Казка сприяє:
• усвідомлення своїх індивідуальних особливостей;
• кращому розумінню особливостей інших людей;
• згуртуванню колективу.
Крім того, казка ілюструє мету роботи, яку виконує психолог: допомогає членам колективу усвідомити цінність своїх оточуючихя і пережити радість взаємного прийняття, налагодити відносини з іншими, відчути себе єдиним цілим і закріпити новий, конструктивний стиль спілкування, заснований на співпраці.
Мета: згуртування колективу.
Основні завдання:
• навчання навичкам самопізнання;
• усвідомлення своїх сильних і слабких якостей;
• розвиток комунікативних навичок, відкриття нових форм співробітництва;
• розвиток емпатії;
• закріплення дружніх відносин між членами колективу;
• командоутворення.
Казкотерапевтичне заняття «Мудрий Годинник»
( Казка для роботи з дітьми, що мають труднощі у взаєминах всередині свого колективу)
Час - найдорогоцінніший з усіх коштів.
Теофраст
Казка сприяє:
• усвідомлення своїх індивідуальних особливостей;
• кращому розумінню особливостей інших людей;
• згуртуванню колективу.
Крім того, казка ілюструє мету роботи, яку виконує психолог: допомогає членам колективу усвідомити цінність своїх оточуючихя і пережити радість взаємного прийняття, налагодити відносини з іншими, відчути себе єдиним цілим і закріпити новий, конструктивний стиль спілкування, заснований на співпраці.
Мета: згуртування колективу.
Основні завдання:
• навчання навичкам самопізнання;
• усвідомлення своїх сильних і слабких якостей;
• розвиток комунікативних навичок, відкриття нових форм співробітництва;
• розвиток емпатії;
• закріплення дружніх відносин між членами колективу;
• командоутворення.
Необхідні матеріали:
• півлиста А4 длякаждогоучасника;
• ручки, кольорові олівці, фломастери;
• стільці (за кількістю учасників).
Вступне слово психолога.
Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері говорив так, що всі дорослі були дітьми, але не всі про це пам'ятають.
Оскільки я працюю в школі, то постійно згадую своє дитинство, частенько переключаючись з розумової діяльності на цікаву ігрову.
Ось і сьогодні, пропоную всім Вам, шановні колеги, зануритись в цікавий світ дитинства подорожуючи чарівними сторінками дитячої казки.
Казкотерапія — це терапія середовищем, особливою казковою атмосферою, в якій можуть виявитися потенційні риси особистості, щось нереалізоване; може матеріалізуватися мрія; а головне — виникає відчуття захищеності та смак таємниці.
Привітання
Психолог вітає всіх учасників заняття, представляється їм і просить кожного назвати своє ім'я і охарактеризувати себе одним реченням, зазначивши якість, якою він відрізняється від інших.
Наприклад: «Мене звуть Олена, і я тут одна у червоній блузці».
Або: «Мене звуть Михайло, і я єдиний із присутніх - музикант».
Очікування «Пісочний годинник»
Прошу вас підійти до нашого уявного піщаного годинника, де кожна піщинка це ваші очікування від заняття. Сподіваюсь, що ви отримаєте приємні враження та з користю проведете час, та хоч піщинку нового і цікавого додасте до вашої мудрості. Візьміть піщинку і напишіть на ній свої очікування та розмістіть її на верхній частині годинника. А по завершенню заняття ми повернемося до нашого годинника і подивимося наскільки він запрацював.
Ознайомлення з правилами групи
Під керівництвом психолога група знайомиться з правилами казкового життя, вони приблизно такі ж, як і правила тренінгу:
Розминка. Вправа «Мій образ»
Уявіть собі будь-який годинник: форму, колір, розмір, і виберіть, якою деталлю у цьому годиннику ви хотіли б бути. Потім намалюйте уявний годинник і зобразіть на малюнку обрану деталь. Після того як малюнки будуть готові, учасники по черзі показують їх іншим членам групи і називають деталь у годиннику, якої вони могли б бути.
