Українська мова 6 клас
Дата Урок №
ТЕМА ГРУПИ ПРИКМЕТНИКІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ. ПЕРЕХІД ПРИКМЕТНИКІВ З ОДНІЄЇ ГРУПИ В ІНШУ.
МЕТА:
поглибити вивчений матеріал про групи прикметників за значенням, показати на конкретних прикладах явище переходу прикметників з однієї групи в іншу;
формувати вміння визначати групи прикметників за значенням, доречно використовувати у мовленні прикметники в переносному значенні, розвивати увагу, пам'ять, творчі здібності;
виховувати любов до української мови.
ОБЛАДНАННЯ: підручник, дидактичний матеріал для роботи груп, презентація, ноутбук.
ТИП УРОКУ: урок удосконалення знань, умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
► Привітання, перевірка готовності класу до уроку.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
► Сьогодні на уроці ми з вами продовжимо вивчати групи прикметників за значенням, з’ясуємо, за яких умов прикметники можуть переходити з однієї групи в іншу.
ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів.
Розподільний диктант
Розподіліть подані прикметники на три колонки: якісні, відносні і присвійні.
Малий, дерев’яний, цегляний, охайний, Раїсин, лагідний, Андрійків, іспанський, оранжевий, балконний, вовчий, овечий.
Якісні . Відносні Присвійні
малий дерев’яний Раїсин
охайний цегляний Андрійків
лагідний іспанський вовчий
оранжевий балконний овечий
Ключ. Молодці! Браво!
Слово вчителя
Ви добре упоралися із цим завданням, пригадали, на які групи за значенням поділяються прикметники. Молодці.
Проблемна ситуація
А тепер давайте з вами спробуємо допомогти двом подругам Іринці та Тетянці, які на уроці української мови засперечалися. Іринка стверджувала, що слово батьківський – це присвійний прикметник, адже утворений він від іменника – назви істоти батько і вказує на належність чогось батькові, наприклад, батьківська хата. Тетянка висловила сумнів, мовляв, батьківська хата – це не тільки батькова, и батьківських зборах немає жодного батька, тільки матері. Хто з дітей має рацію? Обґрунтуйте свою думку.
Очікувана відповідь. Прикметники, утворені за допомогою суфікса -ськ-, є відносними, а не присвійними. Порівняйте: козакова шабля – присвійний прикметник, бо шабля належить козаку, а козацька пісня – відносний прикметник, бо йдеться про пісню, в якій розповідається про козаків. Так само і батькова хата – присвійний прикметник, бо хата належить батькові, а батьківська хата – відносний прикметник, бо це хата, в якій проживає вся родина.
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Слово вчителя
Дослідження-зіставлення (Праву частину дошки закрито)
Погляньте на дошку і скажіть, до якої групи належать прикметники в поданих словосполученнях.
Срібна каблучка Срібна роса
залізна решітка залізна дисципліна
собачий хвіст собачий холод
заяча лапа заяча душа
А тепер погляньте на словосполучення правої колонки і скажіть, чи вказують прикметники срібна і залізна на відношення до матеріалу, а собачий і заяча на належність чогось тварині?
Так, ви вірно помітили. Тож спробуйте зробити висновки, коли відносні та присвійні прикметники переходять у якісні.
Очікувана відповідь. Прикметники часто вживаються в переносному значенні, втрачаючи своє первинне лексичне значення. Тому вони переходять з однієї групи в іншу.
Перевірте, чи правильно ви зробили висновки, прочитавши § 45 на сторінці 157. Правильно?
V. Закріплення вивченого матеріалу. Виконання системи вправ.
Робота в групах
Доберіть синоніми до прикметників правої колонки.
І група – срібна роса і залізна дисципліна.
ІІ група – собачий холод і заяча душа.
Вправа 373 (письмово) 2 завдання вправи виконаємо в групах
І група – складає речення зі словосполученнями ведмежий барліг і ведмежа послуга;
ІІ група – зі словосполученнями сталева труба і сталева воля.
Дослідження – кваліфікація
І група виписує словосполучення з якісними прикметниками;
ІІ група – з відносними прикметниками.
Кам’яна стіна, кам’яне серце, солодка мрія, солодка халва, золоті вироби, золоті руки, бронзова медаль, бронзова засмага, вовча шапка, вовчий погляд, кисле яблуко, кислий ґрунт.
Вправа 377 (письмово)
VІ. Д/з § 45, стор. 157, вивчити правила,
вправа 375 (1,2).
VІІ. Рефлексія.
♦ Гра «Четверте зайве».
Знайдіть зайве слово в рядку і поясніть, за якою ознакою ви визначили його.
♦ Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжіть речення
♦ Оцінювання роботи учнів на уроці.