Мета: закріпити знання про поділ прикметників на групи за значенням; удосконалити навички використання різних груп прикметників, уміння аналізувати мовний матеріал; розвивати усне мовлення; виховувати повагу до історичного минулого нашого народу
Тип уроку: урок формування комунікативних умінь і навичок.
Очікувані результати: учні вміють визначати розряди прикметників за значенням, моделювати словосполучення з різними прикметниками, доречно використовують їх у своєму мовленні.
Форма проведення уроку: інтегрований урок (історія, мистецтво, література)
Обладнання: картки, проектор, мультимедійна презентація
Орлівський НВК
Якісні, відносні та присвійні прикметники
Інтегрований урок з української мови
6 клас
Вчитель
Петрученко Антоніна Миколаївна
6 клас Тема. Якісні, відносні та присвійні прикметники (Слайд № 1)
Мета: закріпити знання про поділ прикметників на групи за значенням; удосконалити навички використання різних груп прикметників, уміння аналізувати мовний матеріал; розвивати усне мовлення; виховувати повагу до історичного минулого нашого народу
Тип уроку: урок формування комунікативних умінь і навичок.
Очікувані результати: учні вміють визначати розряди прикметників за значенням, моделювати словосполучення з різними прикметниками, доречно використовують їх у своєму мовленні.
Форма проведення уроку: інтегрований урок (історія, мистецтво, література)
Обладнання: картки, проектор, мультимедійна презентація
Перебіг уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Кожній частині мови відведена своя роль. Але, на мою думку, прикметник має одне з найважливіших місць серед морфології. За допомогою цієї частини мови ми можемо передати красу і багатство нашого краю, возвеличити минуле й сьогодення нашого народу. Тому вам необхідно удосконалювати свої знання при вивченні прикметника для збагачення словникового запасу, який допоможе правильно і доречно використовувати прикметники різних груп за значенням у своїх висловлюваннях.
На попередньому уроці ми з вами ознайомилися з прикметниками різних груп за значенням. Сьогодні ми закріпимо отримані знання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Троє учнів працює біля дошки (кожен записує по 5 словосполучень іменників з прикметниками різних груп за значенням)
Опитування (Слайд №2)
- Назвіть групи прикметників за значенням.
- назвіть властивості якісних прикметників.
- назвіть ознаки відносних прикметників.
- які особливості присвійних прикметників
1. Колективне обговорення проблемних питань:
- поміркуйте, чи може прикметник у словосполученні солодкий чай виражати ознаку, яка виявляється більшою чи меншою мірою? -чи можна до прикметника солодкий дібрати антонім. Висновок: це якісний прикметник.
Доведіть, що у словосполученнях літній день , золотий ланцюг- прикметники відносні.
Доведіть, що у словосполученнях ведмеже вухо, заяча лапа- прикметники присвійні.
ІV. Оголошення теми, мети уроку.
Скажіть, будь ласка, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Що ви повинні знати? - вміти?
V Закріплення здобутих знань
Прочитайте текст. Усно доповніть його прикметниками та визначте їх групи за значенням (текст спроектовано на мультимедійну дошку)
Наш народ має … минуле, овіяне у пісня, легендах, переказах. До числа тих, хто відстоював свободу… нації, належали … козаки. Вони були…, …, … і хоробро боролися з турками, татарами, польською шляхтою. Усім відомі імена Івана Богуна, Богдана Хмельницького, Максима Залізняка та багатьох інших захисників.
Учитель. Про кого йде мова у цьому тексті?
Отже, сьогодні ми будемо з вами закріплювати знання про групи прикметників за значенням, отримані на попередньому уроці, використовуючи при цьому матеріал, пов’язаний із періодом козацтва. Про козаків дізнаємося не лише з історії, а й з літератури, образотворчого мистецтва, кінофільмів, усної народної творчості. Тож бажаю вам творчого натхнення, успіхів у сьогоднішній роботі.
У кожного з вас лежить картка самооцінювання, до якої ви будете заносити результати своєї роботи на уроці. У кінці уроку кожен із вас отримає оцінку.
Щодо походження слова «козак» існує багато теорій. Деякі польські дослідники вважали, що воно пішло від імені відомого ватажка, котрого звали Козак і котрий майстерно боровся з татарами; або що найменування походить від слова «коза», бо козаки були дуже хитрими і могли пролізти будь-куди. Турецькою «козак» означало «волоцюга», «розбійник». Логічно, що турки дали козакам саме таке прізвисько. Вочевидь, воно прижилось на Україні і з часом зовсім втратило негативне забарвлення.
Подейкують, що козаки добрались і до Америки. Розповідають, що Джон Сміт, один із засновників першого британського поселення на американському континенті, трохи раніше брав участь у католицькій боротьбі проти татар та турків. Під час одного з боїв він потрапив у полон, де пробув аж доки козаки його не врятували. Згодом він гостював на Січі, а звідти повернувся до Англії, куди запросив і запорожців. Якраз у цей час британці вирішили заснувати першу колонію в Америці. Кажуть, Джон Сміт вирушив у подорож, прихопивши із собою кілька козаків, які виявили бажання.
Визначте, до якого стилю мовлення та типу належить даний текст?
Яка орфограма є у словах негативне та прізвисько ?
Скільки виписали слів і правильно пояснили їх , таку кількість балів заносите до картки самооцінювання.
Прочитати текст, розміщений на мультимедійній дошці. Визначте групу прикметника за значенням
В українській мові є ряд словосполучень із опорним словом козацький: козацький дух, козацький звичай, козацький край, козацька воля, козацька відвага, козацька сила, козацька слава, козацька вдача, козацька душа, козацька правда, козацьке життя, козацькі жарти та ін.
Запишіть іменники, які вживаються у словосполученнях (за кожне слово отримаєте 1 бал)
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
|
Сміли-вий |
Коза- цькй |
Геть манська |
Бойо Вий |
Заліз ний |
Кін ський |
Хороб рий |
військовий |
Воро ний |
Слав ний |
Дніпров ський |
Вір ний |
|
якісний |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
відносний |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
присвійний |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Розгляньте репродукцію картини «Козак Мамай». Складіть словосполучення іменника з прикметником, за допомогою яких можна описати:
1-а група - козака;
2-а група – коня;
3-я група – природу.
Визначте розряди прикметників за значенням. (зачитують)
Яке враження справила на вас ця репродукція?
Визначити стиль мовлення та жанр. Виписати із тексту прикметники, визначити їх групу за значенням
1-а група
Степом коні, мов вітер, летять. Їхні очі від щастя горять. І земля вся від руху гуде. Своє військо отаман веде. Козаки, козаки, козаки, Полюбили свій край навіки. Козаки, козаки, козаки! Руки сильні тримають клинки. Козаки, козаки, козаки – Мужні хлопці, відважні, стійкі. Їхня слава не вмре – буде жити. Вони вміють Вітчизні служити. Шаблі гострі на сонці блищать, Скачуть хлопці за волю вмирать. За життя, за Вітчизну ідуть І в бою свою славу знайдуть. Скрізь широкі безмежні поля. Козаків тут священна земля. Мчить отаман на білім коні – Не здолати нас ворогу. Ні!
2-а група
Триметрова чорна паля
Зверху кулю мідну мала,
А під нею – кінський хвіст
Та ще кілька довгих кіс,
Ця військовая святиня –
Перемоги берегиня.
Ніс її в бою бунчужний,
Щоб козачий стан був дружний:
Де бунчук – там кошовий
Кіш веде на правий бій.
3-я група
Гопачок
Гоп-гоп, гопачок,
Затанцює козачок!
Танець хвацький,
Дуже вправний,
І веселий, і забавний.
На дозвіллі і в поході.
Козаку стає в пригоді.
Та не тільки це танок,
А й військовий ще урок.
Це мистецтво звуть отак:
Славний бойовий гопак.
. З чим асоціюється у вас слово «козак»
Україна – козацька мати.
Щирий козак ззаду не нападає.
Хліб та вода – то козацька їда.
Сміливий наскок — половина порятунку.
Не пив води дунайської, не їв каші козацької.
Сміливого й чорти бояться.
Не той сильний, що камінь верже, а той, що серце в собі держе.
Місяць - козаче сонце.
Козацька люлька добра думка.
Кінь, шаблюка, вітер в полі і ніхто не здолає козацької волі!
Козак душа не вередлива, в пеклі не мерзне, в ополонці не пріє.
Добрий козак баче, де отаман скаче.
- Що привернуло вашу увагу найбільше
- Назвіть зброю, якою володіли козаки.
- Мелодію якої пісні використано у козацькому марші?
- Який народний музичний інструмент бачимо на екрані? Яким було його призначення у козацькому таборі?
- Який настрій викликає у вас марш?
VІ.Домашнє завдання. Скласти міні-твір «Козацькому роду нема переводу», використавши прикметники різних груп за значенням*
Скласти та записати по два речення з прикметниками кожної групи за значенням.
VІІ. Рефлексія. Чи досягли своєї мети на уроці?
Оцінювання