Урок " Групи слів за значенням (синоніми, антоніми)"

Про матеріал
Конспект уроку містить матеріал для подальшого вивчення лексикології. Увагу звертаємо на синоніми та антоніми.
Перегляд файлу

                                                                        Урок№11                                      Дата_______________

Тема: Групи слів за значенням ( синоніми, антоніми)

Мета: навчальна:  поглибити знання учнів про синоніми, розкрити значення антонімів; зосередити  увагу на ролі цих слів у нашому мовленні; виробити навички вживання синонімів, антонімі у повсякденному житті; збагачувати словниковий запас учнів; розвивальна: розвивати усну та писемну мову учнів; виховна: виховувати любов до рідної мови.

                                                                     Хід уроку

 Організаційний момент.Мотивація навчальної діяльності.

Оголошення теми і мети уроку

Основний зміст уроку

Слово вчителя.

  • У нашій мові є слова, які звучать і пишуться по-різному, але однакові або близькі за лексичним значенням. Вони називаються синонімами. А вживаються у мові для чіткого і образного вираження думки або уникнення повторів.

Про красу і багатство нашої мови говориться у віршах, ось один з них:

                                        НУ, ЯК ЦЕ ПРАВИЛЬНО СКАЗАТИ?
Які слова вживати нам?
Відкрити що? Що відчиняти?
Як дати лад усім словам?
Що треба просто розгортати?
Що відкупорить, відімкнуть?
Коли слова які вживати?
І як дитині це збагнуть?
Все просто, в нас багата мова,
Для всього є свої слова.
Уважно прислуха́йсь до слова
І зрозумієш ці дива.
Розплющуєш, прокинувшися, очі
І відкриваєш дивний світ.
І душу відкривай охоче
Ти для добра з маленьких літ.
Вікно до сонця відчиняєш,
Для друзів двері відчиняй.
Замок у дверях відмикаєш.
Ти добре це запам’ятай!
Що закупорене тісненько,
Відкупорити треба нам.
Запам’ятай і це гарненько
І раду всім даси словам.
А книжку треба розгортати
Й перегортати сторінки.
Щоб у житті все добре знати,
Бо ж світ цікавий і дзвінкий.
Надія Красоткіна

Завдання 1. Випишіть  з вірша синоніми

Завдання 2. Підберіть синоніми до слів: 

Красивий (гарний, чудовий, прекрасний).

Горизонт (обрій, виднокруг, видноколо).

Батько (тато, татусь, отець, ненько).

Мати (мама, неня, матінка, матуся, мамуся).

Слово вчителя. Синоніми групуються у синонімічні ряди, у яких є стержневе слово, й можуть розташовуватися в порядку наростання.

Вправа 78 (письмово). Згрупувати подані слова в синонімічні ряди і записати їх.

Говорити, балакати, гомоніти;

запашний, духмяний, пахучий, ароматний;

нещастя, лихо, біда;

гущавина, зарості, хащі, нетрі;

уздріти, угледіти, побачити.

Вправа 85 (письмово). Відредагуйте речення, замінивши одне зі спільнокореневих слів синонімом.

Слово вчителя. А тепер звернемо увагу на антоніми – це слова з протилежним лексичним значенням. Вони завжди виступають парами і є словами тієї самої частини мови.

Вправа 92 (письмово). Спишіть прислів’я, розкриваючи дужки та розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть антоніми.

Вправа 95 (письмово). Конструювання речень. Спишіть прислівя, уставляючи в кожному з них пропущений антонім до виділеного слова.

Не несися високо, бо сядеш. Хоч далеко, та ходить легко, а хоч… , та ходить слизько.

Лучче з доброго коня впасти, ніж на … їхати. Мудрого шукай, …обходь. Дешеву юшку надвір виливають, а … поїдають. Праця чоловіка годує, а … марнує.

Підсумок

Домашнє завдання.1) Вивчить правила ст. 38, 41; ( завдання на вибір) 2)вправа 76;  або 3) виписать прслівя з антонімами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Завантаження...
docx
Додав(-ла)
Лялька Альона
Додано
11 вересня 2020
Переглядів
1689
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку