« 4» лютого 2019р. клас 6 учитель Ганна Іванівна Семенець
Тема: Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні.
Перехід прикметників із однієї групи в іншу.
Мета: ознайомити учнів із групами прикметників за значенням – якісними, відносними, присвійними;
формувати вміння їх розрізняти;
розвивати усне мовлення, збагачувати словниковий запас;
виховувати любов до мови, рідного краю.
Очікувані результати: учні знають принцип поділу прикметників на групи, уміють їх визначати, працювати з підручником, узагальнювати навчальний матеріал.
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Горда, ясна, огнистая мова!
Ллється промінням річ та велична!
Леся Українка
Девіз уроку:
Зібратися разом – це початок.
Триматися разом – це прогрес.
Працювати разом – це успіх.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
- Діти, я всіх вас вітаю і запрошую до співробітництва.
Правила роботи на уроці:
ІІ. На попередньому уроці ми розпочали вивчати нову частину мови – прикметник.
«Лінгвістичний аукціон»
- Що таке прикметник?
- Які він має морфологічні ознаки?
- Чим може виступати у реченні?
III. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності Сьогоднішній урок навчить мене… (метод незакінченого речення)
Для чого, на вашу думку, потрібно вивчати тему «Групи прикметників за значенням?» (Щоб розрізняти прикметники, щоб наше мовлення було багатшим.)
Прочитайте епіграф.
– Як ви його розумієте?
Як ви думаєте, чому саме такий епіграф я підібрала для нашого уроку?
Запис числа, класної роботи, теми.
Батьківська любов
Колись давно у далекому королівстві жив король Прикметник Великий. І мав він трьох синів-королевичів. Найстаршого звали Прикметник Якісний, середнього – Прикметник Відносний, а наймолодшого – Прикметник Присвійний.
Жили королевичі й горя не знали, бо татусь любив однаково всіх. Змалку разом грали у хованки, як підросли – укупі ходили до школи. Завжди одне одному допомагали й ніколи не розлучались. Здавалось, що брати й далі залишатимуться найкращими друзями, але доля вирішила інакше.
Дні йшли за днями, роки – за роками, королевичі виросли, а король зістарився. Тоді й почалися чвари щодо батьківського престолу. Адже правитель у країні має бути один, а от претендентів на це місце троє. Довго королевичі не зізнавались, що кожен із них прагне зайняти батьківське місце. Вони й далі люб’язно спілкувались, але одного дня терпець увірвався.
- Саме я стану королем,- впевнено мовив Прикметник Якісний.
- Чому це ти?- невдоволено запитали його брати.
- Бо я найстарший,-відповів королевич.- До того ж, мої піддані – найважливіші з прикметників. Адже саме вони позначають ознаку предмета, яка може бути виражена більшою або меншою мірою!
- Коли вже на те пішло,-перервав розмову брата Прикметник Відносний,- то найважливіші піддані в мене. Чи можуть якісні прикметники позначати ознаку предмета стосовно інших предметів або явищ? Ні! А от відносні прикметники можуть і матеріал, і час, і навіть місце вказати…
- А як же вони вкажуть, що предмет належить людині або тварині?- вступив у розмову Прикметник Присвійний.- І хто з ваших підданих, брати, пишеться з великої літери? Чи є серед них ті, що відповідають на питання чий? або чия?.
Найстарший із королевичів вже хотів щось відповісти, але до кімнати зайшов король.
- Любі мої сини,- промовив Прикметник Великий.- Ніхто з вас без трону не залишиться, бо кожен із вас – найголовніший. А віддати престол комусь одному - означало б залишити українську мову без величезної групи необхідних і таких гарних слів. Ви ж пам’ятаєте про те, навіщо потрібні прикметники? Для того, щоб зробити мову красивішою, а предмети описати яскравіше і детальніше.
Королевичі опустили голови. Тільки зараз вони зрозуміли, якою даремною й непотрібною була сварка. Тож брати обійнялися й знову стали жити як і раніше - дружно й щасливо.
Питання за казкою:
IV. Опрацювання навчального матеріалу.
Робота з підручником:
1. Материн гнів — як весняний (відносний) сніг: рясно випаде та скоро розтане.
2. Часом б'ють Хому за Яремину вину.
3. Зимовий(відносний) деньок — як комарів носок.
Мозковий штурм.
Дайте відповіді на запитання:
а)які з прикметників означають належність людині або тварині?;
б)які – ознаку предмета за стосунком до пори року?;
в) які -– ознаку предмета, що може виражатися більшою чи меншою мірою?
Якісні Відносні Присвійні
Широкий, сміливий, мідний, розумний, Тетянин, охайний, український, лагідний, учнівський, батьків, Петрів, спортивний, козацький, тижневий, дотепний, сусідчин, сусідський
Якісні: широкий, сміливий, розумний, охайний, лагідний, дотепний.
Відносні: мідний, український, учнівський, спортивний, козацький, тижневий, сусідський.
Присвійні: батьків, Петрів, сусідчин, Нінин.
Про тиху скромну вирбу народ склав багато пісень. З її кори виготовляють цілющі ліки. Вирбова деревина здавна використовуєтся для виготовлення музичних інструментів кобз, бандур.
Фразеологізми запишіть, розкрийте їхнє значення.
… хитрість, …апетит, … серце, …. вдача, … хода.
Довідка: Лисячий, заячий, вовчий, собачий , слонячий.
Пропоную розкрити значення фразеологізмів так:
Лисяча хитрість - про підступну, лицемірну та хитру людину.
Вовчий апетит - сильний голод або підвищений апетит.
Заяча вдача - так кажуть про боязку людину, яка часто відчуває страх.
Собаче серце - віддана та щира особистість.
Слоняча хода - важка, незграбна хода людини.
*У фразеологізмах використані відносні прикметники.
ІV. Оцінювання.
V. Підсумок уроку «Мікрофон».
- Сьогодні на уроці я дізнався (-лась)………….
- Ми навчились……………………………………..
- Мені сподобалось………………………………….
VІ. Оцінювання.
VІІ. Домашнє завдання. Вивчити матеріал підручника С.153 - 155 .
Повторити * 13. Виконати вправи 376, * 371.