Мета уроку: розширити знання учнів про метали та їх місце в періодичній системі; прививати любов учнів до предмету хімії.
Матеріал може бути використаний як під час вивчення теми "Метали", так і для узагальнення знань з предмету.
Розробка може бути використана під час проведення тижня хімії.
ВІДДІЛ ОСВІТИ СВАТІВСЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
КОМУНАЛЬНА УСТАНОВА«СВАТІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ»
Куземівська загальноосвітня школа I-III ст.
Сватівської районної ради Луганської області
Урок-гра:
НА ЗАСІДАННІ ВЕРХОВНОЇ РАДИ МЕТАЛІВ
Іван Володимирович Туінов,
вчитель хімії
НА ЗАСІДАННІ ВЕРХОВНОЇ РАДИ МЕТАЛІВ
Урок-гра
Обладнання: картки з хімічними знаками металів, шпильки, набір реактивів, розчин СuС12, залізна скріпка, хлоридна кислота в склянці, цинк у луночці, планшетка з луночками.
На дверях у хімкабінет табличка з написом: «Зала засідань». На стінах плакати різних розмірів і формату: «Аu - наш спікер!», «Hg - до суду!», «Феруму - ганьба!», «Слава Феруму!».
Учитель. Шановні гості, учні, уявіть собі, що ми з вами знаходимося в країні Хімляндії на засіданні Верховної Ради металів. Розпочинаємо засідання! На порядку денному одне питання: «Вибори Голови Верховної Ради металів». Чи присутня в залі фракція Лужних металів? Фракція Лужноземельних? Перехідні? Фракція незалежних? Усі є, тільки Лантаноїди і Актиноїди відсутні, вони вирішують своє квартирне питання. На виступ записалися такі депутати: Li, Ва, Аl.
Літію, прошу до дошки. Дайте характеристику своєму кандидату Калію.
Депутате Барію, прошу до дошки. Дайте характеристику Кальцію.
(«Депутати» виходять до дошки і пишуть рівняння реакцій Калію та Кальцію: а) з O2, б) з С12, в) із S, г) з Н2O; зображають будову атома.)
А чого це Ви переходите з місця на місце (до Алюмінію)?
Алюміній. Вам же відомо, що я утворюю амфотерні сполуки!
Учитель. То перейдіть до дошки і запишіть свої головні реакції.
Алюміній. Я не можу, бо в мене є захисна плівка.
Учитель. А в мене є відомості, що Ви вже поклали її у швейцарський банк, отож ідіть і пишіть рівняння.
(Алюміній іде до дошки.)
Депутате Магнію, чому це у вас синець під оком?
Магній. А це ми з Натрієм посварилися. Ми сперечалися, хто з нас більш активний, от він мені й довів, що він активніший.
Учитель (до учнів). Депутати, візьміть таблицю Менделєєва і давайте вирішимо питання. Прошу, пане Натрію, доведіть свою активність.
Натрій. Знак Натрію стоїть у періоді лівіше від символа Магнію, тому я - більш активний метал.
Учитель (до учнів). Хто ще може щось сказати?
Ртуть. Більш активним є метал, який легше віддає електрони. У Натрію більший радіус і менший заряд ядра, ніж у Магнію, тому він легше віддає електрони. Ось чому Натрій легше окиснюється, його не можна лишати на повітрі. Крім того, цей метал легко реагує з водою за звичайної температури, а Магній - тільки під час нагрівання.
Учитель. Дякую! Сідайте.
Секретар. Телеграма з міліції: «Метал, подібний за своєю валентністю до лужноземельних, впав у кислоту. 13 г цього металу витіснили з хлоридної кислоти 0,2 моль водню. Просимо встановити прізвище металу. Слідчий Катіоненко».
Учитель (до учнів). Давайте проведемо розслідування.
Прошу депутата Платину до дошки. Складемо рівняння і здійснимо розрахунки:
m = 13 г; ν = 0,2 моль.
Ме + 2НС1 → МеС12 + Н2
1моль 1моль
m = х г. 13: х = 0,2:1; x = 65 г.
Відповідь: Аr = 65, отже, цей метал - Цинк.
Прошу провести слідчий експеримент: у луночці є трохи цинку, додайте туди кислоту. Виділяється газ. Отже, це дійсно був Цинк. Шкода, з кислотами треба бути обережним.
Послухаємо виступ шановного Літія.
Літій. Я пропоную обрати Головою Калія. Це дуже активний метал. Він має один зовнішній електрон. Дуже активно реагує: з киснем - утворює пероксид, з хлором - хлорид, з воднем - гідрид, з водою - гідроксид. Калій входить до складу калійних добрив.
Учитель. Дякую! Сідайте. Послухаємо Барія.
Барій. Пропоную обрати Кальція. Він теж дуже активний. У нього є два зовнішні електрони. Він взаємодіє, майже як Калій, але трохи повільніше. Кальцій входить до складу крейди, вапняку, мармуру, кісток, вапна.
Учитель. Дякую! Сідайте (перевіряє роботу Алюмінія).
Алюміній. Я - дуже важливий метал. З мене виготовляють сплави для літаків, деталі машин, каструлі, фольгу. Якщо ви оберете мене, то я кожному з вас видам по каструлі! (Показує каструлю.)
Учитель. Дякую! Сідайте.
(Сценка з Міддю.)
Учитель. Шановна Мідь, а чого це Ви в жалобі? Що сталося?
Мідь. Учора в мене був у гостях Оксиген (Кисень), так після того в мене всі речі почорніли і два електрони зникли. А ще в мене є скарга на Ферума, бо він мене витіснив з моєї солі. А я ж жінка!
Учитель. Прошу, ідіть до дошки, ми зараз усе з’ясуємо. Давайте запишемо рівняння цих подій:
2Сu0 + O20 → 2Сu+2O-2
Сu0 – 2ē → Сu+2 | 2 | 4 | 2
O20 + 4ē → 2 O-2 | 4 | 2 | 1
Тепер зрозуміло, хто забрав електрони.
А що там було з Ферумом?
Мідь. Я мала сульфат, а Ферум мене вигнав з мого власного сульфату! Ось це рівняння:
Cu+2SO4 + Fe0 → Fe+2SO4 + Cu0
Cu+2 + 2ē → Cu0 | 2 | 1 - окисник
Fe0 - 2ē → Fe+2 | 2 | 1 - відновник
Учитель. Але Ферум повівся шляхетно, віддав Вам два електрони. Сідайте.
(Сценка із Золотом.)
Ртуть. А я пропоную обрати Головою Ради Золото. Воно стійке, не піддається корупції, ой, корозії. Не реагує ні з водою, ні з Киснем, ні з Кислотами, навіть з Нітратною. Воно дуже добре проводить струм.
Учитель. Але в Хімляндії кожний повинний знати хімію. Я Вам вчора давала предмет. Ви його дослідили? Чи дійсно він золотий?
(Золото іде до дошки і пише рівняння реакцій.)
Золото. Я капнув на цей предмет концентровану нітратну кислоту. З’явилися синя крапля - це сіль Міді - і бурий газ. Ось ця реакція (показує на дошці):
Сu0 + 4НNO3 → Сu(NO3)2 + 2NO2 + 2Н2O.
Рівняння електронного балансу:
Сu0 - 2ē → Сu+2 | 2 | 1 - відновник (Купрум віддав два електрони)
N+5 + 1ē → N+4 | 1 | 2 - окисник (Нітроген прийняв 1 електрон)
Отже, цей предмет — не золотий.
Учитель. Дякую! Сідайте.
Учитель. Що хоче сказати Магній?
Магній. А я чув, що Золото полюбляє горілку! Але не просту, а «царську» - суміш нітратної і хлоридної кислот!
Учитель. Це правда. Золото розчиняється в цій суміші. Відомий випадок, коли один учений розчинив у ній свою золоту медаль, щоб вона не потрапила до фашистів, а після війни знову відновив золото.
Учитель. А тепер, панове депутати, заповніть свою депутатську картку, розкажіть, яку користь ви приносите суспільству (називає «депутатів». Кожний учень стисло розповідає, для чого потрібен той чи інший метал (Ферум, Манган, Купрум, Магній, Нікель, Хром, Літій)).
Учитель. Я думаю, що все-таки ми оберемо Головою Золото.
Прошу записати домашнє завдання: повторити хімічні властивості металів і заповнити свою «депутатську картку» за стрілковим конспектом для Стронцію, а зараз кожний заповнить її для металу, який він представляв.
(Учні працюють над завданням. Знак «?» означає: «Не поспішай, подумай».)
Хлор, Cl2 → хлорид
Бром, Br2 → бромід
Кисень, O2 → оксид
Метал Н2О → гідрооксид ? + Н2↑
Сіль, CuCl2 → нова сіль, новий метал ?
HCl → сіль + Н2↑
HNO3 → нітрат + ? + ?
Учитель. Здайте картки, будь ласка. Дякую всім депутатам і гостям. Засідання закінчено.