Казкотерапевтичне заняття "Мудрий годинник"

Про матеріал

Казка сприяє:

усвідомлення своїх індивідуальних особливостей;

• кращому розумінню особливостей інших людей;

• згуртуванню колективу.

Крім того, казка ілюструє мету роботи, яку виконує психолог: допомогає членам колективу усвідомити цінність своїх оточуючихя і пережити радість взаємного прийняття, налагодити відносини з іншими, відчути себе єдиним цілим і закріпити новий, конструктивний стиль спілкування, заснований на співпраці.

Мета: згуртування колективу.

Основні завдання:

• навчання навичкам самопізнання;

• усвідомлення своїх сильних і слабких якостей;

• розвиток комунікативних навичок, відкриття нових форм співробітництва;

• розвиток емпатії;

• закріплення дружніх відносин між членами колективу;

• командоутворення.

Перегляд файлу

 

 

 

Казкотерапевтичне заняття «Мудрий Годинник»

 

Картинки по запросу казковий годинник

 

 

 

 

 

 

 

 

 

( Казка для роботи з дітьми, що мають труднощі у взаєминах всередині свого колективу)

 

Час - найдорогоцінніший з усіх коштів.

 Теофраст

Казка сприяє:

 усвідомлення своїх індивідуальних особливостей;

• кращому розумінню особливостей інших людей;

• згуртуванню колективу.

Крім того, казка ілюструє мету роботи, яку виконує психолог: допомогає членам колективу усвідомити цінність своїх оточуючихя і пережити радість взаємного прийняття, налагодити відносини з іншими, відчути себе єдиним цілим і закріпити новий, конструктивний стиль спілкування, заснований на співпраці.

Мета: згуртування колективу.

Основні завдання:

• навчання навичкам самопізнання;

• усвідомлення своїх сильних і слабких якостей;

• розвиток комунікативних навичок, відкриття нових форм співробітництва;

• розвиток емпатії;

• закріплення дружніх відносин між членами колективу;

• командоутворення.

   Необхідні матеріали:

• півлиста  А4 длякаждогоучасника;

• ручки, кольорові олівці, фломастери;

• стільці (за кількістю учасників). 

Вступне слово психолога.

Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері говорив так, що всі дорослі були дітьми, але не всі про це пам'ятають.

Оскільки я працюю в школі, то постійно згадую своє дитинство,  частенько переключаючись з розумової діяльності на цікаву ігрову.

Ось і сьогодні, пропоную всім Вам, шановні колеги, зануритись в цікавий світ дитинства подорожуючи чарівними сторінками дитячої казки.

 Казкотерапія — це терапія середовищем, особливою казковою атмосферою, в якій можуть виявитися потенційні риси особистості, щось нереалізоване; може матеріалізуватися мрія; а головне — виникає відчуття захищеності та смак таємниці.

Привітання

Психолог вітає всіх учасників заняття, представляється їм і просить кожного назвати своє ім'я і охарактеризувати себе одним реченням, зазначивши якість, якою він відрізняється від інших.

Наприклад: «Мене звуть Олена, і я тут одна у червоній блузці».

Або: «Мене звуть Михайло, і я єдиний із присутніх - музикант».

 

 

Очікування «Пісочний годинник»

Прошу вас підійти до нашого уявного піщаного годинника, де кожна піщинка це ваші очікування від заняття. Сподіваюсь, що ви отримаєте приємні враження та з користю проведете час, та хоч піщинку нового і цікавого додасте до вашої мудрості. Візьміть піщинку і напишіть на ній свої очікування та розмістіть її на верхній частині годинника. А по завершенню заняття ми повернемося до нашого годинника і подивимося наскільки він запрацював.

Ознайомлення з правилами  групи

Під керівництвом психолога група знайомиться з правилами казкового життя, вони приблизно такі ж, як і правила тренінгу:

  • конфіденційність;
  • довіра;
  • «Я-висловлювання»;
  • можливість сказати «ні»;
  • активність та ін.

 

Розминка. Вправа «Мій образ»

Уявіть  собі будь-який годинник: форму, колір, розмір, і виберіть, якою деталлю у цьому годиннику ви хотіли б бути. Потім намалюйте уявний годинник і зобразіть  на малюнку обрану деталь. Після того як малюнки будуть готові, учасники по черзі показують їх іншим членам групи і називають деталь у годиннику, якої вони могли б бути.

Введення в казку

Психолог: Сьогодні ви познайомитеся з казкою « Мудрий Годинник». У нього було багато різних деталей, схожих на ті, які назвали ви, і перший час деталі майже не звертали уваги один на одного, але потім ... Отже, послухаємо, що ж з ними сталося.

відео

На прилавку магазину лежали годинники: маленькі і великі, легкі і важкі.

Серед них виділялися одні дуже витончені годинники. Яскравий циферблат, блискучі стрілочки і сяючий корпус привертали увагу багатьох покупців.

- Зараз мене  куплять, - гордо говорив Циферблат, побачивши, як уважно дивиться на них черговий покупець. - І все тому, що я своїм яскравим кольором затьмарюю всіх конкурентів.

- І зовсім не тому, - заперечували йому Стрілки. - До чого тут ваш колір, якщо через наш блиску його все одно не видно? Це ми своєю красою та вишуканістю так приваблюємо покупців.

- Ну і фантазерки! - Сміявся Корпус. - Де це ви у себе знайшли витонченість? Ось я - інша справа: сама досконалість. Тільки подивіться на мене!

І він посувався ближче до найяскравішої лампочки.

Вправа «Моя цінність»

Психолог пропонує учасникам згадати свою деталь у годиннику і розповісти:

-                     чому вони вибрали саме її?

-                     що в ній є важливого, цінного і значимого?

Учасники по черзі, починаючи з ведучого, ідентифікуються з обраною ними деталлю і розповідають про її призначення і важливісті місця, яке вони займають у годиннику.

Наприклад: «Я годинникова стрілка. Без мене неможливо дізнатися, яка зараз година. Я точна, непохитна і надійна », і т. п.

Продовження казки

Психолог:

         -     Отже, у годиннику було дуже багато важливих деталей, але покупці дивилися кудись угору, з жалем зітхали і з розчаруванням йшли.

- Як шкода, - говорили вони, - такі красиві годинники, і така неприємність.

- Що відбувається? - Стривожився Циферблат, після того як черговий покупець не захотів їх купити.

- Ми не знаємо, - сказали Стрілки і теж подивилися вгору.

Над прилавком висів Великий годинник.

- Шановний, що ви таке робите, що всі відмовляються нас купувати? - Невдоволено запитали у них Стрілки.

        - Я показую точний час, - відповів Великий годинник. - А ваш -  з ним, на жаль, не збігається. Ви такі зайняті своїми суперечками, що постійно відстаєте.

- Ми відстаємо? - Здивувалися Стрілки. - Та ми зараз переженемо всіх!

І вони почали крутитися так швидко, немов прагнули обігнати сам час.

- Поспішайте, поспішайте, - підбадьорював їх Циферблат. - Покажемо всім, чого ми варті.

- І нас відразу куплять, - підтримував Корпус і посувався ще ближче до яскравої лампочки.

Вправа «Броунівський рух»

Психолог пропонує учасникам походити всередині кола, не стикаючись один з одним, у своїй звичній манері. При цьому можна зустрічатися поглядом з тими людьми, з якими хотілося б зустрітися, і постаратися визначити свої почуття і зрозуміти їх (1-2 хвилини).

Потім психолог дає команду: «Ходіть швидше, але не стикайтеся ... ще швидше ... тепер повільніше ... ще повільніше ... А тепер станьте по три, хто з ким хоче». Після того як учасники розділяться на підгрупи, вони можуть сісти і поговорити про ті почуття, які зазнали в ході виконання цієї вправи, відповісти на наступні питання:

• Що було для вас несподіваним?

• Хто знайшов свій крок?

• Який темп з'явився для вас більш комфортним?

• З ким було приємно зустрітися поглядом? Що у вас спільного?

Продовження казки

Психолог:

 -      Ось так швидко крутилися і крутилися всі деталі, як раптом Корпус скрикнув:

- Ой, у мене щось кольнуло у боці!

- Ой! - Вигукнули услід за ним Стрілки і безвільно повисли на гвинтику, навколо якого крутились.

- Ну і трудівники, - хмикнув Циферблат. - То відстають, то поспішають, а зараз і зовсім впали і поворухнутися не можуть.

- Що з нами? - Запитали Стрілочки у Великого годинника.

- Ваш механізм засмутився, - сказав той. - Ви його зовсім заганяли.

- Який механізм? - Здивовано запитав Циферблат.

- Той, що захований у Корпусі, - пояснилв Великий годинник.

- Ой, цей, - байдуже сказав Циферблат, згадавши про непоказні шестерінки і пружинку всередині себе. - Ну й що?

- А те, що без нього годинники не йдуть, - відповів Великий годинник.

- Наш годинник не піде через якісь шестеінки? - Здивувалися Стрілки. - Та ви жартуєте, шановні. Всім відомо, що годинник йде тому, що рухаємося ми.

І Стрілочки поважно підняли вгору свої носики.

- Ну що ж, ідіть, - сказав Великий годинник і відвернулися.

Як Стрілки не старалися, їм не вдалося зрушити з місця навіть на одну поділку.

- Я завжди знав, що не ви тут найголовніші, - сказав Циферблат і, подивившись на Великий годинник, запитав: - І що ж нам тепер робити?

- Треба викликати Майстра, - відповівВеликий годинник і голосно задзвонив.

Вправа «Без інших я не зможу»

Продовжітиь фразу: «Без інших я не зможу ...» 

Говорити слід від імені своєї деталі.

Наприклад: «Я браслет. Без інших я не зможу повідомити людям про точний час і моя функція буде зовсім іншою - тільки прикраса ».

Проаналізуйте :

- яке відношення безпосередньо до них мають висловлювання з двох вправ: «Моя цінність» і «Без інших я не зможу».

продовження казки

Психолог:

-       Майстер відкрив Корпус наручних годинників і побачив шестерінку, що вискочила.

- Ми що, зупинилися через цю дрібницю? - Обурилися Стрілки.

- Це не дрібниця, а частина вашого механізму, - сказали Великий годинник. - Без неї ви - просто набір деталей. Мабуть, вам слід навчитися поважати тих, хто трудиться разом з вами для спільної справи.

- Поважати якусь шестерінку? - Пирхнув Корпус. - Та її навіть не видно за мною.

- Можливо й  не видно, але без її справного ходу довго вам лежати, і навіть не тут, а десь на складі Непотрібних речей, - відповів Великий годинник.

- Так? - Здивувався Циферблат і злякано запитав: - Що ж нам робити?

- Поважати кожну деталь і злагоджено працювати, - повторив Великий годинник.

- А як це? - Уточнили Стрілки.

- Подивіться на роботу Майстра і подумайте.

Майстер тим часом акуратно зматив всі Шестерінки, поставив ту, яка випала на місце,  підкрутив Пружинку, через яку годинник спізнювався.

Психолог:

-  Зараз я пропоную виконати вправу, яка допоможе вам більш ефективно працювати у майбутньому як єдина команда ...

Вправа «Скульптура»

Психолог:  пропоную вам зробити скульптуру годинника. Для цього вам треба вибрати «скульптора» і визначити, якою деталлю у годиннику ви хочете бути. Це може бути та деталь, про яку ви розповідали на початку заняття, або інша, нова.

Обраний «скульптор» складає з учасників скульптуру годинника, допомагаючи кожному визначити своє місце. Після того як скульптура буде складена, учасники показують годинниковий механізм в дії.

Обговорення

Важливо, щоб кожен учасник визначив своє місце в скульптурі і свою модель дії.

• Як ви відчуваєте себе на цьому місці (з краю, у середині, вгорі, внизу)?

• Чи хотіли б ви щось змінити? (Бажаючі можуть знайти собі інше місце або зайняти інше положення.)

• Як ви зараз почуваєтеся?

• Чи з'явилися у вас нові можливості?

• Що ви можете робити зараз, чого раніше не могли?

• Який ваш внесок у загальне?

• В якій мірі ви сприймаєте себе як частину цілого?

Завершуючи обговорення, психолог може підкреслити, що групова взаємодія приносить задоволення тоді, коли кожен учасник групи є самим собою і творить, не обмежуючи себе, маючи на увазі при цьому створення спільного твору.

Продовження казки

Психолог:

- Отже, точний хід годинника залежав від Пружинки, а не від нас? - Здивувалися Стрілки. - Дійсно, треба придивитися до роботи нашого механізму.

І вони з цікавістю засунули свої носики всередину Корпусу.

Перед Стрілочками відкрився незнайомий світ. Шестерінки перебували в безперервному русі. Кожна з них крутилася навколо своєї осі і водночас стикалася з іншими. Пружинка то стискалася, то розтискалася у такт руху шестерінок, а невідомий Валик проходив крізь одну сторону Корпусу назовні, туди, де перебувала Заводна голівка.

- А ти чому тут? - Запитали у неї Стрілки. - Чому не в Корпусі?

- Я служу для зв'язку механізму Годинника з Людиною,  допомагаю їй привести Шестерінки в рух. А ще я можу допомогти вам показувати більш точний час, - відповіла заводна голівка і додала: - Але, втім, коли весь Механізм працює злагоджено, моя роль непомітна.

- Так, - задумано Стрілки, - виявляється багато  чого ми не знали.

- І я, - сказав Циферблат.

- І я, - Додав Корпус. - Раніше я думав, що моє головне завдання – приваблювати покупців, а виявляється,  що всередині у мене знаходится дуже важливий, точний і крихкий механізм, і мені слід краще піклуватися про нього і берегти. Я не тілько гарний, але й міцний. Зовсім забув про це.

І Корпус зітхнув.

- Нам усім є над чим подумати, - сказали Стрілки  і, подивившись на Великий годинник, додали: - Спасибі за допомогу, шановний.

- Завжди радий, - відповів Великий годинник і голосно задзвонив.

Майстер закрив корпус наручних годинників, завів їх і поклав на прилавок.

- Ми команда! Як чудово! - Подумали Стрілки і вперше відчули зв'язок з усім механізмом.

Закінчення казки

Психолог:

- Любий, подивися, які гарні годинники! - Раптом почувся жіночий голос.

- Не тільки гарні, але й точні, - додав чоловічий.

- Я куплю їх, - вимовила дівчина.

«Нарешті!» - Подумав Корпус. Він уважно оглянув кожну деталь всередині себе і м'яко опустився на жіночу руку- прийшов час служити.

Аналіз казки «Годинник»

1. Про що ця казка?

2. Через що сперечалися Стрілки, Циферблат і Корпус? Що означало для них бути «найголовнішими у годиннику»?

3. Чому вони не звертали уваги на Шестерінки і Пружинку, не помічали Заводну Голівку?

4. Яка роль кожної деталі у механізмі годинника?

5. Як змінилися Стрілки, Циферблат і Корпус після ремонту?

6. Що для вас означає слово «команда»?

7. Чому необхідно шанобливо ставитися до кожного члена колективу?

8. Які якості необхідно мати кожному для злагодженої роботи у команді?

9. Що означає вираз «прийшов час служити»?

10. У чому виражається служіння людини?

11. Чому нас вчить ця казка?

Рефлексія.

-                    поділіться своїми враженнями від заняття.

-                    що особливо сподобалося і запам'яталося?

-                     чого не вистачало?

-                    який висновок для себе зробили.

«Пісочний годинник»

Ось і пролетів час.

Я хочу дізнатися, наскільки справдилися ваші очікування, тому прошу знайти свою піщинку і перемістити у нижню частину годинника на той рівень, на стільки виправдалися ваші сподівання.

Якщо частково-то частково і перемістіть.

Завершення заняття

Психолог дякує групі за спільно пройдений шлях. Всі прощаються з казковою країною.

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
20 березня 2018
Переглядів
3284
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку