Урок-гра " Щасливий випадок" по темі " Вправи на визначення роду іменників".

Про матеріал
Конспект уроку допоможе вчителю формувати в учнів вміння розпізнавати рід за родовими закінченнями,розвивати усне й писемне мовлення учнів.
Перегляд файлу

-1-  УРОК – ГРА « ЩАСЛИВИЙ ВИПАДОК»

УКРАЇНСЬКА МОВА, 3 КЛАС.

ТЕМА « РІД ІМЕННИКІВ. ВПРАВИ НА ВИЗНАЧЕННЯ РОДУ ІМЕННИКІВ. РОДОВІ ЗАКІНЧЕННЯ ІМЕННИКІВ»

МЕТА : 1. Ознайомити учнів із поняттям роду іменників, формувати вміння визначати рід іменників, орфоепічні та орфографічнф навички.

2.  Формувати в учнів вміння розпізнавати рід за родовими закінченнями.

3. Розвивати усне й писемне мовлення.

4. Збагачувати словниковий запас.

5. Виховувати культуру мовлення, працелюбність.

                                  ХІД  УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ.

Продзвенів уже дзвінок, всім пора нам на урок.

Встаньте всі рівненько, привітайтеся гарненько : « Добрий день!»

 

Всі сідайте тихо,  діти, домовляйтесь не шуміти,

Руку  гарно піднімати, на уроці не дрімати.

Щоб нам не було мороки, всі готові до уроку ?

 

ПСИХОЛОГІЧНИЙ НАСТРІЙ НА УРОК

Подівіться, будь ласка, на мене. Погляньте один на одного, посміхніться. Тримаючись відкритими долонями, сказати щось приємне.

 

ГІМНАСТИКА ДЛЯ ОЧЕЙ

ЛІФТ- очі вгору, вниз. МАЯТНИК -  очі праворуч, ліворуч. ТЕЛЕВІЗОР.- часто мигати очима.

ПАЛЬЧИКОВА ГІМНАСТИКА

  1. 2 – 3 – 4 – 5 – вийшли пальчики гулять.

1 – 2 – 3 – 4 – 5 – в хатці знову всі сидять.

11. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ , МЕТИ УРОКУ

- Що ми очікуємо від уроку ?

ГАРНОГО НАСТРОЮ                         ВЕСЕЛИХ ІГОР                 НОВИХ ЗНАНЬ

                        ВПРАВА « ОЧІКУВАННЯ»

ГАРНИХ ОЦІНОК               РОБОТА В ГРУПАХ              ВИСЛОВЛЮВАТИ СВОЇ ДУМКИ

На уроці щось нове треба нам узнати,

Багато цікавого запам ятати.

Тож будьте уважні, зберіться з думками,

Ось тема уроку. Вона перед вами.

Щоб про ІМЕННИК все знати, починаймо працювати.

Сьогодні у нас урок- гра « Щасливий випадок «. Будемо працювати по групам.

Правило гри: правильна відповідь : 2 очка.

  • Правильна відповідь під знаком « Щасливий випадок» принесе групам 3 очка.

Право першого ходу визначаємо найшвидшою відповіддю на питання.

  • Що таке іменник?

Іменник- від слова « ім я», предмети всі називає.

Істоти- хто?, неістота – що?

Отак він про них запитає.

Право першого ходу надається  групі------------------------

111. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

1 ГЕЙМ. ГЕЙМ УСНИХ ВІДПОВІДЕЙ

  • 2- На які групи можна поділити іменник ? / істоти і неістоти, власні і загальні назви/
  • Як пишуться власні назви ?
  • Як пишуться загальні назви?

Якщо це прізвище, ім я, чи назва міста, чи села,

А також гір, річок, країн – це власні назви, зрозумів ?

 

З великої букви пиши іменники власні завжди.

Загальні – з малої напишем, наприклад: вулиця, селище, місто.

  Завдання всім групам:

 

1. Утворіть спільнокореневі іменники від поданих прикметників.

Смішний-/ сміх/, лінивий-/ лінь/. Мелодійний-/ мелодія/, давній-/ давнина/, чуйний-/ чуйність/

Красивий-/ краса/, турботливий-/ турбота/, пісенний-/ пісня/, засушливий-/ засуха/, радісний-/ радість/. На яке питання відповідають ці іменники? / що?/

ВИСНОВОК : від прикметників можна утворити спільнокореневі іменники.

  1. Знайдіть іменики за закінченнями: - МКА / рамка, соломка, димка, лакомка/
  • НКА-/ сніжинка, тваринка, павутинка, дитинка../
  • ЗКА- / берізка, пов язка,замазка/
  1. Складіть як можна більше слів з зачарованих колес.

 

 

 

 

 

 

 

/ коса, роса, рак, дар, пар, сад, пас, крос/  / око, молоко, лом, люк, плюс, молю/

  1. ГРА « СЛОВО РОЗСИПАЛОСЬ»

СИТЛ/ ЛИСТ/- ВІДПОВІДАЄ НА ПИТАННЯ/ЩО?/

БОСАКА / СОБАКА/- ВІДПОВІДАЄ НА ПИТАННЯ / ХТО?/

ЕДАРАС / АДРЕСА/- ВІДПОВІДАЄ НА ПИТАННЯ /ЩО?/

РОСЯПО / ПОРОСЯ/- ВІДПОВІДАЄ НА ПИТАННЯ /ХТО?/

  1.  Іменник взяв собі на плечі

Велике діло- називати речі./ За Д. Білоусом/

І пропонує вам завдання: « впіймайте» слово, яке відповідає на питання що?оплесками:

дім, дуб, шахтар, лікар, море, гроза, ховрах, стіл, парта, лікар, вчитель, школа, слон, ведмідь, сіно, роса, хлопець, нога, коліно, корівка.

  1. Я називаю слова- назви предметів, а ви впізнаєте: хто це?
  • Мед, вулик, квітка- бджола.
  • Голка, яблуко, сплячка-/ їжак/
  • Гребінь, курник, команда/ півень/
  • Яйце, сідало,зерно/ курка/
  • Молоко, сир, сіно/ корова/

 

  1. Назвати загальну назву до власних іменників.

Донецьк, Київ, Харків- міста.

Дніпро, Десна, Дністер- ріки.

Тетяна, Оленка, Сергійко- імена.

Мордовцева, Ісаєнко, Шепітько- прізвища.

ІУ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

ДРУГИЙ ГЕЙМ. ГЕЙМ ВИКОНАННЯ ПИСЬМОВИХ ЗАВДАНЬ

КАЛІГРАФІЧНА ХВИЛИНКА

Щоб слова і букви правильно писати, хвилинку каліграфії треба починати.

-3-   Яка охойна, симпатична хвилинка ця каліграфічна!

 

 Зошит швидко розгортайте, ручку правильно тримайте.

За осанкою всі стежте, з чистотою всі дружіть.

На « відмінно» напишіть.

  • Вимовимо слово « іменник».
  • Скільки складів в цьому слові?
  • Запишемо це слово, не відриваючи руки.
  • Придумайте речення з цим словом.

Я знаю частину мови- іменник. Іменик називає предмет.

ПРОБЛЕМНА СИТУАЦІЯ

  • Прочитайте слова, записані у стовпчик.
  • Що їх об єднує? / іменники, назви істот/

ХЛОПЧИК   ДІВЧИНКА  ДИТЯТКО

  • Додайте до них прикметник ГАРНИЙ, щоб утворилось словосполучення.

/ Хлопчик гарний, дівчинка гарна, дитятко гарне/

  • Чому довелося змінити прикметник?/ Тому що іменники різні/

ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  • Доберіть іменники до прикметника ГАРНИЙ.

/ Гарний день, ліс, хлопець, зошит/

  • Яким словом можна замінити ці іменники? / ВІН/
  • Доберіть іменники до прикметника ГАРНА./ Гарна дівчина, сорочка../
  • Яким словом можна замінити ці іменники? / ВОНА/
  • Доберіть  іменники до прикметника ГАРНЕ. / Гарне кошеня, слово, дитя/
  • Яким словом можна замінити ці іменники ? / ВОНО/

ВИСНОВОК : іменники бувають чоловічого, жіночого, середнього роду/

Іменники мають рід, визначати його вчись.

Як додаси « мій» і «він»- чоловічий буде рід.

А жіночий, дуже просто :» моя»,» вона»: мама, ложка.

« Моє»,»воно»_ це середній: поле, сонечко і небо.

 

  • Здогадалися, яке слово можна додати до іменника чоловічого роду ? Жіночого? Середнього?
  • Це слова – помічники.

РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ПРАВИЛОМ.

ЖІНОЧИЙ РІД - ВОНА, МОЯ : МАТИ, СІЛЬ, ЗЕМЛЯ ТВОЯ.

ЧОЛОВІЧИЙ РІД- ВІН , МІЙ : стіл, портфель, диван і бій.

СЕРЕДНІЙ РІД- МОЄ, ВОНО : поле , озеро й вікно.

  • Ознайомлення з теоретичним матеріалом с. 23
  • Колективне виконання вправи 48.
  • Коментоване списування Впр. 49
  • ДИДАКТИЧНА ГРА « ЯКИЙ ЗВУК ВИПАВ»
  • У коси великі роги./ КОЗИ/РІД- ЖІНОЧИЙ.
  • Над синім морем літали майки./ Чайки/ РІД – ЖІНОЧИЙ.
  • У Буратіно великий рис./ НІС/ РІД- ЧОЛОВІЧИЙ
  • Біля річки ніс очерет./ Ріс/. Частина мови- дієслово./
  • На білку сів дятел./ Гілку/- РІД- ЖІНОЧИЙ/

ДИКТАНТ- АНАЛОГІЯ. РОБОТА З СИГНАЛЬНИМИ КАРТКАМИ «Ж.Р.» « Ч.Р.» « С.Р.»

П є-..., сьогодні-.., йорж-.., Сашко-.., Піски-...., Айдар-..., Луганськ-..., читати-...

ЗАПИСАТИ ВЛАСНІ ІМЕННИКИ:

Шевченко, місто, село, учень, Мар янка, січень, Дніпро, місяць, карпати.

ЗАПИСАТИ ІМЕННИКИ, ЩО ПОЗНАЧАЮТЬ ІСТОТИ.

Космонавт, пшениця, шахтар, учениця, кукурудза, бджода, ведмідь, верба, джміль, черешня, дятел, фіалка.

 

-4-

ГРА « ЗАКІНЧИ ФРАЗЕОЛОГІЗМИ»

Вказати рід іменників. Визначити частину мови.

  1. Зарубати на / носі/- іменник чол. роду
  2. Куй залізо, поки /гаряче/- / прикметник/
  3. Як кіт/ наплакав/./ Дієслово/

ГРА « ПЕРЕКЛАДАЧІ»

Перекладіть з російської мови. Вкажіть частину мови. Визначіть рід іменників.

Доска/ дошка- іменник жіночого роду/, место, красный, дежурить.

ГРА « ДОБАВЛЯНОЧКА»

Хто? І ЩО? Як дві руки у матусі- мови.

З ними воду п ють пташки, сіно їсть корова.

Хто? І ЩО? Це два брати, і нема секретів

В тім,що вказують вони на слова – предмети.

Для людини і тварини найдорожче- це /хто?/ / дитина/Якого роду це слово?/ жіночого/

Для корови- це /хто?/ / телятко/.Якого роду це слово ?/ середнього/

Для кози-/ козенятко/,для вівці-/ ягнятко/, свинці любе-/ поросятко/, а для курки це-/ курчатко/.

Краще в світі немовлятко !

СЛОВНИКОВА РОБОТА

Запишіть відгадки і запам ятайте їх написання.

  • По дроту ходить, пітьму розгонить./ Електрика/
  • Немає рота й язика, та цілий день не замовка./ Радіо/
  • Визначте рід цих іменників.

У. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Визначення роду іменників./ впр. 50/

2. Утворення споріднених іменників різного роду.

Кіт- / кішка, кошенятко/

Ведмідь-/ ведмедиця, ведмежа/

Лис-/ лисиця, лисеня/

Заєць-/ зайчиха, зайченя/

Вовк-/ вовчиця, вовченя/

У1.ПІДСУМОК УРОКУ

  • Якого роду бувають іменники?
  • ГРА « ХТО ЦЕ?»/ УЧЕНЬ- ЧОЛ. РОДУ/....

ГРА- АУКЦІОН» ЩО ЦЕ ?»- стіл, диван, шафа..В цьому слові../букв, звуків, частина мови, складів, наголос падає на.., можна перенести так.., відповідає на питання, має такий рід../

У11. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Впр. 51 с. 24 правило с. 33

 

 

docx
Додано
14 серпня 2019
Переглядів
672
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку