Урок розроблений з ціллю виховання у дітей позитивного ставлення до поведінки інших людей,вміння відрізняти позитивне від негативного, вміти пробачати , а також поважати та любити дітей ,які чимось від них відрізняються (чи поведінкою, чи зовнішнім виглядом,чи знаннями).
Урок з курсу
«Я у світі» в 3 класі
на тему:
«Людські
чесноти»
Підготувала вчитель
початкових класів
загальноосвітньої школи
І-ІІ ст. с. Залом
Карпинець О.І.
Тема: Людські чесноти .
Мета: формувати поняття про людські чесноти як гарні риси характеру, які можна розвивати, розширити уявлення дітей про добрі і погані вчинки , викликати бажання наслідувати добрі справи, творити добро на користь іншим,вдосконалювати вміння аналізувати свою поведінку, розвивати мовлення учнів, критичне мислення, виховувати чуйність, доброту, небайдужість до чужої біди,прагнення робити добрі справи.
Обладнання: підручник «Я у світі» (автор О.В.Тагліна, Г.Ж.Іванова), робочий зошит, альбоми, картки з частинами прислів’їв , «замок Добра і Зла», абетка слів з буквою«Д», девіз уроку, «Золоті правила», асоціативний кущ «Добро»,малюнки «Доброта» ,«Сонечко» ,«Хмаринка».
Хід уроку:
І. Організаційна частина. Привітання.
Закінчилась перерва
Продзвенів чаклун-дзвінок.
А тепер усі швиденько
Налаштуймось на урок.
Дзвоник пролунав, він урок почав.
А іще до нас сонце завітало в клас.
Щоб навчились ми лиш добро творить,
З щирим серденьком у цьому світі жить.
-Ось наше сонечко.Будем на уроці такими,щоб його не затулила хмара.
Щоб урок пройшов не марно(з хмарою – не хмарно) ми будемо:
У – уважними
Р – роботящими
О – організованими
К – кмітливими
- Щоб урок пройшов цікаво, всі беремося до справи.
- Отож, беремо гарний настрій, посміхаємось один одному, мені, гостям і до справи.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Перевірка домашнього завдання:
- Повідомлення «Історія нашої школи»
- Конкурс малюнків «Моя школа»
- Повідомлення «Перші школи»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово вчителя.
Врятує світ краса —
Завжди так говорили.
Тепер врятує світ лиш доброта.
Бо однієї вже краси занадто мало.
Бо стільки всюди зла — людина вже не та.
Тож, люди, на землі
Спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла,
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра.
Вчитель. -- Мабуть, ви вже здогадалися, що цей урок ми знову присвятимо доброті і справедливості.
Здавна на землі люди цінували праведне життя — життя чесне, щире, відкрите. Треба утримуватися від поганих вчинків, лихих намірів. Зло, як відомо, довго не забувається і породжує нове зло. А от добро породжує добро.
Ви самі були не раз свідками і добрих вчинків, і злих, а також прочитали багато казок, у яких завжди відбувається боротьба між добром і злом.
ІV. Повідомлення теми й мети уроку.
1.Вступна бесіда
Отже, сьогодні на уроці ми будемо говорити про добро, добрі вчинки,добрих людей.Один мудрець сказав:»Перед розумним треба схилити голову,а перед добрим стати на коліна».Отже,ви зрозуміли,що тема нашого уроку «Людські чесноти».
2.Запис в зошиті (Класна робота і тема)
А девіз давайте почитаємо разом:
«Не залежить доброта від зросту, Доброта з роками не старіє,
Не залежить доброта від віку. Доброта, як сонце, гріє.»
2. «Гість-ведмідь» + Гра «Шифрувальники»
До нас завітав гість ,який щось тримає в руках.Один з вас на дотик спробує впізнати,що це таке,яке воно,чи тепле ,чи м»яке?(СЕРЦЕ)Так і за хорошу людину говорять,що в неї м»яке серце. На дошці зашифроване слово: РОТАДОБ -- (ДОБРОТА),коли його складете,то дізнаєтесь,про що в нас буде тема уроку. Отже, сьогодні ми будемо говорити про людські чесноти:добро, добрі вчинки, добрих людей.
V. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.
1.Вступна бесіда
- В нас на дошці незвичайний замок Добра і Зла,в якому живуть різні риси людини. Давайте заберемо з них погані риси,щоб увійти до цього замку.
Висновок. Ось так і людина .Краща з добрими вчинками і навпаки.
2. Робота з підручником (с.58-59)
А)Читання теми і мети уроку з підручника.
Поділись своїми думками.
- Прочитайте слова й доберіть до них антоніми (лінощі,байдужість,жадібність,невихованість,бояузство,розхлябаність)
- Що називають цими словами? (Риси характеру)
Б)Робота в парі – робота з підручником (с. 57)
- Доберіть до кожного малюнка прислів’я. Оцініть вчинки дітей.
- Які риси характеру вам подобаються?
- То які риси характеру ми віднесемо до людських чеснот (ЗА МАЛЮНКОМ 2)
(Совість,співчуття,щедрість,людяність,повага)
- Ознайомимось з думками інших людей.
(Читання статті учнями ланцюжком: вчитель, учні. Останній абзац читають мовчки)
3. Бесіда:
- Що називають чеснотами? - В чому розкривається характер людини?
- Прочитайте про золоте правило спілкування.
«Не роби людині того, чого не бажаєш собі»
«Поводься з друзями так, як хочеш, щоб поводилися з тобою.»
