Відкритий урок за темою «Оповідання «Ласочка» Г. Тютюнника»

Про матеріал

Відкритий урок"Григір Тютюнник. Оповідання «Ласочка»."

Тема: Григір Тютюнник. Оповідання «Ласочка».

Мета: Ознайомити учнів з доступними віку знаннями про життєвий і творчий шлях Григора Тютюнника, про особливості жанру оповідання; розвивати вміння орієнтуватися в структурі твору за допомогою аналізу й порівняння, спостерігати за ставленням автора до зображених подій і героїв оповідання; тренувати навички виразного мовлення і читання; виховувати звички екологічної поведінки, любов до природи.

Перегляд файлу

Тема: Григір Тютюнник. Оповідання «Ласочка».

Мета: Ознайомити учнів з доступними віку знаннями про життєвий і творчий шлях Григора Тютюнника, про особливості жанру оповідання; розвивати вміння орієнтуватися в структурі твору за допомогою аналізу й порівняння, спостерігати за ставленням автора до зображених подій і героїв оповідання; тренувати навички виразного мовлення і читання; виховувати звички екологічної поведінки, любов до природи.

                                     Хід уроку

1. Організаційний момент

Встаньте, діти, ви рівненько 1

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться ви до мене,

Поверніться до гостей,

Привітайтесь: «Добрий день!»

Девіз нашого уроку:

Не просто слухати, а чути,

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

Усі люди відрізняються одне від одного, кожен із нас унікальний, має свій колір очей і волосся, характер, настрій.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

         Уроки теж бувають різні. Мені б хотілось, щоб сьогодні ми з вами створили цікавий, змістовний творчий урок.  Щоб наша співпраця була пізнавальною і корисною, ми всі маємо працювати активно, старанно, дружно, наполегливо. Щоуроку ми подорожуємо «Річкою читання». Сьогодні ми продовжуємо нашу мандрівку, під час якої нас чекають цікаві зупинки.

Наприкінці уроку ми покладемо՛ камінчики на «Берег виправданих надій», якщо урок сподобався.

Слайд 1
2.Робота над удосконаленням виразності, правильності читання

Перша зупинка Слайд 2

На березі «Мовних розминок»

 

 Зараз ми проведемо՛ мовну розминку для розвитку навичок читання

  1. Чистомовка Слайд3
    Ма-ма-ма- наближається зима.

Ла-ла-ла- снігу намела.
Ок-ок-ок- вкрила поле і лісок.
Ка-ка-ка- лютий холод допіка.
Ам-ам-ам- дуже голодно пташкам.
Іть-іть-іть - їм гуртом допоможіть. (Працюєм швидко та чітко, вимовляєм склади і слова)

Слайд 4

  1. Скоромовка.Робота в парі.( Обличчям одне до одного)
    Їде грудень возом,
    Везе мішок з морозом,
    До морозу криги, 
    А до криги - снігу.
    Ми завітаємо в гості до авторів прочитаних творів

Друга зупинка Берег прочитаних творів

 

  1. Пазл
  1. Знайдіть, які рядки належать Ліні Костенко?
  2. Які слова написав Василь Сухомлинський?
  3. Знайдіть, що з наведеного написав Олександр Олесь?
  4. Які рядки належать Надії Кир’ян?

Підсумок. Одні з цих текстів у віршованій формі, інші – в прозовій. Описується в них теж різне. А що ж їх об’єднує? Любов до природи рідного краю. Завдяки правильно виконаній роботі. З’являється портрет Г.Тютюнника

3.Підготовка до сприймання нового матеріалу

Третя зупинка

А сьогодні ми познайомимось із ще одним видатним українським письменником Григором Тютюнником.

Творча група (пошуківці) підібрала інформацію про письменника

- Народився  Григір  Тютюнник  в  селі  Шилівка  на  Полтавщині.  Доля приготувала Григору багато випробувань, починаючи з раннього дитинства. Голод  тридцять третього не обминув і їхню сім’ю. Півторарічний хлопчина перестав ходити, говорити, навіть сміятися. Коли виповнилося 6 років, він залишився без батька. Почав жити у сім’ї батькового брата на Донеччині. Дядько та його дружина прийняли Григора як рідну дитину. Під їх опікою почав майбутній письменник свою освіту.

Мізюк Віталіна 3 питання

Лист від Григора Тютюнника

Виходить хлопчик. Звертається до однокласників:

- Скільки тобі років? А тобі? Тобі? А Григорові Тютюннику було 11 років, коли він пішки пройшов від Донеччини до Полтавщини.

Проблемне запитання: чи можна порівняти наші труднощі із тими, що їх пережив одинадцятирічний Григір?

 Йшов пішки, маючи за плечима 11 років, три класи освіти і порожню торбинку, в котрій з початку подорожі було девять сухарів, перепічка і банка меду – земляки дали на дорогу. Потім харчі вийшли. Почав старцювати. Перший раз просити було неймовірно важко, соромно, обдирало язик і в грудях терпло, тоді трохи привик.

Ішов рівно два тижні.

Подяка.

Така рання самостійність, пережиті труднощі, людські хороші і погані риси позначились на характері Григора Тютюнника: він дуже цінував у людях добро, не любив підлих, писав про це. А його мандрівка Україною в одинадцять років навчила хлопчика бути уважним, спостережливим до всього, що оточює, а це необхідно письменнику.

4.Фізкультхвилинка

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

Четверта зупинка. Берег оповідання

Ми розпочинаєм вивчення оповідання Григора Тютюнника «Ласочка».

Тема нашого уроку:

Григір Тютюнник. Оповідання «Ласочка».

А хто така «Ласочка», ми дізнаємося після роботи в групах.

Матеріал для карток у групах.

«Ці звірі риють нори або живуть у чужих. Вони хитрі, спритні, добре стрибають і плавають. Мають руде хутро, видовжену мордочку. Люди вбивають цих звірів через хутро та небезпечну хворобу, яку вони розносять – сказ.»

Яка дійова особа об’єднує українські народні казки «Котик і Півник», «Колобок», «Пан Коцький», «Лисичка та Журавель»?

 

«У їжі неперебірливі, користуються будь-якою нагодою, щоб поїсти. А їстівного навкруги багато: червяки, слимаки, миші, кролики, жуки, пташки, плоди та ягоди – суниці, вишні, вироград, яблука.»

«В українських казках хитра, підступна, обережна, розумна, вигадлива, дбайлива господиня.»

«Полюють вдень і вночі, але завжди нападають зненацька. Тихо підкрадаються, а потім стрімко кидаються. Щоб не сполохати пташку, можуть вдати із себе мертву тварину. Надлишки закопують про запас, а завдяки чудовій памяті завжди їх знаходять. Це вони роблять для того, щоб не привертати інших хижаків до нори.»

«А в казці Антуана де Сент-Екзюпері «Маленький принц» цей звір говорить:  «Шукати потрібно серцем – найголовнішого очима не побачиш.». Ми проаналізували уривок з енциклопедії і дійшли висновку,що це лисиця.

Діти опрацьовують і роблять висновки.

Працюючи в групах, ви пригадали народні казки про лисицю. Тепер перед нами виникає завдання – знайти спільні та відмінні риси казок та оповідань.

Спільне: про щось розповідається (про одну чи кілька подій, про кількох героїв) обсяг невеликий.

Відмінне: оповідання – про дійсне, реальне. Казка – про вигадане.

 

У цьому тексті вам траплятимуться нові, незрозумілі слова. Слово творчій групі.

Припутні Скімлення

Галуззя Огледівся

Вепр Круча

Виводок Дзяволить

Куняв Закортіло

Юшка Червонило

Тлумачення незрозумілих слів:

Скімлення – протяжне, жалібне звучання.

Дзяволить – попискує, підвиває.

Вухами пряде – ворушить вухами.

Припутень – лісовий голуб.

Куняв – дрімав.

Юшка – суп із риби.

Пильно – уважно.

Закортіло – захотілось.

Червонило – забарвлювало червоним кольором.

Правильно наголошуй.

Підзолочений червонило припитні дзьобами було пасовиська спиною скімлення огледівся високо завжди набік птахи

 

 

 

 

Первинне читання оповідання вчителем

Діти, зараз я з кількома учнями виразно прочитаємо оповідання.

Подумайте про що розповів нам письменник?

- Яку пригоду описує оповідач? (Зустріч рибалки з лисицею)

Повторне читання оповідання вголос ланцюжком.

Читання дощиком.

 

Аналіз змісту з елементами вибіркового читання

- Прочитайте опис ранку. Які фарби і звуки сповіщали про його прихід?

- З ким і як зустрівся Арсен? Як ви думаєте, чому лисеня з’явилося на кручі?

- Прочитайте, яким вперше побачив Арсен лисеня? За що воно сподобалося рибалці? Як про це говориться у тексті?

- Прочитайте слова, які описують зовнішність, рухи, звуки звірятка.

- Чи можна дії лисеняти розцінювати, як його розмову з дідом? Хто цю розмову передав? (Автор.)

- Чому рибалка назвав лисеня Ласточкою? Від якого слова утворилась ця кличка? (Ласочка – від ласувати, тобто їсти щось смачненьке.)

- З чого видно, що Ласочка була розумною, терплячою, спостережливою? Як вона «розмовляла»?

- Знайдіть і прочитайте, чого навчилося лисеня у Арсена. Як Ласочка допомагала рибалити?

- Прочитайте опис зими. Як Арсен упізнав Ласочку в дорослій лисиці.

Підсумок. Сьогодні наша подорож добігає кінця, нам потрібно зробити підсумок уроку. Порвняйте відомі вам знання про лисиць із тим, як описує поведінку Ласочки Григір Тютюнник. Скажіть, що нового чи несподіваного ви дізналися з цього оповідання про лисиць і людей. (тут людина та тварина подружились, лисиця виявила довіру до людини).

2. Як Г.Т. ставиться до А.? До Ласочки? А чи збігається із авторським ваше ставлення до цих персонажів.

Оцінювання учнів.

 

 

 

 

 

docx
Додано
18 січня 2019
Переглядів
1444
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку