Українська мова, 6 клас
Тема. Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні. Перехід прикметників з однієї групи в іншу.
Мета: поглибити знання учнів про прикметник як самостійну частину мови; ознайомити учнів з групами прикметників за значенням та їх переходом з однієї групи в іншу; формувати вміння визначати групи прикметників за значенням; удосконалювати навички розрізнення різних груп прикметників у текстах; розвивати кмітливість, увагу, самостійність у роботі, уміння вчитися, працювати швидко і зосереджено, збагачувати словниковий запас учнів; формувати дослідницькі навички; виховувати бажання навчатися.
Формування предметних компетентностей:
Обладнання та матеріали: презентація до уроку, смартфони учнів, канцелярське приладдя.
Форма проведення: онлайн.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
Вправа «Скринька емоцій»
(Учитель обговорює з дітьми, який у них настрій).
Завдання. Пропоную скласти у нашу чарівну скриньку усі негативні емоції (злість, гнів, тривогу, заздрість тощо) і міцно закрити її. А на сьогоднішній урок узяти лише позитивні емоції.
(Діти по черзі називають позитивні емоції).
Вправа – передбачення «Мої очікування»
Завдання. Перейти за покликанням на дошку Padlet і записати свої очікування від уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Завдання. Пригадати вивчену інформацію про прикметник з допомогою схеми.
(Учні позначають на екрані підняту руку та розповідають про прикметник).
Завдання. Знайдіть прикметники у поданих словосполученнях.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Завдання. Уважно прочитати інформацію. Скласти коротке пояснення до кожної групи прикметників.
Завдання для групи 1.
Завдання для групи 2.
Завдання для групи 3.
(Презентація роботи у групах).
Отже, ви вже зрозуміли що прикметники за значенням поділяються на три групи: якісні, відносні та присвійні.
Завдання. Вчитель називає словосполучення, а діти у відповідь виконують рухи:
Якісні прикметники – рука вгору.
Присвійні прикметники - рука до серця.
Відносні прикметники – помахати рукою.
Міцна дружба, товариські стосунки, Оленчина мама, справжній товариш, Васильків зошит, міський парк, сміливий вчинок, позитивні емоції, матусина рука, літній відпочинок.
(Обговорення помилок, уточнення вивченого матеріалу)
Завдання. Визначте лексичне значення кожного прикметника та його групу.
Крило (чиє?) пташине - це присвійний прикметник.
Зграя (яка?) – пташина - відносний прикметник.
Лисячий хвіст - присвійний прикметник.
Лисячий характер – переносне значення, - якісний прикметник.
Срібний кулон – кулон із срібла, - відносний прикметник.
Срібна роса – переносне значення, - якісний прикметник.
Висновок.
Прикметники можуть переходити з одної групи за значенням до іншої. Якщо якісні прикметники переходять у відносні, то вони позначають постійну властивість предмета. Коли відносний або присвійний прикметник вживається в переносному значенні, то він набуває ознак якісного прикметника.
Завдання. Утворити сполучення прикметника з іменником. Визначити, до якої групи за значенням відносяться ужиті прикметники.
Варення з чорниць, зошит для учня, нора лисиці, огорожа із бетону, поле пшениці, кабінет директора, стіл для кухні.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання. З’єднати дві частини прислів’я. Підкреслити прикметники. Визначити, до якої групи за значенням вони відносяться.
Ключ до вправи.
Вогонь добрий слуга, але поганий господар.
На чорній землі білий хліб родить.
Зимове сонце як удовине серце.
Завдання для групи 1. Виписати словосполучення з якісними прикметниками.
Завдання для групи 2. Виписати словосполучення з відносними прикметниками.
Завдання для групи 3. Виписати словосполучення з присвійними прикметниками.
Глиняний горщик, морозне повітря, мармеладні цукерки, шоколадне життя, Марійчина валіза, ведмеже вухо, ведмежа послуга, ведмежа нора, дерев’яна парта, дерев’яна хода, сталева труба, сталевий голос, учнівський зошит, Галинин олівець, добра людина, смачна кутя, мамина пісня, вечірній Львів, кулькова ручка.
(Презентація роботи груп)
Завдання. Перейти за QR-кодом або за покликанням. та виконати завдання вікторини.
https://learningapps.org/view1138917
Завдання. Довести, що групи прикметників визначено правильно.
Якісні прикметники |
Присвійні прикметники |
Відносні прикметники |
Високий дім Цікава книга |
Заміський дім Паперова книга |
Батьківський дім Ростиславова книга |
(Відповіді учнів)
V. Підсумок уроку.
1. Рефлексія. Вправа «Відкриті запитання».
- Чи справдились ваші очікування?
- Яке завдання було найважчим?
- Над чим потрібно попрацювати?
- Що вам було незрозумілим?
- Висловіть свої враження від уроку за допомогою прикметників.
Завдання. Знайдіть у меню програми емоджі, які висловлюють ваш настрій та позначте його.