Урок № 74
Тема: Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні. Перехід прикметників із однієї групи в іншу.
Мета: повторити відомості про прикметник як частину мови, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль, ознайомитися з розрядами прикметників за значенням – якісними, відносними, присвійними;
формувати вміння розрізняти якісні, відносні, присвійні прикметники; пояснювати причини переходу прикметників з однієї групи в іншу; використовувати прикметники у мовленні; розвивати логічне мислення, усне і писемне мовлення, увагу та творчу уяву; виховувати любов до України, рідної мови.
Цілі. Учні знатимуть: що означає прикметник, на які питання відповідає, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль, розряди прикметників за значенням.
Учні вмітимуть: розпізнавати прикметники в тексті, вказувати морфологічні ознаки, визначати синтаксичну роль, розрізняти якісні, відносні, присвійні прикметники, пояснювати причини переходу прикметників з однієї групи в іншу.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: картки, алгоритм визначення групи прикметників, підручник.
Горда, ясна, огнистая мова!
Ллється промінням річ та велична!
Леся Українка
Девіз уроку:
Зібратися разом – це початок.
Триматися разом – це прогрес.
Працювати разом – це успіх.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- Діти, я всіх вас вітаю і запрошую до співпраці.
Правила роботи на уроці:
ІІ. Актуалізація опорних знань.
На попередньому уроці ми розпочали вивчати нову частину мови – прикметник.
Гра «Так - Ні». Якщо твердження правильне, учень говорить: «Так», якщо неправильне - «Ні».
АКРО-ДИКТАНТ
Для засвоєння пропоную вам ще гру. Я диктую слова, а ви записуєте лише прикметники, у стовпчик. Підкреслюємо другу букву кожного слова та читаємо, що в нас вийшло. Має вийти слово РОЗУМНИК
Прозорий, ім`я, дерево, сидіти, добрий, азартний, стіл, обід, густий, комп’ютер, недоук, смішний, гнучкий, немовля, ситий, гаманець, скляний, ліки.
III. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Сьогоднішній урок навчить мене… (метод незакінченого речення)
Для чого, на вашу думку, потрібно вивчати тему «Групи прикметників за значенням?» (Щоб розрізняти прикметники, щоб наше мовлення було багатшим.)
Прочитайте епіграф.
– Як ви його розумієте?
Як ви думаєте, чому саме такий епіграф я підібрала для нашого уроку?
Запис числа, класної роботи, теми.
Батьківська любов
Колись давно у далекому королівстві жив король Прикметник Великий. І мав він трьох синів-королевичів. Найстаршого звали Прикметник Якісний, середнього – Прикметник Відносний, а наймолодшого – Прикметник Присвійний.
Жили королевичі й горя не знали, бо татусь любив однаково всіх. Змалку разом грали у хованки, як підросли – укупі ходили до школи. Завжди одне одному допомагали й ніколи не розлучались. Здавалось, що брати й далі залишатимуться найкращими друзями, але доля вирішила інакше.
Дні йшли за днями, роки – за роками, королевичі виросли, а король зістарився. Тоді й почалися чвари щодо батьківського престолу. Адже правитель у країні має бути один, а от претендентів на це місце троє. Довго королевичі не зізнавались, що кожен із них прагне зайняти батьківське місце. Вони й далі люб’язно спілкувались, але одного дня терпець увірвався.
- Саме я стану королем, - впевнено мовив Прикметник Якісний.
- Чому це ти?- невдоволено запитали його брати.
- Бо я найстарший, - відповів королевич. - До того ж, мої піддані – найважливіші з прикметників. Адже саме вони позначають ознаку предмета, яка може бути виражена більшою або меншою мірою!
- Коли вже на те пішло, - перервав розмову брата Прикметник Відносний,- то найважливіші піддані в мене. Чи можуть якісні прикметники позначати ознаку предмета стосовно інших предметів або явищ? Ні! А от відносні прикметники можуть і матеріал, і час, і навіть місце вказати…
- А як же вони вкажуть, що предмет належить людині або тварині?- вступив у розмову Прикметник Присвійний. - І хто з ваших підданих, брати, пишеться з великої літери? Чи є серед них ті, що відповідають на питання чий? або чия?.
Найстарший із королевичів вже хотів щось відповісти, але до кімнати зайшов король.
- Любі мої сини, - промовив Прикметник Великий. - Ніхто з вас без трону не залишиться, бо кожен із вас – найголовніший. А віддати престол комусь одному - означало б залишити українську мову без величезної групи необхідних і таких гарних слів. Ви ж пам’ятаєте про те, навіщо потрібні прикметники? Для того, щоб зробити мову красивішою, а предмети описати яскравіше і детальніше.
Королевичі опустили голови. Тільки зараз вони зрозуміли, якою даремною й непотрібною була сварка. Тож брати обійнялися й знову стали жити як і раніше - дружно й щасливо.
Питання за казкою:
IV. Опрацювання навчального матеріалу.
Робота з підручником:
Замініть сполучення слів прикметниковими формами. Присвійні прикметники підкресліть.
Рослина, що росте у полі; ложка зі срібла; ведмедик Марусі; місце для роботи; ягода, що росте в лісі; мішок для спання; лапа ведмедя.
Мозковий штурм.
Дайте відповіді на запитання:
а) які з прикметників означають належність людині або тварині?;
б) які – ознаку предмета за стосунком до пори року?;
в) які -– ознаку предмета,що може виражатися більшою чи меншою мірою?
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Робота з картками. Визначте розряд прикметників за значенням і підніміть картку відповідного кольору.
Якісні (рожева) Відносні (зелена) Присвійні (блакитна)
Широкий, сміливий, мідний, розумний, Тетянин, охайний, український, лагідний, учнівський, батьків, Петрів, спортивний, козацький, тижневий, дотепний, сусідчин, сусідський
Якісні: широкий, сміливий, розумний, охайний, лагідний, дотепний.
Відносні: мідний, український, учнівський, спортивний, козацький, тижневий, сусідський.
Присвійні: батьків, Петрів, сусідчин, Нінин.
Робота з підручником (с. 135).
Виконання вправи 379 (письмово)
VІ. Підсумок уроку «Мікрофон».
- Сьогодні на уроці я дізнався (-лась)………….
- Ми навчились……………………………………..
- Мені сподобалось………………………………….
VІІ. Оцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання. Вивчити матеріал підручника (пар.40)
Виконати вправу 381 (письмово).