Ссформувати поняття учнів про гомеостаз, способи регуляції функцій
організму, особливості гормонів та їх біологічну роль; розвивати
уміння порівнювати життєві процеси в організмі людини; розвивати
пам'ять, увагу, спостережливість; уміння логічно мислити та робити
відповідні висновки. Виховувати бережливе ставлення до власного
здоров'я.
Тема: Гомеостаз і регуляція функцій організму. Нервова регуляція.
Гуморальна регуляція. Гормони.
Мета: сформувати поняття учнів про гомеостаз, способи регуляції функцій
організму, особливості гормонів та їх біологічну роль; розвивати
уміння порівнювати життєві процеси в організмі людини; розвивати
пам’ять, увагу, спостережливість; уміння логічно мислити та робити
відповідні висновки. Виховувати бережливе ставлення до власного
здоров’я.
Обладнання : фотографії, малюнки, схеми, що дозволяють ілюструвати
регуляторні системи організму людини.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Вправа «Явища природи».
Розгляньте символи явищ природи ( на столах в учнів лежать зроблені з паперу сніжинки, жовте листя, плоди вишень і підсніжники). Оберіть, яке явище відповідає вашому настрою і самопочуттю на початку уроку . Позначте явище на полі зошита. Те саме не забудьте зробити на кінці уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Створення проблемної ситуації, в ході бесіди за запитаннями:
ІІІ. Мотивація. Оголошення теми і мети уроку
Дати відповідь на це запитання ви зможете після сьогоднішнього уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Сукупність процесів, які підтримують або відновлюють відносну сталість умов життєдіяльності клітин у внутрішньому середовищі, називають гомеостазом. Термін «гомеостаз» запровадив американський фізіолог Волтер Бредфорд Кеннон у 20-ті роки XX століття. Він створив учення про гомеостаз як про саморегуляцію сталості внутрішнього середовища організму.
У гомеостазі на відносно постійному рівні втримуються такі показники, як кров'яний тиск, температура тіла, осмотичний тиск крові та тканинної рідини, вміст у них білків, цукрів, іонів натрію, калію, кальцію, хлору, фосфору, водню.
Збереження сталості внутрішнього середовища, без якого неможливе нормальне функціонування організму, підтримується безперервною роботою органів і тканин.
Значна роль у регуляції гомеостазу належить нервовій системі, що забезпечує адаптацію організму до умов зовнішнього середовища. Головна роль у регуляції гомеостазу належить гіпоталамусу.
Ознаки |
Гуморальна регуляція |
Нервова регуляція |
Швидкість передачі сигналів |
|
|
Основи регуляції |
|
|
Шляхи передачі сигналів |
|
|
Швидкість одержання відповіді |
|
|
Тривалість дії |
|
|
4.Розповідь вчителя про гормони і їх особливості.
- діють на певні органи («органи-мішені») у мізерній кількості , але суттєво впливають на фізіологічні процеси;
- після своєї дії гормони руйнуються, завдяки чому створюється можливість для наступник гормональних дій;
- регулюють переважно процеси обміну речовин, які протікають всередині клітини.
V.Закріплення вивченого матеріал
Вправа «Заморочки з бочки»
На маленьких аркушах записані запитання. Аркуші скручені і вкинуті у коробку у вигляді бочки. Учні по черзі витягують запитання та дають на них відповіді.
Запитання:
Вправа «Мозковий штурм»
Як ви вважаєте, яка регуляція виникла раніше в процесі еволюції організмів ?
VІ. Рефлексія.
VІІ. Домашнє завдання. Опрацювати параграф підручника