Урок-гра "Вправна майстриня"

Про матеріал
Розробка має мету: навчальну – збагатити й узагальнити знання учнів про в’язання гачком як вид декоративно-ужиткового мистецтва; розвивальну – сприяти розвитку творчих здібностей учнів, бажання берегти національну культуру, красу та неповторність в’язання гачком, кмітливість, творчу уяву, естетичний смак; виховну – виховувати любов до національної культури, народної творчості. Умови гри. Грає дві команди, кожна з них обирає капітана. Журі з учителів у складі 3-х осіб оцінюють роботу команд. Гра складається з 6 турів. Кожен тур оцінюється у балах. Підсумковий позакласний захід для учнів 7 класів. Ведучий – вчитель трудового навчання. Обладнання: чорний ящик, картки із завданнями, сигнальні картки, вислів-епіграф на дошці, домашнє завдання команд (квітка з пелюстками-завданнями); гачки, нитки, схеми для в’язання.
Перегляд файлу

                                               УРОК-ГРА «ВПРАВНА  МАЙСТРИНЯ»

Мета:

навчальна – збагатити й узагальнити знання учнів про в’язання гачком як вид декоративно-ужиткового мистецтва;

розвивальна – сприяти розвитку творчих здібностей учнів, бажання берегти національну культуру, красу та неповторність в’язання гачком, кмітливість, творчу уяву, естетичний смак;

виховна – виховувати любов до національної культури, народної творчості.

Умови гри. Грає дві команди, кожна з них обирає капітана. Журі з учителів у складі 3-х осіб оцінюють роботу команд. Гра складається з 6 турів. Кожен тур оцінюється у балах. Підсумковий позакласний захід для учнів  7 класів. Ведучий – вчитель трудового навчання.

Обладнання: чорний ящик,  картки із завданнями, сигнальні картки, вислів-епіграф на дошці, домашнє завдання команд (квітка з пелюстками-завданнями); гачки, нитки, схеми для в’язання.

Епіграф:                                                    Що вміти – за плечима не носити

                                                                                                              (народна мудрість)

                                                                      ХІД  ЗАХОДУ

І. Організаційний момент

Вступне слово вчителя

   Шановні гості, дорогі семикласники!

Наша зустріч буде дуже цікавою,і присвячена вона  … підказкою нам буде  чорний  ящик (знаходиться на столі або вносить учениця).

  Хто і коли придумав  її, ніхто не знає, але вже давно відомо, що народилася вона задовго до нашої ери. ЇЇ продукт було знайдено археологами в одній з гробниць. Пізніше, в ХІІ ст., в Європі вона перетворилася на домашню роботу. Цікаво, що нею спочатку займалися тільки чоловіки. ЇЇ наслідки вражають своєю красою, майстерністю і сьогодні. Про що йде мова? Що в чорному ящику?

 (Вона – це техніка в’язання;  у ящику знаходяться: гачок для в’язання,  клубок ниток, в’язаний виріб - серветка)

   Так, правильно! Сьогодні ми зібралися для того, щоб продемонструвати свої знання, уміння, навички з в’язання гачком, оцінити їх, побачити успіхи.

    Дівчата, кожен з вас буде старатися це довести  під час проведення гри «Вправна майстриня». Хочу побажати вам бути дружніми, уважними, активними, а поважному журі бажаю об’єктивно оцінювати успіх кожної команди і кожного її члена. Тож, починаємо.

  Я запрошую наших учасників: команди «Петелька» та «Ниточка».

- Обирається журі з учителів у складі 3-х осіб.

- Команди представляють девіз і привітання.

 

«Привітання команд» (2 бали)

Команда «Петелька».

Капітан команди. Вас вітає команда «Петелька».

Наш девіз:

                                              Ми вперед  будемо йти,

                                              Щоб дійти до мети.

                                              Команда наша просто клас,

                                              Ми вітаєм усіх вас.

 

Команда «Ниточка»

Капітан команди. Вас вітає команда «Ниточка».

Наш девіз:

                                       Ми прийшли до вас

                                              Гарно грати,

                                              Бали кращі забирати.

                                              Ми вперед будемо йти

                                              І не відступати,

                                              Ми вперед будемо йти

                                              І цікаво грати.

ІІ. Проведення  гри

 І тур: «Далі, далі …» ( команди повідомляють про відповідь на запитання сигнальною червоною карткою; в разі відсутності відповіді, читається наступне запитання; кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал)

 

  1. Гачки бувають: дерев’яні, металеві, кістяні …                            (пластмасові)
  2. Після завершення роботи  гачок слід сховати …       

                                  (у коробочку, шкатулку або застромити у клубок з нитками)

  1. Ряд повітряних петель – це                                                                        (ланцюжок)
  2. Гачки мають номер від 1 до…                                                                   (шести)
  3. Виготовлений плетений виріб слід прати в теплій воді, температура якої….                                                                                                                 ( 400 С)
  4. Скільки потрібно петель підйому при в’язанні стовпчика з накидом?

                                                                                                                      (дві петлі)

  1. Загострений кінець гачка називається                                                      (борідка)
  2. Плетений виріб необхідно тримати на відстані …             (30-35 см від очей)
  3. У якому столітті в’язання почало розвиватися як галузь виробництва? 

                                                                                                            (ХУ – ХУІ ст.ст.)

  1. Товщину гачка визначає …                                                (діаметр його голівки)
  2. Після прання плетений виріб потрібно …                           

                                                                         (загорнути в сухий  махровий рушник)

  1. З чого починають в’язання гачком?                        ( з вив’язування ланцюжка)
  2. В якому році було винайдено перший в’язальний верстат?            (1859 р.)
  3. Зберігати плетені вироби слід …                                         ( вільно складеними)
  4. Автором першого в’язального верстата є …         

                                                                           (Віль´ямс  ЛІ, англійський священик)

  1.  Скільки існує способів в’язання гачком?                                                   (два)
  2.  Так, назвати ці два способи в’язання гачком.                  (плоске та кругове)
  3.  Гачок – це в’язальний інструмент, який складається з ручки, стержня і …

                                                                                                      (голівки з борідкою)

  1.  Розрізняють гачки короткі (12…15 см) і …                             (довгі  35…45 см)
  2.  Гачок № 2 має діаметр головки …                                                             (2 мм)
  3. Товщину гачка добирають відповідно до       

                                                                      (товщини нитки, з якої в’яжуть виріб)

 

ІІ тур «Хто кращий» (завдання для команд на картках; час обговорення завдань 6 хв; виступи команд; максимальна кількість балів – 16)

 

Картка № 1

І. Які інструменти й матеріали використовують для в’язання гачком?

(7 балів;  для в’язання гачком використовують різні гачки: короткі (12 – 15 см) і довгі        (35 – 45 см), пряжу (бавовняну, льняну, вовняну, шовкову, синтетичну)

2. З чого починають в’язання гачком?

( 1 бал; в’язання будь-якого виробу розпочинають із вив’язування ланцюжка повітряних петель)

3. Якої товщини повинен бути гачок?

(2 бали; товщина гачка залежить від товщини ниток. Нитка має бути у півтора рази товща від заглибини біля борідки гачка)

4. Що таке плоске в’язання

(3 бали; це в’язання, яке має плоску форму: рушник, шарф,серветка, й однаковий вигляд із обох боків)

5. З якою метою зменшують кількість петель?

(1 бал; для зменшення ширини виробу відповідно до задуманої форми)

6. Що таке накид?

(2 бали; накидом називається нитка, накинута на гачок, коли на ньому вже є петля)

Всього балів: 16

 

Картка № 2

1.Які основні елементи в’язання гачком?

(4 бали; основні елементи в’язання гачком – це повітряна петля, півстовпчик, стовпчик без накиду, стовпчик із накидом)

2. Навіщо пров’язують петлю підйому?

(2 бали; для того, щоби краї в’язаного полотна не стягувались і ряди були однакової висоти)

3. Що таке повітряна петля?

(1 бал; це петля, яка вив’язується з робочої нитки)

4.Скільки існує способів в’язання гачком? Які?

( існує два способи в’язання гачком: плоске та кругле)

5. Що таке кругле в’язання?

(6 балів; це такий спосіб в’язання гачком, за допомогою якого виготовляють вироби об’ємної форми (рукавиці, шкарпетки, шапки); петля такого в’язання розміщені по замкненому колу, а виріб має лицьовий і виворітний боки)

6. Що таке філейне в’язання

(1 бал; це чергування повітряних петель зі стовпчиками з накидом)

Всього балів: 16

 

Під час обдумування запитань ІІ туру

Музичний номер від вболівальників (пісня; + 1 бал команді, яку називає вболівальник)

 

Підсумки журі за проведені конкурси

 

 ІІІ тур: конкурс капітанів «Хто спритніший» (капітани команд отримують однакові картки з переліком правил безпеки життєдіяльності та санітарно-гігієнічних вимог під час в’язання гачком; завдання: розподілити правила на дві групи - «Правила безпечної праці під час в’язання гачком», «Санітарно-гігієнічні вимоги під час  в’язання гачком»; завдання виконується на дошці; час 5 хв.; цей конкурс оцінюється у 10 балів)

 

Правила безпеки життєдіяльності. Санітарно-гігієнічні вимоги

  1. Гачок треба тримати на відстані 30 – 35 см від очей.
  2. Передавати гачок потрібно ручкою вперед, тримаючи його за гострий кінець (обережно).
  3. Під час в’язання гачком треба сидіти прямо, прихилившись до спинки стільця.
  4. Гачком працювати обережно, не розмахувати ним у повітрі і не підносити близько до обличчя.
  5. Лікті під час роботи тримати опущеними.
  6. Під час в’язання не можна сидіти близько один біля одного.
  7. Забезпечити достатнє освітлення робочого місця; світло має падати зліва або прямо.
  8. Після закінчення роботи слід  заховати гачок в спеціальну коробочку або ввіткнути у клубок ниток.
  9. Забороняється направляти гострий кінець у бік однокласниці.
  10. Не можна носити гачок у поліетиленовому пакеті.

 

Відповідь.

Правила безпечної праці  під час в’язання гачком:

  1. Не можна носити гачок у поліетиленовому пакеті.
  2. Під час в’язання не можна сидіти близько один біля одного.
  3. Забороняється направляти гострий кінець у бік однокласниці.
  4. Передавати гачок потрібно ручкою вперед, тримаючи його з а гострий кінець (обережно).
  5. Після закінчення роботи слід  заховати гачок в спеціальну коробочку або ввіткнути у клубок ниток.

Санітарно-гігієнічні вимоги під час в’язання гачком:

  1. Під час в’язання гачком треба сидіти прямо, прихилившись до спинки стільця.
  2. Лікті під час роботи тримати опущеними.
  3. Забезпечити достатнє освітлення робочого місця; світло має падати зліва або прямо.
  4. Гачок треба тримати на відстані 30 – 35 см від очей.
  5. Гачком працювати обережно, не розмахувати ним у повітрі і не підносити близько до обличчя.

 

Під час виконання завдання  ІІІ  туру капітанами команд

Гра з глядачами « Відгадайте загадку» (за правильну відповідь дається фішка, яка «отоварюється» по закінчені гри)

  1. Без рук, без ніг – під лавку плиг.                                                                             (Клубок ниток)
  2. Яким гребенем не розчешеш голову?                                                                               (Півнячим)
  3. Увесь світ одягає, а сама гола.                                                                                                    (Голка)
  4. Маленький, кругленький, а за хвіст не зловиш.                                                    (Клубок ниток)
  5. Є місто у школі – не схоже на клас,

Де виробів різних незмінний багаж.

Живуть там чарівнії різні клубочки,

Які в візерунки складаються точно:

Картини, панно, серветки й дрібнички –

Всілякі роботи лежать на поличках.                       

                          (Шкільна майстерня  з обслуговуючих видів праці)

ІУ тур: «Моторні ручки»  (всім учасникам команд пропонується зв’язати зразок за схемою: 10 повітряних петель, 1 рядок стовпчиків без накиду, 1 рядок стовпчиків з накидом

(не забувайте про дві петлі підйому);  час –  по закінчені  п’ятого туру; максимальна кількість балів за роботу кожної учениці – 3 бали)

 

Під час виконання практичного завдання ІУ туру

Художній номер від вболівальників  (+ 1 бал команді, яку називає вболівальник)

 

Підсумки журі

 

 У тур «Ти – мені, я – тобі», правильна відповідь оцінюється в 1 бал. ( кожна команда створила квітку, на якій чарівні пелюстки, на яких записані запитання чи загадка (домашня заготовка); кожний учасник  команди-суперника зриває листочок і дає відповідь. За кожну правильну відповідь – 1 бал; якщо команда, яка поставила запитання , сама не знає відповіді, то на неї накладається штраф – мінус 1 бал).

 

Запитання команди «Петелька»:

  1. Без чого не проживе жоден народ?                                        (Без їжі, роботи)
  2. Чому не можна носити гачки для в’язання в поліетиленовому пакеті?

                                                                                     (Щоб не поранитися, бо вони гострі)

  1. Як називається матеріал, що складається з ниток, які переплітаються?

                                                                                                                        (Тканина)

  1. Загадка:

Поринало, поринало, поки хвоста не стало.                         (Голка з ниткою)

  1. Загадка:

                            Чорні, білі, кольорові,

                            Шити все вони готові –

                            Сукні, шапки, рукавички,

                                       Допоможуть ці сестрички.                                             (Нитки)

 

Запитання команди «Ниточка»: 

  1. Загадка:

               Хвалить його кожен, любить його кожен, і дня ми прожити без нього не

            можем.                                                                                                   (Хліб)          

  1. Чому світло під час в’язання гачком має падати з лівого боку  або згори?                                                 (Щоб добре освітлювати робочу поверхню)
  2. Яке символічне значення червоного кольору?           

                                                                                        (Життя, здоров’я, кохання)

  1. Загадка:

Два пани вдягли одні штани                                                                 (Ножиці)

  1. Загадка:

           Лежить свинка, у неї поколена  спинка.                                          (Наперсток)

 

 УІ тур «Конкурс  кмітливих» (завдання для всієї команди, час  - по закінчені гри з глядачами «Віриш – не віриш»).

Завдання (письмове): скласти прислів’я про працю за поданими словами. За кожне прислів’я – 1 бал.

  1. Діла – сила.                                                                             (Без діла слабіє сила)
  2. Діла – слів                                                                       (Більше діла – менше слів)
  3. Діло – сміло                                                                   (Зробив діло – гуляй сміло)
  4. Дбає – має                                                                                  ( Хто дбає, той має)
  5. Камінь – вода                                                   ( Під лежачий камінь вода  не тече)

 

Під час проходження УІ туру

Гра з глядачами  «Віриш – не віриш» (за фішки)

(вчитель-ведучий зачитує правильне або неправильне твердження, треба дати відповідь: «так» чи «ні», попередньо піднявши руку; за правильну відповідь 1 фішка)

 

  1.  На робочому місці в майстерні  розміщувати лише той інструмент, який потрібен для роботи.

(Твердження правильне)

  1. Учень може починати виконання робіт у шкільній майстерні  після отримання дозволу вчителя.

(Твердження правильне)

  1. До початку занять у шкільній майстерні  учень повинен перевірити наявність і справність обладнання, інструментів.

(Твердження неправильне)

  1. Учень повинен приходити на заняття в шкільну майстерню після дозволу чергового.

(твердження неправильне)

  1. Безпечна праця в шкільній майстерні залежить від правильної організації робочого місця.

(Твердження правильне)

 

ІІІ. Заключна частина

Підбиття підсумків гри. Журі заповнює оцінювальний лист й оголошує результати гри.

Нагородження команд, глядачів (по кількості фішок).

Вчитель.

Дякую всім учасникам гри. 

                                             Бажаю, дівчата, успіхів постійних

                                             І знань бажаю вам міцних, надійних.

                                             Щоб їх змогли в житті застосувати

                                             І будь-які вершини підкоряти!

 

 

 

«Привітання команд»

Команда «Петелька».

Капітан команди. Вас вітає команда «Петелька».

Наш девіз:

                                              Ми вперед  будемо йти,

                                              Щоб дійти до мети.

                                              Команда наша просто клас,

                                              Ми вітаєм усіх вас.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Команда «Ниточка»

Капітан команди. Вас вітає команда «Ниточка».

Наш девіз:

                                              Ми прийшли до вас

                                              Гарно грати,

                                              Бали кращі забирати.

                                              Ми вперед будемо йти

                                              І не відступати,

                                              Ми вперед будемо йти

 

 

 

 

                                                  Оцінювальний лист журі

                                                    гра «Вправна майстриня»

 

 

№ з/п

Назва конкурсу

Максимальна кількість балів

Команда «Петелька»

Команда «Ниточка»

1

Привітання

2

 

 

 

2

І тур «Далі, далі…»

21

 

 

 

3

ІІ тур «Хто кращий»

16

 

 

 

 

Завдання 1

7/4

 

 

 

 

Завдання 2

1/2

 

 

 

 

Завдання 3

2/1

 

 

 

 

Завдання 4

3/2

 

 

 

 

Завдання 5

1/6

 

 

 

 

Завдання 6

2/1

 

 

 

4

Музичний номер вболівальників

1

 

 

 

 

Журі

 

 

 

 

5

ІІІ тур «Хто спритніший», конкурс капітанів

10

 

 

6

ІУ тур «Моторні ручки» (максимальна кількість балів за роботу кожної учениці – 3 бали)

 

 

 

 

7

Художній номер від вболівальників

1

 

 

 

 

Журі

 

 

 

 

8

У тур «Ти – мені, я – тобі»

5

 

 

 

9

УІ тур «Конкурс кмітливих» (письмово)

5

 

 

 

 

Журі

 

 

 

 

 

Журі. Підсумки гри

 

 

 

 

 

 

Правила безпечної праці під час  в’язання гачком

 

 

Санітарно-гігієнічні вимоги під час в’язання гачком

 

  1. Гачок треба тримати на відстані 30 – 35 см від очей.
  2. Передавати гачок потрібно ручкою вперед, тримаючи його за гострий кінець (обережно).
  3. Під час в’язання гачком треба сидіти прямо, прихилившись до спинки стільця.
  4. Гачком працювати обережно, не розмахувати ним у повітрі і не підносити близько до обличчя.
  5. Лікті під час роботи тримати опущеними.
  6. Під час в’язання не можна сидіти близько один біля одного.
  7. Забезпечити достатнє освітлення робочого місця; світло має падати зліва або прямо.
  8. Після закінчення роботи слід  заховати гачок в спеціальну коробочку або ввіткнути у клубок ниток.
  9. Забороняється направляти гострий кінець у бік однокласниці.
  10.  Не можна носити гачок у поліетиленовому пакеті.

 

Журі

Відповідь на завдання ІІІ туру

Правила безпечної праці  під час в’язання гачком:

  1. Не можна носити гачок у поліетиленовому пакеті.
  2. Під час в’язання не можна сидіти близько один біля одного.
  3. Забороняється направляти гострий кінець у бік однокласниці.
  4. Передавати гачок потрібно ручкою вперед, тримаючи його з а гострий кінець (обережно).
  5. Після закінчення роботи слід  заховати гачок в спеціальну коробочку або ввіткнути у клубок ниток.

Санітарно-гігієнічні вимоги під час в’язання гачком:

  1. Під час в’язання гачком треба сидіти прямо, прихилившись до спинки стільця.
  2. Лікті під час роботи тримати опущеними.
  3. Забезпечити достатнє освітлення робочого місця; світло має падати зліва або прямо.
  4. Гачок треба тримати на відстані 30 – 35 см від очей.
  5. Гачком працювати обережно, не розмахувати ним у повітрі і не підносити близько до обличчя.

 

 

 

 

 

ІУ тур: «Моторні ручки»  (всім учасникам команд пропонується зв’язати зразок за схемою: 10 повітряних петель, 1 рядок стовпчиків без накиду, 1 рядок стовпчиків з накидом

(не забувайте про дві петлі підйому);  час –  по закінчені  п’ятого туру; максимальна кількість балів за роботу кожної учениці – 3 бали)

 

ІУ тур: «Моторні ручки»  (всім учасникам команд пропонується зв’язати зразок за схемою: 10 повітряних петель, 1 рядок стовпчиків без накиду, 1 рядок стовпчиків з накидом

(не забувайте про дві петлі підйому);  час –  по закінчені  п’ятого туру; максимальна кількість балів за роботу кожної учениці – 3 бали)

 

УІ тур «Конкурс  кмітливих» (завдання для всієї команди, час  - по закінчені гри з глядачами «Віриш – не віриш»).

Завдання (письмове): скласти прислів’я про працю за поданими словами. За кожне прислів’я – 1 бал.

  1. Діла – сила.                                                                             
  2. Діла – слів                                                                      
  3. Діло – сміло                                                                   
  4. Дбає – має                                                                                  
  5.   Камінь – вода                                                    

 

УІ тур «Конкурс  кмітливих» (завдання для всієї команди, час  - по закінчені гри з глядачами «Віриш – не віриш»).

Завдання (письмове): скласти прислів’я про працю за поданими словами. За кожне прислів’я – 1 бал.

  1.  Діла – сила.                                                                             
  2.  Діла – слів                                                                      
  3.  Діло – сміло                                                                   
  4.  Дбає – має                                                                                  
  5.   Камінь – вода                                                    

 

ІІ тур «Хто кращий» (завдання для команд на картках; час обговорення завдань 6 хв; виступи команд; максимальна кількість балів – 16)

 

Картка № 1

І. Які інструменти й матеріали використовують для в’язання гачком?

(7 балів)

2. З чого починають в’язання гачком?

( 1 бал)

3. Якої товщини повинен бути гачок?

(2 бали)

4. Що таке плоске в’язання

(3 бали)

5. З якою метою зменшують кількість петель?

(1 бал)

6. Що таке накид?

(2 бали )

Всього балів: 16

ІІ тур «Хто кращий» (завдання для команд на картках; час обговорення завдань 6 хв; виступи команд; максимальна кількість балів – 16)

 

Картка № 2

1.Які основні елементи в’язання гачком?

(4 бали)

2. Навіщо пров’язують петлю підйому?

(2 бали)

3. Що таке повітряна петля?

(1 бал)

4.Скільки існує способів в’язання гачком? Які?

( 2 бали)

5. Що таке кругле в’язання?

  1. балів)

6.Що таке філейне в’язання?

    (1 бал)

Всього  балів: 16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
17 січня 2019
Переглядів
1311
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку