Урок "Гомеостаз і регуляція функцій організму. Нервова регуляція.Гуморальна регуляція. Гормони."

Про матеріал

Ссформувати поняття учнів про гомеостаз, способи регуляції функцій

організму, особливості гормонів та їх біологічну роль; розвивати

уміння порівнювати життєві процеси в організмі людини; розвивати

пам'ять, увагу, спостережливість; уміння логічно мислити та робити

відповідні висновки. Виховувати бережливе ставлення до власного

здоров'я.

Перегляд файлу

Тема: Гомеостаз і регуляція функцій організму. Нервова регуляція.    

            Гуморальна регуляція. Гормони.

Мета: сформувати поняття учнів про гомеостаз, способи регуляції функцій  

            організму, особливості гормонів та їх біологічну роль; розвивати 

            уміння  порівнювати життєві процеси в організмі людини; розвивати

            пам’ять, увагу, спостережливість; уміння логічно мислити та робити

            відповідні висновки. Виховувати бережливе ставлення до власного

            здоров’я.

Обладнання : фотографії, малюнки, схеми, що дозволяють ілюструвати

            регуляторні системи організму людини.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організаційний  етап.

Вправа «Явища природи».

Розгляньте символи явищ природи  ( на столах в учнів лежать зроблені з паперу сніжинки, жовте листя, плоди вишень і  підсніжники). Оберіть, яке явище відповідає вашому настрою і самопочуттю на початку уроку . Позначте явище на полі зошита. Те саме не забудьте зробити на кінці уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Створення проблемної ситуації, в ході бесіди за запитаннями:

  • Чи є системою людський організм ? Доведіть
  • Людський організм - відкрита чи закрита система ? Доведіть.
  •  Яким чином забезпечується узгоджена робота всіх органів і систем людини?

 ІІІ. Мотивація. Оголошення теми і мети уроку

         Дати відповідь на це запитання ви зможете після сьогоднішнього уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Пояснення вчителя з елементами бесіди про гомеостаз.

Сукупність процесів, які підтримують або відновлюють відносну ста­лість умов життєдіяльності клітин у внутрішньому середовищі, називають гомеостазом. Термін «гомеостаз» запровадив американський фізіолог Волтер Бредфорд Кеннон у 20-ті роки XX століття. Він створив учення про гомеостаз як про саморегуляцію сталості внутрішнього середовища орга­нізму.

У гомеостазі на відносно постійному рівні втримуються такі показни­ки, як кров'яний тиск, температура тіла, осмотичний тиск крові та тка­нинної рідини, вміст у них білків, цукрів, іонів натрію, калію, кальцію, хлору, фосфору, водню.

Збереження сталості внутрішнього середовища, без якого неможливе нормальне функціонування організму, підтримується безперервною робо­тою органів і тканин.

Значна роль у регуляції гомеостазу належить нервовій системі, що забезпечує адаптацію організму до умов зовнішнього середовища. Головна роль у регуляції гомеостазу належить гіпоталамусу.

  1. Робота в групах. Перша група з’ясовує як здійснюється нервова регуляція, друга – гуморальна регуляція. Групи звітують про опрацьований матеріал.
  2. Робота з зошитом. Порівняти дію нервової та гуморальної регуляцій, заповнивши таблицю.

Ознаки

Гуморальна регуляція

Нервова регуляція

Швидкість передачі сигналів

 

 

Основи регуляції

 

 

Шляхи передачі сигналів

 

 

Швидкість одержання відповіді

 

 

Тривалість дії

 

 

 

4.Розповідь вчителя про гормони і їх особливості.

 - діють на певні органи («органи-мішені») у мізерній кількості , але суттєво впливають на фізіологічні процеси;

- після своєї дії гормони руйнуються, завдяки чому створюється можливість для наступник гормональних дій;

- регулюють переважно процеси обміну речовин, які протікають всередині клітини.

V.Закріплення вивченого матеріал

Вправа «Заморочки з бочки»

    На маленьких аркушах записані запитання. Аркуші скручені і вкинуті у коробку у вигляді бочки. Учні по черзі витягують запитання та дають на них відповіді.

Запитання:

  • Що таке гомеостаз ? Хто створив вчення  про гомеостаз?
  • Наведіть приклади показників організму людини,які утримуються на відносно постійному рівні.
  • Назвіть  системи організму людини, які здійснюють регуляцію його функцій.
  • Яка із систем регуляцій має  більшу швидкість передачі сигналів  та одержання відповіді?
  • Яка із регуляцій, нервова чи гуморальна, мають більшу тривалість дії?
  • Які шляхи передачі сигналів гуморальної регуляції?
  • Які шляхи передачі сигналів нервової регуляції?
  • Котра із форм регуляції викликає реакції, які можуть охоплювати увесь організм, а яка здійснює вплив на окремі органи?
  • Котра із форм регуляції має хімічну природу, а яка фізичну ?
  •  В чому проявляються особливості гормонів ?
  •  Виберіть зайвий термін: вітаміни, глюкоза, гормони, ферменти.

Вправа «Мозковий  штурм»

Як ви вважаєте, яка регуляція виникла раніше  в процесі еволюції організмів ?

VІ. Рефлексія.

  • На уроці я дізнався (дізналась)…
  • Обов'язково поцікавлюся  додатково вдома про…
  • Запитаю чи пошукаю в Інтернеті   про…

VІІ. Домашнє завдання.  Опрацювати параграф підручника

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
3.5
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Паюк Ольга Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Канурный Егор
    Загальна:
    3.0
    Структурованість
    2.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
10 січня 2019
Переглядів
5982
Оцінка розробки
4.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку