Пропонується урок-гра для закріплення вивченого матеріалу з історії козацтва для учнів 8 класу у формі гри та розваг. цей матеріал можна використати для проведення виховного заходу.
Якби я був козак !
рок-гра або виховний захід для учнів 8кл.
Мета: закріпити знання учнів з історії козацтва; виховувати почуття гордості за славну історію свого народу.
Виступ вчителя: дорогі учні 8 класу. Нещодавно ви ознайомилися із одним із найславетніших періодів історії України – добою героїчного козацтва. На закріплення цього навчального матеріалу ми проведемо заключне заняття «Якби я був козак!». Воно буде дещо незвичне, бо його учасниками будуть учні 8 класу. А ще сьогодні до нас у гостину завітали дорогі вам люди. Це ваші друзі, вчителі, батьки. Тож привітаймо один одного!
А тепер до умов нашого конкурсу.
1.Учні 8 класу діляться на дві команди. Кількість учасників повинна бути однаковою.
2. Команда обирає собі назву,придумує девіз та обирає командира – гетьмана.
Конкурсна програма .
1.Представлення команди.(оригінальний підхід) – до 3 б.
2. Розминка.«Експрес запитання» -1відп.-1б.
-що означає слово козак /уходник ?
-хто такий гетьман/кошовий отаман?
- що таке кіш / курінь?
-що таке зимівник /військова залога?
-хто такі реєстровці/ компанійці?
-що таке унія / універсал?
-який період історії називають «доба героїчних походів»/ «руїна»?
-де розташовувалася перша/ остання Січ?
-хто був першим/ останнія гетьманом ?
-що таке корогва/ булава?
-що таке чайка/ оселедець?
3. Конкурс капітанів. «Полум’яна промова патріота» (ораторське мистецтво). Виступ капітанів команд із закликом до народу, використовуючи слова: « країно, бог, удар, меч,за волю,вогонь, ворог, піднятися, боротися,за народ,проти панування) - до 5 б.
4. Неточне повідомлення. ( від кожної команди по 2 учасники: один зачитує текст, а інший вставляє пропущенні слова,дати,географічні назви). – до 3 б.
-гетьманом України, що уславився своїми …. походами проти …. був Петро Конашевич-… У … був здійснений вдалий похід на турецьке місто …, де був найбільший … ринок.
-назва Сагайдачний походить від …, що означає … .У битві під…, що відбулася у 1621р. українські козак воювали на боці … … проти … … .
5.Із життя знаменитих людей.( вчитель зачитує короткі біографічні уривки, а команди повинні відгадати про кого йдеться) – до 3 б.
1)…походив із давнього українського князівського роду,замолоду покинув батьківський дім задля лицарської слави. Рано виявив хист полководця: у1550 р. польський король призначив його старостою черкаським і канівським. Потім отримав посаду прикордонного стражника на о. Хортиця .Там на Малій Хортиці за його ініціативи запорожці збудували фортецю, яка стала їх військовою базою. Народна пам'ять береже про князя легенди і перекази, в яких він оспівується під іменем Байди.( Д. Вишневецький)
2)… народився на Вінниччині в родині дрібного українського шляхтича. Його обирали 15 разів кошовим отаманом на Запоріжжі. Він провів понад 60 битв проти Османської імперії, Кримського ханства і жодного разу не зазнав поразок. З його іменем пов’язана легенда про написання козаками листа до турецького султана. ( І. Сірко)
6. «Козацькі традиції». (кожна з команд розповідає про відомі їм традиції із життя козаків, описує їх, може показати. Наприклад : як приймали в козаки, як давали прізвиська, як карали.) – оцінюється кількість названих традицій – 1 б.
7. Військове мистецтво козаків. (кожна з команд називає основні тактичні прийоми ведення бою, як на суші так і на воді) ( галас, табір,три шеренги, димова сигналізація) -2б.
8.Музичний конкурс.( Команди по черзі називають музичні твори про козаків, їхні героїчні походи, про калину,волю. Одну з пісень треба виконати ). -1б, 5б за пісню
9. Екскурсія галерею.( командам по черзі показують портрети відомих діячів епохи. Учасникам треба правильно визначити особу та дати про неї коротку біографічну довідку або про її роль в історії) – 1б.
- Б.Хмельницький, Петро І, Карл ХІІ,Іслам – Гірей ІІІ, Катерина ІІ, І.Мазепа, Ян Каземир ІІ, Мегмед 4, К. Розумовський,І. Сірко.
10. «Чорний ящик» (вноситься «чорний ящик» в якому заховані певні предмети, які треба відгадати)
- екзотичний фрукт, який в умовах війни перетворюється на грізну, смертельну зброю ( гранат, лимон)
- на цьому предметі є символи держави, в роки війни втрачає свою цінність і замінюється натуральним обміном. ( монети)
11. Уважність .( командам дають репродукцію картини І. Рєпіна «Запорожці пишуть лист турецькому сутану». За 1 хв. треба запам’ятати якнайбільшу кількість деталей зображених на ній, а потім записати на аркуш. Хто більше назве, той і переміг) – 3 б.
Підведення підсумків гри. (слово журі)
Нагорода команди переможців.
Заключне слово вчителя.