Урок "Групи прикметників за значенням"

Про матеріал

Мета: закріпити знання про поділ прикметників на групи за значенням; удосконалити навички використання різних груп прикметників, уміння аналізувати мовний матеріал; розвивати усне мовлення; виховувати повагу до історичного минулого нашого народу

Тип уроку: урок формування комунікативних умінь і навичок.

Очікувані результати: учні вміють визначати розряди прикметників за значенням, моделювати словосполучення з різними прикметниками, доречно використовують їх у своєму мовленні.

Форма проведення уроку: інтегрований урок (історія, мистецтво, література)

Обладнання: картки, проектор, мультимедійна презентація

Перегляд файлу

Орлівський НВК

 

 

 

 

 

 

 

 

Якісні, відносні та присвійні прикметники

 

 

Інтегрований урок з української мови

6 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель

Петрученко Антоніна Миколаївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 клас  Тема. Якісні, відносні та присвійні прикметники  (Слайд № 1)

Мета: закріпити знання про поділ прикметників на групи за значенням; удосконалити навички використання різних груп прикметників, уміння аналізувати мовний матеріал; розвивати усне мовлення; виховувати повагу до історичного минулого нашого народу

Тип  уроку: урок формування  комунікативних  умінь  і  навичок.

Очікувані результати: учні вміють визначати розряди прикметників за значенням, моделювати словосполучення з різними прикметниками, доречно використовують їх у своєму мовленні.

Форма проведення уроку: інтегрований урок (історія, мистецтво, література)

Обладнання: картки, проектор, мультимедійна презентація

                                        

 Перебіг  уроку:

І.  Організаційний  момент.

ІІ. Мотивація  навчальної  діяльності.

Кожній частині мови відведена своя роль. Але, на мою думку, прикметник має одне з найважливіших місць серед морфології. За допомогою цієї частини мови ми можемо передати красу і багатство нашого краю, возвеличити минуле й сьогодення нашого народу.  Тому вам необхідно удосконалювати свої знання при вивченні прикметника для збагачення словникового запасу, який допоможе правильно і доречно використовувати прикметники різних груп за значенням у своїх висловлюваннях.

На попередньому уроці ми з вами ознайомилися з прикметниками різних груп за значенням. Сьогодні ми закріпимо отримані знання.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Троє учнів  працює біля дошки (кожен записує по 5 словосполучень іменників з прикметниками різних груп за значенням)

 

Опитування (Слайд №2) 

- Назвіть групи прикметників за значенням.

- назвіть властивості якісних прикметників.

- назвіть ознаки відносних прикметників.

- які особливості присвійних прикметників

1. Колективне обговорення  проблемних питань:

- поміркуйте, чи  може  прикметник  у  словосполученні солодкий  чай   виражати  ознаку, яка  виявляється  більшою  чи  меншою  мірою?  -чи  можна  до  прикметника  солодкий  дібрати  антонім. Висновок: це  якісний  прикметник.

  Доведіть,  що  у  словосполученнях  літній  день ,  золотий  ланцюг- прикметники відносні.

Доведіть, що  у  словосполученнях  ведмеже  вухо, заяча  лапа- прикметники  присвійні.

 

 

ІV. Оголошення  теми, мети  уроку. 

Скажіть, будь ласка, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Що ви повинні знати?  - вміти?

V Закріплення здобутих знань

  •                                                                                                                                    Робота з текстом (Слайд №3)

Прочитайте текст. Усно доповніть його прикметниками та визначте їх групи за значенням  (текст спроектовано на мультимедійну дошку)

 Наш народ має … минуле, овіяне у пісня, легендах, переказах. До числа тих, хто відстоював свободу… нації, належали … козаки. Вони  були…, …, … і хоробро боролися з турками, татарами, польською шляхтою. Усім відомі імена Івана Богуна, Богдана Хмельницького, Максима Залізняка та багатьох інших захисників.

 

Учитель. Про кого йде мова у цьому тексті?

Отже, сьогодні ми будемо з вами закріплювати знання про групи прикметників за значенням, отримані на попередньому уроці, використовуючи при цьому матеріал, пов’язаний із періодом козацтва. Про козаків дізнаємося не лише з історії, а й з літератури, образотворчого мистецтва, кінофільмів, усної народної творчості. Тож бажаю вам творчого натхнення, успіхів у сьогоднішній роботі.

 

 У кожного з вас лежить картка самооцінювання, до якої ви будете заносити результати своєї роботи на уроці. У кінці уроку кожен із вас отримає оцінку. 

 

  • Вибіркова робота.   (взаємоперевірка) Послухайте текст і випишіть з нього прикметники, визначте їх розряд за значенням.

Щодо походження слова «козак» існує багато теорій. Деякі польські дослідники вважали, що воно пішло від імені  відомого ватажка, котрого звали Козак і котрий майстерно боровся з татарами; або що найменування походить від слова «коза», бо козаки були дуже хитрими і могли пролізти будь-куди. Турецькою «козак» означало «волоцюга», «розбійник». Логічно, що турки дали козакам саме таке прізвисько. Вочевидь, воно прижилось на Україні і з часом зовсім втратило негативне забарвлення.

 Подейкують, що козаки добрались і до Америки. Розповідають, що Джон Сміт, один із засновників першого британського поселення на американському континенті, трохи раніше брав участь у католицькій боротьбі проти татар та турків. Під час одного з боїв він потрапив у полон, де пробув аж доки козаки його не врятували. Згодом він гостював на Січі, а звідти повернувся до Англії, куди запросив і запорожців. Якраз у цей час британці вирішили заснувати першу колонію в Америці. Кажуть, Джон Сміт вирушив у подорож, прихопивши із собою кілька козаків, які виявили бажання.

Визначте, до якого стилю мовлення та типу належить даний текст?

Яка орфограма є у словах  негативне та прізвисько ?

 

Скільки виписали слів і правильно пояснили їх , таку кількість балів заносите до картки самооцінювання.

 

  • Зоровий диктант. (Слайд №4)

Прочитати текст, розміщений на мультимедійній дошці. Визначте групу прикметника за значенням

 В українській мові є ряд словосполучень із опорним словом козацький:  козацький дух, козацький звичай, козацький край, козацька воля, козацька відвага, козацька сила, козацька слава, козацька вдача, козацька душа, козацька правда, козацьке життя, козацькі жарти та ін.

Запишіть іменники, які вживаються у словосполученнях (за кожне слово отримаєте 1 бал)

 

  •                  Гра «Лото». Підніміть руки, хто бачив або грав у гру лото. Зараз і ми з вами пограємо. Перед вами лежать картки, де написано 12 прикметників під номерами. Запишіть їхні номери у рядку проти відповідної групи. За кожну правильну відповідь отримаєте 1 бал. Результат занесете до карт

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

Сміли-вий

Коза-

цькй

Геть

манська

Бойо

Вий

Заліз

ний

Кін

ський

Хороб

рий

військовий

Воро

ний

Слав

ний

Дніпров

ський

Вір

ний

якісний

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

відносний

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

присвійний

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Робота в групах «Творча лабораторія».

 Розгляньте репродукцію картини «Козак Мамай». Складіть словосполучення іменника з прикметником, за допомогою яких можна описати:

1-а група  - козака;

2-а група – коня;

3-я група – природу.

Визначте розряди прикметників за значенням. (зачитують)

Яке враження справила на вас ця репродукція?

  • Робота з текстом у групах .

 Визначити стиль мовлення та жанр. Виписати із тексту прикметники, визначити їх групу за значенням

1-а група

Степом коні, мов вітер, летять. Їхні очі від щастя горять. І земля вся від руху гуде. Своє військо отаман веде. Козаки, козаки, козаки, Полюбили свій край навіки. Козаки, козаки, козаки! Руки сильні тримають клинки. Козаки, козаки, козаки – Мужні хлопці, відважні, стійкі. Їхня слава не вмре – буде жити. Вони вміють Вітчизні служити. Шаблі гострі на сонці блищать, Скачуть хлопці за волю вмирать. За життя, за Вітчизну ідуть І в бою свою славу знайдуть. Скрізь широкі безмежні поля. Козаків тут священна земля. Мчить отаман на білім коні – Не здолати нас ворогу. Ні!

2-а група

Триметрова чорна паля 
Зверху кулю мідну мала, 
А під нею – кінський хвіст 
Та ще кілька довгих кіс, 

Ця військовая святиня – 
Перемоги берегиня. 
Ніс її в бою бунчужний, 
Щоб козачий стан був дружний: 
Де бунчук – там кошовий 
Кіш веде на правий бій.      

3-я група

Гопачок 
Гоп-гоп, гопачок, 
Затанцює козачок! 
Танець хвацький, 
Дуже вправний, 
І веселий, і забавний. 
На дозвіллі і в поході. 
Козаку стає в пригоді. 
Та не тільки це танок, 
А й військовий ще урок. 
Це мистецтво звуть отак: 

Славний бойовий гопак. 

. З чим асоціюється у вас слово «козак» 

  •                  Робота з прислів’ями ( один учень працює біля дошки, решта - самостійно). Виписати з прислів’я прикметник, визначити групу за значенням

Україна – козацька мати.

Щирий козак ззаду не нападає.

Хліб та вода – то козацька їда.

Сміливий наскок — половина порятунку.

Не пив води дунайської, не їв каші козацької.

Сміливого й чорти бояться.

Не той сильний, що камінь верже, а той, що серце в собі держе.

Місяць - козаче сонце.

Козацька люлька добра думка.

Кінь, шаблюка, вітер в полі і ніхто не здолає козацької волі!

 Козак душа не вередлива, в пеклі не мерзне, в ополонці не пріє.

Добрий козак баче, де отаман скаче.

  •                  Учитель На завершення пропоную переглянути уривок із кінофільму «Вогнем і мечем», де звучить «Козацький марш»
  •                  Демонстрація відео
  • Обмін враженнями

- Що привернуло вашу увагу найбільше

- Назвіть зброю, якою володіли козаки.

- Мелодію якої пісні використано у козацькому марші?

- Який народний  музичний інструмент бачимо на екрані? Яким було його призначення у козацькому таборі?

- Який настрій викликає у вас марш?

VІ.Домашнє завдання. Скласти міні-твір «Козацькому роду нема переводу», використавши прикметники різних груп за значенням*

 Скласти та записати по два речення з прикметниками кожної групи за значенням.

 

VІІ. Рефлексія. Чи досягли своєї мети на уроці?

  • Що вам сподобалося на уроці найбільше?
  • Чи все вам зрозуміло з вивченої теми?

Оцінювання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 вересня 2018
Переглядів
2731
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку