Вживання прикметників для всебічної характеристики предметів

Про матеріал
Конспект уроку української мови в 4 класі з теми "Вживання прикметників для всебічної характеристики предметів"
Перегляд файлу

                 Тема. Вживання прикметників для всебічної  характеристики     

предметів.

  Мета: поглиблювати знання учнів про прикметник та його роль у мовленні; вдосконалювати вміння добирати влучні прикметники до іменників для всебічної характеристики предметів та повнішого розкриття думки; розвивати уяву. Мовлення учнів, збагачувати їх словниковий запас; виховувати культуру мовлення, любов до рідного слова, почуття прекрасного.

Обладнання: мовний  матеріал, ілюстрації   та малюнки  на  тему  “Зима”;  інд.картки; аудіозапис; комп'ютерне та мультимедійне обладнання. 

 

Хід  уроку

 

І. Організаційний момент.

       Встаньте, діти, всі рівненько.

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться ви до мене,

Поверніться, посміхніться до гостей,

Привітайтесь: «Добрий день!».

Всім присутнім бажаємо щастя і добра!

А тепер до роботи нам братись пора!

Та щоб добре працювати, слід себе налаштувати

На сьогоднішній урок!

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

 

- Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок.

(Цікавим, навчальним, трохи казковим, веселим, світлим, загадковим і т.д.)

- А ви на уроці якими повинні бути?

(Уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими.)

- А я на уроці якою повинна бути?

- Отже, якщо ви будете такими, то ми разом утворимо цікавий, творчий, продуктивний урок.

(Діти вішають сніжинки)

 

- Побажайте один одному успіху. На полях позначте свій настрій.

 

о якої частини мови, на вашу думку, належить слова - відповіді?                          (Прикметник).

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

- На сьогоднішньому уроці ми будемо розширювати свої знання про прикметник, розкриємо глибше його значення та роль у мовленні. А також поринемо у улюблену пору року багатьох людей, особливо дітей.

 

ІV.Актуалізація опорних знань.

 

- Як можна зобразити побачене взимку? Ми будемо це робити словом, художники зобразуюють зиму пензлем і фарбами. Композитори використовують музику, що  передати красу зими.

 

1. Перегляд репродукцій картин.

 

- Перегляньте картини, щоб перейнятись красою зимового пейзажу.

- Як художники передають красу зимової природи?

- В кінці уроку ми побачимо репродукцію картини американського художника-сучасника Роберта Дункана.

 

2 . Слухання музики Вівальді «Зима».

- Які картини постають у вашій уяві? Якій порі року присвячено музичний твір? Який настрій музики?

- Зима – улюблена пора року багатьох людей. Особливо прекрасною є природа взимку.

- Сьогодні у нас особливий урок - урок краси.

 

3. Складання сенкану «Зима».

 

4. Каліграфічна хвилинка.

З з зим онук кА мА зимонька   зима

Здрастуй, зимонько прекрасна!

Білолиця, світла, ясна!

Всі тебе вітають,

Щиро прославляють!

 

5. Гра «Сніжки».

       Загадка

Білий як пір’їна, холодний як крижина. 
 

- Що виражає прикметник?

- На які запитання відповідає?

- За чим змінюється прикметник?

- З якою частиною мови найчастіше пов'язаний в реченні?

- Яким членом речення виступає?

 - Яку роль виконує прикметник у мовленні?

- Який рід мають прикметники з каліграфічної хвилинки? Чому? Змініть їх і утворіть прикметники чоловічого, середнього роду, множини. Яке закінчення?

 

V.Сприймання і усвідомлення  матеріалу.

 

1. Гра «Впізнай предмет».

- Яка основна роль і значення прикметників? Опишіть, предмет (по одному прикметнику кожен учасник групи) так, щоб його інші учні впізнали.

Ялинка, сонце, мороз, лід, завірюха, ліс, небо.

 

2. Добір прикметників (по групах).

 

- Послухайте звук, впізнайте і доберіть якомога більше прикметників, до слова, що охарактеризувати з різних боків.

         Звук вітру і снігу.

 

 

-  Яким же буває сніг розповів Сухомлинський. 

  •                Діти, а чи знаєте ви якого кольору буває сніг взимку?

 Випишіть з оповідання В. Сухомлинського “Як змінюється колір снігу” словосполучення іменників з прикметниками.  Визначте і надпишіть відмінок прикметників.

 Коли сходить вранішнє сонце, снігові замети рожеві. Це сонце забарвлює їх своїм промінням. Сонце піднімається, а сліпучий сніг починає танути.  Он в степу на білому килимі пурхає пташка.

 Сонечко схилилось до заходу. Синюватий сніг , мов небо відбивається в блискучому дзеркалі.

Сонце зайшло. Відблиск вечірньої заграви ліг на замети. Ніби їх сонце облило багряними барвами. Гасне заграва - і багряний відблиск на снігу згасає.

 

3. Складання словосполучень.

 

  • Перегляньте відео і подумайте, якою буває зима? Яким буває настрій взимку? Чи всім подобається зима?
  • Складіть словосполучення іменника і прикметника, які б характеризували зиму з позитивної сторони, і з негативної.

І група – зимові канікули, різдвяні свята, новий рік, веселі ігри, мякий сніг, новорочіні подарунки, …

ІІ група – довгі ночі, короткі дні , голодні пташки, простудні захворювання, слизькі дороги…

 

Виконання усно вправи 197

  • Прочитайте текст. Про що в ньому розповідається? Чи завершений він? Як ви розумієте слово літачки?
  • Продовжіть текст, використовуючи опорні слова. (…і замурує кожну шпарину. Триває довга ніч. Голодні пташки поселяються ближче до житла людей і чекають на допомогу. Але не всім пернатим вдається перезимувати.

 

4. Вправа «Відкрий зображення».

І група

Зєднати іменники, що утворилось порівняння і доповнити прикметниками

Сніг, мов біла скатертина

Сніжинки, наче сріблисті метелики

Земля, немов біле море.

Вітер, немов сердитий розбишака

Ялинка, ніби зачаровані красуні

Кучугури, як теплі ковдри

Зима, мов сива бабуся

ІІ група

Утворити словосполучення прикметника з іменником в прямому і переносному значенні:

Пухнастий сніг і хутро

Важка ноша і хмара

Скляний посуд і річка

Срібний ланцюжок і іній

Чорний колір і небо

Сердита людина і віте

Колюча голка і мороз

 

5. Вправа «Оживи текст». Доповнення тексту прикметниками.

 

І група. Доповнити текст прикметниками так, щоб вийшов текст із позитивним, веселим настроєм, зобразив сонячну і веселу зиму.

ІІ група. Доповнити текст прикметниками так, щоб вийшов текст із негативним тривожним  настроєм, зобразив глибоку, сувору чи навіть злу зиму.

 

Лісом крокує зима. На землі лежать кучугури снігу. Замети вкрили пеньки та листя. Дерева хитаються від вітру.  У кожухах сплять ялинки. Мороз скував річки.

 

6.   Робота в групах.

ПРОЗАЇКИ

 Прилетіла до нас холодна красуня на білому коні. Застигли, скуті холодом, могутні дуби. Мовчки дрімають сумні сосни і ялини.

Пролітає яскравий сніжок і осідає білим килимом на землю. Покриває голі кущі та дерева. Стоять ялини у теплих пухових шапках і з цікавістю спостерігають за всім, що відбувається навколо.

ПОЕТИ

                                (Що зробила? Що?) сизокрила,

                            (Яким? чим? що? ) вкрила.

                            (Звідки? що роблять? які?) сніжинки

                            (Хто? що зробили? які?) хатинки.

(настала, зима, білим, пухнастим, снігом, землю, з неба, падають, дрібненькі, діти, зліпили, кахкові.

 

7. Розповідь за картиною. Прикрашання ялинок.

 

V. Підсумок уроку.

      - Яке значення прикметників?

- Чи справдились ваші очікування?

 

  VІ.     Домашнє завдання.              

doc
Додано
13 березня 2019
Переглядів
3433
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку