Урок№11 Дата_______________
Тема: Групи слів за значенням ( синоніми, антоніми)
Мета: навчальна: поглибити знання учнів про синоніми, розкрити значення антонімів; зосередити увагу на ролі цих слів у нашому мовленні; виробити навички вживання синонімів, антонімі у повсякденному житті; збагачувати словниковий запас учнів; розвивальна: розвивати усну та писемну мову учнів; виховна: виховувати любов до рідної мови.
Хід уроку
Організаційний момент.Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми і мети уроку
Основний зміст уроку
Слово вчителя.
Про красу і багатство нашої мови говориться у віршах, ось один з них:
НУ, ЯК ЦЕ ПРАВИЛЬНО СКАЗАТИ?
Які слова вживати нам?
Відкрити що? Що відчиняти?
Як дати лад усім словам?
Що треба просто розгортати?
Що відкупорить, відімкнуть?
Коли слова які вживати?
І як дитині це збагнуть?
Все просто, в нас багата мова,
Для всього є свої слова.
Уважно прислуха́йсь до слова
І зрозумієш ці дива.
Розплющуєш, прокинувшися, очі
І відкриваєш дивний світ.
І душу відкривай охоче
Ти для добра з маленьких літ.
Вікно до сонця відчиняєш,
Для друзів двері відчиняй.
Замок у дверях відмикаєш.
Ти добре це запам’ятай!
Що закупорене тісненько,
Відкупорити треба нам.
Запам’ятай і це гарненько
І раду всім даси словам.
А книжку треба розгортати
Й перегортати сторінки.
Щоб у житті все добре знати,
Бо ж світ цікавий і дзвінкий.
Надія Красоткіна
Завдання 1. Випишіть з вірша синоніми
Завдання 2. Підберіть синоніми до слів:
Красивий (гарний, чудовий, прекрасний).
Горизонт (обрій, виднокруг, видноколо).
Батько (тато, татусь, отець, ненько).
Мати (мама, неня, матінка, матуся, мамуся).
Слово вчителя. Синоніми групуються у синонімічні ряди, у яких є стержневе слово, й можуть розташовуватися в порядку наростання.
Вправа 78 (письмово). Згрупувати подані слова в синонімічні ряди і записати їх.
Говорити, балакати, гомоніти;
запашний, духмяний, пахучий, ароматний;
нещастя, лихо, біда;
гущавина, зарості, хащі, нетрі;
уздріти, угледіти, побачити.
Вправа 85 (письмово). Відредагуйте речення, замінивши одне зі спільнокореневих слів синонімом.
Слово вчителя. А тепер звернемо увагу на антоніми – це слова з протилежним лексичним значенням. Вони завжди виступають парами і є словами тієї самої частини мови.
Вправа 92 (письмово). Спишіть прислів’я, розкриваючи дужки та розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть антоніми.
Вправа 95 (письмово). Конструювання речень. Спишіть прислів’я, уставляючи в кожному з них пропущений антонім до виділеного слова.
Не несися високо, бо … сядеш. Хоч далеко, та ходить легко, а хоч… , та ходить слизько.
Лучче з доброго коня впасти, ніж на … їхати. Мудрого шукай, …обходь. Дешеву юшку надвір виливають, а … поїдають. Праця чоловіка годує, а … марнує.
Підсумок
Домашнє завдання.1) Вивчить правила ст. 38, 41; ( завдання на вибір) 2)вправа 76; або 3) виписать прслів’я з антонімами.
1