Урок-гра з математики (7 клас НУШ):
"Правда чи фейк"
Мета уроку:
-
Розвивати критичне мислення через аналіз математичних даних.
-
Ознайомити учнів із методами виявлення неправдивої інформації за допомогою математики.
-
Формувати навички командної роботи та застосування знань у реальному житті.
План уроку
-
Вступ (10 хвилин)
1.1. Привітання і мотивація
-
Учитель запитує:
-
"Чи всі дані, які ми бачимо в Інтернеті або новинах, правдиві?"
-
"Чи можна за допомогою математики дізнатися, чи нас не обманюють?"
-
Пояснення: на сьогоднішньому уроці ми будемо детективами, які викривають неправдиву інформацію.
1.2. Правила гри
-
Учні поділяються на команди (по 3–4 особи).
-
Завдання кожної команди: розібрати кілька задач із даними та визначити, чи є вони правдивими.
-
За кожну правильну відповідь команда отримує бали.
2. Основна частина: Гра "Правда чи фейк" (30 хвилин)
Кожна команда отримує завдання (всього 4–6 раундів). Завдання включають реальні чи вигадані приклади даних.
Приклад завдань для раундів
Раунд 1: "Чудові ймовірності"
-
Задача: Реклама лотереї стверджує: "Кожен десятий виграє!". У лотереї беруть участь 2000 осіб, і лише 10 виграли. Чи правдива ця інформація?
-
Рішення: Розрахувати реальну ймовірність (10/2000 = 0,5%) і порівняти із заявленою.
Раунд 2: "Графіки, що обманюють"
-
Задача: Показано графік продажів, де одна колонка значно більша за іншу, але підписано, що значення лише на 3% відрізняються.
-
Завдання: З’ясувати, чи не перекручені дані через зміну масштабу.
Раунд 3: "Неможлива статистика"
-
Задача: У газеті сказано: "Кожен житель міста купив по 3 книги за місяць". Населення міста – 50 000 осіб, а магазин продав лише 100 000 книг. Чи можлива така ситуація?
-
Рішення: 100 000 / 50 000 = 2. Висновок: фейк, адже середнє значення – 2 книги, а не 3.
Раунд 4: "Дивна реклама"
-
Задача: У рекламі стверджують: "90% учнів нашої школи вивчають математику за нашим підручником!". У школі 500 учнів, підручників продано 200. Чи це правда?
-
Рішення: Перевірка пропорції 200/500 = 40%. Висновок: реклама неправдива.
Раунд 5: "Маніпуляції середніх значень"
-
Задача: У звіті вказано: "Середня зарплата в компанії – 50 000 грн". Але зарплата працівників: 10 000 грн, 12 000 грн, 15 000 грн і зарплата директора – 200 000 грн. Чи правильно використано середнє значення?
-
Рішення: Розрахунок середнього: (10 000 + 12 000 + 15 000 + 200 000) / 4 = 59 250. Але медіана (15 000) краще відображає реальність.
3. Підбиття підсумків (10 хвилин)
-
Оголошення результатів гри:
-
Команда, яка отримала найбільше балів, стає переможцем. Нагородження (сертифікат детективів математики або солодкий приз).
-
Обговорення:
-
Що було найцікавішим?
-
Чи легко було виявити фейкові дані?
-
Як ці знання допоможуть у реальному житті?
-
Висновок:
-
Математика – це потужний інструмент для перевірки правдивості інформації. Завжди аналізуйте дані перед тим, як довіряти їм.
4. Домашнє завдання
Творче завдання: Знайти приклад графіка, статистики або твердження у новинах чи Інтернеті, які викликають сумніви. Підготуйте короткий аналіз: чи правда це, чи фейк, і чому.
Результат уроку:
Учні:
-
навчаться аналізувати дані критично;
-
зрозуміють, як математика допомагає виявляти маніпуляції;
-
отримають позитивний досвід командної роботи та гри на уроці.