Урок "Граматичні категорії іменника" 6 клас

Про матеріал
Урок-подорож для учнів 6 класу "Граматичні категорії іменника". Мета: закріпити вміння розпізнавати іменники, визначати граматичні ознаки роду, числа, відмінка; навчитися правильно використовувати іменники в мовленні; формувати в учнів навички зв’язного мовлення; розвивати мислення, творчі здібності; підтримувати інтерес до вивчення української мови.
Перегляд файлу

Плани-конспекти уроків з української мови для учнів 6 класів

 

План-конспект уроку з теми  «Граматичні категорії іменника»

(Урок-подорож, 6 клас)

Розробила

вчитель української мови

та літератури

Харківської гімназії №82

Овчинникова Олена Володимирівна,

спеціаліст ІІ категорії

 

Мета: закріпити вміння розпізнавати іменники, визначати

граматичні ознаки роду, числа, відмінка; навчитися правильно

використовувати іменники в мовленні; формувати в учнів

навички звязного мовлення; розвивати мислення, творчі

здібності; підтримувати інтерес до вивчення української мови.

Обладнання: карта подорожі, елементи тестів, картки.

Тип уроку: узагальнення та систематизація вивченого; урок-подорож.

Хід уроку:

І. Організаційний момент

Бесіда з учнями

  • Який розділ науки про мову ми з вами вивчаємо?
  • На які розряди поділяються частини мови?
  • Яка різниця між самостійними та службовими частинами мови?
  • На яку частину мови зараз звертаємо більше уваги?

Так, ми вчилися вживати іменники у відповідному роді, числі й відмінку. Набуті раніше знання знадобляться нам і надалі.

Отже, діти, які цілі будуть стояти перед нами? (повторити граматичні категорії роду, числа і відмінку іменників, щоб правильно використовувати їх у мовленні).

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

       Сьогодні ми з вами здійснимо подорож Країною морфології. Ви любите подорожувати? Ми побуваємо в Королівстві граматики, відвідаємо графство Іменника, побуваємо в містечку Всезнайко (учитель показує на карті). Щоб відбулася наша подорож, нам необхідно буде повторити все, що ми вивчили про іменник, показати всі свої знання, щоб на наступних уроках побувати в інших містах графства.

Всі готові? Тоді завітаємо до містечка Всезнайко.

ІІІ. Узагальнення та систематизація вивченого

Щоб нам відкрилися ворота до цього містечка, ми повинні виконати перше завдання його мешканців.

  1. Гра «Хто спіймає найбільше слів-іменників» - вибірковий диктант

(із тексту виписати тільки іменники).

1 учень – виписує іменники;

2 учень – розбирає іменник латочки за будовою;

3 учень – розбирає іменник берізка фонетично;

4 учень – пояснює лексичне значення іменника сукня.

          На високому пагорбі стоїть струнка берізка. Недавно її вкривало золотаве листя. Вона була, як у святковому вбранні. Але подув холодний вітер, і листя обсипалось на пухкий сніжок. Ось тепер, коли немає на березі жодного листочка, її можна роздивитись до вершини. Ніжні гілочки схилилися, неначе берізка взялася в боки й виходить у танок. Чорні латочки на білій корі видно здалеку. Здається, що деревце вбралося у святкову сукню. Це вбрання робило берізку стрункою, вона була схожа на дівчину-красуню.

  1. Перевірка виконаного завдання

Відповідь: пагорб, берізка, листя, вбрання, вітер, сніг, вершина, гілочки, боки, танок, латочки, кора, деревце, сукня, красуня, дівчина.

  • Довести, що це текст.
  • Підібрати заголовок.
  • Довести, що записані слова – іменники.

      Ми відкрили ворота до містечка Всезнайко і мандруємо далі. Наш шлях лежить через галявину Кмітливих шестикласників. І тут на вас чекає бліц-опитування.

  • Що називають іменники? (Називають істоти і неістоти).
  •    Назвіть один із способів розрізнення назв істот і неістот (постановка питання хто?(до назв істот), що?(до назв неістот). Навести приклад, назвати істоти й неістоти.
  • Які назви означають іменники? (власні та загальні).
  1. Завдання на дошці

1). Додати до іменників, що означають загальні назви, іменники-власні назви

  Місто, кінофільм, гори, співак, письменник.

2). Додати до іменників, що означають власні назви, іменники-загальні назви.

 Київ, Росія, Дмитрик, Дунай, «Мурзилка», «Експрес».

Мандруємо далі. Попереду в нас гори з вершиною Пізнань. Щоб її подолати, потрібно:

  1. Утворити від іменників збірні назви (робота біля дошки):

Гілка, промінь, корінь, комашка, колос.

  1. Утворити від іменників форму множини (робота біля дошки):

Вулиця, зошит, книга, собака, місто, дорога, озеро.

  1. Розподільний диктант

Записати іменники в дві колонки: ті, що вживаються тільки в однині, й ті, що вживаються тільки в множині:

Врода, Запоріжжя, радощі, молоко, Суми, сміливість, ножиці, дріжджі, сани,  зілля.

                     однина

                        множина

 

 

 

Висновок:

  • Як утворюється множина? (Від форми однини за допомогою закінчення, а іноді ще й наголосу).
  • Які іменники називаються збірними? (Це іменники, які означають сукупність предметів, але сприймаються як єдине ціле). В якому числі вживаються? ( Тільки в однині).

Що ми повторили? (граматичну категорію числа іменника)

4. А зараз нам необхідно пригадати категорію роду іменника і виконати елементи тесту, які допоможуть нам у підготовці до Зовнішнього незалежного оцінювання (роздруковані на листочках)

     1. У якому рядку всі іменники чоловічого роду?

А) стіл, пюре, вуз, весна, поні;

Б) шимпанзе, вітер, місяць, мосьє;

В) какаду, мадам, диван, сонце.

      2. У якому рядку всі іменники жіночого роду?

А) земля, квітка, осінь, Сибір;

Б) тополя, кашне, мати, накип;

В) УПА, леді, вулиця, дорога.

       3. У якому рядку всі іменники середнього роду?

А) поле, фламінго, вікно, трюмо;

Б) журі, Тбілісі, метро, теля;

В) кіно, собака, озеро, батько.

     4. У якому рядку всі іменники спільного роду?

А) нікчема, сирота, Шевченко, староста;

Б) дівчина, каліка, невдаха, тихоня;

В) забіяка, ледащо, місіс, Савчук.

(Учитель зачитує правильні відповіді, проводиться взаємоперевірка)

        5.  А зараз ми проведемо логічно-слуховий диктант. (Учитель диктує пари слів, що перебувають в логічному взаємозвязку, а учні уважно слухають. Під час повторного читання учитель називає лише перше слово кожної пари, завдання учнів – самостійно назвати друге).

Держава – президент;                 Ліс – галявина;

Людина – свідомість;                  Папір – ножиці;

Море – каміння;                           Птах – колібрі.

Серце – матір;                              Місто – Луцьк;

  • Скільки родів в українській мові?
  • Що означають іменники спільного роду? (Осіб, як чоловічого, так і жіночого роду).
  • Як визначити їх рід? (У контексті).

Отже, що ми повторили? (граматичну категорію роду)

        Щоб завершити нашу подорож, необхідно перепливти через річку Відмінковію й виконати завдання пана Нептуна.

6. Робота біля дошки

Провідміняти іменники, визначити закінчення

Місяць, береза.

Сильному учню вчитель дає кросворд

По горизонталі:

1.Іменник ж.р. І відміни, що означає драматичний твір для театральної вистави. (П`єса)

2.Іменник ч.р. ІІ в. із здрібніло-пестливим значенням, утворений від іменника кінець (за допомогою суфікса). (Кінчик)

3.Іменник с.р. ІІ в., що означає безлісий простір, де росте трава. (Поле)

4.Іменник ч.р. ІІ в., утворений від іменника різьба. (Різьбяр)

5. Іменник ч.р. ІІ в., синонім словосполучення дика тварина. (Звір)

6.Іменник ж.р. ІІІ в., що є назвою металу. (Сталь)

7.Іменник ж.р. ІІІ в., який позначає червону рідину в організмі. (Кров)

8.Іменник с.р. ІІ в., синонім іменника вогонь. (Полум`я)

По вертикалі:

1.Іменник ж.р. ІІІ в., що означає споруду для опалення приміщень. (Піч)

4.Іменник ж.р. ІІІ в., антонім іменника горе. (Радість)

7.Іменник ж.р. І в., що означає майстерню з горном для ручного кування металу. (Кузня)

8.Іменник ж.р. І в., який означає віршований твір для співу. (Пісня)

9.Іменник ч.р. ІІ в., що означає особу, яка пише протокол зборів. (Секретар)

10.Іменник ч.р. ІІ в., що є назвою птаха – символу миру. (Голуб)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Самостійна робота в зошитах

Поставити іменники в кличному відмінку, з одним із них скласти речення:

Земля, весна, Ганна, брат, сестра, пісня, мова, слово.

 

8. Завдання з елементами гри (усно).

Кожен учень має синій і жовтий папірці.

  • Чому, на вашу думку, обрали саме ці кольори? (вони є символами України). Жовтий папірець означає іменники, де в О.в. однини є подовження, синій – де в О.в. однини немає подовження. Учитель читає іменники, учні реагують відповідними папірцями.

Мораль, мазь, ненависть, зелень, подорож, область, даль, неповторність, користь, сухість, спадковість, здобич, радість, біль, честь, синь, віддаль, любов.

 - Скільки відмінків в українській мові?

 -Іменники в кличному відмінку в реченні завжди виступають....(звертанням).

 -  Коли відбувається подовження в іменниках ІІІ відміни у формі О.в.,  а коли – ні?

Що ми повторили зараз? (граматичну категорію відмінка іменника)

9. Робота в групах       

        Щоб довести, що ми можемо називатися мешканцями містечка Всезнайко, ми повинні пригадати синтаксичний розбір речення і навчитися морфологічно розбирати іменник. Користуючись текстом першого завдання та схемою розбору іменника, яка знаходиться перед вами, виконайте синтаксичний розбір першого речення й морфологічний розбір іменника.

  І група.  На високому пагорбі стоїть струнка берізка3.

 ІІ група. Недавно її вкривало золотаве листя3.

ІІІ група. Але подув холодний вітер3, і листя обсипалось на пухкий сніжок.

Від групи один учень розбирає речення, а інший виконує  морфологічний розбір іменника.

ІV. Підсумок уроку

Ось і завершилась наша подорож. Ми відвідали лише одне з багатьох міст графства Іменника. Я вважаю, що своїми знаннями ми довели, що можемо називатися мешканцями містечка Всезнайко. Попереду в нас ще багато невідомого й багато невідвіданих міст.

  • Чи сподобалася вам подорож?
  • А які знання допомогли нам здійснити її? (знання про граматичні категорії роду, числа і відмінка іменників)

(учитель збирає роздатковий матеріал)

V. Виставлення оцінок

VІ. Домашнє завдання (різнорівневе)

1) скласти твір-мініатюру «Золота осінь», підкреслити іменники, визначити рід, число, відмінок і відміну; 2) вправа з підручника

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
9 лютого 2020
Переглядів
2262
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку