі у її вивченні!
- прочитай
- поміркуй
- попрацюй у парі
- робота в зошиті
- виконуй так
|
Вправа 1
1.Назви слова, що відповідають на питання хто?що? та запиши у дві колонки.
2. Склади з ними речення
Вправа 2
1. Назви слова, що відповідають на питання хто?що?
2. Випиши слова за групами.
Люди:….
Тварини:…
Рослини…
Вправа 3
Запиши питання до назв зображуваних предметів за зразком
Що? - сонце,…
___________ ____________
__________ ___________
____________ _____________
Вправа 4
До слів, які відповідають на питання хто?, добери слова, які відповідають на питання що?:
Зразок: Садівник – сад
Тракторист - …. , лікар - ….
читач - …
школяр - …
бібліотекар - …
Слова для довідки:
школа, трактор, сад, читанка, бібліотека, лікарня.
Вправа 5
Зі слів кожного рядка склади і запиши речення. Підкресли слова, які відповідають на питання хто?
Вправа 6
Прочитай віршик. Випиши слова, що означають назви предметів. Зроби звукову модель цих слів за зразком
Сон е чк о
Нам сонечко всміхається,
цілує гай і сад.
У листя одягається
зелений виноград.
Олена Журлива
Вправа 7
1.Прочитай віршик. Випиши слова,що означають назви предметів. Постав до них запитання
Тихо осінь, ходить гаєм,
ліс довкола аж горить.
Ясен листя осипає,
дуб нахмурений стоїть.
Надія Приходько
2. Дай відповіді на запитання
Хто ходить гаєм?
Що горить довкола?
Який настрій викликав цей вірш?
Вправа 8
Прочитай вірш. Підкресли слова – назви предметів.
Перший раз малий Микола
Став збиратися до школи.
Олівця поклав у сумку,
Книги,ручки,зошит,гумку,
М’яч,перо,граблі,подушку,
На обід м’яку пампушку,
Два ведмедики, лопату,
Білочку руду хвостату,
Лук і стріли, і рушницю,
Ще й пухкеньку паляницю.
Ще стільця, стола і парту,
Ще й географічну карту,
Трактора,машину й мило.
Вже й на дворі звечоріло.
Сів Микола, думку дума:
Чи усе поклав до школи?
2. Допоможи Миколі: випиши, що слід брати до школи
Словник:
перо - лук і стріли -
пампушка - булочка до борща
звечоріло - вечір настав
думку дума – думає
Вправа 9*
Попрацюй з сусідом. Хто більше слів назве, які відповідають на питання одному – Хто?, другому – що?. Запишіть у зошит. Складіть по чотири речення. Зробіть взаємоперевірку.
Вправа 10
« Зачаровані» слова. Відшукай за цифрами слова, які заховались у слові. Склади з трьома словами речення.
С Т А Д І О Н
1 2 3 4 5 6 7
1 6 7 1 2 3 4 6
1 3 4 4573
1 2 3 7 1 2 5 7 3
126 751
Словник:
стадо – багато
Вправа 11
Розгадай кросворд. На які питання відповідають відгадки? Склади з ними речення.
1.Червонясту шубку має, 1
|
|||||||
|
|||||||
|
|
Л |
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|||||||
по гілках вона стрибає.
Хоч сама мала на зріст,
та великий має хвіст.
Як намисто оченята …. 2
Хто це? Спробуй відгадати.
2. Сонечко в траві зійшло,
усміхнулось, розцвіло.
Згодом стало біле-біле
і за вітром полетіло.
Вправа 12
Слова розсипалися. Збери їх. Постав до них запитання.
К А А В Е
И Н Е Р Б
Л Б А Р Е
З А
О З Ч
Е Н Л Я Й
Л Ь Ц И А И
И С К
2.Закінчи речення
Калина, верба,береза – це ….
Олень,лисиця, заєць – це ……
Словник:
Вправа 13
Прочитай вірш. Випиши слова, які відповідають на питання хто? що?. Розбери їх за будовою. Відшукай по перших буквах про яку пташку розповідається. Що ти знаєш про неї?
Лиха зима сховається,
А сонечко прогляне,
Сніжок води злякається,
Тихенько тануть стане,-
І з далеку бистресенько
Вона до нас прибуде,
Кому-кому любесенько,
А дітям більше буде.
Леонід Глібов
Вправа 14
Продовж речення, записавши професії людей. Постав до них запитання.
Лікує людей - …. Вирощує хліб - ….
Навчає дітей - … Продає товари - ….
Автобус водить - …. Розносить пошту - …
Готує їжу - … Одяг шиє - …
Малює картини - …. Доглядає ліс - …
Слова для довідки:поштар, лісник, вчитель, кухар, хлібороб,водій, лікар, продавець, художник, швачка.
Словник:
поштар кухар швачка
Слова, що означають назви предметів, зв’язуючись у реченні з іншими словами, змінюють свої закінчення. До слів, що називають людей і тварин ставимо питання хто? кого? кому? ким? на кому? До всіх інших слів ставимо питання що? чого? чому? чим? на чому?. Змінювання слів за питаннями називається відмінювання. |
Вправа 1
Утвори словосполучення, вживаючи слово білка, виділи закінчення.
Стрибає(хто?)_____________
Хвіст (у кого?) ____________
Дав (кому?) ______________
Побачив (кого?) ___________
Спостерігав (за ким?) ______
Шубка (на кому?) __________
Вправа 2
Добери і встав за змістом потрібні слова. Виділи в них закінчення. Спиши речення.
За селем розкинулось пшеничне (що?) __________.
Бджілки перелітали з (чого?) ___________ на квітку.
Гордо стоїть королева осіннього (чого?) _________ .
(Чим?) _________________ годує тебе рідна земля.
Батьки дали тобі перший (що?) ________________.
Ми пливли катером по (чому?) _________________.
Слова для довідки: Дніпру, хліб, поле, хлібом, квітки, лісу.
Вправа 3
Складіть і запишіть словосполучення , змінюючи слова за запитаннями. Позначте закінчення.
Дівчинка з (лялька) стоїть перед (школа)
росте на (город) немає (сонце)
гарні (знання) тече за (ліс)
Вправа 4
Зміни слова груша, яблучко, кавун, мама, білочка за питаннями, познач закінчення.
Зразок: що? (є) – груша чого? (немає) – груші чому? (даю) – груші що? (бачу) – грушу чим? (керую) – грушею на чому? (стою,сижу) – на груші |
хто?(є) – мама кого? (немає) – мами кому? (даю) – мамі кого? (бачу) – маму ким? (керую) – мамою на кому? – на мамі |
Вправа 5
Випиши словосполучення з словами, які відповідають на питання кого? що?
Вправа 6
Випиши слова, що означають назви предметів, постав до них запитання.
Сніг
Настала зима. Скрізь лежить глибокий сніг. Життя на землі ніби зовсім завмерло. Але це не так. У степу під м’якою ковдрою спить озимина. У лісі й на луках під снігом сховалися різні маленькі звірята. А великий старий пень став житлом для багатьох комах. Там вони спатимуть до весни. Сніг усіх захищає від морозу й вітру.
Словник:
озимина
пень
Вправа 7
Постав цифри по порядку, запиши, що утворилось. Постав запитання до слів, що означають назви предметів.
Ба сні то га гу хлі га ба то ба
1 4 3 7 5 9 2 6 8 10
Вправа 8 *
Постав слова, що в дужках, в потрібній формі. Виділи закінчення в цих словах. Знайди слова-назви предметів,постав до них запитання. Добери і запиши заголовок.
У теплій (вода) купалася прекрасна квітка. Білі (пелюстка), золота середина – все аж світилося (врода). Від тієї (краса) й саме дно (річка) здавалося казковим, таємничим.
Словник:
прекрасна – дуже гарна пелюстка -
Вправа 9
1.Спиши словосполучення, ставлячи у дужки питання до слів, що означають назви предметів.
Зразок: зупинився (хто?) їжачок.
Зупинився (…?) їжачок; годувати (…?) їжачка; принести (…?) їжачку; товаришувати з (…?)їжачком.
2. Склади 4 речення.
Вправа 10
Додай у кожну пару словосполучень слово птахи.Зміни його за питаннями. Познач закінчення.
Летіли (хто?)…. Побачив (кого?)…. Радів(кому?)…. Милувався (ким?)….
Вправа 11
Встав у словосполучення слово поле,змінюючи його за питаннями. Познач закінчення.
Зеленіє (що?)…; підійшли (до чого?)…; росте (на чому?); стою (перед чим?)…
Вправа 12*
Спиши вірш змінюючи слова, що в дужках за змістом. Познач у них закінчення.
Ходить дід білобородий
полем, (ліс), переліском,
застилає (ріка) льодом,
виграє сріблястим (блиск).
На (береза) сипле іній,
укрива дерева (пух),
луки, ниви і (долина)
білим вкутує кожухом.
Якуб Колас
Словник:
білобородий – біла борода
переліс – молодий лісок
застилає – вкриває, застеляє
сипле – сипати
укрива – укриває
кожух – теплий одяг
Вправа 13
Прочитай ребуси. Запиши, які утворились слова, зміни ці слова за питаннями чого?, чому?,чим?.
100лиця,100лик,нами100,міс100,міс100к,3буна,При5, 3вога,за3мка,4кутник,3кутник.
Словник:
намисто місток трибуна
р.Прип’ять чотирикутник
Слова, що означають назви предметів можуть бути чоловічого, жіночого і середнього роду. Слова, до яких можна додати слова мій,він – чоловічого роду: учень, пенал,джміль,ведмедик. Слова, до яких можна додати слова моя, вона – жіночого роду: мама, бджола,учениця, зима. Слова, до яких можна додати слово моє, воно – середнього роду: дівча, село, небо, вікно, літо. |
Вправа 1
Спиши вставляючи слова мій, моя ,моє, він, вона, воно.
… тато – будівельник, … працює на будівництві.
… мама – продавець, … працює в магазині.
… кошеня руде, … дуже кумедне.
Словник:
будівельник – будує будинки
продавець- продає товари,одяг, продукти
Вправа 2
Випиши слова у дві колонки, розподіливши їх за родами. Познач закінчення.
Іграшка, ведмідь, олівець, теля, день, котик, мама,
село, листок, книжка, шапка,дуб,яблуня, курча.
Чол.рід Жін.рід Середн.рід
(мій,він) (моя,вона) (моє,воно)
Край весна село
Вправа 3
Запиши назви предметів, зображених на малюнках. Визнач рід.
Виконуй так: перець (чол.р),…
Вправа 4
Прочитай вірш. Випиши виділені слова. Познач у них закінчення, визнач рід.
Ніби притомилось сонечко привітне,
у траві пожовклій молочай не квітне.
Облетіло літо листячком із клена,
лиш ялинка в лісі сонячно-зелена.
Б.Чалий
Словник:
притомилось – дуже втомлене
пожовклій – пожовтілій
молочай – рослина
Вправа 5
Гра « Хто зайвий?».Вилучи з кожного ряду «зайве» слово. Свою відповідь поясни.
1.мама,казка,тато.
2.огірок,буряк,груша.
3.зайченя,сова,ведмежа.
4.небо,хмара,сонце.
5.клас,книга,дошка.
Вправа6*
Прочитай текст. Спиши. Підкресли слова,які відповідають на питання хто?,що?. Визнач їх рід, познач закінчення. На які питання вони відповідають у тексті.
ХЛІБ
Хліб. Яке коротке слово. Всього чотири літери, а скільки в ньому тепла. З хлібом пов’язано так багато у нашому житті, що цей необхідний продукт харчування став символом праці та миру. Яке це щастя бути хліборобом, сіяти зерно у щедру землю, прикрашати її.
Вправа 7
Допиши слова, що називають предмети , визнач їх рід.
Дикі тварини: вовк(чол..р), …, …, ….
Свійські тварини: кіт (чол..р), …, …, ….
Дерева: береза (жін..р), …., …, ….,
Квіти: троянда (жін...р), …, …, ….
Шкільне приладдя: зошит (чол..р), …, …, ….
Погодні явища: грім (чол..р), …, …, ….
Овочі : кабачок (чол..р), …, …, ….
Фрукти: яблуко (сер.р), …, …, ….
Пори року: літо (сер.р), …, …, ….
Вправа 8
На городі
Роман та Віра прийшли на город. На городі ростуть буряки, редиска, помідори, морква, огірки, картопля. На городі виріс бур’ян. Бур’ян треба вирвати. Він заважає рости культурним рослинам.
2.Дай відповіді на запитання
- Хто прийшов на город?
- Що росте на городі?
- Чому бур’ян треба вирвати?
Слова-назви предметів |
Вправа 1*
Запиши слова у дві колонки: вжиті в однині, вжиті в множині. У кожному слові підкресли першу букву. З цих букв прочитай народне прислів’я.
Дуб, ножиці, екзамени, озеро, приклади, радощі, берег, радість, екскаватор, дочка, овочі, птахи, іграшка, абрикоси, дерева, ліс, олівець, етикетки.
Словник:
екскаватор овочі
етикетки абрикоси
Вправа 2
Один багато Зразок: зайчик - зайчики
|
Розглянь малюнки. Скільки предметів на кожному з них? Зміни слова за зразком. Запиши.
Вправа 3*
Прочитай акровірш. Яке слово заховалось? Скільки предметів воно означає, на яке питання відповідає. Склади невеличку розповідь 3-5 речень.
Жовтіють на дубовім вітті,
Осінній час – трусить пора,
Летять вони додолу миттю,
У торбу їх лісник збира,
Ділянку знайде залюбки,
І там з них виростуть дубки.
Словник:
додолу миттю – донизу швидко
лісник – працівник лісу
збира – збирає
Вправа 4
Слова назви предметів зміни так:один-багато і запиши їх
Зразок. Дерево-дерева
Птах - …, гриб - …, олівець - …, будинок - …, ліс - …, кущ - …, лікар - …, хмара - …, абрикос - …, зошит - ….
Вправа 5
Склади речення з поданих слів. Прочитай. Підкресли слова, що означають назви предметів, визначте їх рід, число.
1.приморозки, перші, Настали.
2. кригою, Річка, вкрилася.
3.пішли,хлопчиків,Двоє, ковзатися.
4.на,річці,середині, ковзалися.
5.проламалася,Раптом, крига.
6.у,Хлопчики, опинилися, воді.
7.на,Почали,допомогу,кликати.
8. крики, Їх, люди, почули.
9.Витягли, до, дітей, і, лікарні, відвезли.
10.вони,що,запам’ятали,на,кризі,Добре, обережним,бути,треба.
Словник:
приморозки – перші морози
крига – лід
ковзатися – кататися
Вправа 6
1.Зміни виділені слова так, щоб кожне з них означало один предмет. Запиши за зразком.
Зразок. Ниви-нива
Дощику чекали ниви,
Яблука в саду і сливи,
Кріп,капуста, огірки,
Морква,дині,буряки.
Валентина Гуріна
2.Назви фрукти та овочі
Вправа 7
Слова назви предметів зміни так багато
один і запиши їх. Склади два речення з словами, що називають фрукти.
Зразок. Апельсини – апельсин
Банани - …, яблука - …, буряки - …, огірки - …, помідори - …, листочки - …, книги - …, дощі - …, сади - …, рослини - …, учні -…
Вправа 8
Прочитай. Знайди слова, що означають назви предметів. Випиши у дві колонки: 1) ті, що означають один предмет; 2) ті, що означають два предмети.
Цвітуть білі вишні, пахне бузок, гіацинти, нарциси. Та найбуйніше квітує калина. Соловейко звив на ній гніздо. Він тьохкає, а калина цвіте й заглядає у вікно.
Словник:
квітує – цвіте найбуйніше – сильно
гіацинти бузок нарциси
цвіт калини гніздо соловей
Вправа 9
1.Зміни слова так, щоб кожне з них означало багато предметів. Запиши за зразком.
Зразок. Нарцис - нарциси
Тюльпан - сосна -
жолудь – шишка -
дуб – троянда -
береза - сад -
Вправа 1
Прочитай текст. Відредагуй його, замінивши слова, що повторюються словами він, йому, його. Запиши , підкресли слова, які називають предмети.
День народження
В Андрійка день народження . Андрійкові виповнюється 9 років. Андрійка прийшли привітати друзі. Андрійкові подарували багато подарунків. Мама накрила святковий стіл. Старша сестра одягнулася в костюм клоуна, проводила ігри і конкурси. Андрійкові і дітям було дуже весело.
