Приголосні дзвінки і глухі. Змісторозрізнювальна функція дзвінкості- глухості

Про матеріал

за допомогою спостережень показати дітям різницю між дзвінкими та глухими звуками; виявити змісторозрізнювальну функцію дзвінкості-глухості; закріпити вміння складати повідомлення за малюнком і даною схемою.

Перегляд файлу

Тема: Приголосні дзвінки і глухі.Змісторозрізнювальна функція дзвінкості- глухості

 

Мета: за допомогою спостережень показати дітям різницю між дзвінкими та глухими звуками; виявити змісторозрізнювальну функцію дзвінкості-глухості; закріпити вміння складати повідомлення за малюнком і даною схемою.

Хід уроку

1.Мотивація діяльності

  • Що ми робимо на уроках навчання грамоти?

(Будуємо звукові моделі слів.

Складаюмо повідомлення за малюнком.

Складаємо повідомлення за схемою)

  • Мені передали два конверти з якимись закодованими повідомленнями.Може, наші знання про схеми допоможуть нам розкодовувати ці повідомлення?

2.Контрольно-оцінювальні дії щодо наявного знання

(На дошці малюнки та схеми)

Завдання 1. (Зображена коза).

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 2.(Зображена дівчина з довгою косою)

 

 

 

  • Чим відрізняються схеми повідомлення? Кількість слів? Словами-назвами?
  • А чи не помітили ви чогось особливого в останніх словах цих повідомлень?
  • Це різні слова чи одне й те ж саме? Чому ви так вважаєте?

 

К о з а – к о с а

  • Порівняйте  звукові моделі слів. Якими звуками вони відрізняються?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Що виходить? Слова різні, а моделі однакові. У чому вони однакові?
  • Давайте порівняємо звуки.

 

[к][о][з][а]

                        =       =       =     =   =

[к][о][с][а]

 

  • Чим відрізняються звуки [з] - [с]? Чкі органи мовлення працюють при вимові звуків [з] і [с] ?
  • Покладіть руку на горло й послухайте, що там відбувається, коли ми вимовляємо ці звуки.
  • Коли ми вимовляємо звук [з], то голосові зв’язки напружуються – «дзвенять», а коли  - [с], то вони не працюють. Отже, звуки  [з] і [с] різні.Давайте придумаємо, як показати на моделі, що один приголосний  вимовляється дзвінко, а другий – глухо.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Домовимося позначати дзвінкий приголосний за допомогою крапочки, а відсутність її свідчитиме про, те що приголосний глухий.

 

дзвінкий звук,

 

 

 

 

 

 

 

     глухий звук.

 

 

3.Контрольно-оцінювальні дії щодо нового знання

  • Спробуємо в парах перевірити, чи зможете ви визначити глухі та дзвінкі приголосні в слові.

(Можна використати текст казки «Про приголосні звуки» з підручника «Сонечко».)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Фізкультхвилинка

 

5.Продовження роботи з формування контрольно-оцінювальних дій

  • А тепер я ускладнюю завдання. Давайте перевіримо, чи зможете ви в парах підібрати слова, які починаються на дзвінкий  або глухий приголосний.Показую фішку, а ви в парах обговорюєте можливі слова, а потім , домовившись, хором назвати назвати своє.

 

  • А тепер ще більш складне завдання. Чи зможете ви до запропонованих моделей  утворити склоди (на  дошці задані звукові моделі).

6. Підсумок уроку

  • Що нового про звуки ви дізналися на уроці?
  • Чи навчилися  відрізняти дзвінкі від приголосних?
  • Кому легко вже це робити самостійно?
  • Як ви домаєте, над  чим нам варто попрацювати на наступному уроці?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді:

  • У садку пасеться коза.
  • На полі пасеться коза.

Діти аналізують кожне запропоноване повідомлення, співвідносячи їх зі схемою.Відбирають правильні варіанти.

Відповіді:

  • Удівчини красива коса.
  • У Ганнусі пишна коса.
  • У Алли чорна коса.

Діти аналізують кожне запропоноване повідомлення, співвідносячи їх зі схемою.Відбирають правильні варіанти.При обговоренні питання, чим відрізняються слрва «коза» - «коса», спочатку важливо звернути увагу на різнеїхнє значення. Між двома малюнками, розташованими на дошці, поставити знак нерівності:

«коза»      =      «коса».

 

Учні за допомогою фішок складають звукрві моделі слів, промовляючи кожен звук  у повному слові. У відповіді звертають увагу на те, що в обох словах по два склади, другий склад наголошений.

 

 

 

 

 

Діти інтонують кожний звук у словах  попарно:

[ к ] - [ к ], [ о ] - [ о ], [ з ] - [ с ],                                                [ а ] - [ а ]

І відмічають знаками =  і   =

 

 

 

Діти спостерігають за роботою органів мовлення й спочатку віділяють лише язик і зуби.Учитель звертає їхню увагу на наявність голосових зв’язок.

Учні вимовляють звуки по черзі, поставивши руку на горло.Цим  «методом» розрізнення дзвінких і глухих приголосних звуків будуть користуватись доти, поки не запам’ятають, які приголосні дзвінкі, а які глухі.   

 

 

 

 

 

 

 

Діти обговорюють пропозиції щодо позначення.

Учитель звертає увагу на позначення, запропоноване в підручнику «Сонечко» (стор.85)                              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Найкраще цей етап  уроку провести в ігровій формі, використавши аналітико-синтетичні вправи. Шестилітки швидко втомлюються, тому ігрові ситуації дуже важливі.

Учитель вимовляє слова, а учні  самостійно перевіряють, чи  «дзвенять» їхні голосові звязки, потім у парах обговорюють свою  точку зору  й вибирають фішку, кладуть її перед собою на парті. Пара, яка  працює біля дошки, вибирає фішку і показує її дітям.Усі  інші покузують : «згідні» - «не згідні».

 

 

 

 

 

Одна пара називає своє слово, а інші – показують: «згідні» - «не згідні».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мотивація до наступного уроку.


 

doc
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
13 березня 2019
Переглядів
1037
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку