Урок з української мови у 6 класі
Федоревська Наталя Григорівна,
учитель української мови та літератури
НВК «Ерудит» міста Києва
Тема: Зміни приголосних при творенні слів
Мета: повторити чергування приголосних звуків, вироблення навичок правопису приголосних звуків, що зазнають змін при суфіксальному словотворенні іменників та прикметників, формувати вміння розвивати мовленнєві та словотворчі навички; виховувати культуру праці в колективі, створюючи ситуацію успіху.
Очікувані результати
Після уроку учні зможуть:
Хід уроку
(на слайді текст)
На Черкащині стояв козацький загін. Якраз був короткий час перемир’я з татарами. Тому молодече парубоцтво безпечно зупинилось в одному мальовничому селі.
Черкащина – черкаський
Козацький – козак
Парубоцтво – парубок
Безпечно – безпека
(перевірити правильність за слайдом)
Черкащина [черкашчина] - черкаський [черкас`кий]
- Які фонетичні зміни відбулися під час творення цих слів? (Зміни приголосних - чергування. Учні називають групи приголосних, що чергуються, учитель підкреслює)
- Діти, як ви думаєте, про що йтиметься сьогодні на уроці?
- Тому тема нашого уроку – (хтось із учнів читає зі слайду тему уроку).
- Наскільки є корисною для вас ця тема? Де ви зможете використати здобуті на уроці знання? (будуть корисними навіть у повсякденному застосуванні: під час усної або письмової відповіді на уроці з будь-якого предмету).
- Діти, що ви очікуєте від уроку? Подумайте і сформулюйте мету нашого уроку, скориставшись формулою «Сьогоднішній урок навчить мене…» (учитель записує цю мету окремо на дошці)
- Конкретніша мета нашого уроку звучить так (зачитується вчителем із слайду)
- Після уроку ви зможете (слайд «Очікувані результати»)
- Діти, на уроці працюйте старанно, активно. Адже за результати своєї роботи ви отримаєте оцінки.
(Учень відповідає, вчитель на переносний дошці демонструє випадки чергування приголосних):
1. [к]//[ч]//[ ц`] - рука, ручка, у руці
[г]//[ж]//[ з`] - нога, ніжка, на нозі
[х]//[ш]//[ с`] - вухо, вушко, у вусі
2. При творенні нових слів приголосні звуки [к] і [ц] змінюються на [ч] або [ш]:
[ц`],[к]//[ч] або[ш]
3. Ще нам необхідно для вивчення нової теми згадати про такі поняття як спрощення й уподібнення приголосних звуків.
Учні отримують кольорові фішки й завдання на картках для кожної групи.
Робота в домашніх групах (Усі завдання груп на слайдах) – 6 хвилин.
1 група. Чергування приголосних за творення іменників із суфіксом -ин- від прикметників
Під час роботи в «експертній» групі цю вправу ви повинні використати для прикладу.
2 група. Чергування приголосних за творення прикметників із буквосполукою -чн-(-шн-)
Під час роботи в «експертній» групі цю вправу ви повинні використати для прикладу.
3 група. Чергування приголосних за творення прикметників на -цьк-зьк-ськ- та іменників на -цтв-зтв-ств-
Під час роботи в «експертній» групі цю вправу ви повинні використати для прикладу.
4 група. Уподібнення приголосних звуків у вимові.
Під час роботи в «експертній» групі цю вправу ви повинні використати для прикладу.
5 група. Спрощення приголосних звуків у вимові.
Під час роботи в «експертній» групі цю вправу ви повинні використати для прикладу.
(Групи перевіряють правильність виконання завдань на картці, відповіді також на мультимедійній дошці)
«Експертні» групи - працюють 8 хвилин.
Учні сідають за парту свого кольору. По черзі кожен якісно доносить свою інформацію та сприймає нову. При необхідності занотовують у зошит.
«Домашні» групи – працюють 8 хвилин.
Діляться здобутою інформацією з учнями своєї «домашньої» групи. Коректують та узагальнюють всю інформацію.
1. Завдання записане на слайді.
Творчий розподільчий словниковий диктант:
Словацький, батьківський, пісок, звук, галицький, серце.
Перевірити правильність за слайдом.
- Які зміни приголосних звуків відбулися при словотворенні?
2. Словникова робота.
- Зверніть увагу на 2 останніх слова правого стовпчика. Яка між ними різниця?
- За словником з'ясувати значення слів сердечний та сердешний.
- Хто зможе швидко з кожним цим словом усно скласти речення?
3. Робота з текстом (навчальне редагування).
(текст на слайді)
- Прочитайте й відредагуйте (прямо на мультимедійній дошці) написане, пояснюючи суть помилки за допомогою правил.
Найбільш багаті місця рибної ловлі знаходилися у гирлі притоки Дніпра. В дніпровзький і бугський лимани козакство виходило через запорожську протоку. Там ловилась часто гіганська риба.
Перевірити правильність за слайдом.
- Запишіть відредагований текст (або лише виправлені слова) у зошит.
4-6 балів.
VIII. – А зараз чесно оцініть свою роботу на уроці, виставивши собі від 0 до 3 балів за кожним із критеріїв (ці критерії на слайді, кожен учень отримує по листочку для самооцінки):
Усього балів ___
Керівники груп здають листочки з самооцінкою вчителеві.
1 група. Чергування приголосних за творення іменників із суфіксом -ин- від прикметників
Під час роботи в «експертній» групі цю вправу ви повинні використати для прикладу.
2 група. Чергування приголосних за творення прикметників із букво сполукою –чн-(-шн-)
Під час роботи в «експертній» групі цю вправу ви повинні використати для прикладу.
3 група. Чергування приголосних за творення прикметників на -цьк-зьк-ськ- та іменників на –цтв-зтв-ств-
Під час роботи в «експертній» групі цю вправу ви повинні використати для прикладу.
4 група. Уподібнення приголосних звуків у вимові.
Під час роботи в «експертній» групі цю вправу ви повинні використати для прикладу.
5 група. Спрощення приголосних у вимові.
Під час роботи в «експертній» групі цю вправу ви повинні використати для прикладу.
1 група. Чергування приголосних за творення іменників із суфіксом -ин- від прикметників
2. Вправа 174
Канівський – Канівщина, овруцький – Овруччина, миколаївський – Миколаївщина, харківський – Харківщина, чигиринський – Чигиринщина, хмельницький – Хмельниччина, дрогобицький – Дрогобиччина, лохвицький – Лохвиччина.
2 група. Чергування приголосних за творення прикметників із букво сполукою –чн-(-шн-)
2. Вправа 178
Звук – звучний, дяка – вдячний, криниця – криничний, вулиця – вуличний, штука – штучний, медик – медичний, медик – медичний, комік – комічний, математик – математичний, електрика – електричний, бібліотека – бібліотечний, безпека – безпечний, рука – ручний, сонце – сонячний, серце – сердечний.
3 група. Чергування приголосних за творення прикметників на -цьк-зьк-ськ- та іменників на -цтв-зтв-ств-
2. Вправа 186
Парубок – парубоцький, парубоцтво, студент – студентський, студентство, вояк – вояцький, вояцтво, брат – братський, братство, кріпак – кріпацький, кріпацтво, товариш – товариський, товариство, пророк – пророцький, пророцтво.
4 група. Уподібнення приголосних звуків у вимові.
2. Вправа 190
Людські [л`удз`кий], солдатські [солдац`кий], братство [брацтво].
5 група. Спрощення приголосних у вимові.
2. Вправа 191
Журналістський [журнал`іс`кий], президентство [президенство], шотландський [шотланс`кий].