УРОК-ГРА «ВПРАВНА МАЙСТРИНЯ»
Мета:
навчальна – збагатити й узагальнити знання учнів про в’язання гачком як вид декоративно-ужиткового мистецтва;
розвивальна – сприяти розвитку творчих здібностей учнів, бажання берегти національну культуру, красу та неповторність в’язання гачком, кмітливість, творчу уяву, естетичний смак;
виховна – виховувати любов до національної культури, народної творчості.
Умови гри. Грає дві команди, кожна з них обирає капітана. Журі з учителів у складі 3-х осіб оцінюють роботу команд. Гра складається з 6 турів. Кожен тур оцінюється у балах. Підсумковий позакласний захід для учнів 7 класів. Ведучий – вчитель трудового навчання.
Обладнання: чорний ящик, картки із завданнями, сигнальні картки, вислів-епіграф на дошці, домашнє завдання команд (квітка з пелюстками-завданнями); гачки, нитки, схеми для в’язання.
Епіграф: Що вміти – за плечима не носити
(народна мудрість)
ХІД ЗАХОДУ
І. Організаційний момент
Вступне слово вчителя
Шановні гості, дорогі семикласники!
Наша зустріч буде дуже цікавою,і присвячена вона … підказкою нам буде чорний ящик (знаходиться на столі або вносить учениця).
Хто і коли придумав її, ніхто не знає, але вже давно відомо, що народилася вона задовго до нашої ери. ЇЇ продукт було знайдено археологами в одній з гробниць. Пізніше, в ХІІ ст., в Європі вона перетворилася на домашню роботу. Цікаво, що нею спочатку займалися тільки чоловіки. ЇЇ наслідки вражають своєю красою, майстерністю і сьогодні. Про що йде мова? Що в чорному ящику?
(Вона – це техніка в’язання; у ящику знаходяться: гачок для в’язання, клубок ниток, в’язаний виріб - серветка)
Так, правильно! Сьогодні ми зібралися для того, щоб продемонструвати свої знання, уміння, навички з в’язання гачком, оцінити їх, побачити успіхи.
Дівчата, кожен з вас буде старатися це довести під час проведення гри «Вправна майстриня». Хочу побажати вам бути дружніми, уважними, активними, а поважному журі бажаю об’єктивно оцінювати успіх кожної команди і кожного її члена. Тож, починаємо.
Я запрошую наших учасників: команди «Петелька» та «Ниточка».
- Обирається журі з учителів у складі 3-х осіб.
- Команди представляють девіз і привітання.
«Привітання команд» (2 бали)
Команда «Петелька».
Капітан команди. Вас вітає команда «Петелька».
Наш девіз:
Ми вперед будемо йти,
Щоб дійти до мети.
Команда наша просто клас,
Ми вітаєм усіх вас.
Команда «Ниточка»
Капітан команди. Вас вітає команда «Ниточка».
Наш девіз:
Ми прийшли до вас
Гарно грати,
Бали кращі забирати.
Ми вперед будемо йти
І не відступати,
Ми вперед будемо йти
І цікаво грати.
ІІ. Проведення гри
І тур: «Далі, далі …» ( команди повідомляють про відповідь на запитання сигнальною червоною карткою; в разі відсутності відповіді, читається наступне запитання; кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал)
(у коробочку, шкатулку або застромити у клубок з нитками)
(дві петлі)
(ХУ – ХУІ ст.ст.)
(загорнути в сухий махровий рушник)
(Віль´ямс ЛІ, англійський священик)
(голівки з борідкою)
(товщини нитки, з якої в’яжуть виріб)
ІІ тур «Хто кращий» (завдання для команд на картках; час обговорення завдань 6 хв; виступи команд; максимальна кількість балів – 16)
Картка № 1
І. Які інструменти й матеріали використовують для в’язання гачком?
(7 балів; для в’язання гачком використовують різні гачки: короткі (12 – 15 см) і довгі (35 – 45 см), пряжу (бавовняну, льняну, вовняну, шовкову, синтетичну)
2. З чого починають в’язання гачком?
( 1 бал; в’язання будь-якого виробу розпочинають із вив’язування ланцюжка повітряних петель)
3. Якої товщини повинен бути гачок?
(2 бали; товщина гачка залежить від товщини ниток. Нитка має бути у півтора рази товща від заглибини біля борідки гачка)
4. Що таке плоске в’язання
(3 бали; це в’язання, яке має плоску форму: рушник, шарф,серветка, й однаковий вигляд із обох боків)
5. З якою метою зменшують кількість петель?
(1 бал; для зменшення ширини виробу відповідно до задуманої форми)
6. Що таке накид?
(2 бали; накидом називається нитка, накинута на гачок, коли на ньому вже є петля)
Всього балів: 16
Картка № 2
1.Які основні елементи в’язання гачком?
(4 бали; основні елементи в’язання гачком – це повітряна петля, півстовпчик, стовпчик без накиду, стовпчик із накидом)
2. Навіщо пров’язують петлю підйому?
(2 бали; для того, щоби краї в’язаного полотна не стягувались і ряди були однакової висоти)
3. Що таке повітряна петля?
(1 бал; це петля, яка вив’язується з робочої нитки)
4.Скільки існує способів в’язання гачком? Які?
( існує два способи в’язання гачком: плоске та кругле)
5. Що таке кругле в’язання?
(6 балів; це такий спосіб в’язання гачком, за допомогою якого виготовляють вироби об’ємної форми (рукавиці, шкарпетки, шапки); петля такого в’язання розміщені по замкненому колу, а виріб має лицьовий і виворітний боки)
6. Що таке філейне в’язання
(1 бал; це чергування повітряних петель зі стовпчиками з накидом)
Всього балів: 16
Під час обдумування запитань ІІ туру
Музичний номер від вболівальників (пісня; + 1 бал команді, яку називає вболівальник)
Підсумки журі за проведені конкурси
ІІІ тур: конкурс капітанів «Хто спритніший» (капітани команд отримують однакові картки з переліком правил безпеки життєдіяльності та санітарно-гігієнічних вимог під час в’язання гачком; завдання: розподілити правила на дві групи - «Правила безпечної праці під час в’язання гачком», «Санітарно-гігієнічні вимоги під час в’язання гачком»; завдання виконується на дошці; час 5 хв.; цей конкурс оцінюється у 10 балів)
Правила безпеки життєдіяльності. Санітарно-гігієнічні вимоги
Відповідь.
Правила безпечної праці під час в’язання гачком:
Санітарно-гігієнічні вимоги під час в’язання гачком:
Під час виконання завдання ІІІ туру капітанами команд
Гра з глядачами « Відгадайте загадку» (за правильну відповідь дається фішка, яка «отоварюється» по закінчені гри)
Де виробів різних незмінний багаж.
Живуть там чарівнії різні клубочки,
Які в візерунки складаються точно:
Картини, панно, серветки й дрібнички –
Всілякі роботи лежать на поличках.
(Шкільна майстерня з обслуговуючих видів праці)
ІУ тур: «Моторні ручки» (всім учасникам команд пропонується зв’язати зразок за схемою: 10 повітряних петель, 1 рядок стовпчиків без накиду, 1 рядок стовпчиків з накидом
(не забувайте про дві петлі підйому); час – по закінчені п’ятого туру; максимальна кількість балів за роботу кожної учениці – 3 бали)
Під час виконання практичного завдання ІУ туру
Художній номер від вболівальників (+ 1 бал команді, яку називає вболівальник)
Підсумки журі
У тур «Ти – мені, я – тобі», правильна відповідь оцінюється в 1 бал. ( кожна команда створила квітку, на якій чарівні пелюстки, на яких записані запитання чи загадка (домашня заготовка); кожний учасник команди-суперника зриває листочок і дає відповідь. За кожну правильну відповідь – 1 бал; якщо команда, яка поставила запитання , сама не знає відповіді, то на неї накладається штраф – мінус 1 бал).
Запитання команди «Петелька»:
(Щоб не поранитися, бо вони гострі)
(Тканина)
Поринало, поринало, поки хвоста не стало. (Голка з ниткою)
Чорні, білі, кольорові,
Шити все вони готові –
Сукні, шапки, рукавички,
Допоможуть ці сестрички. (Нитки)
Запитання команди «Ниточка»:
Хвалить його кожен, любить його кожен, і дня ми прожити без нього не
можем. (Хліб)
(Життя, здоров’я, кохання)
Два пани вдягли одні штани (Ножиці)
Лежить свинка, у неї поколена спинка. (Наперсток)
УІ тур «Конкурс кмітливих» (завдання для всієї команди, час - по закінчені гри з глядачами «Віриш – не віриш»).
Завдання (письмове): скласти прислів’я про працю за поданими словами. За кожне прислів’я – 1 бал.
Під час проходження УІ туру
Гра з глядачами «Віриш – не віриш» (за фішки)
(вчитель-ведучий зачитує правильне або неправильне твердження, треба дати відповідь: «так» чи «ні», попередньо піднявши руку; за правильну відповідь 1 фішка)
(Твердження правильне)
(Твердження правильне)
(Твердження неправильне)
(твердження неправильне)
(Твердження правильне)
ІІІ. Заключна частина
Підбиття підсумків гри. Журі заповнює оцінювальний лист й оголошує результати гри.
Нагородження команд, глядачів (по кількості фішок).
Вчитель.
Дякую всім учасникам гри.
Бажаю, дівчата, успіхів постійних
І знань бажаю вам міцних, надійних.
Щоб їх змогли в житті застосувати
І будь-які вершини підкоряти!
«Привітання команд»
Команда «Петелька».
Капітан команди. Вас вітає команда «Петелька».
Наш девіз:
Ми вперед будемо йти,
Щоб дійти до мети.
Команда наша просто клас,
Ми вітаєм усіх вас.
Команда «Ниточка»
Капітан команди. Вас вітає команда «Ниточка».
Наш девіз:
Ми прийшли до вас
Гарно грати,
Бали кращі забирати.
Ми вперед будемо йти
І не відступати,
Ми вперед будемо йти
Оцінювальний лист журі
гра «Вправна майстриня»
№ з/п |
Назва конкурсу |
Максимальна кількість балів |
Команда «Петелька» |
Команда «Ниточка» |
1 |
Привітання |
2 |
|
|
2 |
І тур «Далі, далі…» |
21 |
|
|
3 |
ІІ тур «Хто кращий» |
16 |
|
|
|
Завдання 1 |
7/4 |
|
|
|
Завдання 2 |
1/2 |
|
|
|
Завдання 3 |
2/1 |
|
|
|
Завдання 4 |
3/2 |
|
|
|
Завдання 5 |
1/6 |
|
|
|
Завдання 6 |
2/1 |
|
|
4 |
Музичний номер вболівальників |
1 |
|
|
|
Журі |
|
|
|
5 |
ІІІ тур «Хто спритніший», конкурс капітанів |
10 |
|
|
6 |
ІУ тур «Моторні ручки» (максимальна кількість балів за роботу кожної учениці – 3 бали) |
|
|
|
7 |
Художній номер від вболівальників |
1 |
|
|
|
Журі |
|
|
|
8 |
У тур «Ти – мені, я – тобі» |
5 |
|
|
9 |
УІ тур «Конкурс кмітливих» (письмово) |
5 |
|
|
|
Журі |
|
|
|
|
Журі. Підсумки гри |
|
|
|
Правила безпечної праці під час в’язання гачком
Санітарно-гігієнічні вимоги під час в’язання гачком
Журі
Відповідь на завдання ІІІ туру
Правила безпечної праці під час в’язання гачком:
Санітарно-гігієнічні вимоги під час в’язання гачком:
ІУ тур: «Моторні ручки» (всім учасникам команд пропонується зв’язати зразок за схемою: 10 повітряних петель, 1 рядок стовпчиків без накиду, 1 рядок стовпчиків з накидом
(не забувайте про дві петлі підйому); час – по закінчені п’ятого туру; максимальна кількість балів за роботу кожної учениці – 3 бали)
ІУ тур: «Моторні ручки» (всім учасникам команд пропонується зв’язати зразок за схемою: 10 повітряних петель, 1 рядок стовпчиків без накиду, 1 рядок стовпчиків з накидом
(не забувайте про дві петлі підйому); час – по закінчені п’ятого туру; максимальна кількість балів за роботу кожної учениці – 3 бали)
УІ тур «Конкурс кмітливих» (завдання для всієї команди, час - по закінчені гри з глядачами «Віриш – не віриш»).
Завдання (письмове): скласти прислів’я про працю за поданими словами. За кожне прислів’я – 1 бал.
УІ тур «Конкурс кмітливих» (завдання для всієї команди, час - по закінчені гри з глядачами «Віриш – не віриш»).
Завдання (письмове): скласти прислів’я про працю за поданими словами. За кожне прислів’я – 1 бал.
ІІ тур «Хто кращий» (завдання для команд на картках; час обговорення завдань 6 хв; виступи команд; максимальна кількість балів – 16)
Картка № 1
І. Які інструменти й матеріали використовують для в’язання гачком?
(7 балів)
2. З чого починають в’язання гачком?
( 1 бал)
3. Якої товщини повинен бути гачок?
(2 бали)
4. Що таке плоске в’язання
(3 бали)
5. З якою метою зменшують кількість петель?
(1 бал)
6. Що таке накид?
(2 бали )
Всього балів: 16
ІІ тур «Хто кращий» (завдання для команд на картках; час обговорення завдань 6 хв; виступи команд; максимальна кількість балів – 16)
Картка № 2
1.Які основні елементи в’язання гачком?
(4 бали)
2. Навіщо пров’язують петлю підйому?
(2 бали)
3. Що таке повітряна петля?
(1 бал)
4.Скільки існує способів в’язання гачком? Які?
( 2 бали)
5. Що таке кругле в’язання?
6.Що таке філейне в’язання?
(1 бал)
Всього балів: 16