Урок-гра з математики (7 клас НУШ): "Правда чи фейк"

Про матеріал
Мета уроку: 1. Розвивати критичне мислення через аналіз математичних даних. 2. Ознайомити учнів із методами виявлення неправдивої інформації за допомогою математики. 3. Формувати навички командної роботи та застосування знань у реальному житті. ________________________________________
Перегляд файлу

Урок-гра з математики (7 клас НУШ):

"Правда чи фейк"

Мета уроку:

  1. Розвивати критичне мислення через аналіз математичних даних.
  2. Ознайомити учнів із методами виявлення неправдивої інформації за допомогою математики.
  3. Формувати навички командної роботи та застосування знань у реальному житті.

План уроку


  1. Вступ (10 хвилин)

                       

1.1. Привітання і мотивація

                             

  • Учитель запитує:
    • "Чи всі дані, які ми бачимо в Інтернеті або новинах, правдиві?"
    • "Чи можна за допомогою математики дізнатися, чи нас не обманюють?"
  • Пояснення: на сьогоднішньому уроці ми будемо детективами, які викривають неправдиву інформацію.

1.2. Правила гри

  • Учні поділяються на команди (по 3–4 особи).
  • Завдання кожної команди: розібрати кілька задач із даними та визначити, чи є вони правдивими.
  • За кожну правильну відповідь команда отримує бали.

2. Основна частина: Гра "Правда чи фейк" (30 хвилин)

Кожна команда отримує завдання (всього 4–6 раундів). Завдання включають реальні чи вигадані приклади даних.

Приклад завдань для раундів


Раунд 1: "Чудові ймовірності"

  • Задача: Реклама лотереї стверджує: "Кожен десятий виграє!". У лотереї беруть участь 2000 осіб, і лише 10 виграли. Чи правдива ця інформація?
    • Рішення: Розрахувати реальну ймовірність (10/2000 = 0,5%) і порівняти із заявленою.

Раунд 2: "Графіки, що обманюють"

                                       

  • Задача: Показано графік продажів, де одна колонка значно більша за іншу, але підписано, що значення лише на 3% відрізняються.
    • Завдання: З’ясувати, чи не перекручені дані через зміну масштабу.

Раунд 3: "Неможлива статистика"

                                  

  • Задача: У газеті сказано: "Кожен житель міста купив по 3 книги за місяць". Населення міста – 50 000 осіб, а магазин продав лише 100 000 книг. Чи можлива така ситуація?
    • Рішення: 100 000 / 50 000 = 2. Висновок: фейк, адже середнє значення – 2 книги, а не 3.

Раунд 4: "Дивна реклама"

                             

  • Задача: У рекламі стверджують: "90% учнів нашої школи вивчають математику за нашим підручником!". У школі 500 учнів, підручників продано 200. Чи це правда?
    • Рішення: Перевірка пропорції 200/500 = 40%. Висновок: реклама неправдива.

Раунд 5: "Маніпуляції середніх значень"

                           

  • Задача: У звіті вказано: "Середня зарплата в компанії – 50 000 грн". Але зарплата працівників: 10 000 грн, 12 000 грн, 15 000 грн і зарплата директора – 200 000 грн. Чи правильно використано середнє значення?
    • Рішення: Розрахунок середнього: (10 000 + 12 000 + 15 000 + 200 000) / 4 = 59 250. Але медіана (15 000) краще відображає реальність.

3. Підбиття підсумків (10 хвилин)

  1. Оголошення результатів гри:
    • Команда, яка отримала найбільше балів, стає переможцем. Нагородження (сертифікат детективів математики або солодкий приз).
  2. Обговорення:
    • Що було найцікавішим?
    • Чи легко було виявити фейкові дані?
    • Як ці знання допоможуть у реальному житті?
  3. Висновок:
    • Математика – це потужний інструмент для перевірки правдивості інформації. Завжди аналізуйте дані перед тим, як довіряти їм.

4. Домашнє завдання

Творче завдання: Знайти приклад графіка, статистики або твердження у новинах чи Інтернеті, які викликають сумніви. Підготуйте короткий аналіз: чи правда це, чи фейк, і чому.


Результат уроку:

Учні:

  • навчаться аналізувати дані критично;
  • зрозуміють, як математика допомагає виявляти маніпуляції;
  • отримають позитивний досвід командної роботи та гри на уроці.

                           

 

docx
Додано
21 лютого
Переглядів
109
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку