Урок-гра «У царстві прислівника»
Мета: узагальнити знання учнів про прислівник, а саме про розряди прислівників за значенням, морфологічні ознаки прислівника, орфограми, пов’язані з правописом прислівників; розвивати вміння використовувати прислівники у мовленні; сприяти вдосконаленню вміннь знаходити прислівники в реченні, аналізувати мовний матеріал, розвивати пунктуаційну грамотність, вміння конструювати речення, виховувати шанобливе ставлення до рослинних символів України, культуру спілкування.
Обладнання: картки, алфавіт для криптограми, відеоролики до пісень, мультимедійна дошка, проектор, рослинна карта України.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок.
Епіграф: Без верби і калини нема України.
Народна мудрість
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
IІI. Актуалізація опорних знань учнів.
Розподільно-кодовий диктант (в першу колонку - разом, в другу окремо, в третю – через дефіс). Підкресливши перші літери кожного рядка, знайдете ключ.
Утрьох, рік у рік, спересердя-таки, тень-телень, от-таки, і вдень, і вночі, крикливо, раненько, рано-пораненьку, до запитання, на щастя, абиде, їстівно, аби з ким, отож-бо, назавжди, нишком-тишком, абияк, абиде-таки.
Ключ – Україна – рідна сторона.
ІУ. Оголошення теми і мети уроку. Мотиваційний момент.
На сьогоднішньому уроці ми узагальнимо все те, що вивчили про прислівник, зокрема написання літер и та і в кінці прислівників, літери н та нн у прислівниках, написання не та ні з прислівниками, написання прислівників разом, окремо та через дефіс. Але недарма ми розпочали наш урок із розподільно-кодового диктанту з ключем: «Україна – рідна сторона». Адже Україна – це місце, де народились наші діди та батьки, місце, де народилися ми. І, як справжні патріоти своєї держави, ми повинні знати традиції та звичаї свого народу, обряди та символи. На попередній уроках ми знайомилися з народними обрядами, традиціями, народними святами. А на сьогоднішньому уроці не лише повторимо все вивчене про прислівник, а й пригадаємо й символи України, зокрема рослинні. Сьогодні ви працюєте в групах, де спільно будете виконувати завдання й знаходити правильні відповіді. Отож розпочнемо.
Завдання уроку:
V. Вправи на закріплення.
Запитання команді 1:
Запитання команді 2:
Запитання команді 3:
2.1. Переписати речення та пояснити правопис прислівників. З’ясувати спосіб творення..
1 група - Закувала зозуленька в лузі на калині, тяжко/важко проживати на чужій чужині.
2 група - Кущ калини, до пояса потонувши в заметах, де/не/де червоніє ягіддям.
3 група - Калина у гаптованій сорочці із солов'єм зустрілась віч/на/віч.
Учитель: Про який рослинний символ ідеться у цих реченнях?
На дошку кріпиться частина карти із калиною.
Відеоролик про калину - https://www.youtube.com/watch?v=svT7c2Xb0Q8
Легенда про чорнобривці
Жила колись в одному селі сім’я. Звичайні, трудящі люди. Сталася в них радісна подія – народилася трійня, три сини-соколи. Такі в них були карі очі, як мед гречаний, такі чорні брови, такі схожі між собою, що рідні, не змовляючись, назвали їх Чорнобривцями, хоч кожен мав своє ім’я. Коли підросли, то виявилось, що й таланти в них однакові і різні водночас: один був золотарем, другий гончарем-кераміком, третій різьбярем дерева-кістки-рога. На всю країну стали славні хлопці, звідусюди приїздили подивитись на їх майстерність, придбати бодай одну річ, яка сподобалася.
Трапилось так, що село, де жили хлопці, на якийсь час опинилося в полі дій безкінечних війн, які вели між собою люди. Село намагалось жити своїм повсякденним чином, але одного дня ввірвався ворожий загін, до грабежу-розбою взялися. Цупили все, що їм подобалось. Дійшли до хати майстрів-чорнобривців. Розгребли все, що було в майстерні. Розгорілися жадобою і забрали в полон майстрів. Як не благали, як не відкуплялись – ніщо не допомогло: повезли хлопців у чужу землю.
Тяжко тужили батьки, а від синочків ані чутки, ані звістки.
Ішли роки, підросла сестричка. Бачила, які сумні тато й мама, усе допитувалась – чому? Довго не розповідали, а потім якось бабуся все оповіла. І вирішила дівчина йти в чужий край, шукати братів. Ніякі вмовляння не допомогли.
Довго блукала дівчина світом: ніхто не чув про чорнобривців. А потім якийсь дід сказав їй: «Це, мабуть твої брати були! Вони всі троє однаковісінькі та такі ж гарнесенькі. Хан їх і голодом морив, і бив, наказуючи працювати. А вони одне у відповідь:
– Відвезіть нас додому. Ми будемо працювати, і все зроблене забирайте. Але тільки вдома ми можемо робити такі речі, як ви бачите.
Стільки тих виробів привезли з ними. Хан наказав їх бити, поки не згодяться працювати. Забили їх до смерті»…
– Дідуню! А де вони поховані?
– А їх ніхто не ховав. Хан наказав викинути в степ. Там зараз тільки кісточки тліють.
– Покажіть, де це! Благаю Вас!
Позбирала в торбинку кісточки братів, бо вже мало що й лишилося. Схудла, змарніла, але дійшла додому. З великою радістю зустріли батьки і все село дівчину. Поплакали над долею хлопців-чорнобривців та й розійшлися. А батьки поховали в садку останки своїх синів.
За якийсь час побігла дівчина в садок, як щоранку це робила, і зачудувалася: на могилці братів розцвіли дивні квіти. Покликала батьків, і ті водночас мовили: «Чорнобривці!» Полюбили ті квіти на Україні, рідко біля якої хати їх немає. Отак повернулися нетлінною красою додому хлопці-чорнобривці.
Учитель: Про який рослинний символ ідеться у цих реченнях?
На дошку кріпиться частина карти із чорнобривцями.
Відеоролик про чорнобривці - https://www.youtube.com/watch?v=ZtGfg4RYZdU
1 група - Верба і дівчина приймуться….. Верба, як трава лугова: ти її покоси, а вона ….. виросте. Де не повернешся, ….. золоті верби ростуть.
Довідка: кругом, де-небудь, знову.
2 група - Зігнувся, …. як верба над водою. Якщо листя верби …. не опадає, то це ознака холодної зими. Якщо по вербових гілках стікає сік, ……чекай дощу.
Довідка: довго, з дня на день, похмуро.
3 група - Якщо взимку стояла холодна погода, а на вербі розпустилися котики й бруньки, то через тиждень буде….. Де росте …верба, там і чиста вода. Верба зацвіла, ….стане тепло, літо буде тепле й щедре на мед.
Довідка: густо, надворі, тепло.
Учитель: Про який рослинний символ ідеться у цих реченнях?
На дошку кріпиться частина карти із вербою.
1 група:
18-7-6-1-3-18-19 ще гула метелиця,
15-21-24-4-19-17 лежав біленький сніг.
А вже барвінку листя стелеться
Зеленим килимом до ніг.
2 група:
Воно під снігом і під кригою
22-24-17-16-12-18-18-19 зелень берегло.
І 3-20-7-21-29-7 стрілося з відлигою,
Зустріло 22-19-18-33-28-18-19 тепло.
3 група:
Як 20-7-21-7-17-19-9-18-19 та 19-22-16-1-3-16-7-18-19
Весна з’являється на світ,
То квітне 21-1-6-12-22-18-19 й 16-1-22-15-1-3-19
Барвіночку синенький цвіт.
Недавно ще гула метелиця,
Кругом лежав біленький сніг.
А вже барвінку листя стелеться
Зеленим килимом до ніг.
Воно під снігом і під кригою
Сумлінно зелень берегло.
І вперше стрілося з відлигою,
Зустріло сонячно тепло.
Як переможно та ославлено
Весна з’являється на світ,
То квітне радісно й ласкаво
Барвіночку синенький цвіт.
Учитель: Про який рослинний символ ідеться у цих реченнях?
На дошку кріпиться частина карти із барвінком.
Відеоролик про барвінок - https://www.youtube.com/watch?v=YQUMDQYUblU
VІ. Підсумки уроку. Оцінювання.
Учитель. Отже, ми сьогодні з вами повторили вивчений матеріал про прислівник.
- Чи усі завдання уроку виконані?
VІІ. Домашнє завдання.
Скласти твір-мініатюру за прислів’ям «Без верби і калини нема України», використовуючи прислівники.
Завдання:
Переписати речення та пояснити правопис прислівників. З*ясувати, яким способом творення вони утворені.
1 група - Закувала зозуленька в лузі на калині, тяжко/важко проживати на чужій чужині.
Переписати речення та пояснити правопис прислівників. З*ясувати, яким способом творення вони утворені.
2 група - Кущ калини, до пояса потонувши в заметах, де/не/де червоніє ягіддям.
Переписати речення та пояснити правопис прислівників. З*ясувати, яким способом творення вони утворені.
3 група - Калина у гаптованій сорочці із солов'єм зустрілась віч/на/віч.
Перепишіть прислів*я, вставляючи із довідки слова.
1 група - Верба і дівчина приймуться….. Верба, як трава лугова: ти її покоси, а вона ….. виросте. Де не повернешся, ….. золоті верби ростуть.
Довідка: кругом, де-небудь, знову.
Перепишіть прислів*я, вставляючи із довідки слова.
2 група - Зігнувся, …. як верба над водою. Якщо листя верби …. не опадає, то це ознака холодної зими. Якщо по вербових гілках стікає сік, ……чекай дощу.
Довідка: довго, з дня на день, похмуро.
Перепишіть прислів*я, вставляючи із довідки слова.
3 група - Якщо взимку стояла холодна погода, а на вербі розпустилися котики й бруньки, то через тиждень буде….. Де росте …верба, там і чиста вода. Верба зацвіла, ….стане тепло, літо буде тепле й щедре на мед.
Довідка: густо, надворі, тепло.
Криптограма
1 група:
18-7-6-1-3-18-19 ще гула метелиця,
15-21-24-4-19-17 лежав біленький сніг.
А вже барвінку листя стелеться
Зеленим килимом до ніг.
2 група:
Воно під снігом і під кригою
22-24-17-16-12-18-18-19 зелень берегло.
І 3-20-7-21-29-7 стрілося з відлигою,
Зустріло 22-19-18-33-28-18-19 тепло.
3 група:
Як 20-7-21-7-17-19-9-18-19 та 19-22-16-1-3-16-7-18-19
Весна з’являється на світ,
То квітне 21-1-6-12-22-18-19 й 16-1-22-15-1-3-19
Барвіночку синенький цвіт.