Введення в казку
Психолог: Сьогодні ви познайомитеся з казкою « Мудрий Годинник». У нього було багато різних деталей, схожих на ті, які назвали ви, і перший час деталі майже не звертали уваги один на одного, але потім ... Отже, послухаємо, що ж з ними сталося.
відео
На прилавку магазину лежали годинники: маленькі і великі, легкі і важкі.
Серед них виділялися одні дуже витончені годинники. Яскравий циферблат, блискучі стрілочки і сяючий корпус привертали увагу багатьох покупців.
- Зараз мене куплять, - гордо говорив Циферблат, побачивши, як уважно дивиться на них черговий покупець. - І все тому, що я своїм яскравим кольором затьмарюю всіх конкурентів.
- І зовсім не тому, - заперечували йому Стрілки. - До чого тут ваш колір, якщо через наш блиску його все одно не видно? Це ми своєю красою та вишуканістю так приваблюємо покупців.
- Ну і фантазерки! - Сміявся Корпус. - Де це ви у себе знайшли витонченість? Ось я - інша справа: сама досконалість. Тільки подивіться на мене!
І він посувався ближче до найяскравішої лампочки.
Вправа «Моя цінність»
Психолог пропонує учасникам згадати свою деталь у годиннику і розповісти:
- чому вони вибрали саме її?
- що в ній є важливого, цінного і значимого?
Учасники по черзі, починаючи з ведучого, ідентифікуються з обраною ними деталлю і розповідають про її призначення і важливісті місця, яке вони займають у годиннику.
Наприклад: «Я годинникова стрілка. Без мене неможливо дізнатися, яка зараз година. Я точна, непохитна і надійна », і т. п.
Продовження казки
Психолог:
- Отже, у годиннику було дуже багато важливих деталей, але покупці дивилися кудись угору, з жалем зітхали і з розчаруванням йшли.
- Як шкода, - говорили вони, - такі красиві годинники, і така неприємність.
- Що відбувається? - Стривожився Циферблат, після того як черговий покупець не захотів їх купити.
- Ми не знаємо, - сказали Стрілки і теж подивилися вгору.
Над прилавком висів Великий годинник.
- Шановний, що ви таке робите, що всі відмовляються нас купувати? - Невдоволено запитали у них Стрілки.
- Я показую точний час, - відповів Великий годинник. - А ваш - з ним, на жаль, не збігається. Ви такі зайняті своїми суперечками, що постійно відстаєте.
- Ми відстаємо? - Здивувалися Стрілки. - Та ми зараз переженемо всіх!
І вони почали крутитися так швидко, немов прагнули обігнати сам час.
- Поспішайте, поспішайте, - підбадьорював їх Циферблат. - Покажемо всім, чого ми варті.
- І нас відразу куплять, - підтримував Корпус і посувався ще ближче до яскравої лампочки.
Вправа «Броунівський рух»
Психолог пропонує учасникам походити всередині кола, не стикаючись один з одним, у своїй звичній манері. При цьому можна зустрічатися поглядом з тими людьми, з якими хотілося б зустрітися, і постаратися визначити свої почуття і зрозуміти їх (1-2 хвилини).
Потім психолог дає команду: «Ходіть швидше, але не стикайтеся ... ще швидше ... тепер повільніше ... ще повільніше ... А тепер станьте по три, хто з ким хоче». Після того як учасники розділяться на підгрупи, вони можуть сісти і поговорити про ті почуття, які зазнали в ході виконання цієї вправи, відповісти на наступні питання:
• Що було для вас несподіваним?
• Хто знайшов свій крок?
• Який темп з'явився для вас більш комфортним?
• З ким було приємно зустрітися поглядом? Що у вас спільного?
Продовження казки
Психолог:
- Ось так швидко крутилися і крутилися всі деталі, як раптом Корпус скрикнув:
- Ой, у мене щось кольнуло у боці!
- Ой! - Вигукнули услід за ним Стрілки і безвільно повисли на гвинтику, навколо якого крутились.
- Ну і трудівники, - хмикнув Циферблат. - То відстають, то поспішають, а зараз і зовсім впали і поворухнутися не можуть.
- Що з нами? - Запитали Стрілочки у Великого годинника.
- Ваш механізм засмутився, - сказав той. - Ви його зовсім заганяли.
- Який механізм? - Здивовано запитав Циферблат.
- Той, що захований у Корпусі, - пояснилв Великий годинник.
- Ой, цей, - байдуже сказав Циферблат, згадавши про непоказні шестерінки і пружинку всередині себе. - Ну й що?
- А те, що без нього годинники не йдуть, - відповів Великий годинник.
- Наш годинник не піде через якісь шестеінки? - Здивувалися Стрілки. - Та ви жартуєте, шановні. Всім відомо, що годинник йде тому, що рухаємося ми.
І Стрілочки поважно підняли вгору свої носики.
- Ну що ж, ідіть, - сказав Великий годинник і відвернулися.
Як Стрілки не старалися, їм не вдалося зрушити з місця навіть на одну поділку.
- Я завжди знав, що не ви тут найголовніші, - сказав Циферблат і, подивившись на Великий годинник, запитав: - І що ж нам тепер робити?
- Треба викликати Майстра, - відповівВеликий годинник і голосно задзвонив.
Вправа «Без інших я не зможу»
Продовжітиь фразу: «Без інших я не зможу ...»
Говорити слід від імені своєї деталі.
Наприклад: «Я браслет. Без інших я не зможу повідомити людям про точний час і моя функція буде зовсім іншою - тільки прикраса ».
Проаналізуйте :
- яке відношення безпосередньо до них мають висловлювання з двох вправ: «Моя цінність» і «Без інших я не зможу».
продовження казки
Психолог:
- Майстер відкрив Корпус наручних годинників і побачив шестерінку, що вискочила.
- Ми що, зупинилися через цю дрібницю? - Обурилися Стрілки.
- Це не дрібниця, а частина вашого механізму, - сказали Великий годинник. - Без неї ви - просто набір деталей. Мабуть, вам слід навчитися поважати тих, хто трудиться разом з вами для спільної справи.
- Поважати якусь шестерінку? - Пирхнув Корпус. - Та її навіть не видно за мною.
- Можливо й не видно, але без її справного ходу довго вам лежати, і навіть не тут, а десь на складі Непотрібних речей, - відповів Великий годинник.
- Так? - Здивувався Циферблат і злякано запитав: - Що ж нам робити?
- Поважати кожну деталь і злагоджено працювати, - повторив Великий годинник.
- А як це? - Уточнили Стрілки.
- Подивіться на роботу Майстра і подумайте.
Майстер тим часом акуратно зматив всі Шестерінки, поставив ту, яка випала на місце, підкрутив Пружинку, через яку годинник спізнювався.
Психолог:
- Зараз я пропоную виконати вправу, яка допоможе вам більш ефективно працювати у майбутньому як єдина команда ...
Вправа «Скульптура»
Психолог: пропоную вам зробити скульптуру годинника. Для цього вам треба вибрати «скульптора» і визначити, якою деталлю у годиннику ви хочете бути. Це може бути та деталь, про яку ви розповідали на початку заняття, або інша, нова.
Обраний «скульптор» складає з учасників скульптуру годинника, допомагаючи кожному визначити своє місце. Після того як скульптура буде складена, учасники показують годинниковий механізм в дії.
Обговорення
Важливо, щоб кожен учасник визначив своє місце в скульптурі і свою модель дії.
• Як ви відчуваєте себе на цьому місці (з краю, у середині, вгорі, внизу)?
• Чи хотіли б ви щось змінити? (Бажаючі можуть знайти собі інше місце або зайняти інше положення.)
• Як ви зараз почуваєтеся?
• Чи з'явилися у вас нові можливості?
• Що ви можете робити зараз, чого раніше не могли?
• Який ваш внесок у загальне?
• В якій мірі ви сприймаєте себе як частину цілого?
Завершуючи обговорення, психолог може підкреслити, що групова взаємодія приносить задоволення тоді, коли кожен учасник групи є самим собою і творить, не обмежуючи себе, маючи на увазі при цьому створення спільного твору.
Продовження казки
Психолог:
- Отже, точний хід годинника залежав від Пружинки, а не від нас? - Здивувалися Стрілки. - Дійсно, треба придивитися до роботи нашого механізму.
І вони з цікавістю засунули свої носики всередину Корпусу.
Перед Стрілочками відкрився незнайомий світ. Шестерінки перебували в безперервному русі. Кожна з них крутилася навколо своєї осі і водночас стикалася з іншими. Пружинка то стискалася, то розтискалася у такт руху шестерінок, а невідомий Валик проходив крізь одну сторону Корпусу назовні, туди, де перебувала Заводна голівка.
- А ти чому тут? - Запитали у неї Стрілки. - Чому не в Корпусі?
- Я служу для зв'язку механізму Годинника з Людиною, допомагаю їй привести Шестерінки в рух. А ще я можу допомогти вам показувати більш точний час, - відповіла заводна голівка і додала: - Але, втім, коли весь Механізм працює злагоджено, моя роль непомітна.
- Так, - задумано Стрілки, - виявляється багато чого ми не знали.
- І я, - сказав Циферблат.
- І я, - Додав Корпус. - Раніше я думав, що моє головне завдання – приваблювати покупців, а виявляється, що всередині у мене знаходится дуже важливий, точний і крихкий механізм, і мені слід краще піклуватися про нього і берегти. Я не тілько гарний, але й міцний. Зовсім забув про це.
І Корпус зітхнув.
- Нам усім є над чим подумати, - сказали Стрілки і, подивившись на Великий годинник, додали: - Спасибі за допомогу, шановний.
- Завжди радий, - відповів Великий годинник і голосно задзвонив.
Майстер закрив корпус наручних годинників, завів їх і поклав на прилавок.
- Ми команда! Як чудово! - Подумали Стрілки і вперше відчули зв'язок з усім механізмом.
Закінчення казки
Психолог:
- Любий, подивися, які гарні годинники! - Раптом почувся жіночий голос.
- Не тільки гарні, але й точні, - додав чоловічий.
- Я куплю їх, - вимовила дівчина.
«Нарешті!» - Подумав Корпус. Він уважно оглянув кожну деталь всередині себе і м'яко опустився на жіночу руку- прийшов час служити.
Аналіз казки «Годинник»
1. Про що ця казка?
2. Через що сперечалися Стрілки, Циферблат і Корпус? Що означало для них бути «найголовнішими у годиннику»?
3. Чому вони не звертали уваги на Шестерінки і Пружинку, не помічали Заводну Голівку?
4. Яка роль кожної деталі у механізмі годинника?
5. Як змінилися Стрілки, Циферблат і Корпус після ремонту?
6. Що для вас означає слово «команда»?
7. Чому необхідно шанобливо ставитися до кожного члена колективу?
8. Які якості необхідно мати кожному для злагодженої роботи у команді?
9. Що означає вираз «прийшов час служити»?
10. У чому виражається служіння людини?
11. Чому нас вчить ця казка?
Рефлексія.
- поділіться своїми враженнями від заняття.
- що особливо сподобалося і запам'яталося?
- чого не вистачало?
- який висновок для себе зробили.
«Пісочний годинник»
Ось і пролетів час.
Я хочу дізнатися, наскільки справдилися ваші очікування, тому прошу знайти свою піщинку і перемістити у нижню частину годинника на той рівень, на стільки виправдалися ваші сподівання.
Якщо частково-то частково і перемістіть.
Завершення заняття
Психолог дякує групі за спільно пройдений шлях. Всі прощаються з казковою країною.