Урок позакласного читання допоможе учням порівняти твори Ю.Липи та А.Рембо, розкрити своєрідність кожного з них; розвивати вміння аналізувати, висловлювати власну думку, доводити її; розвивати спостережливість, уяву, логічне та асоціативне мислення, творчі здібності; формувати навички компаративного аналізу творів; виховувати почуття прекрасного.
Голик О.В.
«ГОРДО ПЛИВЕ КОРАБЕЛЬ,
ДО ЗАВЗЯТОГО БОЮ ГОТОВИЙ!»
Тема. Ю.Липа «Корабель, що відпливає», А.Рембо «П’яний корабель»: глибинний символізм творів. Спроба зіставлення.
Мета: порівняти твори Ю.Липи та А.Рембо, розкрити своєрідність кожного з них; розвивати вміння аналізувати, висловлювати власну думку, доводити її; розвивати спостережливість, уяву, логічне та асоціативне мислення, творчі здібності; формувати навички компаративного аналізу творів; виховувати почуття прекрасного.
Тип уроку: урок позакласного читання.
Форма уроку: урок-дослідження з елементами компаративного аналізу.
Наочність, обладнання: портрети Ю.Липи, А.Рембо, ілюстрації до творів, тлумачні та літературознавчі словники.
Форми, методи і прийоми роботи: словникова робота, «Художня галерея», робота в групах, «Досьє письменників», робота з епіграфом, «Незакінчене речення».
Міжпредметні зв’язки: художня культура (Г.Доре. «Неначе ми відкрили велику країну – круглу та блискучу», М.Лаарман. «Кораблі». 1962, А.Сило. «Розбурхане море з вітрильниками. 1764», Є.Вітте. «Кораблі у вітряну погоду». 1624), усна народна творчість (весільні пісні), українська мова (антоніми, лексема), історія України (літописи).
Теорія літератури: драматичний етюд, символізм, інакомовлення, бестіарій, геральдична поезія, антитеза, ремарка, весільні пісні, алюзія, порівняння, лексема, ритмізована проза, афоризм, підтекст, аналогія, символ, притча, візія.
Епіграф:
Гордо пливе корабель,
До завзятого бою готовий!
В. Свідзінський
Хід уроку
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
«Досьє письменників».
Юрій Липа |
|
Артюр Рембо |
5 травня 1900 року, м. Одеса. Україна |
Дата народження, місце |
20 жовтня 1854 року. Шарлевиль-Мезьє, Франція |
Громадський діяч, письменник, публіцист, лікар |
Діяльність |
Французький поет-символіст, барон |
20 серпня 1944 року (44 роки) с. Шутова Яворівського району. Вбитий НКВС. |
Дата смерті |
10 листопада 1891 року. Марсель. Франція (37 років) |
Ю.Липа серйозно цікавився європейськими літературами: розглядав творчість Поля Валері, Джеймса Джойса, Д.Г.Доуренса, здійснював переклади німецькомовних І.Голля, Ф.Гельдерліна, Р.М.Рільке та французькомовних Г.Мопассана (поезії), Ш.Роденбаха та ін.
А.Рембо захоплювався Бодлером, його підходом до створення поетичних творів.
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
Теорія літератури.
Драматичний етюд – невелика лірико-драматична композиція, переважно віршована, у якій, за винятком ремарок, епічність відсутня, а ліричний елемент дуже сильний.
Ми спробуємо з’ясувати, що споріднювало твори митців, яке значення для світової та української літератури вони мали.
ІV. СПРИЙМАННЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Система завдань і запитань.
Робота І групи.
Робота ІІ групи.
Робота І групи.
Теорія літератури.
Інакомовлення – спосіб двопланового художнього зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями, з характерними ознаками приховуваного.
Символізм – стильова течія модернізму.
Теорія літератури.
Бестіарій – (середньолат. bestiarium - звіриний) – літературні твори алегоричного характеру, поширювались у середньовічній Європі.
Теорія літератури.
Геральдична поезія – різновид етикетної поезії, вірші на герби.
Колективна робота з таблицею.
Образи |
||
Кінь |
Вовк |
Багатоголовий пес |
Образ коня в геральдичній поезії пов'язаний із військово-героїчним чином |
Символ ворога |
Уже в «Повісті минулих літ» можна натрапити на опис шестиголового пса, народження якого віщує небезпеку, нещастя. Фантастичний пес – лихий знак. |
Робота ІІ групи.
Теорія літератури.
Антитеза – (від гр. antithesis – протиставлення) – стилістична фігура: підкреслене протиставлення протилежного в житті для більшої виразності зображуваного.
Словникова робота.
Катастрофа – це велика за масштабами аварія чи інша подія, що призводить до тяжких наслідків.
Робота І групи.
Теорія літератури.
Порівняння –троп, який полягає у поясненні одного предмета через інший, подібний до нього.
Теорія літератури.
Ремарки – (від фр. remargue – позначка, примітка) – у тексті драматичного твору ті авторські пояснення, які передують початкові розгортання подій, а потім супроводжують їх.
Теорія літератури.
Алюзія – ( лат. allusio - жарт, натяк) – художньо-стилістичний прийом, натяк, відсилання до певного літературного твору, сюжету чи образу, а також історичної події з розрахунку на ерудицію читача, покликаного розгадати закодований зміст.
Теорія літератури.
Весільні пісні – цикл обрядової поезії; пісні, які виконують під час весілля.
Словникова робота.
Невідомість – відсутність відомостей, знань про кого- , що-небудь.
Теорія літератури.
Лексема – слово як самостійна значеннєва одиниця, яку в мовознавстві розглядають у сукупності всіх своїх форм і значень.
Теорія літератури.
Ритмізована проза – художня проза, в якій наявні рими.
Робота ІІ групи.
І я, купаючись у ваших млостях, хвилі,
Не можу більше йти в кільватері купців,
Під оком злих поетів я пропливать не в силі,
Ані збивать пиху з вогнів і прапорів.
Теорія літератури.
Підтекст – думки та почуття, які висловлені в тексті твору не прямо, а немовби самі по собі випливають із сюжетних ситуацій, взаємовідносин і зіткнень персонажів, ставлення до них автора, окремих реплік у діалогах тощо.
Афоризм – (від гр. aphorismos - стислий вираз) – стислий і легкий для запам’ятовування вислів, що в яскравій формі виражає глибоку думку.
Теорія літератури.
Аналогія – (від гр. analogia – відповідність) – у художній літературі це засіб, який нагадує розгорнуте порівняння, коли характеристику одних явищ замінюють описом інших, подібних і зрозуміліших читачам.
Теорія літератури.
Символ – знак, сутність, яка позначає іншу сутність.
Символ |
|
Ю.Липа |
А.Рембо |
«Корабель, що відпливає» |
«П’яний корабель» |
Письменник ніби відсунув корабель десь на периферію твору і на маргіналії нашої уваги. Проте це твердження поверхове: усі дійові персонажі про корабель говорять, не називаючи його, образ корабля незримо присутній у всіх без винятку епізодах. Відкритий фінал змушує одразу ж звернутися до назви - «Корабель, що відпливає», очевидна значимість якої переконує в тому, що корабель в етюді саме символ. Його змістова наповненість досить розмита. Швидше за все символ корабля є означником необхідності пошуку, збройної боротьби за ідею, найімовірніше, як переконує підтекст твору, - ідею національну. Ці поривання – чисті, незаплямовані, хоча для звершення задуманого доводиться жертвувати щастям близьких людей, добробутом, особистими інтересами. |
Символ корабля дає можливість створити винятковий за семантичною насиченістю твір, образно-символічна щільність якого може рівнятися до притчі. Цей символ має значне композиційне навантаження: послідовність візій корабля створює цілісну картину бачення заблуканим шукачем альтернатив філістерському середовищу, можливостей віртуальних до просякнутої споживацтвом реальності світів. |
Теорія літератури.
Притча – давня назва коротких дидактично-повчальних алегоричних оповідань із чітко висловленою мораллю.
Візія – привид, мара.
Словникова робота.
Філістерський – властивий, притаманний філістерові.
Філістер ( нім. рhilister — філістимлянин ) — людина з обмеженим світоглядом , самозадоволена, яка не цінує знання, науку, не розділяє естетичних або духовних цінностей; неосвічений обиватель, що відрізняється лицемірною, святенницькою поведінкою; людина без духовних потреб.
Маргінальний – межовий; написаний на берегах книжки або рукопису.
Спільне |
Втілення ідеї пошуку, необхідності розриву з оточенням для досягнення вищої, шляхетної мети |
«Незакінчене речення».
Митець - … (бездомний корабель в бурхливому океані життя).
V. ПІДСУМОК УРОКУ
І група. Це допомогло відкрити глибинний символізм названих творів, що спричинило інший ракурс бачення їх творчості.
ІІ група. Належно оцінити характерні особливості художньої манери письменників, що могли зостатися непоміченими у звичному літературному оточенні.
Учитель. Розгляд творів у такому літературному контексті сприяє ознайомленню з творчими здобутками українського та європейського письменників.
«Художня галерея».
Робота з епіграфом.
VІ. ОЦІНЮВАННЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обов’язкове:
За бажанням:
ЛІТЕРАТУРА