Вправа 2
1. Прочитай текст. Відредагуй його, замінивши слова, що повторюються словами він, йому, його,у нього. Добери заголовок. Запиши, підкресли слова, які називають предмети.
Великого чорного собаку звали Жук. Льоня та Дем’янко підібрали Жука на вулиці. У Жука була поранена лапа. Діти разом доглядали Жука. Згодом лапка у собаки загоїлася. Жук одужав.Тепер Жук бігав по повідвір’ї і дзвінко гавкав. Жук залишився вірним другом хлоп’ятам.
- Як звали собаку?
- де підібрали хлопчики Жука?
- Що робили діти?
- Що робив Жук, коли одужав?
- Ким залишився Жук хлоп’ятам?
Вправа 3
Спиши замінивши де потрібно на він, вона,воно. В словах, що називають предмет визначте число і рід.
Мама - вчитель. Мама працює в школі.
Тато – водій. Тато їздить на машині.
Сестричка – учениця. Сестричка ходить в школу.
Брат – садівник. Брат доглядає сад.
Бабуся – бібліотекар. Бабуся працює в бібліотеці.
Дідусь – лікар. Дідусь лікує людей.
Сонце – золоте. Сонце світить яскраво.
Вправа 4
Встанови відповідність, запиши
Ромашка росте в полі, вона дуже корисна.
Перець – червоний, вона має білі пелюстки.
Квітки липи пахучі, він дуже гіркий.
Суниця росте в лісі, вони цілющі
Капуста має багато вітамінів вона смачна.
Вправа 5
1.Заміни слова, що повторюються (підкреслені), словами вона, у неї, її.
Синичка
Синичка – маленька пташка. Синичка менша від горобця. У синички чорна голівка і білі щічки. Груди в синички жов- тенькі, а спинка зеленувата.
Живе синичка в садках і лісах, їсть різних комах.
Синичка з’їдає за день стільки комах, скільки важить сама. Підраховано, що пара синиць оберігає сад із сорока дерев.
Синичка – корисна пташка. Зимує синичка у нас. Узимку синичку треба підгодовувати.
Словник:
пара синиць – дві синиці
підгодовувати – давати їсти
2. Дай відповіді на запитання
- Яка за розміром синичка?
- Яка в неї голівка і щічки?
- Які груди і спинка?
- Де живе синичка?
- Яку користь вона приносить людям?
- Як потрібно допомагати синичці взимку?
Вправа 6
1.Заміни слова, що повторюються (підкреслені), словами вона, у неї.
Білочка
Був кінець літа. Білочка приготувалась до зими. У дуплі дерева білочка влаштувала комору. Наносила в дупло горіхів, жолудів, грибів. Великий запас харчів зробила білочка на зиму. Бо у білочки гостювала подружка. Тепер їм не страшна сувора зима.
2. Дай відповіді на запитання
- Що влаштувала білочка всередині дупла?
- Що запасла білочка до зими?
- Навіщо їй так багато харчів?
Словник:
Комора - сховище
Вправа 1
Прочитай. Хто що полюбляє їсти? Запиши. Постав запитання до кожного слова
Зразок. Ведмідь (хто?) – (що?) малину.
Зайчик - …. Білочка - ….
Їжачок - … Собачка - …
Котик - … Горобчик - …
Мишка - … Лисичка - …
Вправа 2
Прочитай анаграми. На які питання відповідають слова. Складіть з кожним словом речення.
Зразок. Нятрода – троянда. Троянда росте на клумбі.
Луняба мази ракса
ямзел тевір одщ
рахма нцесо елоп
розмо ігнс долхо
свао силиця єцьза
Вправа 3
1.З’єднай приказки, відшукай слова назви – предметів, постав до них запитання, визнач число, рід.
Хоробрий, як в’юн.
Голодний, як лисиця.
Хитрий, як лев.
Балакучий, як заєць,
Полохливий, як ведмідь.
Слизький, як сорока.
Сильний, як вовк .
2. Про кого так говорять, як ти думаєш?
Словник:
хоробрий – нічого не боїться
балакучий – багато говорить
полохливий – всього боїться
Вправа 4
1.Доповни і запиши розповідь, змінюючи малюнки словами.
Добре жилося в лісі, коли ще гріло . Там поїсть малину, а там у мед знайде. Аж ось насунули. Посипалися . Знайшов дерево. Вирив під ним яму і заснув. А прокинеться , як весняне засяє.
2. В останньому реченні знайди і підкресли назви предметів. Постав запитання. Склади звукову модель слова ведмідь.
Вправа 5
Знайди слова в слові. Постав до них запитання, визнач рід. Запиши за зразком
Зразок. Метро (що?, сер.р) – метр ( що?, чол.р)
Метро, медаль, листя, місток, портфель, грибочок.
Вправа 6*
«Доповни слово». За першим складом добери 5-7 слів, які відповідають на питання хто? що?. Визнач рід. Склади речення з цими словами.
Зразок. Машина, мама….
Ма…, ма…, ма…, ма…, ма…, ма…,ма….
Вправа 7
Перетвори слова, додаючи один звук. Постав до них запитання.
Зразок. Рак-грак
Віти- теля – оса -
риби - лід – луг –
Вправа 8
« Хто в лісі живе?» Визнач рід, зроби звукову схему.
Вед тел
си єць
ли ниця
дя сиця
за мідь
Вправа 9
Добери до названих слів асоціації, визнач рід, число.
Зразок. Письменник (чол.р., одн) – книга (жін.р.,мнж)
Кухар - …
Пожежник - …
Поет - …
Учитель - …
Волейболіст -…
Словник:
Асоціації – поняття, яке виникає при згадуванні іншого.
Вправа 10
Прочитай вірш. Спиши. До виділених слів постав питання, визнач число (один-багато).
Поясни, як ти розумієш два останні рядки?
День
День, як пісенька весела,
обходив міста і села.
Кожен двір і кожен дім
Світлом виповнив с воїм.
В кожні очі зазирнув
І спитати не забув:
«Що сьогодні ти зробив,
Чи не марно день прожив?»
Вправа 11
Прочитай слово кожного рядка. Візьми з слова першу літеру, з другого слова – другу літеру, з третього – третю т.д. одержиш нове слово. До кожного слова постав запитання.
Риба, рак, макарони
Шия, скло, слово, масло, ручка.
Парк, сіно, ліс, рідня, лілія.
Метро, дощ, сова, гора.
Мало,дим,сир
Вправа 12
Уважно придивись до ланцюжка слів, де закінчення двох останніх літер стає початком наступного. Продовж. Постав запитання. Визнач рід.
Вправа 13
Виконай дії і прочитай утворений результат. Запиши. Постав запитання. Склади речення.
Зуб+і-убі+ага+дка=.. .
Усіх-іх+мі+шум-ум+ка=.. .
Пас-ас+рис+ліс-с+в ‘я=…
Вправа 14
Прочитай подані слова зліва направо і навпаки. Запиши. Постав до них питання, визнач рід. Склади 3-4 речення з цими словами.
Бук, гам, тік, сорт, рис, зараз.
Кіт, рік, Дід, біб, око, атлас.
Вправа 15
Прочитай текст, переставляючи букви в словах. Запиши. Підкресли слова, які називають предмет. Визнач рід, число.
миЗа
тоСять ромозні декинь. пеТер рібпотні воказни і жилі. віДчатка і лопхчики ргутом жібать ан вокзанку. ниВо вокзають оп дульо ан вокзанах. кільк иС міхус і дарості!
Вправа 16
Відгадай загадки. Прочитай зашифроване слово. Зміни відгадки за питаннями.
Факели вогняні.
Цілий день собі горять,
з сонечком лягають спать.
2.У матінки – квіточки
лиш блакитні діточки.
З жита виглядають,
літечко вітають.
примостилась на лататті,
задивилася у воду
на свою чудову вроду.
на стеблі колючки маю.
Все літо пишна й запашна,
я й осінь зустрічаю.
і сонце я люблю.
До сонця повертаю
я голову свою.
пелюстків біла хустинка.
Знає бджілка і мурашка,
звуть цю квіточку….
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вправа 17
1. Прочитай текст. Відредагуй його, замінивши слова, що повторюються словом вони, Добери заголовок. Запиши, підкресли слова, які називають предмети.
Колись польові волошки в наших краях не росли. Волошки потрапили до нас разом з житом. Почали сіяти на полях жито – виросли поруч із ним і волошки.
Насіння волошок ховалося серед житніх зерен і так мандрували разом з ними.
Вправа 18
Гра « Хто більше?».
З поданого слова складіть найбільше слів, що відповідають на питання хто? що?. Визначте рід,число.
САДІВНИК – сад, …
СКОРОМОВКА – мова,…
СНІГУРОНЬКА – гора,…
АБРИКОС – коса,…
Вправа 19
Гра «Схожі хвостики». Добери слова, схожі за кінцевими трьома літерами, постав до них запитання, визнач число.
Кошеня – мишеня, …, ….
Квочка – бочка, …, ….
Машина – калина, …, ….
Вправа 20
Прочитай. Випиши слова, що означають назви предметів, постав до них запитання.
Пахне хліб,
Як тепло пахне хліб!
Любов’ю трударів
І радістю земною.
І сонцем, що всміхалося весною,
І щастям наших неповторних діб -
Духмяно пахне хліб!
( П. Воронько )
Словник:
трударі – люди, які трудяться, працюють постійно
діб – доба – 24 години
Вправа 21
Відгадай загадки , запиши в клітинки відгадки – й ти дізнаєшся , хто ти такий?
збудувати за ніч міст?
проте квітки пахучі.
люди звуть його ….
жовтий одягнув жупан.
а сльози проливає.
хоча чисто підмітає.
а шапку вдягає.
Хоч ніжку і має,
чобіт не взуває.
пан розлігся на баштані.
|
|
|
|
|
|||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||||||||
Варіант 1
А)хто? що робить?
Б) хто? що?
В) яке? яка?
2. Слова, до яких можна додати слова вона, моя, належать до …
А) чоловічого роду;
Б) середнього роду;
В) жіночого роду.
3. Познач рядок слів, які відповідають на питання що?
А) шпак,зозуля, синичка;
Б) шпаківня,гніздо, дупло.
4. Познач рядок слів, які відповідають на питання хто?
А) черевик, газета, журнал;
Б) ведмідь, оса, синичка.
5. На які питання відповідають слова – назви людей і тварин?
А) що?
Б) хто?
6. Вибери рядок слів, які означають багато предметів
А) книги, зошити, олівці;
Б) книги , зошит, ручка.
7. Вибери рядок слів, які означають один предмет
А) буряк, помідори, огірки;
Б) морква, капуста, цибуля.
8. Вибери рядок слів, які відповідають на питання чим?
А) ручкою, пенал, книжкою;
Б) книжкою, зошитом, ручкою.
9. Що означають слова, які відповідають на питання хто? що?
А) ознаку предмета;
Б) назву предмета;
В) дію предмета.
10. Вибери рядок слів в якому слова тільки жіночого роду
А) небо, сонце, вікно;
Б) ніч, день, сон;
В) хмара, гроза, злива
Варіант 2
1.Слова, що відповідають на питання хто? що?
А) є ознаками предметів
Б) є назвами предметів
В) є назвами дій
2. Слова, до яких можна додати слова він, мій, належать до …
А) чоловічого роду;
Б) середнього роду;
В) жіночого роду.
3. Познач рядок слів, які відповідають на питання що?
А) лисиця, вовк, ведмідь;
Б) ручка, пенал, зошит.
4. Познач рядок слів, які відповідають на питання хто?
А) мама, тато, бабуся;
Б) черевик, шарф, штани
5. На які питання відповідають слова – назви людей?
А) що?
Б) хто?
6. Вибери рядок слів, які означають багато предметів
А) книга, зошит, олівець;
Б) книги , зошити, ручки.
7. Вибери рядок слів, які означають один предмет
А) буряки, помідори, огірки;
Б) диня, кавун, абрикос.
8. Вибери рядок слів, які відповідають на питання чого?
А) ручки, пеналу, книжки;
Б) книжкою, зошитом, ручкою.
9. Слова, що є назвами предметів відповідають на питання …
А) який?, яка?, яке?;
Б) хто?,що?;
В) що робить?, що зробить?
10. Вибери рядок слів в якому слова тільки середнього роду
А) небо, сонце, вікно;
Б) ніч, день, сон;
В) хмара, гроза, злива
Література
~ 1 ~