Урок. "Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні. Перехід прикметників із однієї групи в іншу"

Про матеріал
Ознайомити учнів із групами прикметників за значенням – якісними, відносними, присвійними; формувати вміння їх розрізняти; розвивати усне мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати любов до мови, рідного краю.
Зміст архіву
Перегляд файлу

 

« 4» лютого 2019р.  клас 6     учитель    Ганна Іванівна Семенець

Тема: Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні.

Перехід прикметників із однієї групи в іншу.

Мета: ознайомити учнів із групами прикметників за значенням – якісними, відносними, присвійними;

формувати вміння їх розрізняти;

розвивати усне мовлення, збагачувати словниковий запас;

 виховувати любов до мови, рідного краю.

Очікувані результати: учні знають принцип поділу прикметників на групи, уміють їх визначати, працювати з підручником, узагальнювати навчальний матеріал.

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Горда, ясна, огнистая мова!

Ллється промінням річ та велична!

Леся Українка

Девіз уроку:

Зібратися разом – це початок.

Триматися разом – це прогрес.

Працювати разом – це успіх.

Хід уроку

 

І.Організаційний момент.

- Діти, я всіх вас вітаю і запрошую до співробітництва.

Правила роботи на уроці:

  • Не перебивати один одного
  • Не викрикувати
  • Допомагати товаришеві
  • Отримати гарну оцінку

ІІ. На попередньому уроці ми розпочали вивчати нову частину мови – прикметник.

 «Лінгвістичний аукціон»

- Що таке прикметник?

- Які він має морфологічні ознаки?

- Чим може виступати у реченні?

  1.  «Так - Ні». Якщо твердження правильне, учень говорить: «Так», якщо неправильне - «Ні».
  • Прикметник - це службова частина мови? (Ні.)
  • Прикметник відповідає на питання який? чий? (Так.)
  • Прикметник виражає ознаку предмета або його належність комусь? (Так.)
  • Прикметники змінюються за родами, числами і відмінками? (Так.)
  • Початкова форма прикметника -  називний відмінок однини жіночого роду? (Ні.)
  • У реченні прикметник є означенням, рідше присудком? (Так.)
  • Слова теплішає, радісно –прикметники? (Ні.)
  • Прикметник найчастіше використовується художньому  стилі? (Так.)

III. Повідомлення теми і  мети уроку. Мотивація навчальної діяльності Сьогоднішній урок навчить мене… (метод незакінченого речення)

Для чого, на вашу думку, потрібно вивчати тему «Групи прикметників за значенням?» (Щоб розрізняти прикметники, щоб наше мовлення було багатшим.)

Прочитайте епіграф.

 – Як ви його розумієте?

Як ви думаєте, чому саме такий епіграф я підібрала для нашого уроку?

Запис числа, класної роботи, теми.

  1. Учитель читає казку.

Батьківська любов

Колись давно у далекому королівстві жив король Прикметник Великий. І мав він трьох синів-королевичів. Найстаршого звали Прикметник Якісний, середнього – Прикметник Відносний, а наймолодшого – Прикметник Присвійний.

Жили королевичі й горя не знали, бо татусь любив однаково всіх. Змалку разом грали у хованки, як підросли – укупі ходили до школи. Завжди одне одному допомагали й ніколи не розлучались. Здавалось, що брати й далі залишатимуться найкращими друзями, але доля вирішила інакше.

Дні йшли за днями, роки – за роками, королевичі виросли, а король зістарився. Тоді й почалися чвари щодо батьківського престолу. Адже правитель у країні має бути один, а от претендентів на це місце троє. Довго королевичі не зізнавались, що кожен із них прагне зайняти батьківське місце. Вони й далі люб’язно спілкувались, але одного дня терпець увірвався.

- Саме я стану королем,- впевнено мовив Прикметник Якісний.

- Чому це ти?- невдоволено запитали його брати.

- Бо я найстарший,-відповів королевич.- До того ж, мої піддані – найважливіші з прикметників. Адже саме вони позначають ознаку предмета, яка може бути виражена більшою або меншою мірою!

- Коли вже на те пішло,-перервав розмову брата Прикметник Відносний,- то найважливіші піддані в мене. Чи можуть якісні прикметники позначати ознаку предмета стосовно інших предметів або явищ? Ні! А от відносні прикметники можуть і матеріал, і час, і навіть місце вказати…

- А як же вони вкажуть, що предмет належить людині або тварині?- вступив у розмову Прикметник Присвійний.- І хто з ваших підданих, брати, пишеться з великої літери? Чи є серед них ті, що відповідають на питання чий? або чия?.

Найстарший із королевичів вже хотів щось відповісти, але до кімнати зайшов король.

- Любі мої сини,- промовив Прикметник Великий.- Ніхто з вас без трону не залишиться, бо кожен із вас – найголовніший. А віддати престол комусь одному - означало б залишити українську мову без величезної групи необхідних і таких гарних слів. Ви ж пам’ятаєте про те, навіщо потрібні прикметники? Для того, щоб зробити мову красивішою, а предмети описати яскравіше і детальніше.

Королевичі опустили голови. Тільки зараз вони зрозуміли, якою даремною й непотрібною була  сварка. Тож брати обійнялися й знову стали жити як і раніше - дружно й щасливо.

Питання за казкою:

  1. Скільки синів було у Прикметника? (Три брати. Отже, три групи.)
  2. Як їх кликали на ймення? (Якісний, Відносний, Присвійний.)
  3. Що позначають якісні прикметники? (Ознаку предмета, яка може бути виражена більшою або меншою мірою.)
  4. Що позначають відносні прикметники? (Відносні прикметники позначають ознаку предмета стосовно інших предметів або явищ. Відносні прикметники можуть і матеріал, і час, і навіть місце вказати…)
  5. Які  прикметники назвемо присвійними? (Ті, які  відповідають на питання чий? або чия?. Предмет належить людині або тварині, пишеться з великої літери.)

IV. Опрацювання навчального матеріалу.

Робота з підручником:

  1. Опрацювання теоретичного матеріалу (Учні самостійно читають теоретичний матеріал) на С.153 – 154.

 

  1. Виконання вправ.
  • Прочитайте речення. Визначте прикметники, поставте питання.

1. Материн гнів — як весняний (відносний)  сніг: рясно випаде та скоро розтане.

2. Часом б'ють Хому за Яремину вину.

3. Зимовий(відносний) деньок — як комарів носок.

Мозковий штурм.       

Дайте відповіді на запитання:

а)які з прикметників означають належність людині або тварині?;

б)які – ознаку предмета за стосунком до пори року?;

в) які -– ознаку предмета, що може виражатися більшою чи меншою мірою?

  • Розподільний  диктант  з коментарями.    Визначте  розряд  прикметників  за  значенням  і  запишіть  у  відповідну  колонку  таблиці.

Якісні                            Відносні                      Присвійні

Широкий, сміливий, мідний, розумний, Тетянин, охайний, український, лагідний, учнівський, батьків, Петрів, спортивний, козацький, тижневий, дотепний, сусідчин, сусідський

Якісні: широкий, сміливий, розумний, охайний, лагідний, дотепний.

Відносні: мідний, український, учнівський, спортивний, козацький, тижневий, сусідський.

Присвійні: батьків, Петрів, сусідчин, Нінин.


  • Вправа з підручника 377 на С. 156 (самостійна робота в зошитах)
  • «Редактор» .Запишіть правильно, поясніть помилки. Визначте розряд прикметників.

Про тиху скромну вирбу народ склав багато пісень. З її кори виготовляють цілющі ліки. Вирбова деревина здавна використовуєтся для виготовлення музичних інструментів кобз, бандур.

  • До кожного іменника доберіть із довідки прикметники так, щоб утворилися фразеологізми.

Фразеологізми запишіть, розкрийте їхнє значення.

… хитрість, …апетит, … серце, …. вдача, … хода.

Довідка: Лисячий, заячий, вовчий, собачий , слонячий.

 

Пропоную розкрити значення фразеологізмів так:

 

Лисяча хитрість - про підступну, лицемірну та хитру людину.

 

Вовчий апетит - сильний голод або підвищений апетит.

 

Заяча вдача -  так кажуть про боязку людину, яка часто відчуває страх.

 

Собаче серце - віддана та щира особистість.

 

Слоняча хода - важка, незграбна хода людини.

 *У фразеологізмах використані відносні прикметники.

 

 

 

ІV. Оцінювання.

V. Підсумок уроку «Мікрофон».

- Сьогодні на уроці я дізнався (-лась)………….

-  Ми навчились……………………………………..

- Мені сподобалось………………………………….

VІ. Оцінювання.

VІІ. Домашнє завдання. Вивчити матеріал підручника С.153 - 155 .

Повторити * 13. Виконати вправи 376, * 371.

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Лінгвістичний аукціон

Номер слайду 2

«Так - Ні». Якщо твердження правильне, учень говорить: «Так», якщо неправильне - «Ні».

Номер слайду 3

Тема: Групи прикметників за значенням: якісні, відносні присвійні. Перехід прикметників із однієї групи в іншу.

Номер слайду 4

Горда, ясна, огнистая мова! Ллється промінням річ та велична! Леся Українка Девіз уроку: Зібратися разом – це початок. Триматися разом – це прогрес. Працювати разом – це успіх.

Номер слайду 5

1. Материн гнів — як весняний сніг: рясно випаде, та скоро розтане. 2. Часом б'ють Хому за Яремину вину. 3. Зимовий деньок — як комарів носок.

Номер слайду 6

♦     Мозковий штурм Які — ознаку предмета, що може виражатися більшою чи меншою мірою? Які з прикметників означають належність людині або тварині? Які — ознаку предмета за стосунком до часу або матеріалу?

Номер слайду 7

За значенням прикметники поділяються на : Якісні Якісні прикметники позначають ознаку предмета, яка може бути виражена більшою чи меншою мірою Відносні Відносні прикметники позначають ознаку предмета стосовно інших предметів або явищ Присвійні Присвійні прикметники позначають належність чогось особі або тварині Наприклад: широкий (ширший) шлях, стрункий (стрункіший) юнак, гарний (найгарніший) день Наприклад: дерев'яний стіл, золотий перстень (до матеріалу,), зимовий ранок, тижневий термін (до часу), міські вулиці (до місця) Наприклад: Оленин зошит, Андрієва сорочка, братове слово, лисячий хвіст. РОБОТА З ТАБЛИЦЕЮ „Розряди прикметника за значенням”

Номер слайду 8

Якісні срібний голос золота душа лебедина пісня зміїний характер срібний перстень Присвійні

Номер слайду 9

Розподільний диктант. Якісні, відносні та присвійні прикметники запишіть у три колонки. Якісні Присвійні Широкий, сміливий, мідний, розумний, Тетянин, охайний, український, лагідний, учнівський, батьківський, батьків, Петрів, спортивний, козацький, тижневий, дотепний, сусідчин, сусідський.

Номер слайду 10

Перевір себе Якісні Присвійні широкий, сміливий, розумний, охайний, лагідний, дотепний. мідний, український, учнівський, батьківський, спортивний, козацький, тижневий, сусідський. батьків, Петрів, сусідчин, Тетянин.

Номер слайду 11

«Редактор» Запишіть правильно, поясніть помилки.

Номер слайду 12

Правильно! Про тиху скромну вербу народ склав багато пісень. З її кори виготовляють цілющі ліки. Вербова деревина здавна використовується для виготовлення музичних інструментів кобз, бандур.

Номер слайду 13

   До кожного іменника доберіть із довідки прикметники так, щоб утворилися фразеологізми. Фразеологізми запишіть, розкрийте їхнє значення. ... хитрість. ... апетит. ... серце. ... вдача. ... хода. Довідка. Лисячий. Заячий. Собачий. Слонячий. Вовчий.

Номер слайду 14

1.Лисяча хитрість 2.Вовчий апетит 3.Заяча вдача 4. Собаче серце 5.Слоняча хода

Номер слайду 15

Сьогодні на уроці я дізнався (-лась)…….. Ми навчились….. Мені сподобалось……

Номер слайду 16

Домашнє завдання: Вивчити 45 на С.153 – 155. Повторити * 13. Виконати вправи 376, * 371.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Підгірна Наталія Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Жук Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Батовська Юлія Ігорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Гордієнко Олена Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6.  Irina
    Чудовий урок! Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
zip
Додано
10 лютого 2019
Переглядів
37311
Оцінка розробки
5.0 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку