Метою уроку є узагальнити знання з теми;
розвивати вміння робити порівняльний аналіз, висловлювати власну думку, давати історичну оцінку подіям;
виховувати інтерес до історичного минулого, повагу до видатних діячів історії, толерантне ставлення до різноманітних релігій.
Сватівська ЗОШ І-ІІІ ст. №1
Урок-гра за темою:
«Київська Русь за часів Володимира Великого»
Підготувала:
вчитель історії та правознавства
Рибалко Н. В.
Урок-гра за темою: Київська Русь за часів Володимира Великого
Мета: узагальнити знання з теми.
розвивати вміння робити порівняльний аналіз, висловлювати власну думку, давати історичну оцінку подіям;
виховувати інтерес до історичного минулого, повагу до видатних діячів історії, толерантне ставлення до різноманітних релігій.
Тип уроку: комбінований
Форма уроку: урок-гра.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Історію творять люди своєю діяльністю. Про одних забувають, а інших пам’ятають через віки, особливо тих, хто своєю діяльністю приніс людям добро. Саме про одного з таких українських державотворців ми сьогодні й поговоримо. На минулих уроках історії України ми вже зустрічалися з цією людиною. Давайте пригадаємо, кого в історії прозвали «Ясне Сонечко», «Хреститель»? Вірно, саме про Володимира Великого ми сьогодні з вами і поговоримо, а взагалі-то продовжимо розмову.
Сам Нестор Літописець у «Повісті минулих літ» писав: «Варто здивуватись, скільки добра він приніс руській землі».
У 2015 році виповнилося тисячоліття від дня смерті святого рівноапостольного князя київського Володимира.
Отже, під час сьогоднішнього уроку ми з вами відправимося у далеку подорож, в ті часи, коли Київською державою правив князь Володимир. Наша подорож буде проходити у вигляді гри.
Але перш ніж почати гру, я б хотіла вам зачитати вірш Ю. Шкрумеляка.
Звав тебе народ ласкавим,
Називав теж "Сонцем ясним",
Бо зробив ти край великим,
А свій люд багатим, щасним.
Ти зібрав всі руські землі
Від Кавказу до Карпат –
І від моря аж по Волгу
Став "Великий" панувати.
Християнську вніс ти віру
У народ – мов цвіт обнови,
Що красив нам нашу землю
Світлом правди і любові.
І побивши печенігів –
Жив з сусідами у згоді,
Лад поширював в державі
І добробут у народі.
Тож за твого князювання
Край зацвів, як квітка рожі,
І за те ти в нас "Великий",
А "Святий" у церкві божій!
Тепер як ви вже побачили, що клас завчасно поділений на дві групи по 6 чоловік, це ті учні, які будуть змагатися у командах, всі інші учні будуть брати активну участь в завданнях для всіх або як ще їх можна назвати завданнях для вболівальників.
ІІІ. Актуалізація знань
Завдання 1.
Турнір знавців
Кожній команді пропонується по черзі відповісти на 12 питань. Та команда яка вірно відповіла на питання отримає фішку, а та яка не вірно – то команда-суперниця має шанс відповісти і отримати додатковий бал.
Завдання 2.
«Про яку подію, або історичного діяча йдеться?»
Все в таборі проживав.
І ціле життя відважно
З ворогами воював.
Як на кого йшов з війною,
То казав: «Іду на вас!»
Несподівано на ворога
Не напав він ані раз.» (Святослав)
Й віру християнську прийняла.
Данину впорядкувала
Й помста за чоловіка страшною була.(Ольга)
Завдання 3.
«Юний літописець».
У цьому завданні приймати участь можуть всі учні. (за бажанням)
Уявіть себе літописцем, який має описати життя і діяльність князя, портрет якого отримали. Максимальна кількість балів – 5 балів. Термін виконання – 5-7 хв.
Порядок проведення: користуючись пам’яткою, скласти історичний портрет:
Пам’ятка
Завдання 4.
Розв’яжіть хронологічну задачу.
Володимир Великий почав своє правління у Києві в 980 р. На дев’ятому році правління він почав будівництво Десятинної церкви, яке тривало протягом семи років. Помер Володимир на 35-му році правління.
Завдання
1) Коли почалося та коли закінчилося будівництво Десятинної церкви?
2) Коли закінчилося правління Володимира Великого?
3) На які століття припав початок і кінець правління Володимира Великого?
Завдання 5.
Аналіз джерел.
Текст 1. «Повість минулих літ»
«І почав княжити Володимир у Києві один, і поставив кумирів на горі за теремним двором: Перуна дерев’яного, а голова його срібна, а вус золотий, і Хорса, і Дажбога, і Стрибога, і Сімаргла, і Мокош. І жертви їм приносили, називаючи Богами. І приводили до них синів своїх, і жертви приносили бісам, і оскверняли землю требами своїми. І осквернялася требами земля Руська і гора та».
Запитання
1) У чому полягали суть першої релігійної реформи про встановлення «Володимирового шестибожжя»?
2) Якому богові і чому шанували більше за інших?
Текст 2. «Повість минулих літ»
«Після цього Володимир послав своїх посланців по всьому городу сказати: «Якщо завтра хто-небудь не буде на річці: чи багатий, чи вбогий, чи жебрак, а чи раб, — той буде ворог мій». І, почувши це, люди йшли з радістю, раділи і говорили: «Якби це не було добре, не прийняли цього князь і боярин». Ранком (наступного дня) зійшов Володимир із царициними і корсуньськими попами до Дніпра, і зійшлося людей без ліку: і влізли всі в воду, і стояли у ній по шию, а другі — до грудей, малі біля берега, інші тримали дітей на руках, дорослі бродили, а попи ж стояли творили молитву».
Запитання
1) Про яку подію йдеться у тексті?
2) Яким чином відбувалося хрещення киян?
Завдання 6. «Історична казка»
- Яке місто поблизу Києва Володимир назвав своїм християнським іменем? (Васильків)
- Яке прізвисько отримав князь Володимир Святославович? (Великий, Червоне Сонечко)
- «Тепер тільки узнав Бога істинного». (Володимир Великий)
- «Оце даю церкві оцій святої Богородиці від себе й від моїх го
родів десяту частину». (Володимир Великий)
- «Сріблом і золотом не знайду дружини, а з дружиною здобуду
й срібло, й золото, яке дід мій, батько мій з дружиною дошукувалися». (Святослав)
Завдання 7. "Міцний ланцюжок":
Учням потрібно доповнити дієслово, яке характеризує діяльність Володимира. Якщо учень не знаходить що сказати – встає, тобто перериває ланцюжок.
Князь Володимир:
Завдання 8.
Метод «Три - Сім».
(Учні складають декілька запитань з певної теми. Перше запитання ставить вчитель та починає лічити з себе. Відповідь дає третій від вчителя учень. Якщо відповідь вірна, учень задає своє запитання четвертому від себе учню. І так до числа «сім», потім знову починаємо з трьох. Якщо учень не знає відповіді, то автор запитання обирає серед бажаючих того, хто буде відповідати. Рахування продовжуємо з того учня, який дав вірну відповідь. Даний метод змушує абсолютно всіх учнів слідкувати за грою, щоб не повторювати запитання, не збитись з лічби. Використання даного методу дозволяє вчителю бути лише арбітром у спірних моментах.)
ІV. Підсумок
Отже, ми успішно справилися з усіма завданнями і можемо повертатися додому та з впевненістю можемо стверджувати, що Володимир Великий - один з найвидатніших князів Київської Русі.
На завершення нашого уроку, я б хотіла зачитати ще один вірш про хрещення князя та переглянути відео про хрещення русі.
Вірш О.Олеся
Біля княжої палати
Зеленіє пишний сад.
Попід липами густими
Стали ідоли у ряд.
Ідол Волоса, Перуна,
Ось Сварожич, там Стрибог,
А за ними найщедріший,
Найласкавіший Дажбог.
Перед кожним тиха жертва
Тліє в полум’ї блідім,
І іде, летить угору,
Як молитва, сизий дим.
Задивився Володимир,
Потонув в своїх думках,
І шукають його очі
Правди в синіх небесах.
“Хто — Христос? Чого навчав він?
І хотів добра чи зла,
І чому христову віру
Мудра Ольга прийняла?”
І скликає Володимир
На нараду мудреців…
І послав він їх пізнати
Кожну віру і богів.
І до кожної країни
Їдуть княжі посланці…
Роздивились, все пізнали
І вернулись мудреці.
І сказали: ”Ми пізнали
Віру кожної землі,
Та найліпша — віра грецька,
Не забути нам її”.
І послам своїм щасливий
Володимир відповів:
“Я давно уже, бояри,
Охреститися хотів.
Я візьму за жінку Анну,
Доню грецького царя, —
Як волхвів, до Царгороду
Все вела мене зоря”.
А як греки не схотіли
І відмовили йому,
Став він військом облягати
Грецький Корсунь у Криму.
Не злякались корсуняни,
Зачинились і сидять.
Досить в них води і хліба,
Ждуть вночі, а вранці сплять.
Та гадає Володимир:
“Я їх викличу на бій,
Хай три роки тут простою,
Але Корсунь буде мій!
Час ішов. Сміялись греки,
Бо пожива в них була,
Аж летить колись до князя
З міста пущена стріла.
Українець Анастазій
Написав на тій стрілі:
“В місто йде вода по трубах,
Знищ негайно їх в землі”.
Без води скорились люде.
Володимир переміг
І з листами посилає
В Царгород послів своїх:
“Царю! Зважся ти на мене
Заміж видати сестру,
Коли ні, — як взяв я Корсунь,
Царгород твій заберу”.
І у Корсунь переможно
Повернулися посли,
І усюди по дзвіницях
В місті дзвони загули.
Охрестився Володимир
І з княгинею назад
Повертається у Київ
До покинутих палат.