- Які риси український народ вважає чеснотами?
- Прочитайте, що таке вади.
- Чи може бути, що в людини є тільки вади або чесноти?
4. Робота в парі.
- Обговоріть зміст малюнків.(с.59)
- Про які чесноти вони свідчать?(доброта,допомога)
5.Асоціативний кущ.
а) -ДОБРО-----це---світло,велика любов,повага,захист.
б) -Абетка гарних слів на букву Д: добрий,душевний,дорогий,доброчесний,доброзичливий,добропорядний.
6. Фізкультхвилинка «ХМАРИНКА»
Хмаринка сонечко закрила. (Затулити обличчя руками.)
Слізки срібнії зронила.
Ми ті слізки пошукаєм, (Присідання.)
У травичці позбираєм.
Пострибаєм, як зайчата. (Стрибки.)
Покрутимось іще трішки.
Щоб спочили ручки, ніжки. (Різні рухи.)
Всі веселі? От чудово
А тепер до праці знову.
VI. Закріплення й осмислення навчального матеріалу.
1.Робота з підручником (с.59 – 60)
Читання оповідання «Чому Вовчик улітку не нудьгував?»
Оцініть вчинки Вовчика. Про які чесноти і вади вони свідчать?
2)Робота в групі.
- Діти, а балакучість – це чеснота чи вада?
- Читання притчі геніального італійського вченого й митця Леонардо да Вінчі «Зуби і язик» вчителем.
- Тести для розуміння прочитаного:
1) На яку хворобу страждав хлопчик?
а) боліли зуби;
б) був балакучий;
в) боліла голова.
2) Зуби бурчали на:
а) язика;
б) хлопчика;
в) себе.
3) Що сталося після того, як язик сказав брехню?
а) заболіли зуби;
б) рот засміявся;
в) зуби прикусили язика-брехунця.
- Оцініть вчинки хлопчика. Про які вади вони свідчать?
3. Релаксаційна пауза. ( Хвилина мовчання .)
VII. Узагальнення й систематизація знань.
1.Робота в зошиті. Вправа «Зелена ручка»
Виконання завдання «Так чи ні». Допомога старшим; не вмиватися; шанувати працю інших людей; берегти і охороняти природу; робити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить; бути вихованим; бути стриманим; галасувати, якщо хтось відпочиває; обманювати; заздрити іншому; добре вчитися; багато читати; не слухатися своїх батьків; у біді допомагати друзям; насміхатися з чужого горя; ображати інших; захищати слабших; доглядати за тваринами; всі завдання виконувати вчасно; лінуватися; за виконану справу не вимагай нагороди; дотримуйся свого слова…(Перевірка фронтально )
2. Гра «Літературне лото». «Вчинок героя»
Вгадай казку і оціни вчинок героя:
Сидить півник на печі,
Їсть смачненькі калачі,
Тут лисичка прибігає,
Півника мерщій хапає,
Біжить котик рятувати,
В лиса півника забрати
(«Котик і півник»)
Він звірят усіх лікує,
Від халепи їх рятує,
І зайчат, і мавпенят,
Бегемотів і тигрят,
Вилікує він за мить
Все, що в звірів заболить,
Наш добрий лікар…
(« Айболить»)
Виріс цей хлопчина
З маленької деревини.
У печі зміючку спік,
Сам на дерево утік.
Його гусятко врятувало –
На крилечка свої узяло.
Принесло до тата й мами,
Частувалось пирогами.
(«Івасик-Телесик»)
3.Робота над прислів’ями в групі та на картках.
- Зібрати з поданих частин прислів’я, при цьому стати на відповідне місце з певною карткою, щоб утворилося прислів’я.
За добро ………………….добром платять.
Добру людину……………………. і бджола не жалить.
-Добрі справи………………………прикрашають людину.
-Все добре переймай,……………..а зла уникай.
- Чого вчать прислів’я?
4. Практична робота.
- Ми дуже багато говорили про вчинки. Перевіримо, чи добре ви навчилися їх розрізняти.
Гра «Незавершене речення»
- Юрко ділиться із друзями цукерками, бо він….
- Тетянка не дозволила Яринці розглянути свою книжку, бо вона……..
- Данилко ніколи не вихваляється своїми досягненнями, бо він…….
5. Кросворд « Доброта »
1.Антонім до слова жадібність. ( Щедрість).
2.антонім до слова жорстокість. ( Милосердя).
3.Антонім до слова ворожість. ( Дружелюбність).
4.Синонім до слова правдивість. ( Щирість).
5.Антонім до слова зловтіха. ( Доброзичливість).
6.Антонім до слова байдужість. ( Чуйність).
7.Антонім до слова грубість. ( Лагідність.).
VIII. Підсумок уроку.
- На яке запитання ми сьогодні шукали відповідь?
- Що таке чесноти?
- Які риси характеру відносяться до чеснот?
- Прочитайте висновок уроку в підручнику. Чи погоджуєтесь ви з таким висновком?
IX. Домашнє завдання:
Опрацювати теоретичний матеріал на с.58-59 підручника.
1 групі учнів – прислів’я про доброту;
2 групі учнів – малюнок «Добро у моїй уяві»;
3 групі учнів – скласти казку про Добро і Зло.
Підсумуймо! – Вірш вчителя:
Якщо хочеш, друже,щоб тебе любили,
Чемним і привітним, добрим, чесним будь!
Не роби другому, що тобі не миле!
Правило це мудре, друже, не забудь!