Мета заходу:
розширювати і збагачувати знання учнів про мову;
розвивати в учнів пізнавальні інтереси і здібності, потребу глибокого і творчого оволодіння знаннями, навички застосування знань рідної мови практично, вміння правильно висловлювати свої думки, логічне мислення, увагу, пам'ять, уміння працювати в групах;
навчати самостійно набувати знання, створювати умови для самореалізації учнів;
прищеплювати любов до рідної мови, бажання нею досконало володіти і пропагувати серед ровесників та старших;
виховувати позитивні мотиви до навчальної діяльності, взаємоповагу, взаємодопомогу.
Обладнання: картки, демонстративний матеріал, ІКТ, комп'ютер, кубик.
Тип уроку: урок закріплення набутих знань і
вмінь.
Епіграф до уроку:
Мова моя українська чарівна
І найрідніша для кожного з нас.
Хід уроку
Учитель: Учні дорогі, будьте зараз готові
Полинути в країну рідного слова.
Якою цікавою є наша мова –
Запевнити вас я сьогодні готова.
Цікава мандрівка чекає на нас,
Чи кожен до неї готовий із вас?
Тільки сьогодні, і тільки до нас
Чарівна мова наша прийде у клас.
Учень: Велична, щедра і прекрасна мова,
Прозора й чиста, як гірська вода.
Це України мова барвінкова,
Така багата й вічно молода.
Вимовляю кожне слово,
Кожне слово, наче спів.
Найдорожча рідна мова,
Мова діда і батьків.
Учениця: Ну що б, здавалося, слова …
Слова та голос – більш нічого.
А серце б'ється, ожива,
Як їх почує!
Може чужі мови будем колись знати,
Та рідну найбільше будем шанувати.
Берегти її, плекати буду всюди повсякчас,
Бо ж єдина, так, як мати,
мова в кожного із нас!
Учитель: Дорогі діти! Щоб захід пройшов організовано, потрібно дотримуватись певних правил:
Конкурсна програма
І. Візитка команд.
( Презентація власної команди )
ІІ. Конкурс « Розгадування криптограми »
От тому плекайте, діти,
Рідну свою мову,
Вчіться складно говорити
Своїм рідним словом.
С. Воробкевич
Команди отримують зашифровану криптограму, їм необхідно якомога швидше її розшифрувати. Та команда, яка швидше з цим впорається, отримує 1 бал та право відповідати першими у наступному конкурсі. Необхідно, користуючись цифровими позначеннями літер в алфавіті, прочитати вираз.
19 -23 23-19-17-24 20-16-7-15-1-14-23-7,
6-12-23-11, 21-12-6-18-24 22-3-19-32
17-19-3-24, 3-28-12-23-31-22-33
22-15-16-1-6-18-19 4-19-3-19-21-11-23-11
22-3-19-13-17 21-12-6-18-11-17
22-16-19-3-19-17.
ІІІ. Конкурс « Далі, далі …»
Кожній команді ведучим надається серія запитань, на які треба відповісти за 1 хвилину. Виграє та команда, яка за цей час встигне відповісти на більшу кількість запитань; кожна правильна відповідь 1 бал.
Запитання для команди № 1
( Крапка )
( Просте )
( Антоніми )
( Кличний )
( Тлумачний )
( Числівник )
( Односкладні, називні )
( Дві )
( Алфавіт)
( Багатозначне )
( Т )
Запитання для команди № 2
( голосні та приголосні )
( знак питання)
Державна мова України… ( Українська )
( Прикметник )
( Крапка )
( Кличний )
( Оберіг )
( Пре - )
( Спільнокореневі )
( Т )
( Підведення підсумків конкурсу )
ІV. Конкурс « Прямо чи влучно ».
На екрані монітора ІКТ висвічується завдання: розв'язати подані ребуси. Кожна команда відповідає на випередження, при підготовці відповіді піднімає сигнальну картку та дає відповідь. У разі неправильної відповіді право відповіді переходить до іншої команди. Якщо жодна команда не дала правильну відповідь, питання – ребус знімається. Час на обдумування кожного питання – 1 хв.
№1
№ 2
№ 3
№ 4
№ 5
№ 6
( Підведення підсумків конкурсу )
V. Конкурс « Мовні заморочки ».
Командам необхідно розшифрувати той фразеологізм, який показаний картинкою на екрані проектора, та пояснити його значення.. У разі,якщо жодна команда не дає правильної відповіді, питання знімається. Час на обдумування одного питання – 1 хв. Команда, яка першою приготує правильну відповідь, піднімає сигнальну картку та дає відповідь. Якщо відповідь помилкова, право відповіді переходить іншій команді.
№ 1
Зарубати на носі
№ 2
Волосся дибки
№ 3
Тягти кота за хвоста
№ 4
За сімома замками
№ 5
Ноги звісити
№ 6
Засукати рукава
№ 7
Водою нерозільєш
Біла ворона
VІ. Конкурс капітанів « Гонка за лідером ».
( Підведення підсумків конкурсу )
Вчитель: Дорогі діти, шановні присутні! Сьогодні ви ще раз впевнилися, що наша мова таємнича, незбагненна, прадавня, невичерпна, але досі нами не опанована. Тому у нас ще попереду ще багато подорожей до країни Мовограй.
( Підведення підсумків гри, визначення та нагородження переможців )
На закінчення спробуємо всі разом дібрати слова у вірші про чарівну мову
Щоб розумним і мудрим стати, треба мову рідну … ( ЗНАТИ ).
А щоб вміти говорити, треба рідну мову… ( ВЧИТИ ).
Знає кожен з нас чудово – не прожити нам без … ( МОВИ ).
Рідна ж мова пелюсткова, мудра, світла… ( СВІТАНКОВА ).