«НОВЕЛА ГРИГОРА ТЮТЮННИКА «ТРИ ЗОЗУЛІ З ПОКЛОНОМ» - ПЕРЛИНА УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ ХХ СТОЛІТТЯ (Робота з художнім текстом) »

Про матеріал
розкрити ідейно-художній зміст твору, поглибити поняттяпро новелу, удосконалювати навички учнів аналізувати твори малих жанрів, визначати проблематику твору, повчитися у великого майстра слова стильової досконалості, глибше пізнати її закони; розвивати критичне мислення, уміння аналізувати, співставляти, формувати власну думку про поведінку героїв; виховувати красу почуттів, усвідомлення сенсу любові, уміння берегти її та цінувати.
Перегляд файлу

Управління освіти виконавчого комітету

Лубенської міської ради

Лубенська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №6

Лубенської міської ради Полтавської області

 

 

 

 

 

Конспект відкритого уроку

з української літератури в 11 класі

«НОВЕЛА ГРИГОРА ТЮТЮННИКА «ТРИ ЗОЗУЛІ З ПОКЛОНОМ» -  ПЕРЛИНА УКРАЇНСЬКОЇ  ЛІТЕРАТУРИ ХХ СТОЛІТТЯ (Робота з художнім текстом) »

 

 

 

 

                                                                                                       Кіріяк Леніна Миколаївна, учитель

                                                                                                       української мови та літератури

                                                                                                       Лубенської спеціалізованої

                                                                                                        школи І-ІІІ ступенів №6

 

 

 

 

 

 

 

                                                                               Лубни 2020

 

ПЛАН- КОНСПЕКТ УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

11 клас

 

ТЕМА: НОВЕЛА ГРИГОРА ТЮТЮННИКА «ТРИ ЗОЗУЛІ З ПОКЛОНОМ» -  ПЕРЛИНА УКРАЇНСЬКОЇ  ЛІТЕРАТУРИ ХХ СТОЛІТТЯ (Робота з художнім текстом)

 

Мета: розкрити ідейно-художній зміст твору, поглибити поняттяпро новелу, удосконалювати навички учнів аналізувати твори малих жанрів, визначати проблематику твору, повчитися у великого майстра слова стильової досконалості, глибше пізнати її закони; розвивати критичне мислення, уміння аналізувати, співставляти, формувати власну думку про поведінку героїв; виховувати красу почуттів, усвідомлення сенсу любові, уміння берегти її та цінувати.

 

Методи: словесний, практичний, демонстраційний

 

Тип уроку: засвоєння нових знань, узагальнення та закріплення вивченого; комбінований, із використанням елементівкритичного мислення

 

Обладнання: мультимедійна презентація (фотографії, ілюстрації,відео- та аудіо записи)

 

Хід уроку

 

І. Організація класу.

Оголошення теми та завдань уроку

 

Учитель: сьогодні на уроці ми

- познайомимось з твором Г.Тютюнника «Три зозулі з поклоном»;

- будемо вдосконалювати навички роботи з художнім текстом;

- повторимо відомості з теорії літератури;

- спробуємо співставити погляди на «любов Всевишню» двох різних авторів: чоловіка – прозаїка Григіра Тютюнника та жінки – поетеси Ліни Костенко (на основі роману у віршах «Маруся Чурай»);

- характеризуючи героїв і ситуації з твору «Три зозулі з поклоном», спробуйте влучно  й доцільно використовувати виписані вами цитати з роману Ліни Костенко.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

- На попередніх уроках ми говорили про розвиток літератури в 60-80-х роках. Кожна доба відбиває процеси, що відбуваються в суспільстві. І це відображається письменниками в художніх творах.

Бесіда за питаннями:

- Пригадаємо до якої групи прозаїків 60-80-их рр. належав Г.Тютюнник? (Конкретно-аналітична проза)

- Які ще види прози розвивалися в ті роки? (Лірико-романтична, лірична, химерна, публіцистична)

- Як називалася стаття про розвиток української літератури 50-80-их рр.?(«На цвинтарі розстріляних ілюзій»)

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Учитель: повернемось до останніх сторінок біографії письменника:

- сповнені брехні, безхребетні 70-ті,… а він був справжнім вулканом;безкомпромісним, бачив жахливу прірву між словом і ділом;

- біль душі злився зі злістю;

- безмежно вірив у добро;

- зовні сильний і мужній – насправді був незахищеним дитям на цій землі, вразливим, щирим, чесним;

- він ніби запрограмував свій кінець. Незатишно йому жилося ще з юних літ, завжди почував свою самотність;

- у лютому 1880 р. Г.Тютюннику було присуджено премію ім. Лесі українки;

- а 7 березня він заподіяв собі смерть;

- цей пам’ятник письменника встановлений на Байковому кладовищі у Києві (кадр на екрані)

Посмертно Г.Тютюнник удостоєний премії ім.. Тараса Григоровича Шевченка.

 

- Пригадаємо, яким був творчий доробок письменника ( 2-томник, що вийшов у 1984 р. ).

Незважаючи на невеликий творчий доробок, багато творів письменника екранізовано (кадр на екрані).

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

Новела «Три зозулі з поклоном» чи не найглибше з усіх віддзеркалює внутрішній світ Г.Тютюнника, його світобачення.

Зверніть увагу на епіграф новели : «Любові Всевишній присвячується».Епітет «Всевишній», який в українській мові вживається у сполученні зі словом «Бог» , підкреслює велич найбільшого людського почуття – кохання (кадр на екрані).

Ви прочитали твір самостійно. Які роздуми виникли у вас і які питання?( учні озвучують)

Сподіваюсь, протягом уроку ви отримаєте відповіді на ці запитання.

 

Підсвідомо до написання новели Г.Тютюнник прямував усе своє життя, а поштовхом до написання стала, здавалось би, незначна подія. Було то 1976 р. До Ірпінського будинку творчості завітав сліпий бандурист, виконував народні пісні. Особливо вразила письменника пісня «Летіла зозуля через мою хату…»

Послухайте цю пісню у виконанні хору (на екрані слова пісні; звучить аудіо-запис).

Розповідалось у цій пісні не просто про нещасливе кохання, а про вічне непереборне страждання людини.

Очевидці згадують, що Г.Тютюнник підхопився і побіг до себе в кімнату…

Так народилася новела «Три зозулі з поклоном» - одна з найчарівніших перлин української літератури ХХ ст.

 

Давайте пригадаємо зміст твору.

1. Початок читає вчитель.

2. Учні озвучують кадр з фільму

 «Три зозулі з поклоном» (бесіда сина з матір’ю).

3. Перекажіть розмову Марфи та поштаря Левка.

4. Хто розказав Софії про цей епізод?

5. Що пов’язувало родини Михайла та Марфи?

6. «Лист до Софії» (11-класник читає напам’ять)

 

Учитель: Цей твір за жанром… (новела).

Учні відповідають і доводять,чому саме новела.

      Учитель: Літературознавці стверджують, що це новела в новелі. Особливість її в тому,що в ній відсутні драматичні сюжетні зіткнення, але кожне слово відгукується щемом.

Сучасники вважали Г.Тютюнника неперевершеним стилістом.

Давайте зауважимо, що головніше в новелі – зображення подій чи вираження почуттів.

Назвіть героїв твору.

Усі вони, пройшовши перед читачем, умовно кажучи, відходять у глядацький зал (кадр з фільму).

Хто головні герої новели?( Михайло, Марфа, Софія – так званий любовний 3-кутник) (кадр на екрані).

У яких творах ми зустрічалися з любовним 3-кутником? (І. Франко «Украдене щастя», … «Маруся Чурай»)

Цей трикутник особливий. Підтвердіть це цитатою з роману «Маруся

Чурай» ( «Звела їх доля наче в нагороду

За те, що мали незглибинні душі»)

У кожному любовному трикутнику можна виділити одну основну лінію. Як ви думаєте - хто це? (Михайло і Марфа – їх стосунки, яких фактично не було)

     -Що ви дізналися про Михайла? Яким він постає зі слів Софії?

- Якою професією володів? Як ставився до роботи?

- Яким став Михайло, перебуваючи на засланні? (образМихайла асоціюється з батьком письменника, що свого часу був репресований. Навіть ім’я не змінено, хоча про самі репресіі в новелі не йдеться –у 70-их роках ці події замовчувалися, були забороненою темою. Образ оповідача, хлопця-студента нагадує самого автора).

Учитель: Як ставився Михайло до Софії?  (любить, поважає, цінує).

- Як ставився Михайло до Марфи?( важко переживає ситуацію,що склалася).

- Як ця ситуація перегукується з романом «Маруся Чурай» («..нелегко, кажуть, жити на дві хати, а ще нелегше жить на дві душі»)

- Який образ твору,  на вашу думку, найбільш емоційно насичений, душевний (Марфа)

- Якою була Марфа молодою? ( цитата)

- Яким був її чоловік Карпо? ( цитата)

- Уся пронизана щемливим болем, невимовною тугою чекання, чує серцем, коли приходить лист від Михайла.

Подивіться цей епізод. Спробуйте зрозуміти Марфу, її почуття, душевний стан (кадр на екрані).

Учитель пропонує учням скласти асоціативний кущ «Марфа»

 

тиха   лагідна  здатна на велике

 

порядна    МАРФА  переживає,

 

з чистою душею     незрадлива

 

знаходить втіху в синові коханого

 

- Як змінили Марфу важкі роки чекання? У кому вона тепер знаходить втіху?

- Чи можемо ми засуджувати Марфу за те, що так ненароком, мимоволі втрутилася в сімейне життя Софії та Михайла?

- Якими словами Ліни Костенко ми можемо виправдати героїню? («Життя-така велика ковзанка. Кому вдалось, не падавши, пройти?»)

- Вона й сама страшенно переживала, тужила, розуміла, що подумки, можливо, зраджує чоловікові.

Мабуть, у селі були люди, які засуджували її, але ми вже знаємо:(згадайте літературні вузлики).

(Учні підбирають цитату з роману Ліни Костенко «Маруся Чурай»:  Чужа душа – то тихе море сліз.

Плювати в неї - гріх тяжкий, неможна!)

- Про безмежно люблячу, чисту душею Марфу  розказує сину Софія. Пригадайте, із якими почуттями? (без ревнощів, без образи, без осуду)

- Чому вона так розуміє Марфу? (вони дуже схожі поривами душі)

- Доберіть цитату (Ми з нею діти однії печалі.

Себе читаю у її очах…)

Учитель:Про Софію в новелі сказано досить мало, звернімося до тексту.

Учні відмічають:

- пропонує Михайлу глянути на Марфу;

- підставляє сину для поцілунку сухі губи;

- Марфа ще чекає повернення Михайла, Софіїні спогади вже не щемлять, не болять - вони закам’яніли;

- розуміє, що серце в усіх людей не однакове.

Учитель:У чому символічність її імені? (Софія - мудрість, а ще мучениця, матір Віри, Надії, Любові)

- Які ще символи зустрічаються у творі?

Учні відповідають:

- зозуля-міфічна істота, образ зустрічається в народних піснях, баладах, у творах Тараса Шевченка. Символ туги.

- символічне число 3 (три зозулі з поклоном посилає Михайло Марфі. Можливо, це позначає побажання щастя, спокою, любові. Для автора - це підказка назви твору, для читача – ключ для розуміння непростого плетива трагічного й високого в долях героїв. Три – християнський символ. У  творі це число безпосередньо пов’язане з епіграфом «любов Всевишня», а значить, учить не засуджувати, розуміти, прощати).

- сосна - цар-дерево, вічнозелене, шишки сосни символізують плодючість, багатство. Недарма  булочки, якими запрошували на весілля, випікали у формі шишок. Це дерево вважають також і надгробним. Тому «татова сосна» - натяк на те, що чекає батька в майбутньому,  і спроба лишити щось по собі на землі. Смола сосни – живиця - гоїть рани, а значить,  допоможе з’ясувати болючі для сина питання.

 

V. Закріплення вивченого (за питаннями)

Учитель: Дивний любовний трикутник. У ньому  немає ворожого ставлення, ненависті, ревнощів. Що спільного в характерах Марфи, Софії, Михайла?

(- здатність на велике кохання;

- душевна чистота;

- уміння прислухатися та розуміти іншого;

- відчувати чужий біль).

- Їх душі озиваються в пісні, яку виводять утрьох: Михайло, Софія і Марфа співають пісню-молитву, що доносить їх любов до Бога.

Горе та смуток переповнюють новелу, але не затьмарюють світла. У творі зображені звичайні земні люди, земні, але не приземлені. Здатні помітити й «річки синє крило», і «світло любові» в очах ближнього.

Слово вчителя: Співчуття до страждань героїв, страх за їхню долю  подаються на національному тлі.

Михайло, як і більшість українців, вірив не лише в приворотне зілля й приворотні замовляння, а й у відворотні чари. Щоб позбавити мук палко закохану людину, якій не могли відповісти взаємністю, передавали своєрідне привітання: «Три зозулі з поклоном», яке означало : забудь, покинь, залиш мене, відпусти. Відомо, зозуля гнізда не мостить, тож людина повинна була зрозуміти, що її кохання приречене, не матиме у відповідь такого ж почуття.

І Марфа, яка кохала чужого чоловіка, і Софія, що чекала повернення чоловіка із заслання, і Михайло, який бажав повернутися до родини, сподівалися на щастя. Але марно. Зі змісту зрозуміло, що до всіх них линули три зозулі з поклоном. Усі вони залишаються на роздоріжжі – кожен сам по собі. Михайло безслідно зник на каторзі, Соня одна виростила сина, Марфа продовжує чогось чекати, вдивляючись в обличчя сина Михайла.

- Як ви зрозуміли задум письменника у творі?

(Письменник втілює свій ідеал, власне бачення складної ситуації. Жоден із героїв новели не поборов своїх страждань, не зменшив сили душевного болю, але всіх їх єднає велике світле кохання.)

- Спробуйте коротко викласти своє розуміння любові

-  як високого почуття – у сенкані (кадр на екрані)

1-й рядок – один іменник;

2-й рядок – два прикметники;

3-й рядок – три дієслова;

4-й рядок – чотири слова, що виражають ставлення або власні почуття;

5-й рядок – одне слово – синонім до першого.

Учні зачитують свої роботи.

Зразок:

Любов

Безмежна, Всевишня

Світить, гріє, живить

Тріпочу, чекаю, радію, зустрічаю

Кохання

 

Підсумки

     - Які моральні уроки ви винесли, роздумуючи над цим твором? (любити життя, цінувати кохання, бути людяними, не пасувати перед труднощами, розуміти, що в житті найцінніше…)

Висновок

- Який же ідейний зміст твору? (Ідейний зміст твору багатосторонній. Наскрізною є ідея гуманізму та високий ідеал простої людини, яка сповідує святі закони моралі).

- Новела несе на собі печать притчовості – висновку, до якого приходить автор і який пропонує читачеві. Спробуйте його сформулювати.

(Цей висновок напрошується сам по собі, через усю образну тканину твору: любов – почуття, незалежне від людської свідомості, волі, бажання. Воно ніби дається якоюсь вищою силою, тому мусить лишатись поза осудомчи запереченням).

- Згадаймо цитату з роману «Маруся Чурай».

(«Любов - це, люди, діло не осудне

По всі віки. Вовік віків. Амінь.»)

 

VІ. Домашнє завдання(кадр на екрані).

 Написати роздум на одну з тем:

- Щастя – це коли ти любиш…

- Щастя - це коли тебе люблять…

- Щастя - це…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Кіріяк Леніна
Додано
12 лютого 2020
Переглядів
1696
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку