Плани-конспекти уроків з української мови для учнів 6 класів
План-конспект уроку з теми «Граматичні категорії іменника»
(Урок-подорож, 6 клас)
Розробила
вчитель української мови
та літератури
Харківської гімназії №82
Овчинникова Олена Володимирівна,
спеціаліст ІІ категорії
Мета: закріпити вміння розпізнавати іменники, визначати
граматичні ознаки роду, числа, відмінка; навчитися правильно
використовувати іменники в мовленні; формувати в учнів
навички зв’язного мовлення; розвивати мислення, творчі
здібності; підтримувати інтерес до вивчення української мови.
Обладнання: карта подорожі, елементи тестів, картки.
Тип уроку: узагальнення та систематизація вивченого; урок-подорож.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Бесіда з учнями
Так, ми вчилися вживати іменники у відповідному роді, числі й відмінку. Набуті раніше знання знадобляться нам і надалі.
Отже, діти, які цілі будуть стояти перед нами? (повторити граматичні категорії роду, числа і відмінку іменників, щоб правильно використовувати їх у мовленні).
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні ми з вами здійснимо подорож Країною морфології. Ви любите подорожувати? Ми побуваємо в Королівстві граматики, відвідаємо графство Іменника, побуваємо в містечку Всезнайко (учитель показує на карті). Щоб відбулася наша подорож, нам необхідно буде повторити все, що ми вивчили про іменник, показати всі свої знання, щоб на наступних уроках побувати в інших містах графства.
Всі готові? Тоді завітаємо до містечка Всезнайко.
ІІІ. Узагальнення та систематизація вивченого
Щоб нам відкрилися ворота до цього містечка, ми повинні виконати перше завдання його мешканців.
(із тексту виписати тільки іменники).
1 учень – виписує іменники;
2 учень – розбирає іменник латочки за будовою;
3 учень – розбирає іменник берізка фонетично;
4 учень – пояснює лексичне значення іменника сукня.
На високому пагорбі стоїть струнка берізка. Недавно її вкривало золотаве листя. Вона була, як у святковому вбранні. Але подув холодний вітер, і листя обсипалось на пухкий сніжок. Ось тепер, коли немає на березі жодного листочка, її можна роздивитись до вершини. Ніжні гілочки схилилися, неначе берізка взялася в боки й виходить у танок. Чорні латочки на білій корі видно здалеку. Здається, що деревце вбралося у святкову сукню. Це вбрання робило берізку стрункою, вона була схожа на дівчину-красуню.
Відповідь: пагорб, берізка, листя, вбрання, вітер, сніг, вершина, гілочки, боки, танок, латочки, кора, деревце, сукня, красуня, дівчина.
Ми відкрили ворота до містечка Всезнайко і мандруємо далі. Наш шлях лежить через галявину Кмітливих шестикласників. І тут на вас чекає бліц-опитування.
1). Додати до іменників, що означають загальні назви, іменники-власні назви
Місто, кінофільм, гори, співак, письменник.
2). Додати до іменників, що означають власні назви, іменники-загальні назви.
Київ, Росія, Дмитрик, Дунай, «Мурзилка», «Експрес».
Мандруємо далі. Попереду в нас гори з вершиною Пізнань. Щоб її подолати, потрібно:
Гілка, промінь, корінь, комашка, колос.
Вулиця, зошит, книга, собака, місто, дорога, озеро.
Записати іменники в дві колонки: ті, що вживаються тільки в однині, й ті, що вживаються тільки в множині:
Врода, Запоріжжя, радощі, молоко, Суми, сміливість, ножиці, дріжджі, сани, зілля.
однина |
множина |
|
|
Висновок:
Що ми повторили? (граматичну категорію числа іменника)
4. А зараз нам необхідно пригадати категорію роду іменника і виконати елементи тесту, які допоможуть нам у підготовці до Зовнішнього незалежного оцінювання (роздруковані на листочках)
1. У якому рядку всі іменники чоловічого роду?
А) стіл, пюре, вуз, весна, поні;
Б) шимпанзе, вітер, місяць, мосьє;
В) какаду, мадам, диван, сонце.
2. У якому рядку всі іменники жіночого роду?
А) земля, квітка, осінь, Сибір;
Б) тополя, кашне, мати, накип;
В) УПА, леді, вулиця, дорога.
3. У якому рядку всі іменники середнього роду?
А) поле, фламінго, вікно, трюмо;
Б) журі, Тбілісі, метро, теля;
В) кіно, собака, озеро, батько.
4. У якому рядку всі іменники спільного роду?
А) нікчема, сирота, Шевченко, староста;
Б) дівчина, каліка, невдаха, тихоня;
В) забіяка, ледащо, місіс, Савчук.
(Учитель зачитує правильні відповіді, проводиться взаємоперевірка)
5. А зараз ми проведемо логічно-слуховий диктант. (Учитель диктує пари слів, що перебувають в логічному взаємозв’язку, а учні уважно слухають. Під час повторного читання учитель називає лише перше слово кожної пари, завдання учнів – самостійно назвати друге).
Держава – президент; Ліс – галявина;
Людина – свідомість; Папір – ножиці;
Море – каміння; Птах – колібрі.
Серце – матір; Місто – Луцьк;
Отже, що ми повторили? (граматичну категорію роду)
Щоб завершити нашу подорож, необхідно перепливти через річку Відмінковію й виконати завдання пана Нептуна.
6. Робота біля дошки
Провідміняти іменники, визначити закінчення
Місяць, береза.
Сильному учню вчитель дає кросворд
По горизонталі: 1.Іменник ж.р. І відміни, що означає драматичний твір для театральної вистави. (П`єса) 2.Іменник ч.р. ІІ в. із здрібніло-пестливим значенням, утворений від іменника кінець (за допомогою суфікса). (Кінчик) 3.Іменник с.р. ІІ в., що означає безлісий простір, де росте трава. (Поле) 4.Іменник ч.р. ІІ в., утворений від іменника різьба. (Різьбяр) 5. Іменник ч.р. ІІ в., синонім словосполучення дика тварина. (Звір) 6.Іменник ж.р. ІІІ в., що є назвою металу. (Сталь) 7.Іменник ж.р. ІІІ в., який позначає червону рідину в організмі. (Кров) 8.Іменник с.р. ІІ в., синонім іменника вогонь. (Полум`я) По вертикалі: 1.Іменник ж.р. ІІІ в., що означає споруду для опалення приміщень. (Піч) 4.Іменник ж.р. ІІІ в., антонім іменника горе. (Радість) 7.Іменник ж.р. І в., що означає майстерню з горном для ручного кування металу. (Кузня) 8.Іменник ж.р. І в., який означає віршований твір для співу. (Пісня) 9.Іменник ч.р. ІІ в., що означає особу, яка пише протокол зборів. (Секретар) 10.Іменник ч.р. ІІ в., що є назвою птаха – символу миру. (Голуб) |
|
7. Самостійна робота в зошитах
Поставити іменники в кличному відмінку, з одним із них скласти речення:
Земля, весна, Ганна, брат, сестра, пісня, мова, слово.
8. Завдання з елементами гри (усно).
Кожен учень має синій і жовтий папірці.
Мораль, мазь, ненависть, зелень, подорож, область, даль, неповторність, користь, сухість, спадковість, здобич, радість, біль, честь, синь, віддаль, любов.
- Скільки відмінків в українській мові?
-Іменники в кличному відмінку в реченні завжди виступають....(звертанням).
- Коли відбувається подовження в іменниках ІІІ відміни у формі О.в., а коли – ні?
Що ми повторили зараз? (граматичну категорію відмінка іменника)
9. Робота в групах
Щоб довести, що ми можемо називатися мешканцями містечка Всезнайко, ми повинні пригадати синтаксичний розбір речення і навчитися морфологічно розбирати іменник. Користуючись текстом першого завдання та схемою розбору іменника, яка знаходиться перед вами, виконайте синтаксичний розбір першого речення й морфологічний розбір іменника.
І група. На високому пагорбі стоїть струнка берізка3.
ІІ група. Недавно її вкривало золотаве листя3.
ІІІ група. Але подув холодний вітер3, і листя обсипалось на пухкий сніжок.
Від групи один учень розбирає речення, а інший виконує морфологічний розбір іменника.
ІV. Підсумок уроку
Ось і завершилась наша подорож. Ми відвідали лише одне з багатьох міст графства Іменника. Я вважаю, що своїми знаннями ми довели, що можемо називатися мешканцями містечка Всезнайко. Попереду в нас ще багато невідомого й багато невідвіданих міст.
(учитель збирає роздатковий матеріал)
V. Виставлення оцінок
VІ. Домашнє завдання (різнорівневе)
1) скласти твір-мініатюру «Золота осінь», підкреслити іменники, визначити рід, число, відмінок і відміну; 2) вправа з підручника