Урок "Григір Тютюнник «Климко». Воєнне дитинство у повісті. Ідея самопожертви. Образ Климка"

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури для учнів 7-го класу з використанням інтерактивних методів навчання
Перегляд файлу

 Тема: Григір Тютюнник «Климко». Воєнне дитинство у повісті. Ідея самопожертви. Образ Климка.

Мета: продовжувати опрацьовувати ідейний зміст твору Г. Тютюнника «Климко»; дослідити, як у творі відображено воєнне дитинство; охарактеризувати образ Климка; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, пам'ять, вміння грамотно висловлювати свої думки, аргументувати їх; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати гуманні якості людини – чуйність, доброту, турботу про ближнього, здатність співпереживати.

Тип уроку: засвоєння нових  знань і формування навичок.

Обладнання: портрет Г.Тютюнника, текст твору, презентація Microsoft Power Point, технологічні картки, ілюстративний матеріал, зошити.

Хід уроку

 

«…ідеалом для мене завжди була доброта,

самовідданість і милосердя

людської душі».

 

Г. Тютюнник

I. Організаційний момент.                                                                                   Вчитель:  Любі діти, у наш клас

          Завітали гості щирі.

          Привітайте в добрий час

          Гостей посмішкою й миром.

          Ми вам раді, добрі люди,

          І вітаєм щиро вас

          Та запрошуєм ласкаво

          На урок у сьомий клас.

 

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

 Вч.: Діти, а зараз давайте налаштуємось на плідну та цікаву роботу,

       використавши прийом «Вітер дме» (слайд1). (Діти сидять за партами, а вчитель говорить фрази; якщо учні відповідають позитивно, то піднімають руку, а якщо негативно – залишаються сидіти нерухомо).

         Вітер дме для тих, хто…

      - прийшов на урок української літератури;

      - допомагає друзям і біді;

      - не хоче спілкуватись;

      - хотів би дізнатись щось нове;

      - не снідав сьогодні;

      - має добрий настрій;

      - хотів би дізнатись тему й мету уроку. 

 

III. Повідомлення теми і мети уроку .

(слайд 2)Вчитель: Погляньте, будь ласка, на портрет. Чи вам відома ця постать?

Так, це український письменник Григір Тютюнник. Високий, красивий, з густим буйним чубом і вольовими рисами обличчя чоловік, що рідко усміхався, був стриманим, зосередженим. Та під суворою зовнішністю ховалася добра і щира, вразлива душа.

Діти, спробуємо зануритися в епоху, яку описав Григір Тютюнник у своєму творі. ( слайд 3) Проведемо «Літературну мандрівку в минуле». Я задаю вам питання, а ви відповідаєте на них коротко, записуючи відповіді в сітку сканворду.(слайд 4)  Якщо ви правильно дасте відповідь на питання, то у вертикальному виділеному стовпчику ви прочитаєте назву твору Григора Тютюнника, який ми сьогодні будемо розглядатимемо (картка №1)

1. Що їв у дорозі  Климко ? (картоплю)

2. Як  звали товариша Климка ? (Зульфат)

3. Що дав чех Климкові ? (галети)

4. Як звали тітку, у  якої перебував деякий час Климко ? (Марина)

5. Де проживав головний герой з дядьком Кирилом ? (барак)

6. Місто, до якого подорожує Климко? (Слов’янськ)

 

1

к

а

р

т

о

п

л

ю

 

 

2

з

у

л

ь

ф

а

т

3

г

а

л

е

т

и

 

 

4

м

а

р

и

н

а

          5

б

а

р

а

к

 

                        6

с

л

о

в’

я

н

с

ь

к

Яке слово у вас вийшло у виділеному стовпчику.? Перевірте свої відповіді (слайд5). Дякую, ви показали прекрасні знання.

 

(слайд 6) Отже, діти, сьогодні на уроці ми продовжимо опрацьовувати зміст повісті Г.Тютюнника «Климко», тому тема нашого уроку «Григір Тютюнник «Климко». Воєнне дитинство у повісті. Ідея самопожертви. Образ Климка».(запис дати і теми в зошит)

 (слайд7 ) Впродовж уроку ми повинні:

дослідити, як у творі відображено воєнне дитинство;

розкрити ідею самопожертви;

охарактеризувати головного героя;

навчитися бути милосердним, чуйним, турботливим.

ІV. Актуалізація опорних знань учнів.

Вчитель: Саме таким був автор твору Г.Тютюнник. Під суворою зовнішністю ховалася добра і щира, вразлива душа.

(слайд 8) Саме його слова й будуть епіграфом до нашого уроку.

«…ідеалом для мене завжди була доброта, самовідданість і милосердя

людської душі».  Г. Тютюнник

Найдорожчою темою, а отже, й ідеалом для Гр. Тютюнника завжди були доброта, самовідданість і милосердя людської душі в найрізноманітніших проявах. Михайло Слабошпицький у передмові до повісті писав: «В які обставини не потрапляли б малолітні герої письменника, вони ніколи не перестають бути людьми, не гублять на дорогах випробувань доброти.

Тож, проблемне питання (слайд9), на яке ми повинні дати відповідь в кінці уроку, звучить так: чому дитина, позбавлена в житті всього, поспішає творити добро?

(слайд 10) Спочатку ми пригадаємо зміст твору. Вам необхідно  підняти зелену картку на правильне твердження, а червону – на помилкове. Будьте уважними.    (дати відповідь на неправильне твердження)

  • Климко вирушає в дорогу, сповнену небезпек, по сіль на Полтавщину. (Неправильне.)

— Все добро на базарі, куди звернув Климко, продавалось за гроші. (Неправильне).

— Облаву поліцаї робили на старих і молодих людей. (Неправильне).

— Швець-земляк подарував Климкові тапочки, а не виміняв. (Правильне).

— Врятована від Німеччини дівчина прохала хлопця стати її братом і податись на Донбас до її мами. (Правильне).

— Їхав хлопець до станції Дебальцеве на відкритій вантажній машині. (Неправильне).

— Климко повертався додому з дорогоцінною сіллю та харчами. (Правильне).

— Хворого хлопця виходжувала тітка Марина і хотіла навіть всиновити його. (Правильне).

— Німець не зміг ударити Климка, бо той стрибнув у калюжу. (Неправильне).

— Головний герой відчував відповідальність за життя Наталі Михайлівни та маленької Олі. (Правильне).

— Мішок солі заважає Климкові показати дорогу військовополоненому. (Неправильне).

  • Хлопчину підстерегла невблаганна смерть. (Правильне).

 

Вчитель: Як ми бачимо, в основу твору покладено похід хлопчика тяжкими дорогами війни.

- Діти, а які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слова «ВІЙНА». (слайд 11). Будь ласка, свою відповідь оформіть у вигляді «Асоціативного куща»

Війна ні для кого не проходить безслідно, не оминаючи ні дорослих,ні дітей, позбавляючи їх найщасливішої пори – дитинства. Які асоціації, пов’язані у вас з цим словом? (слайд 12).І знову ми повертаємось до складання асоціативного куща. «Асоціативний кущ»

Вчитель:  Тільки доросла людина, оглядаючись на свій пройдений шлях, може стверджувати, що дитинство – найщасливіша пора. Але не кожна людина захоче туди повертатися.

- у зрілому віці (слайд 13) Г.Тютюнник говорив: «І на мить не хотів би повертатися у своє дитинство» .

 (слайд 14)

- На вашу думку, чому автор не хотів згадувати своє дитинство?

- Чи пов'язаний образ Климка з самим автором? (обидва зустрілися з утратою близьких , горем, самотністю, голодом, смертю).

- Чи можемо ми стверджувати, що цей твір є автобіографічним? А який твір ми називаємо автобіографічним?

- Отже, чи можемо ми стверджувати, що цей твір є автобіографічним?

 (так, адже долі головного героя твору та його автора схожі).

V. Сприйняття та засвоєння нових знань, формування навичок.

(слайд 15) Все побачене за роки життя Григором Тютюнником тоді його так вразило, що він не міг не розповісти про це, коли став письменником. І розповів правдиво , художньо сильно про дітей у війні.

 

 

 Перегляд презентації «Діти війни» з коментарем вчителя

Війна  принесла холод, голод, хвороби, смерть.

- Чи схожі ці картини на життя Климка в ті часи?

Вчитель: Давайте спробуємо створити літературний портрет(слайд 26) головного героя повісті – маленького Климка.

Я пропоную  звернутися до тексту твору

 Відкрийте підручник на сторінці 151(3 абзац), зачитайте рядки:(слайд 27)

 Біля крайньої тачки….   …… перебирали зелені стебельця.

 

Недарма згадав автор  у своєму творі ці квіти. Вони можуть бути жовтими, оранжевими. Краї квіткових пелюсток обмережені чорними смужечками, кривульками. Вони схожі на брови маленьких хлопчиків і дівчаток. Стебло тонке, міцне. Чорнобривці – це квіти-символ нашої України. Квіти чорнобривців невеликі. Вони бувають жовтого або оранжевого кольору з чорними мережками по краях.

 

  • Чи можемо ми порівняти Климка з цією тендітною квіткою? (Головний герой маленький, як і квітки, має тонку поставу, як тонке стебло. Має чорні брова. Пелюстки як палюче серце маленького героя, а чорні смужечки –це чорні смуги та випробування на шляху Климка.)
  • На пелюстках квітки, що схилила свою голівку, напишіть, яким ви уявляєте Климка, пригадавши твір. (Звернути увагу на малюнок).

Вчитель:  Тепер ми спробуємо визначити риси характеру головного героя, виходячи з тих ситуацій, в які він потрапляв. Перед вами картка №2.У першій половині у вас записана цитата з твору, прочитавши її, ви повинні визначити рису характеру, притаманну Климкові. Працюємо в малих групах по двоє, як ви сидите за партами.

 

Вчитель: Знову повертаємось до нашого малюнка. Незважаючи на усі випробування, як ця тендітна квітка, що пнеться до сонечка, даруючи людям тепло і радість, душа нашого героя, маленька і водночас така велика, зігріта теплом людяності і благородства – душа, завжди кришталево чиста, відкрита для людей. (Звернути увагу на малюнок).

  • На пелюстках цієї квітки запишіть, будь ласка, риси характеру головного героя, які ми з вами визначили.
  • А зараз, діти, використовуючи всю здобуту на уроці інформацію, складіть сенкан Климко. (слайд 28).

Вчитель: Дозвольте мені до рис характеру Климка додати , на мою думку, не менш важливу рису, притаманну Климкові, - здатність до самопожертви. (написати в середині квітки)

- Як ви розумієте слово «САМОПОЖЕРТВА»? Де ви можете знайти тлумачення цього слова? Так, це тлумачний словник. (слайд 29) – жертвування собою, своїми інтересами заради інших людей.

Заради кого жертвує головний герой (заради Наталі Миколаївни, маленької Олі, Зульфата та інших), а чим він жертвує? (життям)

Вчитель: Тобто ідея твору виявляється в змалюванні самопожертви головного героя.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

(Слайд 31) 1. Скажіть, чому дитина, позбавлена в житті всього, продовжує творити добро? (Звернути увагу на квітку 2)

2 Уявіть, що ви тримаєте в руках справжній мікрофон. (слайд32). Продовжіть речення.

- Я хотів би мати такого друга, як Климко, тому що …

- Я порадив би друзям прочитати повість «Климко», бо …

Підсумок уроку. Оцінювання.

Вчитель: Повість Г.Тютюнника «Климко» страшна своєю правдою про війну і красива правдою про благородних людей. Отже, сподіваюсь, що ви винесли для себе уроки моральності, які не забуватимете протягом всього життя.

- Ви сьогодні всі добре працювали, тому всі отримують гарні оцінки.

- За допомогою смайликів висловіть, чи сподобався вам урок. (діти домальовують вираз обличчя смайлика відповідно до своїх почуттів)

(слайд 33) VІІ. Домашнє завдання: виконати завдання, розміщене на моєму блозі. Для цього вам необхідно:

крок 1 - перейти за посиланням http://kudina24.blogspot.com

крок 2 – відкрити «Матеріали до уроків української літератури»

крок 3 – натиснути «Вікторина «Небезпечними стежками Климка у пошуках добра»

крок 4 – виконати завдання.

Хто не має доступу до інтернету, пише лист-послання головному герою повісті

 

(слайд 34)

 

 

 

docx
Додано
21 вересня 2020
Переглядів
2547
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку