Урок-гра "Психологічне здоров`я. Ділова гра"

Про матеріал

Однією з головних завдань практичного психолога є забезпечення здорового образу життя дітей через формування у батьків відповідних психологічних знань, вмінь та навиків .Динамічний ритм життя, інтенсивність розумової діяльності у школі ,складність міжособистісних відношень переростає у природні адаптаційні можливості дитини. Ознайомити батьків зі стилями батьківської поведінки, запропонувати рекомендації щодо виховання дітей.

Перегляд файлу

Психічне здоровя

Ділова гра

 

Мета  : Однією  з головних  завдань  практичного психолога  є  забезпечення  здорового образу життя  дітей  через  формування  у  батьків  відповідних  психологічних  знань, вмінь та  навиків .Динамічний  ритм  життя,  інтенсивність розумової діяльності у школі ,складність  міжособистісних  відношень переростає  у  природні  адаптаційні  можливості  дитини. Ознайомити батьків зі стилями батьківської  поведінки, запропонувати рекомендації  щодо виховання дітей.

Учасники гри: практичний психолог, вихователь – методист, медична сестра, інструктор  з фізичного виховання, батьківська  громадськість.

Хід гри:

І. Діагностування  для батьків.

Відмітьте  на шкалі  із 10 клітинок  своє самопочуття у даний момент часу, настрій, активність.

 Настрій          0........................................................10

Самопочуття  0........................................................10

Активність      0........................................................10

ІІ. Налаштування  на позитивні  емоції.

Подумайте  про найсимпатичнішу,  життєрадісну  істоту, яку зустрічали у житті, чи у казці. Головне , як тільки ви про неї подумали, вам захотілося посміхнутися.

Спробуйте намалювати  цю істоту. Покладіть праву  долоню  на  ваш  малюнок. Уявіть, що маленька  симпатична  істота  росте  у вас під долонею. Відчуйте ,яку  позитивну  енергію  вона  випромінює. Тож  нехай ніщо не завадить  сьогодні наповнюватися  позитивними емоціями.

ІІ. Оголошення теми гри.

Психолог:

-  Такими позитивними емоціями має щодня  наповнюватися  і ваша дитина. І ми сьогодні будемо говорити про психічне здоров’я  дошкільників.

Адже  дитина  - чудовий спостерігач, проте судить вона погано. Вона  спостерігає за всім, що діється  навколо неї, робить  свої  висновки з того, що бачить і шукає зразків  для своєї  поведінки. Дитина вчиться, як пристосуватися  до внутрішнього  і зовнішнього середовища. Психічне здоров’я  кожної  людини  залежить  від спроможності  пристосуватися  й справлятися  з клопотами. Дитина,  яка живе у сприятливому середовищі , у школі пристосовується легко.

І навпаки ,за обставин , які відбивають бажання, дитина  погано пристосовується і тому має належний психічний стан.

ІV. Виступ медичної сестри:

- Проблема формування здоров’я дошкільного віку, його охорони та зміцнення як стержневої в освітньому процесі ДНЗ була й залишається досить актуальною.

Зведенням у дію Закону України «Про освіту», Державних національних програм «Освіта» ( Україна ХХІ століття) та «Діти України» було створено правове підґрунтя для цілісного розвитку дитини як особистості, головною метою модернізації дошкільної освіти на сучасному етапі розвитку держави, а це, зокрема, передбачає турботу про здоров’я дошкільника-стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя, технічний комфорт, позитивне самопочуття, спокій, рівновагу.

Життєдіяльність дитини визначається високим темпом, жорсткою сформованістю, дією великої кількості стресорів, орієнтацією на змагальність як обов’язковий складник сучасного життя, шумністю оточення, неможливістю дитини усамітнитися, повсякчасними оцінками її навчальних досягнень. Це зумовлює надмірну мобілізацію ресурсів, високу емоційну напругу, пов’язану з прагненням вихованців відповідати вимогам дорослих. Так виникає ризик не лише соматичних, а й психічних порушень, виникнення нервовості, як хвороби особистісного зростання, прояву депресії, різних фобій, відчуття власної неповноцінності.

Переважна більшість дошкільнят зазнає дефіциту руху, недостатньо загартована, характеризується низькою витривалістю. У надзвичайно відповідальний період для становлення організму, психіки, особистості життя дітей проходить в ускладнених умовах. Наприкінці дошкільного дитинства стійкі нервові розлади фіксуються приблизно у кожної п’ятої, а функціональні - у кожної третьої дитини.

 Вчені і практики вважають, що здоровя індивідуума лише на 50% залежить від різних зовнішніх чинників. Зокрема , таких:

  • готовність батьків передати здоров’я своїй дитині у внутрішньоутробний період її розвитку, а потім формування здоров’я малюка після народження;
  • соціально-економічних, соціально-педагогічних, психологічних та побутових умов у суспільстві, сімї, навчальному закладі, де перебуває дитина;
  • екологією середовища;
  •  „здоровя, в якому розвиваються вроджені адаптивні здатності дитини та змінне середовище;
  • рівня компетенції дорослих щодо формування, збереження, зміцнення та відновлення здоровя дітей.

Інші 50% здорового стану залежать від того, як вона розуміє, що таке здоровя і здоровий спосіб життя.

Згідно з Національною доктриною розвитку освіти в Україні перед педагогами та батьками постає пріоритетне завдання - виховувати в дитини відповідальне ставлення до власного здоров’я, людей, що поруч, як до найвищої індивідуальної та суспільної цінності.

Отже, батьки повинні велику увагу приділити  стану  здоров’я дітей, стежити  за їх  розвитком, харчуванням, дотриманням  режиму  дня, чистоти та гігієни, щоб дитина прийшла до школи  здоровою. Тоді  їй легше буде пристосуватися  до нових умов шкільного життя.

V. Робота  в парах  «Живіть  з дитиною душа в душу»

Виберіть  фрази, які варто вважати, спілкуючись  із дитиною:

1.Скільки тобі разів повторювати?

2.Порадь, будь ласка, як  мені вчинити у даній ситуації

3.Не  знаю, що я без тебе робила б.

4.І в кого  ти такий удався?

5.Які у тебе чудові друзі?

6.Ну на кого ти схожий?

7.Ти моя опора і помічник!

8. Ну що за друзі у тебе?

9.Про що ти тільки  думаєш?!

10.Який ти у мене розумний!

11.А ти як вважаєш?

12.У всіх діти  як діти ,а ти  ....

13.Який ти у мене кмітливий!

VІ. Висновок.

Якщо  ви  обрали  1,2,4,6,8,12 -   поставте 2 бали.

Якщо  3,5,7,9,10,11,13  - 1 бал.

Підрахуйте  кількість  своїх балів.

7 – 8 балів . Ви   живете з дитиною душа в душу. Вона щиро  любить і поважає вас.

9-10 балів. Ви непослідовні у взаєминах з дитиною. Вона  поважає вас, хоча не завжди з вами відверта.

11 – 12 балів. Вам слід уважно ставитися до дитини. Поки що її розвиток  більше залежить від випадковості , ніж від вас.

13 – 14балів. Ви й самі відчуваєте що дієте неправильно. Між  вами і дитиною існує  недовір’я. Постарайтеся приділити дитині більше уваги, враховувати її запити  та інтереси.

VІІ. Вступне слово  «Психічне  здоровя  - шлях  до щастя  і довголіття»

Практичний психолог:

Стан  здоров’я  населення  обумовлює  щастя  і довголіття  як окремої людини, так і процвітання  всієї нації. Однак  за останні  роки  у стані здоров’я  населення України  спостерігається  стійка  тенденція  до погіршення. Ситуація  ускладнюється  одночасним  погіршенням  психічного  стану  здоров’я  населення  країни:  за останніми даними  2 мільйони  з 52  мають  нервово-психічні  розлади  різної  етіології,  зростає  кількість  психопатичних  особистостей, а психічно  нормальні люди  стають  хворими  за тієї  причини, що не знають  дієвих  механізмів  збереження, зміцнення і  відновлення  психічного  здоров’я в умовах  постійних  фізичних  та інтелектуальних  перевантажень, стресів, соціальних  негараздів.

Психічне здоров’я  -  стан  інтелектуально – емоційної сфери, основу якого складає  відчуття  душевного  комфорту, яке  забезпечує  адекватну  поведінкову   реакцію. Такий  стан  обумовлений  як біологічними, так  і соціальними  потребами, а також  можливостями їх  задоволення.

Активному  довголіттю  сприяють  такі  психічні  якості  і риси  характеру:  стійка  психіка, що досягається  самовихованням  і аутотренінгом; доброта, чесність, чуйність, сумлінність  і  почуття  гумору; бажання  жити. Перераховані  фактори  більш  повно  реалізуються  при  інтелектуальній  насиченості   життя, творчій  праці  й сімейному  благополуччі.

У  той  же  час, хвилювання, горе, страх  та інші  емоції, які  напружують  і турбують  людину, є ворогами  здоров’я. Реалізуючись  у стресовий  синдром, вони  порушують  наше  нормальне  самопочуття,  породжують  дискомфорт  і  хворобу. Мабуть, неможливо  знайти  людину, якій  би був не знайомий  стан  сильної  нервової  напруги. Добре , якщо  такий  стан  швидко проходить.  Якщо  ж він  не дає спокою  протягом  тижнів, місяців  і більш  тривалий  час, то  перетворюється в  серйозну  життєву  проблему. Особливо актуальною  вона  стає, коли  людина  відчуває, що  у неї  починає боліти серце чи шлунок, „стрибає тиск, і  вона  розуміє, що її хвороба  виникла, як говорять, на нервовому  ґрунті, тобто  під впливом  тривалої  емоційної  перенапруги.

Так виникає  шлях  від  психічного  нездоров’я  індивіда  до соматичних  захворювань: порушення  ендокринного  балансу, роботи  органів  травлення,  кровообігу, підвищення  тиску, зміни  температури  тіла. Зв’язок  соматичних  захворювань  з нервовими хворобами  був помічений  давно. Невропатолог

М.Аствацуров  відзначав, що в людей , схильних  до почуття  страху, внутрішньо   напруженим   частіше  спостерігаються  хвороби  серця, а у схильних  до гніву  - хвороби  печінки, у людей  апатичних,  із  зниженим  життєвим  тонусом  - хвороби  шлунка і кишечника.

У такий спосіб   із усього вище сказаного   можна із упевненістю сказати ,що   психічне здоров'я кожної людини - це шлях   на щастя й довголіття.   Стан   здоров'я   населення   визначає  щастя й довголіття як окремої людини, так і процвітання всіх націй. Однак за останні роки в стані здоров'я населення України   спостерігається стійка тенденція погіршення. Кожна людина має відносно постійний емоційний стан, що   офарблює в плині значного часу його поводження . Цей емоційний стан називають настрій . Нормальний психічний стан дитини - гарний , бадьорий настрій, потреба до веселощів і витівок. Нормальна дитина пробуджується з посмішкою на вустах. Однієї   з головних завдань практичного психолога є збереження й зміцнення здоров'я дітей.

Таким чином, можна зробити висновок , що психічне здоров'я - це відсутність психічних захворювань, нормальний психічний і благополучний функціональний   стан вищих відділів центральної нервової системи.  Психічне  здоров'я  досить нове поняття , поки ще мало вживане  у наукових працях та серед освітян.

Важливим для психічного здоров'я дитини є психологічний клімат  родини. 

Він  суттєво впливає на дитину, спричиняє  стан комфорту або ж дискомфорту. Деякі батьки не лише не можуть бути взірцем для своїх дітей ,а й негативно впливають на їхній психічний  стан. Вивчення  дитячих неврозів свідчить, що  вони мають дуже тісний зв’язок із психогенною  дією  сварок  між батьками у присутності дітей. 

Слід  пам’ятати , що стиль поведінки  суттєво ,а іноді  й вирішально позначається  на становленні  творчих здібностей дитини. Тому  важливо  бути  обізнаними із цими стилями. Відомий американський  психолог Діане Бомрінд поділяє батьків на авторитетних, авторитарних та ліберальних ,а його колеги  Маккобі та Мартін  розрізняють ще й індиферентних. Отже , можна говорити про відповідні  стилі поведінки (Додаток №1.)

Після розглядання  таблиці  «Стилі  батьківської  поведінки» можна зробити  висновок  ,що  найкраще  адаптуються діти авторитетних батьків. Тому важливо,  щоб такий стиль батьківської поведінки  панував у родині як найефективніший та найпродуктивніший для реалізації таланту дитини.

 

VІІІ. Завдання для батьків.

Спробуйте визначити  стиль  батьківської  поведінки  вашої родини.

ХІ. Рекомендації  батькам  щодо виховання дітей.

Вихователь – методист.

(Додаток№2)

Х. Дискусія  з батьками: «Фізичне  виховання  дітей у родині»

 Інструктор з  фізичного виховання:

- Здоров’я дитини – ні з чим не зрівняна цінність. Якраз у дошкільному віці закладається фундамент здоров’я та довголіття, тривалості та стійкості організму.

У Концепції національної системи фізичного виховання записано:

«Потрібно поставити справу так, щоб кожна людина змолоду турбувалася про своє фізичне вдосконалення та здоровий спосіб життя. І чим швидше ми почнемо цю роботу з дітьми, тим більшого зможемо досягти.

Сьогодні збереження та зміцнення здоров’я – одна з головних стратегічних задач розвитку держави. Вона регламентується та забезпечується такими нормативно – правовими документами, як Закон України «Про дошкільну освіту», «Про охорону дитинства», «Національною доктриною розвитку освіти України у XXI столітті», програмою «Дитина», програмою з фізичної культури для дошкільних закладів фізкультурно-оздоровчого напрямку.

Весь навчально-виховний процес спрямований на удосконалення фізичної та психологічної підготовки дитини до активного життя. Ми всі і надалі робитимемо все можливе, щоб наші діти росли здоровими і міцними.

 Збереження та розвиток здорового способу життя дошкільника має базуватися, з одного боку, на визнанні великих компенсаторних можливостей дитячого віку,

розумінні тимчасового, скороминущого характеру багатьох розладів, з другого - на створенні умов, які запобігають дії шкідливих чинників, сприяє зміцненню затісно-пристосувальних механізмів дитини, соціально - педагогічній реабілітації психологічній корекції поведінки малюків з розладами здоров’я.

Скажіть, будь ласка  :

1.Яке значення  має  фізичне виховання для  розвитку дитини?

(формування навичок здорового способу життя, загартування, зміцнення здоров’я.)

2.Хто  найбільше  піклується про здоров’я  членів вашої сім’ї?

3. Як ви загартовуєте своїх  дітей?

 ХІ. Шість  порад  про психічне здоров’я  особистості.

(Додаток№3)

ХІІ. Діагностика.

А  тепер  відмітьте на тій же шкалі  із 10 клітинок, що і на початку заняття, своє самопочуття ,настрій, активність  на  даний момент, використовуючи олівець іншого кольору.

ХІІІ. Підсумок психолога.

 

- Я хочу  вам запропонувати психологічний  портрет  психічно здорової людини.

(Додаток №4)

ХІV. Вправа  «Доторкнись до щастя»

-  Великими  буквами  напишіть  на листочку  слово «Щастя»  і  перерахуйте,  будь ласка, яким  буває щастя: радісним, веселим, ніжним, сіяючим, добрим.

Під музику , заплющить  очі і уявіть,  що   ви доторкнулися  до щастя.

Хай вам щастить. Бажаю  всім здоров’я  і хочу  всіх бачити щасливими.

А рецепт  щастя простий: візьміть чашу терпіння, улийте  туди  повне серце  любові, киньте 2 пригорщі  щедрості, хлюпніть  гумору, осипте  добротою  і додайте  якнайбільше  віри, все це добре  перемішайте , з’єднавши  з усім  вашим життям – і буде  те щасливими.

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

Шість  порад  про психічне здоров’я  особистості.

Здоров'я - наш капітал його можна збільшити, його можна й  розгубити - хочеш бути здоровим - будь ним.

Якщо хочеш бути здоровим - захворій здоров'ям, повір у великі   цілющі сили нашого тіла й душі.

Кращий лікар твого здоров'я – ти сам, але цінуй і виконуй поради лікаря. Не рахуй дні, ще провів у лікарні, а рахуй дні, що провів на природі.

Якщо говорити про психічне здоровя особистості, то пропонуємо шість  мудрих порад.

Перша порада:

Вмійте не деякий час відволікатися від турбот, навіть неприємностей. Для цього необхідно пам'ятати:

а) які б не були великі неприємності - намагайтесь звільнитися від
тяжких думок, міркуйте про інші турботи ( на роботі, вдома);

б) ні в якому разі не заражайте своїм поганим настроєм інших;

в) будьте розумні і тактовні, не перетворюйте свої неприємності в світову катастрофу;

г) пам'ятайте, життя продовжується!

Друга порада:

Гнів – поганий й негідний метод у роботі й взаємовідносинах між людьми:

а) ніколи не доводьте себе до гніву. Пам'ятайте, гнів знаряддя слабких;

б) якщо ви все обміркуєте, то побачите, що ваша провина не менша за інших;

в)спалах гніву ніколи не приносить полегшення, а лише нові неприємності;

г)краща розрядка гніву фізична робота, розраджуйтесь не словом, а працею.

Третя порада:

Майте мужність поступитися, якщо ви не праві. Памятайте:

а)упертість свідчить про капризність і незрілість людини;

б)вмійте уважно слухати товариша, поважайте його точку зору;

в)будьте самокритичні до своєї точки зору – не думайте, що ваш погляд завжди вірний;

г)пам'ятайте французьке прислів'я "Якщо жінка неправа вибачтесь перед нею";

д)розумні  відступання не тільки корисні для справи, але й викликають повагу оточуючих.

Четверта порада:

Будьте вимогливі, перш за все до себе. Для цього:

а)не вимагайте від інших того, на що самі не здатні;

б)не чекайте від інших того, чого самі не можете дати;

в)надмірність у вимогах завжди дратує людей, бо міра у всьому – основа мудрості

г)приймайте, людей такими, які вони, не намагаєтеся їх переробити;

д)намагайтесь знайти в кожній людині  позитивне і на це спирайтесь.

Пята порада:

Ми люди, а не боги. Кожен з нас повинен засвоїти:

а) не можна бути досконалим у всьому: кожен з нас у чомусь сильний, а в чомусь слабкий;

б) не думайте, що ви кращі за всіх або гірші за всіх: цінуйте себе реально, не принижуючи себе і людей;

в)наші можливості і навіть таланти – можуть бути значущі і різноманітні;

г)знайте свої можливості і робіть те, до чого у вас є покликання. Все інше робіть добросовісно, чесно, якісно.

Шоста порада:

Не носіть у собі горі і не накопичуйте неприємності:

а)не залишайтесь наодинці зі своїми неприємностями і горем;

б)горе, як і щастя, треба ділити з людьми, розповідь  полегшує горе і посилює радість людини;

в)доброзичливих і розсудливих людей багато; вони здатні розділити
й горе й щастя. Знайдіть таких людей;

г)намагайтеся і самі бути співчутливими, добрими, людяними, милосердними і мудрими.

Психологічний  портрет  психічно здорової людини.

1.Не боїться  брати на себе відповідальність.

2.Відповідальна  за інших.

3.Весела.

4.Стримана.

5.Вміє  відпочивати.

6. Впевнена  у своїх силах.

7. Групу підтримки  має велику або достатню.

8. Її діяльність  подобається  їй.

9. Доброзичлива.

10.Дпитлива.

11. Довірлива.

12. Енергетична.

13. Негативні  емоції  долає вміло.

14.Емоційно  стала, врівноважена.

15. Життєрадісна.

16.Задоволена.

17. Адекватні  домагання.

18.Заряд  біополя – позитивний, збалансований.

19. Не  має  шкідливих  звичок.

20. Не  обтяжена  комплексами.

21. Любить  себе й інших.

22. Милосердна.

23. Настрій  позитивний, збалансований.

24.Сприймає  новизну.

25. Оптимістична.

26.Сама  формує  оточення.

27.Планує,не боїться  майбутнього.

28. Визначає  помилки.

29. Поважає  себе  та інших.

30. Здатна  посміятися  над собою.

31. Проблеми  намагається не обійти, а вирішити.

32. Працелюбна.

33. Висока  працездатність.

34. Приймає  людей  такими ,якими  вони є .

35. Привітна.

36.Притаманні  почуття гумору.

37 Радість знаходить  у звичайних ситуаціях.

38. Може  приймати власні  рішення.

39.Самостійна.

40. Адекватна самооцінка.

41. Саморегуляція  висока  або самодостатня.

42. Сон  нормальний.

43. Спокійна .

44. Спосіб  життя  - здоровий.

45.Творча.

46. Уважна.

47. Усміхнена.

48 .Ставить  реалістичні цілі, намагається  їх досягти.

49. Щира.

50. Щаслива.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Трусова Татьяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Психологія, Сценарії
Додано
20 березня 2018
Переглядів
4664
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку