Тема: Узагальнення і систематизація знань з теми: «Фразеологізми» (Урок-гра)
Мета: поглибити й систематизувати знання учнів, одержані на попередньому уроці щодо різновидів фразеологізмів; формувати загальнопізнавальні вміння з’ясовувати походження і значення фразеологічних зворотів; удосконалювати вміння використовувати їх в усному та писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу підвищувати мовну культуру учнів, виховувати почуття любові до Батьківщини.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Культура мовлення і стилістика: уживання прислів’їв, приказок, крилатих виразів, афоризмів відповідно до їх значення.
Текст (риторичний аспект): розвиток умінь увиразнювати мовне оформлення висловлювання за допомогою лексико-фразеологічних засобів.
Міжпредметні зв’язки: використання синонімів, антонімів у творах усної народної творчості (література).
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, вироблення практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
Старт
|
Стійкі сполучення слів, які за значенням дорівнюють одному слову |
Фразеологізми |
Розділ мовознавчої науки, який вивчає фразеологізми |
Фразеологія |
Визначити джерело фразеологізмів: олімпійський спокій, вогонь Прометея |
Давньогрецька, антична міфологія |
Визначити джерело фразеологізмів: з одного тіста, грати першу скрипку |
Мова людей певної професії |
Чи може фразеологізм виконувати синтаксичну функцію? Яку? |
Виступає одним членом речення ( присудком, додатком) |
Роль фразеологізмів у мовленні |
Допомагають виразніше передати певну думку, роблять висловлювання яскравим, образним, емоційним |
Які ви знаєте особливості фразеологізмів |
Лексичне значення фразеологізму не випливає з лексичного значення слів, не можна вилучати чи замінювати слова у фразеологізмі |
Народний вислів повчального змісту, що виражений реченням. Він формулює життєву закономірність або передає узагальнений суспільний досвід |
Прислів’я |
Стійкий образний вислів, який відзначається лаконічною будовою. Він не формулює певної закономірності чи правила, не має повчального змісту |
Приказка |
Короткий влучний вислів, що виражає яку-небудь узагальнену думку |
Афоризм |
Лексичне значення яких слів можна визначити за фразеологічним словником? |
Фразеологізмів |
Фініш |
Вчитель роздає малюнки де зображено тварину або річ, а діти записують фразеологізми із цим словом:
Баран – як баран на нові ворота. Свиня – у свинячий голос. Кіт – як кіт наплакав. Рак – як рак свисне. Муха – як муха в окропі. Губи – надути губи. Зуби – покласти зуби на полицю. Заєць – за двома зайцями Вода – водою не розлити. Шия – сидіти на шиї. Язик – тримати язик за зубами. Ніс – задирати носа.
3. Гра «Хто швидше?»
Продовжте речення. Розкрийте зміст прислів’їв.
Який батько … такий син Що посієш … те й пожнеш Зробив діло… гуляй сміло Вовків боятися… в ліс не ходити Вік живи… вік учися Краще один раз побачити… нiж сто раз почути. Козацькому роду… нема переводу Хто рано встає… тому Бог подає Брехнею світ пройдеш… та назад не вернешся
ІV. РУХАНКА
Учитель дає учням малюнки за якими треба розшифрувати фразеологізм та пояснити його значення.
На картках написані фразеологізми, один учень показує певні рухи, а учні повинні відгадати фразеологізм і пояснити його.
VІІ. Домашнє завдання: підготуватися до контрольної роботи