Урок граматики з елементами гри носить комунікативний характер. Мета: удосконалити навички вживання граматичних структур Present Simple. Робота над розвитком мовленнєвих компетенцій у молодшій школі має свої особливості, тому рекомендую пропонувати учням такі завдання, які враховують їх вікові і психологічні особливості та дають більше задоволення під час виконання завдань.
Тема уроку "My Day"
Рівень: початковий
Форма уроку – урок - гра.
Цілепокладання:
Освітнє:
- формувати зацікавленість учнів до вивчення англійської мови;
Навчальне:
- формувати уявлення про граматичну структуру англійських речень;
– удосконалити навички учнів у вживанні мовленнєвих структур в Present Simple в І та III особах однини;
- розвивати навички читання, аудіювання, діалогічного та монологічного мовлення, письма;
Розвиваюче:
- розвивати уяву, творче мислення, мовленнєву реакцію, пам'ять.
Виховне:
- прививати любов та інтерес до вивчення англійської мови, виховувати почуття колективізму, старанність, активність.
І. Початок уроку
- об'ява теми уроку;
Т: Good morning, children. I'm happy to see you again. I hope we will have a nice lesson today& we will have a lot of fun. Are you ready to start? So, let's start. Today we will speak about our day.
- мовленнєва зарядка (підготовка до основної частини уроку, повторення структур з дієсловами to be, have got);
T: Our lesson will be unusual because we are going to Greenwoods Summer Camp by bus. First of all, let's introduce ourselves.
P1: Hi, I'm Rita. I'm frоm England.
P2: Hello, I'm Mary. I'm from Italy…..
T: So we are in a bus. And you've got big bags. What have you got in your big bags?
P1: I've got three books & one big apple.
P2: I have got two sandwiches.
T: Lets sing a song "Mark's bag"
- повторення структури she/he is from... Her hobby is...
-розвиток навичок діалогічного та монологічного мовлення на рівні декількох речень;
T: And now we are sitting round the campfire. Let's speak about our hobbies. P1, what's your hobby? Ask each other about hobby. Hobby is what you like doing.
-робота в парах;
T: Please, introduce your friend.
P1: This is Mary. She is from England. Her hobby is reading
- формування груп;
T: Let's form 3groups. Children from England -take these places, please, (group 1) Children from Ukraine -(group 2) Children from other countries -(group 3).
II. Основна частина уроку
T: We've got two new-comers. Please introduce yourselves.
P1 andP2— Scooby-Doo's friends: Hello! Do you recognize us? No?! Do you like watching cartoons? What is your favourite cartoon? And yours? Who likes a cartoon
about Scooby-Doo& his friends? We are his friends.
P1 - I am Dafna.
P2 - I am Fred. He is our best friend. He can run and jump. Can you run and jump? He can drive a car. Can you drive a car? He can growl. Can you? He can sing. Can you?
T: Let's sing a song "I can read"
Пісня "I can read"
P1: He likes to dance. Do you like to dance?
T: Let's show our guests how we can dance.
Пісня"Hockey-Cockey"
P2: We've got a letter from Scooby-Doo. Listen. (читає лист)
Hi! I'm Scooby-Doo. Do you remember me? I send you my photo. I'm a clever dog. Are you clever? Can you do my tasks? These are my tasks for you. I want to tell you about my day. Do these puzzles.
T: So, we shall have some group work. Take these packets. Group 1- Draw lines to find the right time. Group 2- Complete the story. Choose the right world. Group 3- Draw the time.
T: Gr. 1. Please, read the letter.
4.Переказ оповідання в III особі однини Present Simple. Розвиток навичок монологічного мовлення (відтворення оповідання 1 учнем) в ПІ особі однини.
T: Group 1. What does Scooby-Doo do in the morning?
Group 2. What does Scooby-Doo do in the afternoon?
Group 3. What does Scooby-Doo do in the evening?
Scooby-Doo's friends: So, we see you are clever. But, what do you do in the morning? Let's sing our song.
Пісня "This is the way"
5.Монологічне мовлення на рівні декількох речень.
T: What do you do in the morning?
What do you do in the afternoon?
What do you do in the evening?
6.Виконання письмової вправи (розвиток навичок письма). Робота в парах. Використання листа-опори для написання листа.
T: Now, let's write a letter to Scooby-Doo. Gr. 1 will write what they do in the morning. Gr. 2 will write what they do in the afternoon. Gr. 3 will write what they do in the evening. We shall send these letters to Scooby-Doo. I hope he will be glad to receive them.
III. Заключна частина уроку.
- інструктаж про виконання домашнього завдання;
- підведення підсумків роботи на уроці;
T. Thank you for a work. What have we learned today?
And at home, please, write a short story about what you do in the evening. You have worked hard today. You are so diligent. I am proud of you and your language skills. Good-bye. See you later. Have a nice day!