УРОК-ТРЕНІНГ З ЕЛЕМЕНТАМИ ЕЙДЕТИКИ
Цільова група – учні 11-го класу.
Кількість учасників – максимум 20 учнів.
Переважаючі рівні навчальних досягнень – початковий і середній.
Тривалість – 45 хвилин.
Тема Гроші: їх функції та види
Операційні цілі учителя – розкрити тему уроку, розвивати навички взаєморозуміння та виховувати економічну грамотність.
Після закінчення уроку уроку учень знає:
- знає: сутність грошей, їх функції та види;
- розуміє: значення грошей в економіці та суспільстві;
- вміє: працювати у системі тренінгу.
Методи та техніки – тренінг.
Обладнання: стікери, папір, маркери, ІКТ, підручники.
Допоміжні матеріали: зображення поля очікувань і скриньки набутих знань, плакат з правилами тренінгу, слогани, картки для руханки «Знайди пару».
Зміст тренінгового заняття
1. Привітання.
1.1. Учитель (далі ведучий) вітається з учнями (учасниками тренінгу) та оголошує тему і мету заняття.
1.2. Ведучий вказує на основні поняття та терміни які будуть використовуватися під час заняття (доцільно ще до початку заняття виписати та розмістити ці терміни на окремому плакаті).
2. Вправа «Знайомство» – «Гроші для мене – це…»
Мета: налаштування учасників на розгляд проблеми заняття та активізація їх уваги.
Хід вправи
2.1. Ведучий налаштовує учасників на тему заняття: «Ринкова економіка «розмовляє мовою грошей». Для того, щоб зрозуміти мову ринку, треба з’ясувати, що таке гроші. Л.Макконнел писав: «Гроші зачаровують людей. Гроші мучать людей, які у поті чола заробляють їх. Люди вигадують найоригінальніші способи, щоб роздобути їх і найрізноманітніші способи, щоб розтратити їх…
Люди зроблять майже все заради грошей. Гроші – зроблять майже все для людей. Гроші – це загадка, яка змінює людей, приваблює і зачаровує.»
Для мене гроші – це можливість спокійно дивитися у майбутнє…»
2.2. Учасники сидять колом та передають по черзі імпровізовану велику монету.
2.2. Учасник, що отримав «монету» представляється та продовжує запропоноване речення. Наприклад: «Надія, гроші для мне, це – можливість отримати престижну освіту за кордоном».
3. Вправа «Правила»
Мета: налаштувати групу на плідну роботу, співпрацю учасників і ведучого.
3.1. Ведучий звертається до учасників із запитанням: «Хто бажає зачитати наші правила роботи?»
3.2. По ходу озвучення кожного правила ведучий з’ясовує в учасників його значення.
3.3. Після розгляду всього переліку ведучий може запитати: «Чи є необхідність дописати якесь нове правило?»
4. Вправа «Очікування»
Мета: дати можливість учасникам визначити свої очікування щодо теми заняття.
Хід вправи
4.1. Ведучий роздає кожному учаснику по стікеру (клейкому папірцю).
4.2. Ведучий нагадує учасникам тему заняття та пропонує сформулювати та записати на стікерах власні очікування щодо своєї участі у занятті.
4.3. Учні по черзі зачитують свої очікування.
4.4. Ведучий пояснює: «Сьогодні, недаремно, на ваших стікерах зображені монети, адже, вони – головний об’єкт нашого дослідження. Той з вас, чиї очікування від тренінгу збудуться, зможе помістити їх у скарбничку власних знань» та пропонує учням закріпити стікери на зображенні поля очікування.
4.5. По завершенні ведучий проводить коротке обговорення.
5. Вправа «Візуалізація»
Мета: допомогти учням запам’ятати інформацію за допомогою візуальної подібності з відомими дорожніми знаками.
Хід вправи
5.1. Ведучий звертає увагу не те, що попередня вправа показала можливість грошей задовольняти зовсім різні потреби.
5.2. Ведучий запитує учасників чи можна вважати гроші універсальним благом; обговорюють це питання.
5.3. Ведучий демонструє плакат із стилізованим інформаційним знаком з написом: «Універсальне благо. ТАК».
5.4. Ведучий запитує учасників про те, чи всі наші потреби можна задовольнити за допомогою грошей? Учасники обговорюють це питання.
5.5. Ведучий демонструє плакат із стилізованим знаком «Проїзд заборонено» + напис «Універсальне благо. НІ»
5.6. Ведучий робить висновок: «Гроші для господарського життя суспільства важливі не самі по собі, а з огляду на виконувані ними функції.»
6. Вправа «Мікс»
Мета: допомогти учням засвоїти інформацію за допомогою прийомів ейдетики.
Хід вправи
6.1. Ведучий пояснює функції грошей (засобу обігу, засобу платежу, міри вартості, засобу нагромадження, світових грошей), поєднуючи візуальні образи комп’ютерної презентації та малюнків-схем і пояснення.
7. Вправа «Дешифрувальник»
Мета: закріпити уміння учасників працювати в групі, надати можливість проявити фантазію та креатив за допомогою творчих завдань.
Хід вправи
7.1. Ведучий пропонує учасникам розділитися простим розрахунком (адже гроші рахунок люблять) на групи: «Один. Два. Три. Чотири»
7.2. Усі групи отримують один із слоганів та за допомогою підручника (с.47) розшифровують одну із функцій грошей.
7.3. Дві групи демонструють присутнім свій варіант розшифровки за допомогою малюнка, а дві інші – пантоміми.
7.4. Учасники трьох інших груп вгадують функцію, згідно з побаченим.
Можливі варіанти слоганів:
-«Хочеш втіху від покупки мати,
Умій ціну товару спів ставляти»
-«Щоб купити чи продати,
Товар і гроші треба обміняти»
-«Оплата особливого товару:
Землі, праці, капіталу…»
-«Збирають копійки, щоб гривні мати.
Не завжди треба гроші витрачати»
8. Інформаційне повідомлення ведучого:
Гроші існували не завжди. У кам’яному віці і тисячі років по-тому люди використовували простий обмін ремісничими виробами. Такий товарообмін існує й зараз, а ми його називаємо бартер.
Бартер – обмін без використання грошей. Наведіть приклад бартеру в школі?
Щоб краще зрозуміти бартерні стосунки – проведемо руханку «Знайди пару»
9. Руханка «Знайди пару» (під музичний супровід (Лайза Мінелі «Мані. Мані. Мані…))
Ведучий роздає кожному з учасників картку з надписом товару який у них є та який вони потребують. Наприклад: «Є зерно – потрібна риба» тощо.
Завдання – учасники мають за обмежений час зробити необхідний обмін (прямий, подвійний чи потрійний). При цьому може бути ситуація, коли учасник не має необхідних варіантів.
10. Вправа «Комікс»
10.1. Ведучий пропонує учням зробити висновки: «Чому не всі знайшли свою пару під час руханки? У чому переваги та недоліки бартеру?»
10.2. Перегляд та поетапне обговорення коміксу «Історія грошей».
10.3. Ведучий підводить підсумок вправи«Знайди пару»: Бартер – це прямий товарообмін. Визначимо переваги і недоліки бартеру: можливість задовольнити потребу без використання грошей; складнощі у пошуку, відсутність варіантів обміну, багато часу на проведення операції. Саме ці недоліки бартеру спонукали людей до пошуку інших варіантів торгівельних стосунків.
11. Вправа «Стенографія» + «Мозковий штурм»
Мета: навчити учасників швидко опрацьовувати нову інформацію.
Хід вправи
11.1. Учасники кожної групи отримують ноутбук та за кілька хвилин опрацьовують одну з міні-презентацій: «Товаро-гроші», «Монети», «Паперові гроші», «Замінники грошей».
11.2. Ведучи проводить «Мозковий штурм» з метою перевірки рівня засвоєння нових знань та обміну інформацією. Орієнтовні питання:
-Що спільного між раковиною каурі та шкіркою білки?
-Що спільного між срібними монетами ХІІ-ХІІІст і сучасними українськими грошима?
-Що спільного між товаро-грошима та сучасними паперовими грошима?
12. Висновки
12.1. Питання для обговорення:
- Що таке гроші?
- Які функції грошей?
- Які види грошей вам відомі?
12.2. Висновок ведучого: гроші виконують різні функції та мають різний вигляд. Однак, окрім монет та паперових грошей в сучасному світі існують замінники грошей (чеки, векселі, банківські пластикові картки), банківські рахунки або депозитні гроші та міжнародні гроші.
Але все це вже інша історія…
13. Вправа «Підбиття підсумків»
Мета: визначення рівня реалізації очікувань учасників, отримання інформації про їх думки та враження від проведеного заняття.
Хід вправи
Ведучий пропонує учасникам, чиї очікування від тренінгу збулися, перемістити свої стікери з поверхні поля очікування на скарбничку реалізованих сподівань, а тим, у кого з якихось причин, очікування не збулися, залишити на полі. При цьому ведучий висловлює сподівання, що на інших тренінгах очікування всіх учасників збудуться, а сподівання справдяться.
14. Вправа «Прощання»
Мета: емоційне завершення тренінгу.
Хід вправи
Стати в коло, взятися за руки і хором сказати: «Гроші – для життя, а не життя заради грошей!»
15. Домашнє завдання
Вивчити матеріали підручника с.47-54
Виконати письмово завдання 3-5 на