Запропонований урок рекоменується провести у формі гри брейн-рину. Метою уроку є показати учням красу та багатство рідної мови; розвивати творчі здібності й комунікативні вміння; відповідальне ставлення до своєї діяльності в колективі. повторити, закріпити, узагальнити, систематизувати знання, уміння і навички учнів з теми; підвищити інтерес до предмета читання, активізувати діяльність учнів, стимулювати .різні види спілкування, розвивати мовлення. До даного уроку створена презентація.
Урок гра. Брейн-ринг «Літературний зорепад» 4 клас
Тема: Закріплення вивченого.
Мета: показати учням красу та багатство рідної мови; розвивати творчі здібності й комунікативні вміння; відповідальне ставлення до своєї діяльності в колективі. повторити, закріпити, узагальнити, систематизувати знання, уміння і навички учнів з теми; підвищити інтерес до предмета читання, активізувати діяльність учнів, стимулювати .різні види спілкування, розвивати мовлення.
Тип уроку: повторювально-узагальнюючий у формі дидактичної гри — урок-змагання «Брейн-ринг».
Повторення правил гри.
У грі бере участь 2 команди (капітан + 6 гравців): Чомусики, томусики
Переможцем вважається той, хто першим набере 22 бали.
У разі нічиєї переможцем стає та команда, яка виграє додаткове запитання.
Ігрові місця обладнані спеціальними кнопками для подачі звукового і світлового сигналу (визначається право першої відповіді).
На обговорення кожного запитання командам надається 1 хвилина. Якщо той, хто відповідає, помиляється, супернику надається право протягом 20 секунд знайти і дати правильну відповідь. Якщо жодна з команд питання не розв’язує, воно переноситься на наступний бій, а в черговому раунді розігрується 2 очка і т.д.
Якщо команда дає правильну відповідь без обговорення, вона отримує додатково одну хвилину часу на обговорення наступного питання.
Про готовність команди до відповіді сигналізує капітан і призначає гравця, який буде відповідати або ж відповідає сам.
У разі підказки з залу відповідь не зараховується. У разі відповіді до команди ведучої право на відповідь має та команда, що не порушила правила.
1. «Із мовної скарбнички» (2б) Гравцям пропонується об’єднати частини прислівїв. (Додаток 2)
1.З ручаїв-ріки, з книжок-знання.
2. Розум без книги, як птах без крил.
3. Книга не пряник, а дітей до себе манить.
4.Одна книга- тисячи людей навчає
2. «Літературна Дуель» (2)
Гравці по черзі відповідають на запитання за змістом українських народних казок
1) Як звали півника в казці « Колосок»? ( Голосисте горлечко )
2) В чий будиночок забралася Коза-Дереза? ( Зайчика )
3) Кому з героїв у скрутну хвилину допомогло гусеня ?
( Івасику-Телесику )
4) Чим пригощала Лисичка Журавля? (Молочною кашею)
5) Кого зробив дід із соломи? (Бичка)
6) Хто бігав наввипередки з їжаком? (Заєць )
7) Кого купив дід на базарі за три копи? ( Козу-Дерезу)
8) Який казковий герой народився з горошини? (Котигорошко)
1) Яка тварина прикинулася неживою серед дороги? (Лисичка)
2) Хто викрав Івасика-Телесика? (Змія )
3) Хто прогнав Козу-Дерезу із зайчикової хатки? ( Рак)
4) Як звати зеленого чоловічка з довгою бородою, який живе у пеньку? ( Ох)
5) Назвіть улюблене взуття діда з казки Коза-Дереза?
(Червоні чоботи)
6) У якій казці битий небиту віз?
( Лисичка-сестричка і Вовк-панібрат)
7) Кому в казці треба було відчинити, через поріг пересадити,
нагодувати і спати покласти? ( Кобилячій голові)
8) Кого в казці «Рукавичка» називали іклан? (Кабана)
3. «Заховані назви» (4б) Команді пропонується відшукати назви творів.
Настала зима. «І знову треба чекати 12 місяців до нового року»,- подумала про себе Катруся, дивлячись крізь розмальоване морозивом вікно. Катруся вже велика, але вона ще дуже любить читати казки. Найулюбленішою її книжкою є «Дивовижні пригоди хлопчика Юрчика».
Катруся побачила, що візерунки на вікні дуже схожі на різних казкових героїв. Ось казковий плискачик, ось снігуронька, навіть олівець-малювець. А в кутку красиво намальована книжка. «Напевно, це Ясоччина книжка», - подумала Катруся.
А мама пообіцяла влітку повезти її подивитися давній Київ, у якому є будинок казковий п’ятиповерховий з різними макетами та експонатами казкових героїв.
(Використано назви творів Н.Л.Забіли «Плискачитк», «12 місяців», «Ясоччина кижка», «Олівець-малювець», «Катруся вже велика», «Дивовижні пригоди хлопчика Юрчика», «Давній Київ», «Будинок казковий п’ятиповерховий», «Снігуронька»)
4. «З якої казки» (3б.) Гравці повинні відгадати з якої казки дані рядочки.
1.—Не їж мене вовчику-- братику , я тобі пісеньку заспіваю…
--Ану якої?..
(Колобок.)
2. «.. Колись був у Києві князь, і була в нього дочка , така розумна та гарна, що й сказати не можна.І був тоді коло Києва змій, і щороку кияни йому данину давали: або парубка молодого,або дівчину...»
(Крило Кожум'яка)
3. « .. Ото Івасик як підріс трошки, став просити батька:
--Зробіть мені,тату човник та весельце,то я буду рибку ловити ,та вас при старощах годуватиму..»
(Івасик-телесик)
4. «..Стоять вони за коморою,коли дивляться , аж із хати виходить дівчина з коромислом така гарна!Тільки що кривенька трішки..»
(«Кривенька качечка»)
5. «..Притомився я – сяду одпочину трохи.
От сідає на пеньок та:
--Ох.Як же я втомився.
Тільки це сказав,аж з того пенька -- де не взявся—вилазить такий маленький дідок,сам зморщений,а борода зелена,аж по коліна».
(«ОХ»)
6. «.. Побіг заєць до лисиччиної нори ;коли це лисичка вибігає,дивиться що зайчик стоїть на двох лапках біля хати ,та питає його:
-- А чого ти прийшов?
Він і каже:
--Просили вовк,ведмідь, кабан і я прошу, щоб ти прийшла з своїм паном Коцьким до нас на обід..»
(«Пан Коцький»)
5. «Загублені назви.» (4б.) Гравцям команди потрібно поєднати автора із відповідним твором.
1. Н. Забіла |
«Старовинне місто».
|
2. М. Хоросницька |
«Звідки в міста назва— Львів».
|
3. Олександр Олесь |
«Ярослав Мудрий».
|
4.Т. Шевченко |
«Садок вишневий коло хати...»
|
5. І. Франко |
«Дивувалась зима,..»
|
6.Леся Українка |
«Вже сонечко в море сіда...»
|
7.Павло Тичина |
«Хор лісових дзвіночків».
|
8. Л. Глібов |
«Зозуля й Півень»
|
6. «Дивні слова» (3б.) Робота з деформованим текстом. Команди отримують картку з деформованим текстом. Яка команда щвидше прочитає правильний текст та команда отримує бали. (Див. додаток 1)
Твій друг—книга
Любий друже!У кожного з вас є улюблене зняття. Один збирає марки,інший будує моделі,а третій займається футболом. А чим же люблять займатися всі? Без чого всім було б важко прожити хоч день? Без книг! Рідко, дуже рідко знайдеш людину яка не любила б читати. І дійсно: прочитаєш хорошу книгу і ніби познайомився з хорошою людиною. Познайомишся,і вона назавжди стане твоїм другом.
7. Практикум. (4б.)
Завдання: Учасники мають оформити обкладинку для книги «Літературне читання»
Додаток 1
Твій друг –книга
бийЛю жедру! У жногоко з асв є любленеу няттяза. динО раєзби кимар, шийні—дуєбу делімо,а тійтре маєтьсязай боломфут.
А имч еж люятьбл матисязай ісв? езБ огоч всмі улоб б жкова житипро чох еньд? езБ ингк! дкоРі, жеду дкорі дешзнай динулю, кая б ен билалю татичи. І снодій: читаєшпро хорошу нигук і бині знайомишсяпо з рошоюхо диноюлю. мишсяПознайо, і наво вждиназа неста їмтво гомдру.
Твій друг –книга
бийЛю жедру! У жногоко з асв є любленеу няттяза. динО раєзби кимар, шийні—дуєбу делімо,а тійтре маєтьсязай боломфут.
А имч еж люятьбл матисязай ісв? езБ огоч всмі улоб б жкова житипро чох еньд? езБ ингк! дкоРі, жеду дкорі дешзнай динулю, кая б ен билалю татичи. І снодій: читаєшпро хорошу нигук і бині знайомишсяпо з рошоюхо диноюлю. мишсяПознайо, і наво вждиназа неста їмтво гомдру.
Додаток 2
1.З ручаїв-ріки, … як птах без крил.
2. Розум без книги,… тисячі людей навчає
3. Книга не пряник,… а дітей до себе манить.
4.Одна книга… з книжок-знання.
1.З ручаїв-ріки, … як птах без крил.
2. Розум без книги,… тисячі людей навчає
3. Книга не пряник,… а дітей до себе манить.
4.Одна книга… з книжок-знання.
Додаток 3
1. Н. Забіла «Хор лісових дзвіночків».
|
|
2. М. Хоросницька «Зозуля й Півень»
|
|
3. Олександр Олесь «Старовинне місто». |
|
4.Т. Шевченко «Звідки в міста назва— Львів».
|
|
5. І. Франко «Ярослав Мудрий».
|
|
6.Леся Українка «Садок вишневий коло хати...»
|
|
7.Павло Тичина «Дивувалась зима,..»
|
|
8. Л. Глібов «Вже сонечко в море сіда...» |
|
1. Н. Забіла «Хор лісових дзвіночків».
|
|
2. М. Хоросницька «Зозуля й Півень»
|
|
3. Олександр Олесь «Старовинне місто». |
|
4.Т. Шевченко «Звідки в міста назва— Львів».
|
|
5. І. Франко «Ярослав Мудрий».
|
|
6.Леся Українка «Садок вишневий коло хати...»
|
|
7.Павло Тичина «Дивувалась зима,..»
|
|
8. Л. Глібов «Вже сонечко в море сіда...» |
|
Додаток 4
Настала зима. «І знову треба чекати 12 місяців до нового року»,- подумала про себе Катруся, дивлячись крізь розмальоване морозивом вікно. Катруся вже велика, але вона ще дуже любить читати казки. Найулюбленішою її книжкою є «Дивовижні пригоди хлопчика Юрчика».
Катруся побачила, що візерунки на вікні дуже схожі на різних казкових героїв. Ось казковий плискачик, ось снігуронька, навіть олівець-малювець. А в кутку красиво намальована книжка. «Напевно, це Ясоччина книжка», - подумала Катруся.
А мама пообіцяла влітку повезти її подивитися давній Київ, у якому є будинок казковий п’ятиповерховий з різними макетами та експонатами казкових героїв.
Настала зима. «І знову треба чекати 12 місяців до нового року»,- подумала про себе Катруся, дивлячись крізь розмальоване морозивом вікно. Катруся вже велика, але вона ще дуже любить читати казки. Найулюбленішою її книжкою є «Дивовижні пригоди хлопчика Юрчика».
Катруся побачила, що візерунки на вікні дуже схожі на різних казкових героїв. Ось казковий плискачик, ось снігуронька, навіть олівець-малювець. А в кутку красиво намальована книжка. «Напевно, це Ясоччина книжка», - подумала Катруся.
А мама пообіцяла влітку повезти її подивитися давній Київ, у якому є будинок казковий п’ятиповерховий з різними макетами та експонатами казкових героїв.