Тема: ГРУНТ - «ДЗЕРКАЛО» ЛАНДШАФТУ. ТИПИ ҐРУНТІВ, ЗАКОНОМІРНОСТІ ЇХ ПОШИРЕННЯ. ВПЛИВ ГРУНТІВ НА СПЕЦІАЛІЗАЦІЮ ГОСПОДАРСВА.
Очікувані результати: поглиблення та систематизація знань про умови
грунтоутворення, грунтотвірні чинники та основні генетичні типи
ґрунтів. Обгрунтування впливу грунтів на спеціалізацію
рослинництва.
удосконалення практичних навичок та вмінь розпізнавати типи
грунтів за основними характнристиками та характеризувати
основні типи грунтів, грунтові профілі, аналізувати карту ґрунтів та
знаходити закономірності поширення типів ґрунтів;
всановлювати сукупність чинників, що формують грунти.
виховання дбайливого ставлення до ґрунту, формування пропозицій
щодо способів збереження родючості грунтів.
Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок.
Обладнання: фізична карта України, карта ґрунтів України, карта ґрунтів
світу, схеми ґрунтових профілів, зразки різних генетичних типів
ґрунтів, обладнання для проведення короткочасного
дослідження грунту
Опорні та базові поняття: ґрунтотвірні чинники, ґрунти, гумус, ґрунтові горизонти, ґрунтовий профіль, гумусовий горизонт, горизонт вимивання, горизонт вмивання, родючість ґрунту.
ХІД УРОКУ
І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ (формулювання теми уроку, підготовка здобувачами освіти зразків грунту для короткочасного дослідження)
ІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ (складання схеми)
Бесіда
1.Чи важливим є грунтовий покрив для інших об’єктів біосфери?
2.Як взаємопов’язаний грунт з іншими частинами біосфери?
ІІІ МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ
Вступне слово
Людина з давніх-давен розуміла, наскільки важлива для неї земля, тому цінувала і шанувала її. Давайте згадаємо трипільську культуру. Чим займалися наші пращури в ті часи? (землеробством) . Ви вже знаєте, що ґрунтовий покрив, маючи незначну потужність, відіграє унікальну роль в біосфері, забезпечуючи умови життя для всього живого. Наше завдання сьогодні з’ясувати причини унікальності ґрунту і закономірності поширення ґрунтів.
Про що ви плануєте дізнатись і чого навчитись на уроці (створення схеми «Очікування від уроку»- на кольорових листочках прикріплюють до «Дерева пізнання»)
Отже, давайте сьогодні побудемо ґрунтознавцями і спробуємо разом якнайбільше дізнатись про умови ґрунтоутворення, основні генетичні типи ґрунтів та закономірності їх поширення
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Чинники ґрунтоутворення.
(Розповідь викладача)
До кінця XIX ст. ґрунти вважали лише гірською породою, а її походження пов'язували з мулом, який начебто утворювався на дні давніх морів і океанів. Василь Васильович Докучаєв (1846—1903) довів, що ґрунти є не просто гірськими породами, це — особливе царство природи, яке живе і розвивається за особливими законами. В. Докучаєв уперше в світі розробив класифікацію ґрунтів і є засновником науки про ґрунти — ґрунтознавства.
Ґрунт — це природне тіло, яке виникло в результаті складних процесів перетворення поверхневих шарів літосфери та за умови спільної дії води, повітря, живих організмів. Він формується внаслідок взаємодії різних чинників, які одержали назву чинники ґрунтотворення.
Ґрунт — верхній пухкий шар земної кори, що сформувався в процесі тривалої взаємодії порід з рослинністю, тваринним світом, мікроорганізмами, сонячною енергією, теплом, водою і якому властива родючість завдяки наявності гумусу.
Головною властивістю ґрунту є родючість, яка залежить від умісту гумусу — акумулятивного накопичення перегною, тобто органічних речовин.
«Мозковий штурм»
За яких умов утворюється ґрунт?
«Ажурна пилка» (робота в парах)
Як впливає кожен із факторів на формування грунту? (презентація груп)
Материнська, або ґрунтоутворююча порода, входить до складу ґрунту як його мінеральна частина, впливаючи тим самим на процес ґрунтоутворення, на наявність поживних речовин, на фізичні й хімічні властивості ґрунтів. В Україні такими породами є четвертинні відклади — здебільшого лесові та піщані.
Клімат впливає на процес ґрунтоутворення дією температури і вологи.. Температура зумовлює фізичне вивітрювання материнських порід, впливає на режим випаровування вологи з ґрунту.
Опади впливають на ґрунт як механічно, так і хімічно. Вони руйнують структуру ґрунту, вимивають з ґрунту органічні та інші поживні речовини.
Рослинність, тварини, мікроорганізми сприяють утворенню гумусу, формуванню ґрунту з певними горизонтами.
Тварини, що живуть у ґрунті (дощові черв'яки, кроти), розпушують його і подрібнюють рештки рослин. Остаточно перетворюють відмерлі рештки рослин і тварин на перегній мікроорганізми (різні бактерії).
Рельєф місцевості впливає на процес ґрунтоутворення дією експозиції та висоти над рівнем моря. Характер рельєфу впливає на поверхневий стік. Так, на крутих схилах ґрунт змивається інтенсивніше, ніж на рівнинах.
Господарська діяльність людини може сприяти підвищенню родючості ґрунту за умови науково обґрунтованого його обробітку або її зниженню внаслідок нераціонального використання.
2.Склад ґрунту (побудова схеми)
«Мозковий штурм»
Яке значення мають складові ґрунту?
3.Ґрунтовий профіль
Подивіться на ґрунт (зразок ґрунтового профілю). З чого він складається?
Вірно, з окремих шарів. Такі шари називають ґрунтовими горизонтами. Сукупність таких горизонтів та їх закономірні зміни від поверхні до материнської породи являють собою ґрунтовий профіль.
Ґрунт — це не просто суміш мінеральних та органічних речовин, а така, що залягає шарами. Зазвичай ґрунт складається з чотирьох шарів, що називаються горизонтами й позначаються літерами А2, А2, В і С. Верхній шар — цілком гумусовий - це горизонт А:, і його склад змінюється від органічного на поверхні до органічного з невеликою домішкою неорганічних речовин у нижній частині. Горизонт А2 — це перехідна зона, де органічна складова змішана з мінеральними речовинами. Горизонт В — горизонт вмивання, де вміст гумусу поступово зменшується. Горизонт С --материнська гірська порода.
Різні ґрунтові горизонти утворюються завдяки процесам нагромадження, розпаду і переміщення по ґрунтовому профілю різних речовин із ґрунтовим розчином. Від інтенсивності цього процесу лежить забарвлення окремих горизонтів. Виділяють три основні х горизонти: гумусовий, вимивний та вимивний, які відповідно позначаються А, В, С.
А чи на всій протяжності ці шари однаково виглядають?
Завдання.
Розгляньте в атласі ґрунтові профілі основних типів ґрунтів та визначте їхні відмінності.
- Чим відрізняються їх шари?
-Чи однакова потужність кожного шару?)
-Чому ґрунти мають різний колір?
За будовою ґрунтового профілю визначають належність ґрунту до певного типу. Такі типи ґрунтів називають генетичними.
Які генетичні типи ґрунтів вам відомі з попередніх курсів?
(Підзолисті, сірі лісові, чорноземні, каштанові, коричневі, бурі, червоні тощо).
4.Склад і структура ґрунтів.
Ґрунти розрізняються не тільки за будовою ґрунтового профілю, а й за механічним складом і структурою.
Якщо з ґрунту вилучити його органічну складову — гумус, залишаються неорганічні частки різного розміру — механічна складова ґрунту. Основними часточками ґрунту є пісок і глина. За механічним складом ґрунти поділяють (складання схеми)
Ґрунти за механічним складом
Піщані Супіщані Суглинисті Глинисті
Гумус за допомогою кальцію склеює частки ґрунту в дрібні грудочки. Тому грунти також поділяють на структурні (впорядковані) та безструктурні.
Структура є ознакою фізичних властивостей ґрунтів, як забарвлення (залежить від вмісту та складу гумусу) та вологомісткість (здатність утримувати вологу).
«Проведення короткочасного дослідження- робота в групах»
Визначити тип та суктуру підготовлених зразків грунту та представити результати дослідження
5.Основні генетичні типи ґрунтів, поширені на території України.
«Картографічний практикум» (робота з картою грунтів в атласі)
-Які основні типи ґрунтів характерні для рівнин України;
-Які типи ґрунтів поширені у горах;
-Які закономірності спостерігаються у зміна типів ґрунтів на рівнинах та в горах.
-Від чого залежить такий розподіл ґрунтів по території?
«Творча лабораторія»(робота з підручником)
Отже ми з’ясували, що на території України поширені наступні типи ґрунтів: дерново-підзолисті, сірі лісові, чорноземи, каштанові, коричневі, лучні, болотні, бурі гірські, гірсько-лучні. Тож за допомогою підручника з’ясуйте коротку характеристику основних генетичних типів ґрунтів України.
6. Чи впливають грунти на спеціалізацію господарства? Як саме? Наведіть приклад. (Обговорення проблемного питання,технологія «ЗА І ПРОТИ»)
7. Охорона грунтів.
Ґрунт є найдорожчим багатством людства. Чорноземні ґрунти, найродючіші в світі, вкривають дві третини території України. Сільськогосподарські угіддя тут становлять 71 %, а орні 56 % усієї площі країни. Земельні ресурси не належать до категорії невичерпних. Через великий розвиток промисловості, зростання міст площа сільськогосподарських угідь зменшується за рахунок відведення земельних ділянок для промислового і житлового будівництва, гірничих розробок тощо. В Україні спостерігається зменшення земель внаслідок ерозійних процесів, повторного засолення, забруднення промисловими відходами. Чорноземи втратили третину гумусу.
(Складання схеми)
Основні напрями охорони ґрунтів.
(1.Підвищення родючості. 2.Запобігання водній і вітровій ерозії. 3.Запобігання повторному засоленню. 4.Додержання економії під час відведення земель для господарського використання. 5.Проведення рекультивації угідь після гірничих і торфовиробок.)
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА УМІНЬ
Отже ми сьогодні з’ясували, які умови ґрунтоутворення існують, які основні генетичні типи ґрунтів поширені в межах України, які закономірності поширення типів ґрунтів існують на рівнинних та гірських територіях. Тож давайте перевіримо як ми попрацювали.
«Експрес-тест із взаємоперевіркою»
а) висотною поясністю б) широтною зональністю
в)довготною зональністю
а) каштанові б) чорноземи в) сірі лісові
а) материнська б) рідна в) осадова
а) трав’янистою б) широколистими лісами в) хвойними ліса
а) О. Воєйков б) В. Докучаєв в) В. Вернадський
а) гумусовому б) елювіальному в) ілювіальному
а) воду б) живі організми в) клімат
а) бурі гірські б) сірі лісові в) дерново- підзолисті
а) так б) ні
а) у степу б) на Поліссі в) на Південному березі Криму
а) підзолисті б) сірі лісові в) каштанові
а) пісок та глина б) галька в) щебінь
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ, ФОРМУЛЮВАННЯ ВИСНОВКІВ, ВЗАЄМООЦІНЮВАННЯ РОБОТИ НА УРОЦІ
-Чи дізнались ви про те, що планували на початку уроку? Якщо так- зніміть свій листочок з «Дерева пізнання» (якщо деякі листочки залишаються можна додатково розглянути ці питання)
-Де ви зможете застосувати одержані знання?
- Хто був найактивнішим та найкраще представляв свої роботи? (взаємооцінювання з аналізом)
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