Урок Григір Тютюнник "Зміцнення часових площин як художній засіб у новелі Григіра Тютюнника «Три зозулі з поклоном». Роль художньої деталі в розкритті характеру,

Про матеріал
Розробка уроку з української літератури для учнів 11 класу . Зміцнення часових площин як художній засіб у новелі Григіра Тютюнника «Три зозулі з поклоном». Роль художньої деталі в розкритті характеру, ідеї. Образи-символи в новелі.
Перегляд файлу

Тема. Зміцнення часових площин як художній засіб у новелі Григіра Тютюнника «Три зозулі з поклоном». Роль художньої деталі в розкритті характеру, ідеї. Образи-символи в новелі.

Мета: продовжити роботу над текстом новели, закріпити вивчене про образ-символ, художню деталь, розкрити значення художнього засобу зміцнення часових площин; поглибити навички роботи з художнім текстом, словесного малювання; сприяти вихованню моральних якостей учнів, віри у велику силу добра й кохання.

Обладнання: тексти новели «Три зозулі з поклоном», підручник, тестові завдання, словник літературознавчих термінів, портрет письменника. Схеми.

ТЛ: символ, образи-символи, художня деталь.

Міжпредметні зв'язки: світова література.

Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

1.Слово вчителя

Сьогодні ми будемо говорити про художні прийоми та засоби, котрі використовував Григір Тютюнник, щоб розкрити характери своїх героїв, ідеї.

ІІ Актуалізація знань, умінь і навичок

1. Репродуктивна бесіда

- Яке значення у своєму творчому доробку Григір Тютюнник приділяє темі кохання?

- Яким постає кохання у новелі «Три зозулі з поклоном»?

2. «Асоціативний кущ» (робота в зошитах)

- Що таке любов?

                                                 ?

              гармонія                                     щастя

                    родина               Любов

                    діти                               страждання    

                                          ?

ІІІ. Основний зміст уроку.

1.Словникова робота.

Кохання – це почуття глибокої сердечної прихильності до особи іншої статі; закохання.

Любов –почуття глибокої сердечної прив’язаності до кого-, чого-небудь; інтерес внутрішній, духовний потяг до чого-небудь.

2. Робота над змістом новели. Бесіда.

- Хто є головними героями новели?

- Що ми дізнаємося зі змісту твору про Марфу?

- Як ви гадаєте, чому Марфа завжди першою відчувала. Коли прийде лист від Михайла?

- Марфа мала чоловіка. Чому вона не любила його?

- Як ставиться автор до героїні? З чого це помітно?

- А як ставиться до Марфи Софія?

- Як ви гадаєте, чи любив Михайло Марфу?

- Чи імпонує вам образ Марфи? Чи часто можна зустріти в житті таку людину, як Марфа?

- Яка з жінок, Софія чи Марфа, на вашу думку, заслуговує більшої поваги?

- прочитайте останній лист Михайла із Сибіру. Який зміст вкладає він у слова: «Обіймаю тебе і несу на руках колиску з сином, доки й житиму…»?

- Що ми дізнаємося з листа Михайла про його життя в Сибірі неісходимій?»

3. Творча робота. Складання схеми за твором Гр. Тютюнника «Три зозулі з поклоном».

 

                                                                                                            

   Марфа      Небесне

Михайло                                                                                          Земне

                                                                                                                                Мати

                                                                                                                                Батько

                                                                                            Народження      дитини

                         Високі

                        Почуття

4. Міні-дослідження. Які образи-символи використав письменник у новелі? Що вам відомо про їхню символіку?

Сосна – у багатьох народів символ життєвої сили, плодючості, самотності; сили характеру, безсмертя.

Ріка – символ плинності часу.

Зозуля – символ суму та вдівства; провісниця весни і водночас смерті, нещастя; туги за життям, минулим; віщування; нерозважливої матері.

Чорна хустина – символізує горе, страждання.

Листи –зв'язок з родиною.

Колосок – символ основи життя, син Михайла продовжувач роду.

Три – символ духовного синтезу; формули для творення світів; символ створення духу і матерії; активного і пасивного; моделі Всесвіту / верх, середина, низ/; щастя; багатства; Трійці; оберега; цілющості.

  • У чому полягає символічність назви твору? ( Три зозулі з поклоном – це святість трьох душ, що автор втілює їх у трьох образах: Софії, Михайла, Марфи. Друге значення – народне відтворення замовляння, коли людині відмовляли у взаємності, щоб позбавити страждання, їй передавали «Три зозулі з поклоном», що означало: забудь, покинь, відпусти).

5. Повторення відомостей про художню деталь.

Художня деталь – засіб словесного та малярського мстецтва, якому властива особлива змістова наповненість, символічна зарядженість, важлива композиційна та характерологічна функція.

6. Евристична бесіда.

- Який вид художньої деталі використовує автор?  (Наскрізні  (повторювані) деталі, що набувають значення символу).

- Яка портретна деталь є найкрасномовнішою? (очі).

- Які побіжні деталі розкривають життя та побут Михайла у сталінському таборі? ( посивів, руки не слухаються, сниться столярна робота).

- Що криється за окремими деталями? Які трагічні сторінки цілої країни? (трагедія репресованих до сталінських таборів).

- У якій часовій площині зображено події  твору? ( теперішнє переплітається з минулим, яке наближується, вивищується своїм трагічним над сучасним).

7. Дослідження. «Художня деталь у новелі Гр. Тютюнника «Три зозулі з поклоном»

 

Художня деталь

 

«татова сосна»

 

Конкретна                           Символічна

          

                 Тато посадив                       Для сина і дружини,           Для самого батька

       на піску перед хатою                      односельців                         

       сосну, згадує про неї

                   в листі  

                                                        Спогад про безвинно           Трепетна        Символ

                                                          загублену хорошу                  надія           рідного

                                                                 людину                                                      дому

ІV. Застосування знань, формування умінь

  1. Репродуктивна бесіда.
  •                   Яку роль у творчості Григора Тютюнника відіграла художня деталь? (Художня деталь у творчості Тютюнника виконує найскладніші композиційні завдання – правдивість, точність, зв'язок з головною ідеєю ,що дозволяє глибше осягнути зміст, відчути стильову неповторність автора).
  •                   З якими талановитими митцями працював Гр. Тютюнник?
  •                   З якими художніми творами ви могли б порівняти новелу «Три зозулі з поклоном»?
  1. Проблемне питання.
  • Чи зробило кохання щасливими героїв новели Гр. Тютюнника «Три зозулі з поклоном»? ( Питання дискусійне, але виходячи зі змісту новели, напевно, більше так. Адже кожному з героїв пощастило пережити сильне почуття догідної цього людини. Михайла любили дві такі різні, але прекрасні жінки, він теж любив по-своєму кожну з них. Гр. Тютюнник запропонував нам зразок кохання, яке допомогло персонажам проявити свої найкращі людські моральні якості: співчуття, любов до ближнього, милосердя і всепрощення).
  1. «Сенкан». Склдіть сенкан, розкрийте поняття «Любов». Наприклад :

Любов

Велична, неземна

Захоплює, ранить

Душа радіє або страждає

Кохання

V. Підсумок уроку

VІ. Оцінювання

VІІ. Домашнє завдання

Написати твір-мініатюру «Уроки милосердя, доброти, любові Григора Тютюнника»

docx
Додано
8 лютого 2020
Переглядів
6904
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку