Матеріал сприяє вивченню елементів історії, розвиває інтерес до математики, вміння співпрацювати в команді та виконувати власну роль у командній роботі.
Урок-гра:
Формування компетентностей:
предметна компетентність: оперувати числовою операцією, аналізувати найпростіші математичні моделі реальних об’єктів; ключові компетентності: спілкування державною мовою-розуміти, пояснювати математичні завдання; соціальна та громадянська компетентності:
співпрацювати в команді, виконувати власну роль у командній роботі, виховувати інтерес до математики.
У конкурсі беруть участь усі бажаючі. Після кожного туру їхня кількість зменшується, поки не залишається один – переможець конкурсу. Зал прикрашений математичними висловами.
Наприклад: «Найдавніша на планеті всіх наук-Цариця! Математика, ти наша вірна помічниця!»
1-й ведучий Вітаю всіх розумних, винахідливих та кмітливих дев’ятикласників, тобто всіх, хто прийшов на нашу зустріч. 2-й ведучий Серед нас є особлива людина, яка навіть сама про це не здогадується. Але ми зараз „ відкриємо їй очі”, привселюдно назвавши її „ найрозумнішою, найвинахідливішою та найкмітливішою ”, тобто „най... най... найкращим математиком”.
1-й ведучий. Підніміть, будь-ласка, руку ті, хто підозрює в собі такі якості. Як бачимо, претендентів на титул „Най... най... най...” є чимало, але він дістанеться тільки одному. І щоб швидше з’ясувати кому саме, розпочинаємо конкурс-гра. 2-й ведучий. Перший тур конкурсу-гри називається „ Здогадливий”. Перемогти у цьому турі вам допоможуть не стільки знання, як ваша інтуїція і здогадливість. Умови туру такі: я ставлю запитання, на яке можна дати відповідь „так” або „ні”. Обравши одну з цих відповідей, ви відходите або ліворуч, де стоїть таблиця з надписом „ Так” або праворуч до таблиці, на якій написано «Ні», розділившись таким чином на дві групи. Продовжуватимуть гру учні тієї групи, які дали правильну відповідь.
I. Запитання.
1. Чи вірите ви, що Карл Фрідріх Гаусс був названий „ королем математиків”?
2.Чи вірите ви, що помічник учителя Гауса – Бартальс, в обов’язки якого входило лагодити пера молодшим школярам, згодом навчав Лобачевський ? 3.Чи вірите ви, що Піфагор не тільки філософ, а й олімпійський чемпіон з кулачного бою?
4. Чи вірите ви, що Фалес помер від хвилювання на трибуні, спостерігаючи за боєм Піфагора на 58 – й олімпіаді?
5. Чи вірите ви, що на могилі Галілео Галілея – видатного астронома, фізика і математика – є напис: „Він зупинив Сонце і зрушив Землю.”?
1-й ведучий Другий тур має назву „Великий ерудит”.
Вам буде запропоновано запитання і той, хто перший підніме руку і дасть правильну відповідь, зможе продовжувати змагання. Той, хто помилиться – вибуває з гри. Вибувають з гри і ті, хто не дасть першим відповідь на жодне запитання. 2-й ведучий Перед тим, як розпочати тур, хочу представити вам наших експертів – учителів математики. У цьому турі вони оцінюватимуть правильність відповідей.
1-й ведучий Розпочинаємо. II. Запитання.
1. Два у квадраті – чотири, три у квадраті – дев’ять. А чому дорівнює кут у квадраті ? ( 90º).
2. Який знак слід поставити між двома трійками, щоб отримати число більше за три, але менше за чотири? ( Кому).
3.Кравець має 16 м сукна і щодня відрізає від нього по 2 м. Якого дня він відріже останній шматок? ( Сьомого ).
4. Величина кута 30º. Чому дорівнюватиме цей кут, якщо його розглядати під лупу з двократним збільшенням? ( 30º ).
5. Щука важить стільки, скільки важить 1кг пів щуки. Скільки важить щука? ( 2кг )
6. Радіус кола 3 м. Яку довжину має його найбільша хорда? ( 6м ).
7. Як називається точка, рівновіддалена від усіх точок кола? (Центр).
8. Скільки граней у стокутній піраміді? ( 101 ).
9. Що спільного між рівнянням, що має розв’язок і деревом? (Корінь).
10. Пара коней пройшли 10 км. Скільки кілометрів пройшов кожний кінь? ( 10км ).
1-й ведучий Привітаймо найкращих ерудитів школи. Подивимось кому з них вистачить кмітливості пройти наступний тур.
2-й ведучий Наступний тур має назву „ Кмітливий „.
Він дуже нагадує екзамен. Наші експерти вчителі стають членами екзаменаційної комісії. Кожний з учасників витягне білет з одним запитанням, але відповіді на нього, як нам здається, ви не знаєте. Вам треба після 30-ти секундного ознайомлення із запитанням якнайдовше дурити голови екзаменаторам. Якщо ви зробите паузу довшу за 10 секунд, то ваша відповідь припиняється. Припинити відповідь можуть і екзаменатори, якщо ви вже дуже-дуже відхилились від запитання. Наступні змагання продовжать ті, хто протримається найдовше.
III. Запитання.
1. Що таке координатна пряма?
2. Як називається рівність, що містить невідоме?
3. Як називається трикутник, у якого всі сторони рівні?4. Як називається вираз, що містить добуток кількох однакових множників?
5. Чому дорівнює сума кутів трикутника?
6. Яке число без остачі ділиться на всі числа?
7. Як відрізок поділити навпіл за допомогою циркуля і лінійки без шкали?
2-й ведучий Як ви тільки що переконалися, учасники нашого конкурсу знають майже все. Вони з однаковою легкістю можуть розділити відрізок навпіл та довести теорему, яку і вченим довести важко. Привітаймо переможців.
1-й ведучий А зараз їх чекає нове випробування. Чи зможуть вони використати свої знання у конкретній ситуації?
Наступний тур „Винахідливий”.
Ознайомившись з умовою задачі, учасникам слід зробити маленьке „відкриття” і взяти на нього „патент” у „ бюро патентів”, тобто наших експертів учителів. Той, хто отримає „патент” – продовжить змагання. Тур триває 5хв.
IV. Задача. Внаслідок стихійного лиха – розливу річки, між двома містами, що розділені цією річкою, було втрачено будь-який зв’язок. Допоможіть хоча б частково його відновити. ( Учасники пропонують способи відновлення зв’язку, наприклад з допомогою світлових, звукових сигналів тощо, та називають прилади, якими це можна здійснити).
1-й ведучий Експерти – вчителі зараз повідомлять, хто ж із учасників отримав „патент”.
2-й ведучий Та супер - людина, яку ми шукаємо серед вас, повинна вміти передавати думку на відстані без допомоги слів. Не лякайтеся, оскільки наступний тур – „Пантоміма”. Кожний з учасників обере серед глядачів свого помічника і саме йому за допомогою міміки, жестів буде повідомляти запропоновану фразу. У грі залишиться той учасник, чий помічник його зрозуміє і „озвучить” побачене.
v. Завдання.
1. Градусна міра прямого кута дорівнює 90 º.
2. Бісектриса ділить кут навпіл.
3. Прямокутний трикутник у якого катети рівні та гострі кути по 45 º.
4. У рівнобедреному трикутнику кути при основі рівні.
5. У паралелограма протилежні кути рівні.
1-й ведучий Щоб перевірити як у наших гравців із почуттям гумору, пропонуємо наступний тур гри –VI. „ Дотепник ”. Кожному учаснику слід розповісти смішну, цікаву ситуацію з власного життя, що певним чином стосується математики. А переможців цього туру експерти – вчителі будуть визначати за гучністю ваших оплесків. Ви не забули вдома почуття гумору? Тоді приготуйте долоні. (Виступи учасників та експертів – вчителів.)
VII. Встановити відповідність:
2-й ведучий Як не прикро, але час розпочати останній тур – „ Щасливчик ”. У цьому мішечку знаходиться стільки кульок, скільки залишиться учасників гри, але тільки одна з них має червоний колір. Той, кому дістанеться червоний, і буде щасливчиком, тобто переможцем гри.
1-й ведучий Знайомтесь. Найкращий математик нашої школи.
Разом з цим титулом переможець отримує також і приз.
Привітаємо .
2-й ведучий А нам залишилось попрощатися і побажати, щоб наступного разу фортуна посміхнулася і вам. До побачення.